Gedachten in de nacht... ter overdenking

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar het hoofdstuk uit de redelijke godsdienst.
Volgens mij moeten we eerst maar eens helder zien te krijgen wat er wordt bedoeld met die 'gemeenschap met de heiligen'.
Alleen zo'n vraag al laat zien dat er maar weinig van het volk over zijn... Dat moet ons toch wel te denken geven.
Hoe is de kennis zoek in eigen kring.
Wat betreft de 'gemeenschap der heiligen' is veel over te lezen, maar om er over te praten, dat kan niet op een soort
'wetenschappelijke' manier.
Het lijkt me dat we in een toestand zijn gekomen dat we alles bewezen willen hebben en alles zijn gaan wantrouwen.
Niet om alles klakkeloos over- en aan te nemen, verre daarvan, want dat is ook een andere ontwikkeling die best zorgen
mag baren. Ik bedoel de overleveringen van onze godvrezende vaderen worden gewantrouwd. Het lijkt zoiets, en zo komt
het daadwerkelijk over op mensen die dit volk nog wat gekend hebben, op het ontkennen van de holocaust.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

Dodo schreef:
HC schreef:Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Tenandere, dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.
De focus van de HC ligt klaarblijkelijk bij hen die nog in leven zijn (getuige het aanwenden van de gaven).
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:... Ik bedoel de overleveringen van onze godvrezende vaderen worden gewantrouwd. Het lijkt zoiets, en zo komt
het daadwerkelijk over op mensen die dit volk nog wat gekend hebben, op het ontkennen van de holocaust.
Zonder DIA hiermee te willen aanvallen, is dit een uitstekend voorbeeld van wat ik meen te constateren, en in een eerdere posting heb verwoord. In mijn relatief geringe verblijfsduur op dit forum heb ik DIA zijn zorgen nog niet eerder met een dergelijk gewicht zien omschrijven; die zorgen betreffen hier de overlevering, niet de Schrift.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Dodo »

Floppy schreef:
Dodo schreef:
HC schreef:Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Tenandere, dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.
De focus van de HC ligt klaarblijkelijk bij hen die nog in leven zijn (getuige het aanwenden van de gaven).
Het viel me pas op de de HC niet zozeer spreekt over een gevoel van gemeenschappelijkheid tussen gelovigen, maar over een gezamenlijke gemeenschap aan Christus. Dus niet van gelovige naar gelovige, maar van alle gelovigen naar Christus.
En het tweede aspect is meer praktisch, lijkt het. Voor elkaar zorgen, elkaar bijstaan.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:... Ik bedoel de overleveringen van onze godvrezende vaderen worden gewantrouwd. Het lijkt zoiets, en zo komt
het daadwerkelijk over op mensen die dit volk nog wat gekend hebben, op het ontkennen van de holocaust.
Zonder DIA hiermee te willen aanvallen, is dit een uitstekend voorbeeld van wat ik meen te constateren, en in een eerdere posting heb verwoord. In mijn relatief geringe verblijfsduur op dit forum heb ik DIA zijn zorgen nog niet eerder met een dergelijk gewicht zien omschrijven; die zorgen betreffen hier de overlevering, niet de Schrift.
Waarde broeder,
Zoals ik hier opmerk gaat het met het taalgebruik er niet op achteruit. Ik denk dat dit een eerste stap kan zijn in een
verhoging qua taalkwaliteit op dit forum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:... Ik bedoel de overleveringen van onze godvrezende vaderen worden gewantrouwd. Het lijkt zoiets, en zo komt
het daadwerkelijk over op mensen die dit volk nog wat gekend hebben, op het ontkennen van de holocaust.
Zonder DIA hiermee te willen aanvallen, is dit een uitstekend voorbeeld van wat ik meen te constateren, en in een eerdere posting heb verwoord. In mijn relatief geringe verblijfsduur op dit forum heb ik DIA zijn zorgen nog niet eerder met een dergelijk gewicht zien omschrijven; die zorgen betreffen hier de overlevering, niet de Schrift.
Wat bedoel je precies? (Lezen kan ik ook).
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

Tweede posting, pag. 9.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:Tweede posting, pag. 9.
Die van Ejvl bedoel je? Ik begrijp de link niet.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

Blijkbaar is bij jou posting 2 op pag 9 een andere dan bij mij.

