Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef: Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Ik ervaar helaas de kerkdienst niet als 'samenkomen', maar als een afstandelijk gebeuren, waarbij echt contact met anderen ontbreekt.
Het gaat ook helemaal niet om het contact met anderen, althans niet in de kerkdienst.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Thea »

Ik begrijp @Posthoorn wel. Toch vallen me in de fysieke kerkdienst wel meer dingen op die moedgevend zijn. Het lijkt dat daar de Geest beter te ervaren is. En ook 'de gemeenschap' met andere 'gelovigen'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef: Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Ik ervaar helaas de kerkdienst niet als 'samenkomen', maar als een afstandelijk gebeuren, waarbij echt contact met anderen ontbreekt.
Het gaat ook helemaal niet om het contact met anderen, althans niet in de kerkdienst.
O?
Ik kan je vertellen dat als iemand je niet begroet wanneer je in dezelfde bank schuift, dit een hinderpaal kan vormen.
Ik ben weleens in die gemeente geweest van Posthoorn, en ik was daar een vreemde snoet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Duidelijk iemand zonder kinderen en die zelf geregeld naar de kerk mag die hier zo stellig spreekt over het kijken thuis.

We moeten er alles aan doen om de jeugd thuis betrokken te houden. Al zou er een twee meter scherm moeten hangen.
Ik ben sowieso heel bang welke gevolgen we zien van deze Corona periode als straks de kerken weer helemaal open zijn.
Dit is niet helemaal eerlijk. Wij hebben wel kinderen en zijn niet afwijzend maar wel terughoudend in het bekijken van de beelduitzendingen. En een groot TV scherm om die reden aanschaffen is duidelijk voor ons een grote brug te ver.
Eens, hoewel ik dan wel in de categorie 'zelf geregeld naar de kerk mogen' val.
Maar ik deel de zorgen van GG-lid ten aanzien van de visie op kerkgang volledig: ik hoor regelmatig om me heen dat het wel fijn is om weer naar de kerk te kunnen, maar thuis meekijken of -luisteren gaat eigenlijk even goed. Of is zelfs fijner, meer ontspannen. Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Het is natuurlijk een persoonlijk afweging.
Maar je wilt niet weten hoe veel opgroeiende jeugd op afhaken staat omdat ze zich geheel niet betrokken voelen. En ouders (of zelfs kerkenraden) soms heel terughoudend zijn in het aanbieden van hulpmiddelen.

Wat de zorgen betreft die geuit worden. Totaal onherkenbaar.
Ook om me heen hoor ik dat niet. Misschien bij hen die kerken in een gemeente waar ze het niet zo naar het zin hebben. En op deze manier andere diensten kunnen volgen. Maar bij hen die mogen zitten onder een gezonde bijbelse prediking is er maar één verlangen, zoveel mogelijk weer naar Gods huis. Dit geldt ook in ons gezin. Wij vinden het verschrikkelijk om thuis de diensten te moeten volgen.
Al zou je een scherm hebben van drie meter kan dat het niet vervangen. Het blijven hulpmiddelen. De werkelijke werkplaats van de Heilige Geest is de kerkzaal zelf.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door eilander »

Ik pleit natuurlijk helemaal niet voor het zoveel mogelijk negeren van andere gemeenteleden ofzo. Begrijp me goed. Elkaar niet groeten is geen teken van 'ziet hoe lief zij elkander hebben.'
Het gaat mij erom: wat is nu de kern van het samenkomen onder de Woordbediening? Dat de Heere spreekt! Zelfs tot mensen die elkaar niet eens groeten...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door helma »

Job schreef:Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.

