Evolutie of schepping

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jeremiah »

Ambtenaar schreef: Een bizarre zienswijze dat God het kwade en het boze heeft gewild. Ik lees dat nergens terug in de Bijbel. In Genesis 1:31 staat duidelijk dat God na de schepping alles zag, en vond dat het goed was. Dit is nog voor de zondeval, dus voor het ontstaan van de zonde.
Alles heeft God in Zijn Raad opgenomen, ook de zondeval, Hij volvoert Zijn Raad.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Johannes 3:16 »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef: Een bizarre zienswijze dat God het kwade en het boze heeft gewild. Ik lees dat nergens terug in de Bijbel. In Genesis 1:31 staat duidelijk dat God na de schepping alles zag, en vond dat het goed was. Dit is nog voor de zondeval, dus voor het ontstaan van de zonde.
Alles heeft God in Zijn Raad opgenomen, ook de zondeval, Hij volvoert Zijn Raad.
Dat wil nog niet zeggen dat God de zondeval ook gewild heeft.

Augustinus heeft gezegd dat alles wat tegen Gods wil ingaat, niet buiten Zijn wil omgaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:
Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef: Een bizarre zienswijze dat God het kwade en het boze heeft gewild. Ik lees dat nergens terug in de Bijbel. In Genesis 1:31 staat duidelijk dat God na de schepping alles zag, en vond dat het goed was. Dit is nog voor de zondeval, dus voor het ontstaan van de zonde.
Alles heeft God in Zijn Raad opgenomen, ook de zondeval, Hij volvoert Zijn Raad.
Dat wil nog niet zeggen dat God de zondeval ook gewild heeft.

Augustinus heeft gezegd dat alles wat tegen Gods wil ingaat, niet buiten Zijn wil omgaat.
Oké, dan moeten we toch aannemen dat God (met eerbied gesproken) iets uit de hand is gelopen? En omdat God een volmaakt Wezen is, bewijs dan maar eens dat dit kan! God heeft de val voorzien, en juist dwars door de val behaagde het God Zich temeer te verheerlijken. Wat de grootste ondeugd is bij de mens, zijn eigen eer zoeken, dat is de grootste Deugd bij God. Wie kan zeggen wat doet Gij, of Zijn hand afslaan? Wie zijt gij, o mens, die tegen God antwoord?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jongere »

parsifal schreef:Ik lees net het volgende stuk van Ds Maaijen: https://www.rd.nl/opinie/geen-kwaad-zon ... -1.1433379

Allereerst laat het stuk ruimte voor een heel sterk dualisme waarbinnen de duivel niet tot de schepping behoort. Ik denk niet dat de schrijver dat voorstaat, maar ik noem het om het uit de weg te hebben.
Als de schrijver dat niet voorstaat, had hij dat toch echt duidelijker moeten maken. De kerk heeft, op grond van Gods Woord, de duivel altijd als gevallen engel gezien - daarmee onderdeel van Gods oorspronkelijk goede schepping.
Dat komt in dit artikel echt onvoldoende naar voren:
"En met deze gedachten keren we terug naar het begin. God heeft niet het kwade in de schepping ingebakken. Zelfs de gedachte dat God het door de duivel bewerkte kwaad heeft toegelaten, is misschien nog niet helemaal de juiste gedachte. Zou het niet zo zijn dat God wist van het bestaan van de duivel, en alles waartoe de duivel in staat en geneigd is, en toch besloot de schepping in het aanzijn te roepen?"
De duivel is als goede engel mét de schepping in aanzijn geroepen. Volgens mij zou het beter zijn als de auteur inderdaad de tweede door hem genoemde optie zou blijven aanhouden, namelijk het kwaad onder de toelating van God.

De toelating, dat is het oude, gereformeerde standpunt. We moeten daarover wel zorgvuldig spreken. Ambtenaar blijft niet binnen deze grens met de ontkenning dat God het kwade heeft gewild (al moeten we het antwoord denk ik inderdaad zoeken in "tweeërlei wil in God" waar de post van Johannes 3:16 op wijst). Ik vrees dat DIA aan de andere kant een grens over gaat door te schrijven dat God het kwaad heeft 'geschapen'. Dan verlies je uit het oog dat de kerk ook altijd met grote stelligheid heeft afgewezen dat God auteur van de zonde is. De Dordtse Leerregels noemen dat "godslasterlijk om te denken".
Laat ons menselijk redeneren niet leidend zijn, maar laten we in alle voorzichtigheid het Bijbelse spreken volgen, daarbij luisterend naar de grenzen die de kerk van alle tijden heeft aangegeven.

