Kleine ergernissen

DDD

Re: Kleine ergernissen

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 17:34

Hoopvol schreef:
eilander schreef:
Mistig schreef:
Hoopvol schreef:Volgens mij gaat deze oplossing duidelijk in tegen het 4e gebod. Zo mooi is deze oplossing niet hoor.

Waarom gaat deze oplossing in tegen het 4e gebod?

Ik hoop dat @merel en @DDD in elk geval begrijpen dat een deel van de achterban van Refoforum hier grote moeite mee heeft. En dan vraag ik me af: is het nu nodig keer op keer te schuren met dingen die in onze gezindte gevoelig liggen?

Eens. Daarom heb ik de postings van @merel en @DDD gemeld.

Nou goed. Ik geloof niet dat zoiets in onze Gereformeerde Gemeente gevoelig zou liggen. Dit is een Refoforum voor de gehele rechterflank van de gereformeerde gezindte.

Natuurlijk weet ik wel dat in oud-gereformeerde kringen mensen niet op zondag terugkomen van logeerpartijen. Maar dat is niet de norm.

Bovendien was de ergernis nu juist het níet respecteren van de zondagsrust. Dat zou zeker een onderwerp zijn om in een ander draadje over door te spreken, met de hele aanleiding erbij. Want ik ben wel benieuwd wat je anders zou doen, en hoe je dat dan uitlegt.

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 15 Sep 2021, 17:39

@DDD, vaker bekruipt mij het gevoel dat je de voeling met onze gezindte bent verloren, of in elk geval een deel daarvan niet kent. Zo ook nu. Het is echt onzin om dit te bestempelen als een standpunt van OGG-ers.
Overigens gaat het mij niet om dat iets de norm moet zijn. Het ging er mij om dat je terughoudendheid zou kunnen betrachten als je weet dat dit gevoelig ligt. En waarom zou je daarmee OGG-ers - stel dat je gelijk zou hebben - op het hart willen trappen?

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 17:40

Het laatste wat ik zou willen, is OGG-ers op het hart trappen. Ik heb jaren naast OGG-mensen gewoond, en daar heb ik zeker rekening mee gehouden. Hier op het forum zouden we juist kunnen bespreken hoe je dat kunt doen.

Overigens, ook binnen één gemeente kunnen er gevoeligheden zijn. Maar de oplossing is dan toch niet om het daar niet over te hebben?

Wat mij betreft, is in ieder geval belangrijk om in zo'n gesprek met andere ouders de grote waarde van de zondag te benadrukken, zonder dat Gods dienst en dag op de kinderen overkomt als een spelbreker. Ga er maar aanstaan.

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 15 Sep 2021, 17:47

DDD schreef:Het laatste wat ik zou willen, is OGG-ers op het hart trappen. Ik heb jaren naast OGG-mensen gewoond, en daar heb ik zeker rekening mee gehouden. Hier op het forum zouden we juist kunnen bespreken hoe je dat kunt doen.

Overigens, ook binnen één gemeente kunnen er gevoeligheden zijn. Maar de oplossing is dan toch niet om het daar niet over te hebben?
Klopt. Maar er zouden hier zomaar ouders kunnen zijn die van zaterdag op zondag na twaalf uur met veel verdriet op hun kinderen wachten, omdat ze graag zien dat ze voor twaalf uur binnen zijn, omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat dan Gods dag begint. Voor alle duidelijkheid: dit gaat niet over mij.
En dan lees je hier over een slaapfeestje dat op zondagmorgen eindigt, maar waarbij de kerkgang niet in het geding komt: wat een mooie oplossing.
Zou dat deze mensen verdriet kunnen doen, denk je? Ik vraag niet om het niet te bespreken, maar om rekening te houden met gevoeligheden. Ik vraag ook niet om dit standpunt over te nemen, natuurlijk kan er verschillend over gedacht worden. Maar rekening houden met... is dat nu zo moeilijk?

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 17:51

Misschien. Maar waarom bespreken we die zorgen dan niet? Is dat omdat niemand de vuile was durft buiten hangen?

Want als ik mij zorgen maak om dit soort verschillen, dan maak ik mij vooral dáár zorgen over.