En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Als je zelf al 'sorry' zegt voor het opschrijven van dit oordelen over een worstelende vader om zijn kinderen blijvend bij een online dienst te betrekken; begrijp je blijkbaar toch wel enigszins het verkeerde ervan. Heel jammer dat je het dan toch zegt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Al zou je een scherm hebben van drie meter kan dat het niet vervangen. Het blijven hulpmiddelen. De werkelijke werkplaats van de Heilige Geest is de kerkzaal zelf.
Dat ben ik niet met je eens. De Heilige Geest is daar niet alleenlijk!
Je kunt in je ziekenhuisbedje met oordopjes in ook de nabijheid van de Heilige Geest ervaren.
En wat te denken van de thuislezers/luisteraars?
Mijn moeder is tot bekering gekomen tijdens het beluisteren van een preek middels de bandrecorder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Johannes S »

Hoe zal het samenkomen in de gemeente in de eerste christengemeenten gegaan zijn?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Al zou je een scherm hebben van drie meter kan dat het niet vervangen. Het blijven hulpmiddelen. De werkelijke werkplaats van de Heilige Geest is de kerkzaal zelf.
Dat ben ik niet met je eens. De Heilige Geest is daar niet alleenlijk!
Je kunt in je ziekenhuisbedje met oordopjes in ook de nabijheid van de Heilige Geest ervaren.
En wat te denken van de thuislezers/luisteraars?
Mijn moeder is tot bekering gekomen tijdens het beluisteren van een preek middels de bandrecorder.

Uiteraard is de Heere niet aan tijd en plaats gebonden.
Ik heb het over de gewone weg.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Job »

helma schreef:
Job schreef:Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.

En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Als je zelf al 'sorry' zegt voor het opschrijven van dit oordelen over een worstelende vader om zijn kinderen blijvend bij een online dienst te betrekken; begrijp je blijkbaar toch wel enigszins het verkeerde ervan. Heel jammer dat je het dan toch zegt.
Nee, zo was het niet bedoeld. Ik heb er geen spijt van en zeg er geen sorry voor, het was meer "speaking term" van: ik kan er niets anders van maken.

PS misschien goed om even toe te lichten waarom het me zo raakt. Ik voel als opvoeder hoe funest het is als de gezinnen niet meer schouder aan schouder staan. Keer op keer lopen we er tegenaan. Het gaat voelen als dweilen met de kraan open als reformatorische opvoeding niet meer wordt ondersteund in alle zich reformatorisch noemende gezinnen. Jonge mensen brengen elkaar op ideeën, vaak afkomstig van ouders. Herken je daar iets van?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Erskinees »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef: Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Ik ervaar helaas de kerkdienst niet als 'samenkomen', maar als een afstandelijk gebeuren, waarbij echt contact met anderen ontbreekt.
Het gaat ook helemaal niet om het contact met anderen, althans niet in de kerkdienst.
Huh? De samenkomsten in het NT zijn volledig gebaseerd op onderlinge ontmoeting tussen de gemeenteleden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef: Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Ik ervaar helaas de kerkdienst niet als 'samenkomen', maar als een afstandelijk gebeuren, waarbij echt contact met anderen ontbreekt.
Het gaat ook helemaal niet om het contact met anderen, althans niet in de kerkdienst.
Huh? De samenkomsten in het NT zijn volledig gebaseerd op onderlinge ontmoeting tussen de gemeenteleden.
Wil je daar eens wat bijbelteksten van opschrijven? Ik ben namelijk overtuigd van het tegendeel.
Hand. 9:20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen... (daarvoor staat dat hij bij de discipelen in Damascus was, dus onderlinge ontmoeting etc. Maar op de sabbat ging het om de prediking. Geen 'samen nadenken over...' zoals sommige predikanten wel zeggen).
Hand. 13:5 En gekomen zijnde te Salamis, verkondigden zij het Woord Gods in de synagogen der Joden.
Waar kun je vinden dat ze samen kwamen in de synagoge om met elkaar gezellig samen te zijn?

Hebr. 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten... (kanttekening: Namelijk in de christelijke vergaderingen, die tot het gehoor van Gods Woord, gemeenschappelijke gebeden en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:
helma schreef:
Job schreef:Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.

En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Als je zelf al 'sorry' zegt voor het opschrijven van dit oordelen over een worstelende vader om zijn kinderen blijvend bij een online dienst te betrekken; begrijp je blijkbaar toch wel enigszins het verkeerde ervan. Heel jammer dat je het dan toch zegt.
Nee, zo was het niet bedoeld. Ik heb er geen spijt van en zeg er geen sorry voor, het was meer "speaking term" van: ik kan er niets anders van maken.