Vrij recent is hierover nog gediscussieerd in ditzelfde topic, overigens. Daaruit bleek ook dat een tekst als Jes. 45:7 in deze discussie niet opgaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
parsifal schreef:Ik lees net het volgende stuk van Ds Maaijen: https://www.rd.nl/opinie/geen-kwaad-zon ... -1.1433379

Allereerst laat het stuk ruimte voor een heel sterk dualisme waarbinnen de duivel niet tot de schepping behoort. Ik denk niet dat de schrijver dat voorstaat, maar ik noem het om het uit de weg te hebben.
Als de schrijver dat niet voorstaat, had hij dat toch echt duidelijker moeten maken. De kerk heeft, op grond van Gods Woord, de duivel altijd als gevallen engel gezien - daarmee onderdeel van Gods oorspronkelijk goede schepping.
Dat komt in dit artikel echt onvoldoende naar voren:
"En met deze gedachten keren we terug naar het begin. God heeft niet het kwade in de schepping ingebakken. Zelfs de gedachte dat God het door de duivel bewerkte kwaad heeft toegelaten, is misschien nog niet helemaal de juiste gedachte. Zou het niet zo zijn dat God wist van het bestaan van de duivel, en alles waartoe de duivel in staat en geneigd is, en toch besloot de schepping in het aanzijn te roepen?"
De duivel is als goede engel mét de schepping in aanzijn geroepen. Volgens mij zou het beter zijn als de auteur inderdaad de tweede door hem genoemde optie zou blijven aanhouden, namelijk het kwaad onder de toelating van God.

De toelating, dat is het oude, gereformeerde standpunt. We moeten daarover wel zorgvuldig spreken. Ambtenaar blijft niet binnen deze grens met de ontkenning dat God het kwade heeft gewild (al moeten we het antwoord denk ik inderdaad zoeken in "tweeërlei wil in God" waar de post van Johannes 3:16 op wijst). Ik vrees dat DIA aan de andere kant een grens over gaat door te schrijven dat God het kwaad heeft 'geschapen'. Dan verlies je uit het oog dat de kerk ook altijd met grote stelligheid heeft afgewezen dat God auteur van de zonde is. De Dordtse Leerregels noemen dat "godslasterlijk om te denken".
Laat ons menselijk redeneren niet leidend zijn, maar laten we in alle voorzichtigheid het Bijbelse spreken volgen, daarbij luisterend naar de grenzen die de kerk van alle tijden heeft aangegeven.

Vrij recent is hierover nog gediscussieerd in ditzelfde topic, overigens. Daaruit bleek ook dat een tekst als Jes. 45:7 in deze discussie niet opgaat.
Nee. Ik spreek zeg dat God de auteur van het kwaad is. Verre daarvan! Toelaten is misschien beter gezegd, maar met het hoge doel tot Zijn Eigen eer en Verheerlijking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Nee. Ik spreek zeg dat God de auteur van het kwaad is. Verre daarvan! Toelaten is misschien beter gezegd, maar met het hoge doel tot Zijn Eigen eer en Verheerlijking.
Daar ben ik het mee eens. Bovendien denk ik ook dat je met je reactie terecht hebt aangevoeld dat er een andere grens wordt gepasseerd.
Ik reageerde nu even op je uitdrukking dat God "het kwade en het boze heeft geschapen". Ik geloof dat we dat zo niet mogen zeggen over de oorsprong van het kwaad. Wel dat het kwaad in Zijn toelating én wijs beleid een plaats heeft gekregen die aan Zijn eer niet zal afdoen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Ambtenaar blijft niet binnen deze grens met de ontkenning dat God het kwade heeft gewild (al moeten we het antwoord denk ik inderdaad zoeken in "tweeërlei wil in God" waar de post van Johannes 3:16 op wijst).
Ik zeg nergens dat ik ontken dat God het kwade heeft toegelaten. Het ging enkel in op de uitspraak van Dia dat God ook het kwade en het boze heeft geschapen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Ambtenaar blijft niet binnen deze grens met de ontkenning dat God het kwade heeft gewild (al moeten we het antwoord denk ik inderdaad zoeken in "tweeërlei wil in God" waar de post van Johannes 3:16 op wijst).
Ik zeg nergens dat ik ontken dat God het kwade heeft toegelaten. Het ging enkel in op de uitspraak van Dia dat God ook het kwade en het boze heeft geschapen.
Dat heb ik niet gezegd toch? Citaat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

