Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:
Valcke schreef:Met alles wat je in je laatste post schreef ben ik het eens.
Vanzelfsprekend wijst de Heere Jezus daarmee de noodzakelijkheid van de wedergeboorte aan. En Zijn werk was daarvoor ook nodig. Evenzeer als dat nodig is voor de vergeving van zonde voor iedere gelovige. En alles wat je verder zegt, is juist.

Maar dat is geen antwoord op de vraag hoe de Heere Jezus dan Nicodemus op deze noodzakelijkheid kon aanspreken als het waar is wat je zegt, dat namelijk mensen pas wedergeboren werden vanaf Pinksteren.

Nicodemus leefde nog toen Jezus al gestorven was, want Nicodemus heeft het lichaam van Jezus in het graf gelegd. Zie Johannes 19:39-42.

Nicodemus zou als leraar Israëls op de hoogte moeten zijn geweest van de genoemde profetie uit Ezechiel toen Jezus met hem sprak. Ook ga ik er van uit dat hij Jesaja 53 toen kende.

Gezien een aantal Bijbelteksten is Nicodemus ook tot geloof gekomen denk ik.
Dat laatste geloof ik ook zeker. En ik ga er ook van uit dat Nicodemus op de Pinksterdag nog leefde.
Maar verder vind ik dit antwoord echt onvoldoende. Je probeert een systeem te handhaven dat de Schrift niet leert.
Nicodemus werd aangesproken op de noodzakelijkheid van de wedergeboorte. Niet over drie jaar nadat Christus ten hemel gevaren zou zijn, maar toen ter plekke! En de Heere Jezus zegt zelfs 'een iegelijk', dus ook de OT gelovigen bv.

Dat kan maar ik vind het niet onvoldoende. Je kunt m.i. beter formuleren dat ik jouws inziens een systeem probeert te handhaven die de Bijbel volgens jou niet leert in plaats van het zo stellig te beweren. Schrift is O.T trouwens toch? Ik heb het over de gehele Bijbel. Ik zie het niet echt als een systeem, maar er is een samenhangend geheel geloof ik. Ik weet niet alles hoor. Dat zal ik wel als laatste beweren.

Jij probeert nu tot een uiterste conclusie te komen naar aanleiding van wat ik schrijf, wat ik ook logisch vind.
Maar als ik andere 'onderbouwingen' lees zonder Bijbelteksten vind ik dat meer rammelen, maar hopelijk komen we gezamenlijk verder.

Maar we moeten eerst denk ik het begrip 'wedergeboorte' goed duiden.
Dat is m.i. mogelijk geworden na het werk van de Heere Jezus.
De profetie uit Ezechiel gaat daar over.
Zie nogmaals Kolossensen 2 en Galaten 2:19-20.
Daar wordt m.i. de wedergeboorte beschreven van deze bedeling.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:
Valcke schreef:
Johannes S schreef:Zoals eerder gezegd geloof ik dat de Heilige Geest in het O.T. op gelovigen was.
In 1 Petrus 1:11 staat dat de Geest van Christus in de profeten was van het OT.
Dus niet alleen in het NT is er de inwoning van de Heilige Geest (de Geest van Christus volgens deze tekst!), maar ook onder het OT.
Dankjewel! Ik wil nog wel de grondtekst raadplegen.
Had ik al gedaan:
ἐρευνῶντες εἰς τίνα ἢ ποῖον καιρὸν ἐδήλου τὸ ἐν αὐτοῖς Πνεῦμα Χριστοῦ, προμαρτυρόμενον τὰ εἰς Χριστὸν παθήματα, καὶ τὰς μετὰ ταῦτα δόξας
(SV) Onderzoekende op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en tevoren getuigde het lijden dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende
De bewuste woorden heb ik vet gemaakt. Er is geen verschil in lezing tussen de diverse teksttypen.
Het voorzetsel in het Grieks is ἐν, en dat voorzetsel kan echt niet vertaald worden met 'op'. Dan had er ἐπ’ moeten staan.
Oké, dankjewel Valcke. Dat wist ik niet.

Het gaat er mij hoofdzakelijk om dat wie in Christus is een nieuw schepsel is. En dat wie de Geest van Christus niet heeft Hem niet toe komt. En wat dat verder betekent en in welke weg heb ik m.i. trachten te laten zien vanuit de Bijbel. Daar ging het me vooral om.
Zie ook nog openbaringen 3:20. Deze duidelijke van leer van binnen of buiten zijn is in veel kerken m.i. verdwenen.