Ik zal nog eens nalezen waarom je vindt dat ik geen rekening houd met mensen die vinden dat de zondag om 12 uur begint (wat volgens mij een tamelijk evident kalenderfeit is) of juist op zaterdagavond bij zonsondergang (als je het graag bijbels bekijkt) of juist bij het wakker worden op de volgende dag (zoals de meeste mensen hun dagindeling hebben).

Overigens: jongens van 20 jaar kunnen over het algemeen prima een keer met 4 uur slaap toe, zeker als ze dan overdag nog slapen of hebben geslapen. Maar als je als ouders van 45 tot half drie wakker blijft, dan zit je ook niet heel fris en fruitig in de kerk.

Maar misschien wilde je dat onderwerp nu juist niet bespreken. Ik heb makkelijk praten, want ik heb geen kinderen.

huisman

Berichtdoor huisman » 15 Sep 2021, 19:00

eilander schreef:@DDD, vaker bekruipt mij het gevoel dat je de voeling met onze gezindte bent verloren, of in elk geval een deel daarvan niet kent. Zo ook nu. Het is echt onzin om dit te bestempelen als een standpunt van OGG-ers.
Overigens gaat het mij niet om dat iets de norm moet zijn. Het ging er mij om dat je terughoudendheid zou kunnen betrachten als je weet dat dit gevoelig ligt. En waarom zou je daarmee OGG-ers - stel dat je gelijk zou hebben - op het hart willen trappen?

@DDD heeft geen gelijk want ook bij ons (CGK) zou een slaapfeestje tot zondag terecht op weerstand stuiten.

Onze kinderen moesten zaterdag voor 2330 thuis zijn ook toen ze 18+ waren. Ze hebben zich er altijd zonder aan gehouden. Heel vaak waren ze zaterdagavond thuis.
Ik blijf het waardevol vinden om de zaterdagavond te gebruiken als voorbereiding op de zondag
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 19:06

Wat is precies de redenering waarom ik geen gelijk heb?

Want dat ontgaat me nog helemaal.

Over de weerstand waar het op stuitte, had merel het juist. Daarom is het een kleine ergernis.

Erskinees

Berichtdoor Erskinees » 15 Sep 2021, 19:13

Ik zou het zelf niet toelaten. Maar toch enig begrip voor de keuze van Merel:
Wij (= ik en mijn broers) sliepen vroeger vaak van zaterdag op zondag bij familieleden die in de buurt woonden. Dat was ook echt een logeerfeestje. Op zondagmorgen kwam mijn vader ons dan voor de kerk weer halen, want die familieleden zaten niet in de 'ware' ;) kerk. Qua principe maakt het natuurlijk niet uit of je logeert bij familie of bij vrienden.

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 19:15

Wat ik dan vooral interessant vind: waarom zou je het niet toelaten en hoe zou je dat toelichten aan je kinderen en aan de jarige en haar ouders?

Valcke

Berichtdoor Valcke » 15 Sep 2021, 19:37

huisman schreef:
eilander schreef:@DDD, vaker bekruipt mij het gevoel dat je de voeling met onze gezindte bent verloren, of in elk geval een deel daarvan niet kent. Zo ook nu. Het is echt onzin om dit te bestempelen als een standpunt van OGG-ers.

@DDD heeft geen gelijk want ook bij ons (CGK) zou een slaapfeestje tot zondag terecht op weerstand stuiten.

Onze kinderen moesten zaterdag voor 2330 thuis zijn ook toen ze 18+ waren. Ze hebben zich er altijd zonder aan gehouden. Heel vaak waren ze zaterdagavond thuis.
Ik blijf het waardevol vinden om de zaterdagavond te gebruiken als voorbereiding op de zondag

Mee eens, hoor, al was het bij enkele van onze kinderen wel eens moeilijk om ze vóór 12 uur thuis te hebben.

Redenen zijn duidelijk:
- voorbereiding op de zondag
- niet onnodig reizen op zondag
- zeker geen verjaardag vieren of een ander feestje op zondag

Dit in relatie tot zondagsviering en zondagsheiliging.
Ik zie dit trouwens ook in onze omgeving van mensen die tot allerlei (reformatorische) kerkgenootschappen behoren.

