Inlegkunde of vergeestelijking

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door eilander »

Susanna schreef:
DDD schreef:Wat heeft een uitspraak van een kerkenraadslid met inlegkunde of vergeestelijking te maken?
Daar was ik nu juist naar op zoek. Wat is de geestelijk les, die de ambtsdrager als individuele gelovige uit deze geschiedenis trekt? Is het een Bijbelse les? Is het inlegkunde? Of een simpele vergeestelijking.
Allemaal niet, denk ik. Misbruik van Gods Woord, daar denk ik aan. En beschadiging van mensen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door DDD »

Aha.

Ik had niet eens door dat zo'n belediging ook nog als inlegkunde gezien kan worden. Excuses.

Er waren in twee andere draadjes ook gesprekken over inlegkunde, die heel mooi hierheen zouden kunnen, vandaar mijn vraag.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Dit vind ik echt heel kwalijk. Een kerkenraad hoort met één mond te spreken. Meerderheid, minderheid, dominantie... het hoort allemaal niet op straat. Suggestieve opmerkingen op dit punt zijn schadelijk. Soms wordt aan een dominee of ander kerkenraadslid wel gevraagd: 'was u het daar ook mee eens??' Zo iemand moet terecht gewezen worden, net als de ouderling die op straat brengt dat het dan wel een besluit van de kerkenraad was, maar dat hij het er niet mee eens is geweest. Fraaie verdediging van een moeilijk besluit.
Sorry, maar ik kan hier echt niet tegen.
Het is naief om te denken dat 10? 20? hoe groot kan een k.r. zijn? het altijd met elkaar eens zijn.
Waarom zouden die vergaderingen dan zo lang duren, soms?
Natuurlijk gaat het niet over "een kwestie op straat gooien", of hengelen naar!!
Maar je moet nu niet doen alsof het altijd maar unanieme beslissingen zijn, als er een broeder is die een gemeentelid met dergelijke kwetsende benamingen betitelt.
Hoe zou jij reageren als je erbij zat als dit gebeurde?
Ik vind het nl. nogal wat.
De kerkenraad hoeft het niet volledig in alles eens te zijn. Maar als een beslissing is genomen, is dat de beslissing van de kerkenraad. Niet van individuele ambtsdragers. Het is dus echt volstrekt ongepast om te gaan vissen wie welk standpunt heeft ingenomen bij het totstandkomen van de beslissing. En het is ook zinloos, want die beslissing staat.

Alleen is het soms aan de non verbale communicatie of lichaamstaal al duidelijk dat het een krappe meerderheidsbesluit geweest is, en dat er een grote minderheid het er faliekant mee oneens was.
De laatste jaren heel regelmatig meegemaakt.
En ik kan het deze broeders niet kwalijk nemen. Niet iedereen heeft de gave om als een acteur alles te verdedigen waar je het niet mee eens was. Zeker als dat regelmatig aan de orde is.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door DDD »

Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Een oorzaak zou kunnen zijn - hoeft dus niet!! - dat een broeder te lang blijft zitten.
Daarom ben ik voorstander van verkiezingen, om de 3 of 4 jaar. En dan eenmaal verlengen. Dan aftreden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Ds. P. Mulder kan (kon) dit altijd zo mooi zeggen in de stukjes kerkrecht vermeld ik de Saambinder.
'Als het goed is ....'.
M.a.w. er is machtspolitiek in de kerk. En niet alleen in Nieuwerkerk.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
DDD schreef:Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Een oorzaak zou kunnen zijn - hoeft dus niet!! - dat een broeder te lang blijft zitten.
Daarom ben ik voorstander van verkiezingen, om de 3 of 4 jaar. En dan eenmaal verlengen. Dan aftreden.
Ja dat kan een hoop ellende voorkomen, zeker bij een kleine kerkenraad.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:
DDD schreef:Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Ds. P. Mulder kan (kon) dit altijd zo mooi zeggen in de stukjes kerkrecht vermeld ik de Saambinder.
'Als het goed is ....'.
M.a.w. er is machtspolitiek in de kerk. En niet alleen in Nieuwerkerk.
Nieuwerkerk?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:
DDD schreef:Het is de vraag of dat ook de roeping van ambtsdragers is. Machtspolitiek hoort niet in de kerk thuis.
Ds. P. Mulder kan (kon) dit altijd zo mooi zeggen in de stukjes kerkrecht vermeld ik de Saambinder.
'Als het goed is ....'.
M.a.w. er is machtspolitiek in de kerk. En niet alleen in Nieuwerkerk.
Wat doet Nieuwerkerk nu weer hier in dit topic?
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Delftenaar »

Misschien speelt er iets in Nieuwerkerk dat wij niet weten. En dat moet vooral zo blijven.
Dingen die in Nieuwerkerk spelen zijn alleen voor de betrokken daar.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Susanna »

Ik weet niets over Nieuwerkerk en kan jullie verzekeren dat mijn vraag niet over een gemeente of kerk uit die plaats ging.
Plaats reactie