Ik heb de discussie over of God het kwade wil, afgesplitst.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
ZWP schreef:Interessant blog van prof. dr. A. Huijgen (CGK): https://arnoldhuijgen.nl/2017/09/27/waa ... onist-ben/

Ook nav het symposium van 22 september.
Heel interessant blog. De blog daaraan voorafgaand ook!
Ergens in de afgelopen week? heeft er een lezenswaardig artikel in het RD gestaan van L. van der Tang. Ik kan me hierin toch veel beter vinden dan in deze blog van prof. dr. A Huijgen. In het artikel werd met name duidelijk gesteld dat God de primaire oorzaak is van alles en dat wat de wetenschap bestudeerd slechts de 2e oorzaken zijn.
Daarnaast is - dat stond m.i za in de krant - is het kenmerk van de reformatie dat het Woord weer boven het verstand werd gezet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Herman »

Dat staat hier en is op 21 oktober gedateerd: https://www.rd.nl/opinie/geest-van-onge ... -1.1439029
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

Een uitermate zwak artikel.
L. van der Tang schreef: De Bijbel antwoordt echter op alle relevante vragen.
Het blijkt wel uit de discussie van de afgelopen tijd, dat dit niet zo is.
L. van der Tang schreef:Belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen van de afgelopen eeuw geven juist in toenemende mate aanwijzingen voor het bestaan van een eeuwige, almachtige en alwijze God.
Hij stelt dit wel, maar geeft vervolgens geen voorbeeld om dit te onderbouwen. De stelling hangt dus een beetje in het luchtledige.

Dat geldt evenzeer voor andere stellingen die hij opwerpt. Hij onderbouwt zijn uitspraken niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Het is desondanks wel interessant wat hij met zijn uitspraken zou bedoelen. Ik las het artikel ook en kon het niet zo goed volgen. Het is echter wel geplaatst, dus de redactie moet er wel wat in hebben gezien.

Die laatste uitspraak bijvoorbeeld, roept bij mij onmiddellijk de vraag op hoe het dan mogelijk is dat eerder minder dan meer mensen gelovig worden, althans in de westerse wereld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

Het zou best kunnen hoor, dat er wat er wat zwakkere beweringen in staan. Toch was het naar mijn mening Bijbelser dan de insteek: 'kunnen we de Bijbel lezen als we de moderne wetenschappelijke gegevens voor waar aannemen?' Hier werd als insteek genomen dat Gods Woord waar is, ook al kunnen wij dat met ons beperkte verstand niet volgen. Zelfs als briljante wetenschappers zijn we maar kleine en beperkte mensen, tegenover Gods wijsheid en macht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Evolutie of schepping

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het is desondanks wel interessant wat hij met zijn uitspraken zou bedoelen. Ik las het artikel ook en kon het niet zo goed volgen. Het is echter wel geplaatst, dus de redactie moet er wel wat in hebben gezien.

Die laatste uitspraak bijvoorbeeld, roept bij mij onmiddellijk de vraag op hoe het dan mogelijk is dat eerder minder dan meer mensen gelovig worden, althans in de westerse wereld.

De laatste zin zegt: “Ongeloof en evolutie hebben veel met elkaar te maken” dat spoort toch met jouw bewering dat juist in het westen,waar het geloof in de evolutie schering en inslag is, het geloof minder gevonden wordt?

Dit bewijst juist dat waar geloof en geloof in de evolutietheorie niet samen kunnen gaan.

Verder wil ik nog een keer wijzen op het boek van Dr M.J. Paul Oorspronkelijk.
Een zeer goed boek die op basis van Gods Woord concludeert dat het evolutiegeloof nergens spoort met Gods Woord en dat het geloof in de schepping zoals beschreven in Genesis 1-3 onopgeefbaar is.

Waar Dr van de Brinks boek vol staat met onbewezen aannames is het boek van Dr Paul een verademing en vele malen beter onderbouwt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie