Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door refo »

Job verzint iets. Hij zoekt medestanders, maar vindt die niet. Zijn conclusie: we staan niet meer schouder aan schouder.
Zijn conclusie zou ook kunnen zijn: ik zie het blijkbaar onjuist.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Job verzint iets. Hij zoekt medestanders, maar vindt die niet. Zijn conclusie: we staan niet meer schouder aan schouder.
Zijn conclusie zou ook kunnen zijn: ik zie het blijkbaar onjuist.
Het aantal medestanders bepaalt toch niet of je het bij het rechte eind hebt? :?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Marco »

Job schreef:Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.
Is het niet toestaan van beelduitzendingen vanwege deze reden niet juist het makkelijke antwoord? In plaats van uitleggen waarom je wel een kerkdienst bekijkt, maar geen foute tv-programma's? En zijn de argumenten voor beelduitzending alleen maar om 'jongeren erbij te houden'? Ik heb hier op het forum flink wat argumenten voor en tegen langs zien komen. Het argument 'de jongeren erbij houden' is slechts één van de vele, en dan nog een van de minst gebruikte.
Job schreef:En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Dit is een verdachtmaking die nergens op slaat, en die keihard naar het rijk der discussietruuks verwezen dient te worden. Hiermee stel je eigenlijk dat iedereen die in dit opzicht meegaat (met wat eigenlijk?) geen goed christen zou zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

Mogen wij Job begrijpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Job verzint iets. Hij zoekt medestanders, maar vindt die niet. Zijn conclusie: we staan niet meer schouder aan schouder.
Zijn conclusie zou ook kunnen zijn: ik zie het blijkbaar onjuist.
Het aantal medestanders bepaalt toch niet of je het bij het rechte eind hebt? :?
Ik ken een geschiedenis uit de Bijbel: vele personen gaven een koning gelijk, maar één man niet. Hij had gelijk.
De praktijk nu: je kunt gelijk hebben, maar gelijk krijgen is heel wat anders. Daarom zijn er mensen die zeggen 'toen ik mensen leerde kennen kreeg ik de dieren lief'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door refo »

Job klaagt, maar wellicht onterecht.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Mogen wij Job begrijpen?
Ik denk dat we hem allemaal wel begrijpen. Maar de manier waarop hij redeneert klopt volgens mij niet.
Overigens wil dat niet zeggen dat het daarom alleen maar goed is om een groot scherm in de kamer neer te zetten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Job »

refo schreef:Job klaagt, maar wellicht onterecht.
Job is er hier maar één van de velen en hoeft geen gelijk te krijgen. Geen behoefte aan. Ik denk dat je op een discussieforum ook niet hoeft te komen om discussies te winnen. Maar jezelf uitspreken, dat mag toch als anderen het ook doen? Ik loop ik met een bepaalde nood en die heb ik in stevige bewoordingen uitgesproken naar aanleiding van dingen waar ik van schrok. Misschien komt het wat pretentieus over om al zo scherp aan te zetten als je hier nog maar net meedoet, dat zou goed kunnen. Ik moet zeggen dat het me ook recht in m'n hart raakt, dit onderwerp. Ik zal me er even niet meer mee bemoeien, tenzij iemand nog een toelichting wenst.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Job »

refo schreef:Job verzint iets. Hij zoekt medestanders, maar vindt die niet. Zijn conclusie: we staan niet meer schouder aan schouder.
Zijn conclusie zou ook kunnen zijn: ik zie het blijkbaar onjuist.
Zie hierboven Refo.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:[ Daar scheiden de wegen.
Dit soort uitspraken.
Wat leef je dan in een klein eigengemaakt wereldje.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Wim Anker »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[ Daar scheiden de wegen.
Dit soort uitspraken.
Wat leef je dan in een klein eigengemaakt wereldje.
Toch snap ik het niet, @Job verwoordt dezelfde zorg als jouw toch?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Ik kan mij zeker voorstellen dat mensen geen beeldscherm en/of streamingsdienst in huis willen. Ik sta daar zelf anders in en ben meer van
de bewuste keuzes maken in kijkgedrag.

@ Job is van mening dat andere ouders schouder aan schouder moeten staan in de opvoeding van de kinderen en het weren van het beeldscherm. Dat is een standpunt dat ik niet kan volgen. Als je als ouder een bepaald standpunt inneemt, zal je dit aan de hand van de bijbel moeten kunnen onderbouwen. Natuurlijk is het makkelijker als de hele omgeving hetzelfde doet, maar helaas is dat niet de maatschappij. Ook later zal een kind midden in de maatschappij standpunten in moeten nemen die mogelijk niet welgevallig zijn. Bespreek en onderbouw ook de keuzes die je zelf als ouder maakt en soms lastig/jammer vindt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Ik kan mij zeker voorstellen dat mensen geen beeldscherm en/of streamingsdienst in huis willen. Ik sta daar zelf anders in en ben meer van
de bewuste keuzes maken in kijkgedrag.

@ Job is van mening dat andere ouders schouder aan schouder moeten staan in de opvoeding van de kinderen en het weren van het beeldscherm. Dat is een standpunt dat ik niet kan volgen. Als je als ouder een bepaald standpunt inneemt, zal je dit aan de hand van de bijbel moeten kunnen onderbouwen. Natuurlijk is het makkelijker als de hele omgeving hetzelfde doet, maar helaas is dat niet de maatschappij. Ook later zal een kind midden in de maatschappij standpunten in moeten nemen die mogelijk niet welgevallig zijn. Bespreek en onderbouw ook de keuzes die je zelf als ouder maakt en soms lastig/jammer vindt.
Zo was het inderdaad te wensen. Maar ik wel bang dat we punt zijn gepasseerd waar terugkeer erg moeilijk wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Vandaag even getankt. Ruim 123 euro verder...
Dan heb je een serieuze tankinhoud.
Plaats reactie