Verder vind ik het maar niets allemaal maar over elkaar heen te buitelen in een hoog tempo waarbij je m.i. nauwelijks kunt overdenken wat we elkaar aanreiken.

Ik ga nu een weekje vakantie houden. Hopelijk tot een andere keer!
Gods zegen allen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Ik ga nu een weekje vakantie houden. Hopelijk tot een andere keer!
Gods zegen allen.
O.k. prima, Johannes. Ik wens jou hetzelfde toe.

Misschien kun je te zijner tijd nog eens terugkomen op hetgeen aangereikt is over het Heilig Avondmaal. Dan zouden we ook weer on-topic komen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:Ik ga nu een weekje vakantie houden. Hopelijk tot een andere keer!
Gods zegen allen.
O.k. prima, Johannes. Ik wens jou hetzelfde toe.

Misschien kun je te zijner tijd nog eens terugkomen op hetgeen aangereikt is over het Heilig Avondmaal. Dan zouden we ook weer on-topic komen.
Dankjewel Valcke! Dat hoop ik zeker te doen!

Zouden de profeten misschien uitzonderingen geweest kunnen zijn? (n.a.v. jouw aangereikte tekst uit Petrus)
Er staat toch een profetie in de Bijbel dat de Geest uitgestort zal worden over alle vlees?
En daar worden dan mensen mee bedoelt uit alle talen en natiën...
Het heil ging naar de heidenen en de Gemeente ontstond.....

De Heere Jezus zei dat de Trooster (de Heilige Geest) zou komen als Hij naar Zijn Vader gegaan was (Johannes 14), toch?

En in hetzelfde hoofdstuk staat dat Jezus zeide: 'En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben'.

Ter overdenking/overweging.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door refo »

Uitgestort..
Niet een drupje hier en een drupje daar.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Vagari »

Johannes S schreef:
Zonnebloem schreef:
Johannes S schreef: Precies. Ik geloof inderdaad dat wedergeboorte pas mogelijk is geworden na de uitstorting van Gods Geest. Na Jezus Zijn werk, wat Hij hier gedaan heeft op aarde, en Zijn lijden, sterven, en opstanding en naar de hemel gaan.
Als ik het goed begrijp kon de Heere door de kracht van Zijn Geest wel licht uit de duisternis en orde uit wanorde brengen m geen nieuw leven inblazen in geestelijk dode zondaren?

Mijn vraag is: gingen de mensen uit Hebreeën 11 dan zomaar uit zichzelf geloven? Zonder dat ze van dood levend gemaakt werden?
Nee, dat begrijp je niet goed dat Hij dat niet kon. Dat is wel heel erg dat je dat constateert.

Lees mijn reactie hierboven. Jezus werk was noodzakelijk.
Zoals eerder gezegd geloof ik dat de Heilige Geest in het O.T. op gelovigen was.
En zo heeft God het gewild m.i.

God openbaarde Zich aan Abraham en Abraham geloofde.
God gaf de belofte van het Zaad dat zou komen. Abraham geloofde.
En dit werd Abraham tot gerechtigheid gerekend.

Maar niemand van de gelovigen uit het O.T. kon eerder in de hemel komen dan Jezus.
Hij heeft Zijn werk op aarde volbracht. Hij is nu ook Hogepriester bij Zijn Vader. En Middelaar tussen God en mensen.