Ik bedoel mijn eigen posting op woensdag 1 okt, om 20:40. Ik vind het niet prettig het forum te vullen door mezelf nog een keer te quoten. En - zoals je zelf aangaf - je kon lezen, dus dit moet lukken :langue
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Tiberius »

Ok, bedankt. Nu wel helder.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Marieke »

Floppy schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar het hoofdstuk uit de redelijke godsdienst.
Volgens mij moeten we eerst maar eens helder zien te krijgen wat er wordt bedoeld met die 'gemeenschap met de heiligen'.


Deel 1 hoofdstuk 26 over "de gemeenschap der gelovigen met Christus en met elkaar".
Brakel: "als men zich van dezen afzondert dan oefent men gemeenschap met de kerk en de leden daarvan. De kerk is voor een deel triomferende in de hemel, en voor een deel nog strijdende op aarde. Met beide oefent een gelovige gemeenschap [...]
"De gelovigen op aarde erkennen de verheerlijkten als hun broeders en zusters, hebben hen lief, achten hen hoog en volgen hun wandel op aarde en voegen zich bij hen, zich met hen buigende voor de troon, en met hen de Heere eer en heerlijkheid gevende. Ook verlangen zij bij hen te zijn in volmaaktheid. Maar zij weten dat de verheerlijkten in de hemel geen waardigheid hebben dat zij aanbeden zouden worden. Dat God het hun niet in handen heeft gegeven om iemand te helpen, en dat God hen niet heeft gesteld tot voorbidders. Daarom passen zij ervoor op dat zij hun geen enkele godsdienstige eer aandoen, of hun te vragen dat zij voor ons zouden bidden [...]
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
Floppy schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar het hoofdstuk uit de redelijke godsdienst.
Volgens mij moeten we eerst maar eens helder zien te krijgen wat er wordt bedoeld met die 'gemeenschap met de heiligen'.


Deel 1 hoofdstuk 26 over "de gemeenschap der gelovigen met Christus en met elkaar".
Brakel: "als men zich van dezen afzondert dan oefent men gemeenschap met de kerk en de leden daarvan. De kerk is voor een deel triomferende in de hemel, en voor een deel nog strijdende op aarde. Met beide oefent een gelovige gemeenschap [...]
"De gelovigen op aarde erkennen de verheerlijkten als hun broeders en zusters, hebben hen lief, achten hen hoog en volgen hun wandel op aarde en voegen zich bij hen, zich met hen buigende voor de troon, en met hen de Heere eer en heerlijkheid gevende. Ook verlangen zij bij hen te zijn in volmaaktheid. Maar zij weten dat de verheerlijkten in de hemel geen waardigheid hebben dat zij aanbeden zouden worden. Dat God het hun niet in handen heeft gegeven om iemand te helpen, en dat God hen niet heeft gesteld tot voorbidders. Daarom passen zij ervoor op dat zij hun geen enkele godsdienstige eer aandoen, of hun te vragen dat zij voor ons zouden bidden [...]
En... nu Vader Brakel het zegt verstomt iedereen? Of wordt het tijd om Brakel een beetje te rectificeren?
In onze tijd beleven we dat immers allemaal wat anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door DDD »

Nee hoor. In onze tijd lezen we net zo precies als in de tijd van Brakel. En wat hij hier schrijft is toch echt heel wat anders dan wat zuster Vrijdag meldde. Maar ik veroordeel het niet, ik vind het alleen kwalijk dat je de lijn van dominee Kersten verlaat, en teruggaat naar de norm van de bevinding zonder de Schrift.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nee hoor. In onze tijd lezen we net zo precies als in de tijd van Brakel. En wat hij hier schrijft is toch echt heel wat anders dan wat zuster Vrijdag meldde. Maar ik veroordeel het niet, ik vind het alleen kwalijk dat je de lijn van dominee Kersten verlaat, en teruggaat naar de norm van de bevinding zonder de Schrift.
Oké, ik vind het (g)een liefelijke broederlijke opmerking, en ik zou er wel we op willen reageren, maar ik doe het maar niet,
merkende dat de verharding voor een groot deel ingetreden is onder ons. Een geest der dwaling, waar we niet praten met
elkaar, nee, langs elkaar en wensen niet naar elkaar te luisteren. Onvatbaar geworden zijnde gaan we door. Het zei zo, en het
zei het met groot verdriet geconstateerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Marco »

Bericht verwijderd; het lukte me niet, hierop te reageren zonder ook onbroederlijk te worden...
Plaats reactie