Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Charles »

Job schreef: PS misschien goed om even toe te lichten waarom het me zo raakt. Ik voel als opvoeder hoe funest het is als de gezinnen niet meer schouder aan schouder staan. Keer op keer lopen we er tegenaan. Het gaat voelen als dweilen met de kraan open als reformatorische opvoeding niet meer wordt ondersteund in alle zich reformatorisch noemende gezinnen. Jonge mensen brengen elkaar op ideeën, vaak afkomstig van ouders. Herken je daar iets van?
Helemaal met je eens. Zo ervaren wij dat ook. Dat je kind in de eerste van de refo middelbare school de enige is zonder smartphone... Dat op school en kerk (JV) er ook helemaal vanuit wordt gegaan dat je kind van 12 via whatsapp is te bereiken etc.

Een voormalig collega van mij die nogal van maatschappij- en cultuurkritiek was vond dat de refo's veel te klakkeloos waren meegegaan in de stroom van internet, smartphone, sociale media.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
merel schreef:Ik kan mij zeker voorstellen dat mensen geen beeldscherm en/of streamingsdienst in huis willen. Ik sta daar zelf anders in en ben meer van
de bewuste keuzes maken in kijkgedrag.

@ Job is van mening dat andere ouders schouder aan schouder moeten staan in de opvoeding van de kinderen en het weren van het beeldscherm. Dat is een standpunt dat ik niet kan volgen. Als je als ouder een bepaald standpunt inneemt, zal je dit aan de hand van de bijbel moeten kunnen onderbouwen. Natuurlijk is het makkelijker als de hele omgeving hetzelfde doet, maar helaas is dat niet de maatschappij. Ook later zal een kind midden in de maatschappij standpunten in moeten nemen die mogelijk niet welgevallig zijn. Bespreek en onderbouw ook de keuzes die je zelf als ouder maakt en soms lastig/jammer vindt.
Zo was het inderdaad te wensen. Maar ik wel bang dat we punt zijn gepasseerd waar terugkeer erg moeilijk wordt.
Terugkeer naar wat? naar bepaalde regels 'omdat wij dat zo gewend zijn en het altijd al zo doe?' of anders?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Charles schreef:
Job schreef: PS misschien goed om even toe te lichten waarom het me zo raakt. Ik voel als opvoeder hoe funest het is als de gezinnen niet meer schouder aan schouder staan. Keer op keer lopen we er tegenaan. Het gaat voelen als dweilen met de kraan open als reformatorische opvoeding niet meer wordt ondersteund in alle zich reformatorisch noemende gezinnen. Jonge mensen brengen elkaar op ideeën, vaak afkomstig van ouders. Herken je daar iets van?
Helemaal met je eens. Zo ervaren wij dat ook. Dat je kind in de eerste van de refo middelbare school de enige is zonder smartphone... Dat op school en kerk (JV) er ook helemaal vanuit wordt gegaan dat je kind van 12 via whatsapp is te bereiken etc.

Een voormalig collega van mij die nogal van maatschappij- en cultuurkritiek was vond dat de refo's veel te klakkeloos waren meegegaan in de stroom van internet, smartphone, sociale media.
Het is natuurlijk ook best bijzonder dat jarenlang de tv en programma's verguisd en geweerd zijn en men eigenlijk klakkeloos het internet heeft geaccepteerd. Ik kan mij voorstellen dat als je weinig tot geen media in dit opzicht gewend bent de overgang enorm is.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
merel schreef:Ik kan mij zeker voorstellen dat mensen geen beeldscherm en/of streamingsdienst in huis willen. Ik sta daar zelf anders in en ben meer van
de bewuste keuzes maken in kijkgedrag.