Ben je het hier mee eens?
Ik blijf het toch een heel raar onderscheid vinden. Op en in. De Bijbel doet dat niet zo.
Mattheüs 3:16-17 / STV schreef:16 ‭‭En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive,‭²²‭ en op Hem komen.‭ 17 ‭‭En ziet, een stem uit de hemelen,‭²³‭ zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!‭
Johannes 3:34 / STV schreef:34 ‭‭Want Dien God gezonden heeft, Die spreekt de woorden Gods; want God geeft ‭Hem‭ den Geest niet met mate.‭⁵⁶‭‭
Handelingen 10:44 / STV schreef:44 ‭‭Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige‭⁴⁴‭ Geest op allen, die het Woord hoorden.‭
Tot Pinksteren hadden al de gelovigen deel aan de Heilige Geest maar niet zo overvloedig en helder als daarna.
Romeinen 8:9 / STV schreef:9 ‭‭Doch gijlieden‭²⁵‭ zijt niet in het vlees,‭²⁶‭ maar in den Geest,‭²⁷‭ zo anders de ‭Geest‭ ‭Gods‭‭²⁸‭ in u woont.‭²⁹‭ Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft,‭³⁰‭ die komt Hem niet toe.‭³¹‭‭
Hoe kwamen zij aan het geloof in het OT? Was dat toen ook niet Gods gave?
Galaten 5:22 / STV schreef:22 ‭‭Maar de vrucht des Geestes‭⁷⁹‭ is liefde, blijdschap,‭⁸⁰‭ vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof,‭⁸¹‭ zachtmoedigheid, matigheid.‭⁸²‭‭
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je Zijn Naam niet (goed) kent. HEERE. IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. De eeuwige. Wiens woorden niet te scheiden zijn van Zijn daden.
Spreuken 8:23 / STV schreef:23 ‭‭Ik ben ‭van‭ ‭eeuwigheid‭ af gezalfd‭⁴⁷‭ geweest; van den aanvang, van de oudheden‭⁴⁸‭ der aarde aan.‭
De eeuwigheid overspant de tijd. In de eeuwigheid is geen tijd.
Hebreeën 10:14 / STV schreef:14 ‭‭Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen,‭²⁸‭ die geheiligd worden.‭
Romeinen 4:3 / STV schreef:3 ‭‭Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God,‭⁵‭ en het is hem gerekend‭⁶‭ tot rechtvaardigheid.‭
Genesis 15:1 / STV schreef:1 ‭‭Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een‭¹‭ gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ‭ben‭‭²‭ u een Schild, uw ‭Loon‭ ‭zeer‭ groot.‭
Op dat moment IS Hij zijn Schild en Loon. Niet: zal zijn of worden. Wat is er dan nog tussen Abraham en God dat in de weg staat om direct bij Hem te zijn als Abraham rechtvaardig is?
Romeinen 5:1 / STV schreef:1 ‭‭Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God,‭¹‭ door onzen Heere Jezus Christus;‭
Je kunt niet Christus hebben maar de rest van God niet. Dat is een andere God. Wie Christus heeft, heeft de Vader en de Heilige Geest. Wie de Vader niet heeft, heeft Christus niet. Wie de Heilige Geest niet heeft, heeft Christus niet. Niet alleen drie onderscheiden Personen. Ze zijn ook Één. Die Eenheid is in reformatorische kerken bijna weg. De Drie onderscheiden Personen worden uitentreuren gepreekt maar de Eenheid wordt vergeten of verzwegen.
2Koningen 2:1 / STV schreef:1 ‭‭Het geschiedde nu, als de HEERE Elia met een onweder ten hemel opnemen zou, dat Elia met Elisa ging van Gilgal.‭¹‭‭
Edit:
Ondertussen is er meer gepost maar ik laat het toch zo maar staan.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Vagari schreef:
Johannes S schreef:
Zonnebloem schreef:
Johannes S schreef: Precies. Ik geloof inderdaad dat wedergeboorte pas mogelijk is geworden na de uitstorting van Gods Geest. Na Jezus Zijn werk, wat Hij hier gedaan heeft op aarde, en Zijn lijden, sterven, en opstanding en naar de hemel gaan.
Als ik het goed begrijp kon de Heere door de kracht van Zijn Geest wel licht uit de duisternis en orde uit wanorde brengen m geen nieuw leven inblazen in geestelijk dode zondaren?

Mijn vraag is: gingen de mensen uit Hebreeën 11 dan zomaar uit zichzelf geloven? Zonder dat ze van dood levend gemaakt werden?
Nee, dat begrijp je niet goed dat Hij dat niet kon. Dat is wel heel erg dat je dat constateert.

Lees mijn reactie hierboven. Jezus werk was noodzakelijk.
Zoals eerder gezegd geloof ik dat de Heilige Geest in het O.T. op gelovigen was.
En zo heeft God het gewild m.i.

God openbaarde Zich aan Abraham en Abraham geloofde.
God gaf de belofte van het Zaad dat zou komen. Abraham geloofde.
En dit werd Abraham tot gerechtigheid gerekend.

