Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Johann Gottfried Walther schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
Bidden om een wonder bedoel je? Dat je opeens geen paniekstoornis meer hebt?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

Zonnebloem schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
Bidden om een wonder bedoel je? Dat je opeens geen paniekstoornis meer hebt?
Misschien is dit een berg verzetten?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zonnebloem schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
Bidden om een wonder bedoel je? Dat je opeens geen paniekstoornis meer hebt?
Meer bidden voor die speciale situatie, zoals ik schrijf dat het niet durven aan te gaan weggenomen zal worden.
Sowieso de worsteling voor de Heere God neerleggen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Dodo »

Ik zou zeker aanraden er met iemand over te praten. Bijvoorbeeld de dominee, of een ouderling. Angsten worden kleiner als je ze benoemt. Bovendien kun je dan misschien praktische oplossingen zoeken. Een bepaalde plek in de kerk, dat ze een stoel voor je vrijhouden aan de tafel, dat er iemand bij je komt zitten om je te steunen, dat soort dingen.
Ik zou ook hopen dat er professionele hulp is. Een angststoornis kan je leven behoorlijk moeilijk maken.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
Bidden om een wonder bedoel je? Dat je opeens geen paniekstoornis meer hebt?
Ja. En wat Dodo aangeeft, maak het bespreekbaar. De Heere kan zaken echt ineens wegnemen op Zijn tijd. Dat klinkt misschien wat goedkoop, maar zo bedoel ik het uiteraard zeker niet,
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Dodo »

Ik vind het wel merkwaardig dat bij een psychische aandoening de primaire reactie is: bid er maar om. Bij een fysieke aandoening is dat veel minder. Terwijl het echt niet zo is dat een psychische aandoening is op te lossen met pastorale hulp, het zijn ook echte ziektes.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Ik vind het wel merkwaardig dat bij een psychische aandoening de primaire reactie is: bid er maar om. Bij een fysieke aandoening is dat veel minder. Terwijl het echt niet zo is dat een psychische aandoening is op te lossen met pastorale hulp, het zijn ook echte ziektes.
Het gaat hier over een paniekstoornis die de avondmaalsgang belemmerd. Voor de meeste fysieke aandoeningen, is de oplossing om aan het avondmaal te gaan waarschijnlijk makkelijker te vinden. Ik heb vaak genoeg mensen bv op krukken of in een rolstoel gezien. Ik denk dat mensen in het algemeen voor een psychische aandoening minder makkelijk een 'oplossing' weten. Ik heb bv rond mijn hartoperaties veel meer hulp gehad, dan tijdens burn-out. Het eerste is voor veel mensen wat 1-dimensionaler en beter te vatten denk ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik vind het wel merkwaardig dat bij een psychische aandoening de primaire reactie is: bid er maar om. Bij een fysieke aandoening is dat veel minder. Terwijl het echt niet zo is dat een psychische aandoening is op te lossen met pastorale hulp, het zijn ook echte ziektes.
Ja inderdaad.
Bid er maar om en dat zal het vast weggenomen worden. Maar God neemt niet altijd alles weg.
Er zijn mensen die helemaal niet meer naar de kerk durven, kerkfobie bestaat.
In de gemeente waar mijn ouders zaten, kreeg de organist van het ene op het andere moment een paniekstoornis, die uitgroeide tot een agorafobie. Hij is er nooit meer van genezen.
Zeeuw schreef: Voor de meeste fysieke aandoeningen, is de oplossing om aan het avondmaal te gaan waarschijnlijk makkelijker te vinden.
Omdat die zichtbaar zijn - meestal - en begrijpelijk.
Als iemand zegt: ik durf alleen naar de kerk als ik op het hoekje van de achterste bank mag zitten, of: ik sterf duizend doden als ik weet dat ik op moet staan en naar voren moet lopen, wordt er gezegd: nou, stel je niet zo aan, je bent toch een grote vent.
Wie zijn geest overwint is sterker dan die een stad inneemt staat er niet voor niets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Johannes S, inderdaad zei je tweemaal "m.i.". Dat verzacht inderdaad de stelligheid waarmee je zegt dat het Heilig Avondmaal niet de functie heeft om het geloof te versterken. Desondanks verbaas ik mij erover dat je ófwel geheel onbekend bent met de toch wel evidente bewijsvoering uit de Heilige Schrift dat de sacramenten in het algemeen, en ook het Heilig Avondmaal, wél dienen tot versterking van het geloof, omdat daarin met zichtbare tekenen getoond wordt wat de ware gelovigen in Christus hebben. En zouden die tekenen en de betekenis van die tekenen dan niet dienen tot versterking? Idem ben ik verbaasd dat je kennelijk onbekend bent met de gereformeerde leer in deze, die toch zeker de Schrift als basis heeft. Of vergis ik mij, en ben je hier wél mee bekend?