Het is nog niet zo lang geleden dat verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis ook nooit op zondag (publiek) gevierd werden. En alleen op maandag ging dan de vlag uit. - Ik zie dat nog steeds volgens de regels niet op zondag gevlagd wordt voor een verjaardag.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 Sep 2021, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Valcke

Berichtdoor Valcke » 15 Sep 2021, 19:50

Herman schreef:De rechts radicalen hier ...

Ik vind dit een hele nare kwalificatie.

Bezorgd

Berichtdoor Bezorgd » 15 Sep 2021, 19:58

Merel als 'verlichte christin' zit met dit soort voorbeelden heel bewust te provoceren. Kijken wat voor reacties er komen van die domme kortzichtige refo's. Misschien is gewoon negeren beter.

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Sep 2021, 20:01

@Valcke:
Wat is het dit dat je ziet? Jouw omschrijving van wat de bedoeling is in de zondagsheiliging, of juist wat de aanleiding was voor het gesprek?

Die aanduidingen blijven een punt van ergernis. Dit doet mij ook pijn aan de ogen, het doet anderen geen recht. Maar de naam orthodox dan ook weer, want die reserveer ik natuurlijk liever voor mijn eigen standpunt.

@Bezorgd:
Je kwebbelt. Dat slaat natuurlijk nergens op. Zelfs Mara had hiermee te maken, die kan je toch geen verlichte christin noemen.

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 15 Sep 2021, 20:02

Bezorgd schreef:Merel als 'verlichte christin' zit met dit soort voorbeelden heel bewust te provoceren. Kijken wat voor reacties er komen van die domme kortzichtige refo's. Misschien is gewoon negeren beter.
Dit is nu een goed/slecht voorbeeld van 'op de persoon'. Merel geeft letterlijk aan dat het een ergernis is wanneer iemand kinderen uitnodigt voor een verjaardag met een overnachting van zaterdag op zondag. Vervolgens is daar wat gesprek over, maar sommigen zijn niet in staat tot gesprek blijkbaar.

merel

Berichtdoor merel » 15 Sep 2021, 20:05

Oei, het was zeer zeker niet de bedoeling om hiermee mensen tegen het hoofd te stoten. Ik had het juist in het topic van ergernis geplaatst, omdat dit ook voor ons geen gewone gang van zaken is en voor mij regelmatig zaak van worsteling is.

Mijn man en ik hebben hier gisteren over doorgesproken en de keuze om het wel te doen is geweest dat wij haar anders rond 23.30 uur hadden opgehaald en zij daarna bij ons was gaan slapen. Nu gaat zij daar slapen en halen wij haar voor kerktijd op en viert de zondag met beide diensten bij ons thuis.

Ik vind deze onderwerpen die blijkbaar in de refo gezindte ' schuren' juist wel het bespreken waard. Voor veel mensen is het misschien een ver van hun bed gebeuren, maar in onze omgeving ( ook met familie) komen bepaalde zaken veel voor. Ik worstel daar zelf ook mee welk standpunt ik/ wij in moeten nemen. Voor mijn man zijn de voor velen bekende dingen die je wel of niet doet op zondag sowieso adacadabra. Hierin zal ik het voortouw moeten nemen.

Een voorbeeld: mijn zwager hield een paar jaar geleden zijn verjaardag op zondag in een kroeg. Zijn idee was ' ik houd het vanaf tweede helft van de middag, dan kan merel met man en kinderen nog naar de kerk en daarna naar Amsterdam komen'. Wij zijn niet gegaan. Mijn man had een goed excuus, hij moest werken, maar over mijn standpunt was hij zo verbolgen dat hij een jaar niet bij ons is geweest. Een verjaardag in een kroeg is waarschijnlijk nog wel te pareren, maar wat doe je met een uitnodiging op zondag en voor het gemak wordt eten besteld? Ook daar zijn wij niet geweest. Hoe kan ik aan de kinderen uitleggen dat we op zondag zelf geen eten halen, maar het wel bij een ander eten. Ook weer scheve gezichten en boze familie. Ik kan zo nog wel een scala aan voorbeelden bedenken waarin ik toch in de spagaat zit.

Wij logeren op zondag wel bij familie. Schoonmoeder woont ruim 2,5 uur rijden bij ons vandaan. Zij weet wat wij wel/ niet doen en als zij twijfelt vraagt ze het. Wij gaan bij haar naar een kerk en daarna rijden wij wel op zondag terug.

Terug naar “Overige”