Maar niemand van de gelovigen uit het O.T. kon eerder in de hemel komen dan Jezus.
Hij heeft Zijn werk op aarde volbracht. Hij is nu ook Hogepriester bij Zijn Vader. En Middelaar tussen God en mensen.

Ben je het hier mee eens?
Ik blijf het toch een heel raar onderscheid vinden. Op en in. De Bijbel doet dat niet zo.
Mattheüs 3:16-17 / STV schreef:16 ‭‭En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive,‭²²‭ en op Hem komen.‭ 17 ‭‭En ziet, een stem uit de hemelen,‭²³‭ zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!‭
Johannes 3:34 / STV schreef:34 ‭‭Want Dien God gezonden heeft, Die spreekt de woorden Gods; want God geeft ‭Hem‭ den Geest niet met mate.‭⁵⁶‭‭
Handelingen 10:44 / STV schreef:44 ‭‭Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige‭⁴⁴‭ Geest op allen, die het Woord hoorden.‭
Tot Pinksteren hadden al de gelovigen deel aan de Heilige Geest maar niet zo overvloedig en helder als daarna.
Romeinen 8:9 / STV schreef:9 ‭‭Doch gijlieden‭²⁵‭ zijt niet in het vlees,‭²⁶‭ maar in den Geest,‭²⁷‭ zo anders de ‭Geest‭ ‭Gods‭‭²⁸‭ in u woont.‭²⁹‭ Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft,‭³⁰‭ die komt Hem niet toe.‭³¹‭‭
Hoe kwamen zij aan het geloof in het OT? Was dat toen ook niet Gods gave?
Galaten 5:22 / STV schreef:22 ‭‭Maar de vrucht des Geestes‭⁷⁹‭ is liefde, blijdschap,‭⁸⁰‭ vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof,‭⁸¹‭ zachtmoedigheid, matigheid.‭⁸²‭‭
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je Zijn Naam niet (goed) kent. HEERE. IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. De eeuwige. Wiens woorden niet te scheiden zijn van Zijn daden.
Spreuken 8:23 / STV schreef:23 ‭‭Ik ben ‭van‭ ‭eeuwigheid‭ af gezalfd‭⁴⁷‭ geweest; van den aanvang, van de oudheden‭⁴⁸‭ der aarde aan.‭
De eeuwigheid overspant de tijd. In de eeuwigheid is geen tijd.
Hebreeën 10:14 / STV schreef:14 ‭‭Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen,‭²⁸‭ die geheiligd worden.‭
Romeinen 4:3 / STV schreef:3 ‭‭Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God,‭⁵‭ en het is hem gerekend‭⁶‭ tot rechtvaardigheid.‭
Genesis 15:1 / STV schreef:1 ‭‭Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een‭¹‭ gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ‭ben‭‭²‭ u een Schild, uw ‭Loon‭ ‭zeer‭ groot.‭
Op dat moment IS Hij zijn Schild en Loon. Niet: zal zijn of worden. Wat is er dan nog tussen Abraham en God dat in de weg staat om direct bij Hem te zijn als Abraham rechtvaardig is?
Romeinen 5:1 / STV schreef:1 ‭‭Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God,‭¹‭ door onzen Heere Jezus Christus;‭
Je kunt niet Christus hebben maar de rest van God niet. Dat is een andere God. Wie Christus heeft, heeft de Vader en de Heilige Geest. Wie de Vader niet heeft, heeft Christus niet. Wie de Heilige Geest niet heeft, heeft Christus niet. Niet alleen drie onderscheiden Personen. Ze zijn ook Één. Die Eenheid is in reformatorische kerken bijna weg. De Drie onderscheiden Personen worden uitentreuren gepreekt maar de Eenheid wordt vergeten of verzwegen.
2Koningen 2:1 / STV schreef:1 ‭‭Het geschiedde nu, als de HEERE Elia met een onweder ten hemel opnemen zou, dat Elia met Elisa ging van Gilgal.‭¹‭‭
Edit:
Ondertussen is er meer gepost maar ik laat het toch zo maar staan.
Duidelijk.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Johannes S schreef:
Zonnebloem schreef:
Johannes S schreef: Precies. Ik geloof inderdaad dat wedergeboorte pas mogelijk is geworden na de uitstorting van Gods Geest. Na Jezus Zijn werk, wat Hij hier gedaan heeft op aarde, en Zijn lijden, sterven, en opstanding en naar de hemel gaan.
Als ik het goed begrijp kon de Heere door de kracht van Zijn Geest wel licht uit de duisternis en orde uit wanorde brengen m geen nieuw leven inblazen in geestelijk dode zondaren?