Bij de bewijsvoering uit de Bijbel vergat ik te noemen 1 Korinthe 10:16: "De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?"

Wanneer de deelname aan het Heilig Avondmaal "een gemeenschap" is met het lichaam en bloed van Christus, dan is ook dat zeker tot versterking van het geloof. Het 'gedenken' van de dood des Heeren staat hiermee ook in nauw verband. Dat is niet (slechts) een herdenking van een gebeurtenis die lang geleden heeft plaatsgevonden, maar een "gedenken" dat de dood en opstanding van Christus ook in het heden voor de gelovigen de grondslag en waarborg is waar het geloof zich op richt. Dit tot troost voor de gelovigen en daarmee tot versterking van het geloof.

Bovendien is er ook in het geheel geen tegenstelling met de versterking van het geloof door het Woord en de Heilige Geest. In het Woord vinden we de instelling en betekenis van het sacrament. Het Woord laat ons zien dat het Heilig Avondmaal een zichtbare prediking is van Christus' dood en een gemeenschap mét Zijn verbroken lichaam en vergoten bloed. De Heilige Geest past dit aan de gelovigen toe.
Johannes S, op je verzoek: deze kwestie stond nog open.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.

Wat zijn Sacramenten?
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden enhet eeuwige leven uit genade schenkt.
Zeker. Dit is zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus.
Idem vinden we dit specifiek uitgewerkt voor het Heilig Avondmaal in zondag 28 en 29.

Idem in de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
33 Van de sacramenten
Wij geloven dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heeft verordend de sacramenten, om aan ons Zijn beloften te verzegelen, en om panden te zijn der goedwilligheid en genade Gods te onswaarts, en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden; dewelke Hij gevoegd heeft bij het woord des Evangelies, om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn Woord, als hetgeen Hij inwendig doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid, die Hij ons mededeelt. Want het zijn zichtbare waartekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak, door middel waarvan God in ons werkt door de kracht des Heiligen Geestes. Zo zijn dan de tekenen niet ijdel, noch ledig, om ons te bedriegen; want Jezus Christus is hun waarheid, zonder Wien zij niet met al zijn zouden. Voorts zijn wij tevreden met het getal der sacramenten, die Christus, onze Meester, ons heeft verordend, welke niet meer dan twee zijn; te weten het sacrament des Doops, en des Heiligen Avondmaals van Jezus Christus.