PS misschien goed om even toe te lichten waarom het me zo raakt. Ik voel als opvoeder hoe funest het is als de gezinnen niet meer schouder aan schouder staan. Keer op keer lopen we er tegenaan. Het gaat voelen als dweilen met de kraan open als reformatorische opvoeding niet meer wordt ondersteund in alle zich reformatorisch noemende gezinnen. Jonge mensen brengen elkaar op ideeën, vaak afkomstig van ouders. Herken je daar iets van?
Je verwoord het heel vervelend, veroordelend zelfs: "Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt."
Maar misschien gaat het inderdaad om mensen die iets meer van de vrijheid hebben gezien en geleerd die er is in Christus Jezus en daarom ook minder last hebben van een wettisch juk? Zou onze houding niet meer in de lijn van Paulus moeten zijn, oordeel elkaar niet zo hard?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Duidelijk iemand zonder kinderen en die zelf geregeld naar de kerk mag die hier zo stellig spreekt over het kijken thuis.

We moeten er alles aan doen om de jeugd thuis betrokken te houden. Al zou er een twee meter scherm moeten hangen.
Ik ben sowieso heel bang welke gevolgen we zien van deze Corona periode als straks de kerken weer helemaal open zijn.
Dit is niet helemaal eerlijk. Wij hebben wel kinderen en zijn niet afwijzend maar wel terughoudend in het bekijken van de beelduitzendingen. En een groot TV scherm om die reden aanschaffen is duidelijk voor ons een grote brug te ver.
Inderdaad.

En @Bezorgd, dat tv-scherm is echt overbodig om een kerkdienst thuis te volgen. Lees maar eens het interview met Laurens Kroon in het RD van vandaag. Die adviseert zulke onzin ook niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Job schreef:
helma schreef:
Job schreef:Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.

En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Als je zelf al 'sorry' zegt voor het opschrijven van dit oordelen over een worstelende vader om zijn kinderen blijvend bij een online dienst te betrekken; begrijp je blijkbaar toch wel enigszins het verkeerde ervan. Heel jammer dat je het dan toch zegt.
Nee, zo was het niet bedoeld. Ik heb er geen spijt van en zeg er geen sorry voor, het was meer "speaking term" van: ik kan er niets anders van maken.

PS misschien goed om even toe te lichten waarom het me zo raakt. Ik voel als opvoeder hoe funest het is als de gezinnen niet meer schouder aan schouder staan. Keer op keer lopen we er tegenaan. Het gaat voelen als dweilen met de kraan open als reformatorische opvoeding niet meer wordt ondersteund in alle zich reformatorisch noemende gezinnen. Jonge mensen brengen elkaar op ideeën, vaak afkomstig van ouders. Herken je daar iets van?
Je verwoord het heel vervelend, veroordelend zelfs: "Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt."
Maar misschien gaat het inderdaad om mensen die iets meer van de vrijheid hebben gezien en geleerd die er is in Christus Jezus en daarom ook minder last hebben van een wettisch juk? Zou onze houding niet meer in de lijn van Paulus moeten zijn, oordeel elkaar niet zo hard?
Klopt, het staat er heel zwart op wit. Ben ik me van bewust. Ik meen erachter te staan, zij het gezegd en geobserveerd met veel (opvoedings)pijn. Ik formuleer zo omdat ik geloof dat het gaat over het scherpst van de snede. Ik gun het, ongetwijfeld net als jij en anderen, de gezindte van harte: het ervaren van de vrijheid in Christus. Maar wat blijkt, dan scheiden dus de wegen kardinaal bij de interpretatie van wat dat inhoudt. Dan is er een deel van de achterban die principes als een juk gaat bestempelen en niet meer zo nodig en een deel wat juist de beteugelingen/beschermingen ziet als een middel om dichtbij de Heere te blijven. Daar scheiden de wegen.
Plaats reactie