@ Job is van mening dat andere ouders schouder aan schouder moeten staan in de opvoeding van de kinderen en het weren van het beeldscherm. Dat is een standpunt dat ik niet kan volgen. Als je als ouder een bepaald standpunt inneemt, zal je dit aan de hand van de bijbel moeten kunnen onderbouwen. Natuurlijk is het makkelijker als de hele omgeving hetzelfde doet, maar helaas is dat niet de maatschappij. Ook later zal een kind midden in de maatschappij standpunten in moeten nemen die mogelijk niet welgevallig zijn. Bespreek en onderbouw ook de keuzes die je zelf als ouder maakt en soms lastig/jammer vindt.
Zo was het inderdaad te wensen. Maar ik wel bang dat we punt zijn gepasseerd waar terugkeer erg moeilijk wordt.
Helemaal niet. Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te gaan in het geloof. Dat betekent dat ouders hun kinderen moeten laten zien waarom ze bepaalde keuzes maken. En dan zijn bepaalde keuzes misschien niet rechtstreeks vanuit de Bijbel te onderbouwen (moeilijk om vanuit de Bijbel te beargumenteren waarom je wel of geen scherm in je kamer ophangt).
Dan is er ook ruimte om te vertellen waarom eerdere keuzes misschien niet zo slim waren, of waarom je nu iets doet wat je eerder niet deed. Opgroeiende kinderen (vooral pubers) begrijpen dat meestal wel. Het gaat dus eigenlijk niet eens zozeer om de keuze zelf als wel om de reden daarachter.
En dat mis ik ontzettend in heel veel discussies over wat mag of wat niet mag.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
Krankzinnig, hoeveel liter heeft je tank wel niet?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
Krankzinnig, hoeveel liter heeft je tank wel niet?
Ging 66 liter in.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
Krankzinnig, hoeveel liter heeft je tank wel niet?
Ging 66 liter in.
Zo, flink slokje.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

Wim Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef:[ Daar scheiden de wegen.
Dit soort uitspraken.
Wat leef je dan in een klein eigengemaakt wereldje.
Toch snap ik het niet, @Job verwoordt dezelfde zorg als jouw toch?
Zorgen uiten en ven mening verschillen is wat anders dan het benoemen 'dat de wegen scheiden.'
Veelal wordt daar een veroordeling mee bedoeld.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Zorgen uiten en ven mening verschillen is wat anders dan het benoemen 'dat de wegen scheiden.'
Veelal wordt daar een veroordeling mee bedoeld.
Nee dat hoeft niet.
Het kan ook inhouden: hier houdt het praten op, we worden het toch nooit eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
Krankzinnig, hoeveel liter heeft je tank wel niet?
Ging 66 liter in.
Zo, flink slokje.
Genoeg voor ruim 777 km
-
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
Genoeg voor ruim 777 km
Normaal gesproken kan ik (theoretisch gezien, want ik rijd mijn tank nooit helemaal leeg) rond de 800-850 km rijden met een 60 liter tank.

Jij rijd anders aardig onzuinig, hoeveel pk heeft je auto?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:
Genoeg voor ruim 777 km
Normaal gesproken kan ik (theoretisch gezien, want ik rijd mijn tank nooit helemaal leeg) rond de 800-850 km rijden met een 60 liter tank.

Jij rijd anders aardig onzuinig, hoeveel pk heeft je auto?
Ik rijd helemaal niet onzuinig. Ik heb wel 145 pk. Massa leeg is 1597 kg. Tel daar bij op dat we regelmatig met 7 personen in de auto zitten, dan valt het mij helemaal niet tegen.

Zoiets hebben wij (alleen in een iets eenvoudiger uitvoering)
Afbeelding
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Terri »

Dan is onze Toyota CHR hybride wel zuinig. Met 40 liter kunnen wij ong. 700 km rijden.
Maar goed dat is natuurlijk een ander soort auto.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Dan is onze Toyota CHR hybride wel zuinig. Met 40 liter kunnen wij ong. 700 km rijden.
Maar goed dat is natuurlijk een ander soort auto.
Daar ga je niet met 7 personen en ruim bagage inpassen waarschijnlijk.

Mijn Clio rijdt wel rond de 1 op 18.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door eilander »

Terri schreef:Dan is onze Toyota CHR hybride wel zuinig. Met 40 liter kunnen wij ong. 700 km rijden.
Maar goed dat is natuurlijk een ander soort auto.
Dat vind ik voor een hybride niet bepaald heel zuinig. De fabrieksopgave is waarschijnlijk dat je ruim boven de 1 op 20 moet uitkomen.
Mijn Seatje op diesel haalt makkelijk 1 op 20 in elk geval.
Plaats reactie