35 Van het Heilig Avondmaal van onzen Heere Jezus Christus
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. Nu hebben degenen die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven: het ene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en allen mensen gemeen is; het andere is geestelijk en hemels, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het woord des Evangelies, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorenen Gods. Alzo heeft ons God, tot onderhouding des lichamelijken en aardsen levens, aards en gewoon brood verordend, hetwelk daartoe dienstig is, en allen gemeen is, zowel als het leven. Maar om het geestelijk en hemels leven te onderhouden, hetwelk de gelovigen hebben, heeft Hij hun gezonden een levend Brood, Dat van den hemel nedergedaald is, te weten Jezus Christus, Dewelke het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is, toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof, in den geest. Om ons dit geestelijk en hemels Brood af te beelden, heeft Christus verordend een aards en zienlijk brood, hetwelk een sacrament is van Zijn lichaam, en den wijn tot een sacrament Zijns bloeds; om ons te betuigen dat wij, zo waarachtiglijk als wij het sacrament ontvangen en houden in onze handen, en het eten en drinken met onzen mond, waarmede ons leven daarna onderhouden wordt, ook zo waarachtiglijk door het geloof (hetwelk de hand en mond onzer ziel is) het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onzen enigen Zaligmaker, ontvangen in onze zielen tot ons geestelijk leven. Nu, zo is het zeker en ongetwijfeld, dat ons Jezus Christus Zijn sacramenten niet tevergeefs heeft bevolen. Zo werkt Hij dan in ons al wat Hij door deze heilige tekenen ons voor ogen stelt; hoewel de wijze ons verstand te boven gaat, en ons onbegrijpelijk is, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. Intussen zo feilen wij niet, als wij zeggen dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof. Alzo dan blijft Jezus Christus altijd zittende ter rechterhand Gods Zijns Vaders in de hemelen, en laat toch daarom niet na, ons Zijner deelachtig te maken door het geloof. Deze maaltijd is een geestelijke tafel, aan dewelke Christus Zichzelven ons mededeelt met al Zijn goederen, en doet ons aan haar genieten, zowel Zichzelven, als de verdiensten Zijns lijdens en stervens; voedende, sterkende, en vertroostende onze arme troosteloze ziel door het eten Zijns vleses, en haar verkwikkende en vermakende door den drank Zijns bloeds. Voorts, hoewel de sacramenten met de betekende zaken samengevoegd zijn, zo worden zij nochtans met deze twee zaken door allen niet ontvangen. De Goddeloze ontvangt wel het sacrament tot zijn verdoemenis, maar hij ontvangt niet de waarheid des sacraments; gelijk als Judas en Simon de tovenaar beiden wel het sacrament ontvingen, maar niet Christus, Die daardoor betekend wordt, Welke den gelovigen alleen medegedeeld wordt. Ten laatste, wij ontvangen het heilig sacrament in de verzameling des volks Gods met ootmoedigheid en eerbied, onder ons houdende een heilige gedachtenis des doods van Christus, onzen Zaligmaker, met dankzegging, en doen aldaar belijdenis van ons geloof en van de Christelijk religie. Daarom behoort zich niemand daartoe te begeven, zonder zichzelven eerst wel beproefd te hebben; opdat hij, etende van dit brood en drinkende uit dezen drinkbeker, niet ete en drinke zichzelven een oordeel. Kortelijk, wij zijn door het gebruik van dit heilig sacrament bewogen tot een vurige liefde jegens God en onze naaste. Daarom verwerpen wij alle inmengselen en verdoemelijke vonden die de mensen bij de sacramenten gedaan en gemengd hebben, als ontheiligingen daarvan, en zeggen dat men zich moet laten vergenoegen met de ordening die Christus en Zijn apostelen ons geleerd hebben, en spreken gelijk zij daarvan gesproken hebben.
Johannes S, idem.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:Maar dat het is ingesteld door Jezus om 'geloof te versterken' zegt het Woord (m.i.) ook niets over. Het is 'tot een gedachtenis'.
Wat ik hiervan vind? Ontzettend treurig om zoiets met stelligheid te beweren, tegen de belijdenis in en met geen andere onderbouwing dan een uitspraak in de Schrift die al helemaal niet de functie van het 'versterken' van het geloof weerspreekt. Moeten we op deze manier theologie bedrijven, door maar selectief de Schrift te citeren en dan vlotjes te concluderen: het Avondmaalsformulier en onze belijdenis hebben het mis?

Wat dacht je overigens van deze woorden:
Mattheüs 26: 26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het en gaf het den discipelen en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.
28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
29 En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van deze vrucht des wijnstoks, tot op dien dag wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.