Mijn vraag is: gingen de mensen uit Hebreeën 11 dan zomaar uit zichzelf geloven? Zonder dat ze van dood levend gemaakt werden?
Nee, dat begrijp je niet goed dat Hij dat niet kon. Dat is wel heel erg dat je dat constateert.

Lees mijn reactie hierboven. Jezus werk was noodzakelijk.
Zoals eerder gezegd geloof ik dat de Heilige Geest in het O.T. op gelovigen was.
En zo heeft God het gewild m.i.

God openbaarde Zich aan Abraham en Abraham geloofde.
God gaf de belofte van het Zaad dat zou komen. Abraham geloofde.
En dit werd Abraham tot gerechtigheid gerekend.

Maar niemand van de gelovigen uit het O.T. kon eerder in de hemel komen dan Jezus.
Hij heeft Zijn werk op aarde volbracht. Hij is nu ook Hogepriester bij Zijn Vader. En Middelaar tussen God en mensen.

Ben je het hier mee eens?
Nee.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Vagari schreef: (...)
Ondertussen is er meer gepost maar ik laat het toch zo maar staan.
Bedankt voor je reactie Vagari. Ik hoop straks te reageren, maar dat doe ik dan in het andere topic waar Posthoorn naar linkte, i.v.m. misschien te veel off-topic gaan hier.
Zonnebloem schreef:
Duidelijk.
Ik zie wat dingen die (m.i.) niet kloppen. Ik hoop daar straks op terug te komen in het andere topic.
En voor een (groot) deel ben ik het ook eens.

Het kan zijn dat je iets duidelijk vindt omdat je die visie gewend bent bijvoorbeeld, dan hoop ik dat je je realiseert dat dat niet altijd wil zeggen dat het klopt.
Zonnebloem schreef:
Nee.
Met wat niet precies? Heb je een Bijbelse onderbouwing?

Maar wat is waar?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:Ik ga nu een weekje vakantie houden. Hopelijk tot een andere keer!
Gods zegen allen.
O.k. prima, Johannes. Ik wens jou hetzelfde toe.

Misschien kun je te zijner tijd nog eens terugkomen op hetgeen aangereikt is over het Heilig Avondmaal. Dan zouden we ook weer on-topic komen.
Terug van vakantie, Valcke. Kun je jouw vraag naar mij herhalen over het avondmaal van de Heere?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Er is de opdracht van de Heere Jezus: DOE DAT tot mijn gedachtenis.
Ik zou tegen zo iemand zeggen bidt de Heere God of Hij dat niet durven door de paniekstoornis wil wegnemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door ejvl »

Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Dat lijkt mij niet. Je zou dit met predikant en kerkenraad kunnen bespreken maar het lijkt mij geen zonde om vanwege een medische reden niet aan te gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Volgens mij kan geen mens ter wereld zo'n vraag beantwoorden, al zeg ik niet dat je het niet met iemand die je vertrouwt zou kunnen bespreken. Dit moet vooral tussen de Heere en hem/haarzelf opgelost worden. Hij is een horend en een verhorend God, dus in Zijn handen ligt het oneindig veel beter dan bij de beste adviseur.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Bezorgd »

ejvl schreef:
Zonnebloem schreef:Stel: je mag aan het Avondmaal omdat je een kind van God bent... maar je durft niet omdat je een paniekstoornis hebt. Zondig je dan door niet aan te gaan?
Dat lijkt mij niet. Je zou dit met predikant en kerkenraad kunnen bespreken maar het lijkt mij geen zonde om vanwege een medische reden niet aan te gaan.

Eens, ziekten en aandoeningen heb je in allerlei vormen.
Soms kun je zelfs niet eens naar de kerk. Ook dan ga je niet aan.
En ook al kun je in een kerk zitten, misschien op een aparte plek, dan kunnen er alsnog medische redenen zijn die je weerhouden aan te gaan.
Ik denk inderdaad dat het wel goed is om het bespreekbaar te maken. Misschien zijn er zelfs praktische oplossingen mogelijk.
Plaats reactie