30 En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.
Hebben deze woorden geen krachtige functie om het geloof te voeden? Dienen de beloften die hierin opgesloten zijn niet tot versterking van het geloof?

Overigens: de woorden 'Doet dat tot Mijn gedachtenis' willen niet zeggen dat slechts een historisch feit herdacht wordt. In 1 Korinthe 11 volgt op deze woorden ook nog:
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
Zo is het sacrament ook een verkondiging van het Evangelie, niet alleen voor anderen, maar ook voor de deelnemers aan het sacrament zelf. En heeft zeker als doel om het geloof te versterken. Het is een geestelijk eten en drinken van Christus' verbroken lichaam en vergoten bloed en een zien op Zijn offerande en de daarop gevolgde overwinning en een sterke bevestiging van de geestelijke weldaden die hieruit voortvloeien, waarvan de belangrijkste zijn de vergeving van zonden (door Christus Zelf genoemd bij de instelling), de vernieuwing door de Heilige Geest en de verwachting van het eeuwige leven (ook door Christus Zelf genoemd bij de instelling).
Idem. Dit waren de drie posting over het sacrament van het Heilig Avondmaal als versterking van het geloof. De postings staan nu in omgekeerde volgorde, maar dat is denk ik van minder belang.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
Bidden om een wonder bedoel je? Dat je opeens geen paniekstoornis meer hebt?
Ja. En wat Dodo aangeeft, maak het bespreekbaar. De Heere kan zaken echt ineens wegnemen op Zijn tijd. Dat klinkt misschien wat goedkoop, maar zo bedoel ik het uiteraard zeker niet,
Ik geloof ook wel dat de Heere dingen kan wegnemen. Maar ik geloof ook dat Hij nare dingen een speciale plek in je leven kan geven. Zoals die doorn bij Paulus. Ik heb niet altijd last van paniek. Ik heb er pas last van als ik overprikkeld raak. En dat hebben meer mensen met autisme of ADHD.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:
Ik geloof ook wel dat de Heere dingen kan wegnemen. Maar ik geloof ook dat Hij nare dingen een speciale plek in je leven kan geven. Zoals die doorn bij Paulus. Ik heb niet altijd last van paniek. Ik heb er pas last van als ik overprikkeld raak. En dat hebben meer mensen met autisme of ADHD.
Dat bedoelde ik ook wel. De Heere neemt zeker niet alles weg, maar het ging om een paniekstoornis, die zelfs de Avondsmaalsgang tegenhield. Ik denk dat de Heere ook echt momenten wil geven waarop dat wel gaat. Maar daarmee is zeker niet alles weg voor de rest van ons leven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:
Ik geloof ook wel dat de Heere dingen kan wegnemen. Maar ik geloof ook dat Hij nare dingen een speciale plek in je leven kan geven. Zoals die doorn bij Paulus. Ik heb niet altijd last van paniek. Ik heb er pas last van als ik overprikkeld raak. En dat hebben meer mensen met autisme of ADHD.
Dat bedoelde ik ook wel. De Heere neemt zeker niet alles weg, maar het ging om een paniekstoornis, die zelfs de Avondsmaalsgang tegenhield. Ik denk dat de Heere ook echt momenten wil geven waarop dat wel gaat. Maar daarmee is zeker niet alles weg voor de rest van ons leven.
Toch vind ik het moeilijk, als je door chemokuren zo ziek bent dat je niet naar de kerk kunt, dan hebben we het vaak niet over bidden om genezing zodat he aan het Avondmaal kunt gaan, toch is er niet echt onderscheid, het een is lichamelijk het ander psychisch.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Dodo »

Klopt, Samanthi. Er wordt nog best vaak gedacht dat psychische ziekten met pastoraat op te lossen zijn.
Paniekaanvallen zijn wel heel lastig, omdat ze zomaar uit het niets komen (ogenschijnlijk). Daar kun je heel onzeker en zenuwachtig van worden. Wat als ik aan de tafel zit en opeens... Dan is het makkelijker om thuis te blijven.
Plaats reactie