Meditatie

Arja

Re: Meditatie

Berichtdoor Arja » 18 Mei 2020, 22:23

Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden. 1 Petrus 2:10

Het Woord van God vertelt ons dat er temidden van de grote massa mensen een bijzonder volk te vinden is – een volk dat uit het gewone ras uitverkoren werd voordat de sterren begonnen te stralen, een volk dat God’s hart dierbaar was voor de schepping van de wereld, een volk dat verlost werd door het kostbare bloed van Jezus boven de rest van de mensheid, een volk dat het bijzondere eigendom is van Christus, de kudde van Zijn weide, de schapen van Zijn hand, een volk waarover de Voorzienigheid waakt en dat zijn gang gaat te midden van het verwarde doolhof van het leven, een volk dat op het laatst zal worden gebracht, ieder van hen onberispelijk voor de eeuwige troon en geschikt gemaakt wordt voor de verheven bestemming die Hij in de komende eeuwen zal openbaren. Door de hele Schrift heen lees je over dit bijzondere volk. De ene keer worden ze “een zaadje” genoemd, de andere keer “een tuin”, de andere keer “een schat”, en de andere keer “een kudde”. De gewone naam in het Nieuwe Testament is voor hen “de Kerk”. Christus vertelt ons dat de enige manier om de Kerk binnen te komen door Hemzelf is. Hij is de deur, de enige deur. Er is geen andere manier om de Kerk binnen te komen dan door Hemzelf. Als je in Christus gelooft, ben je lid van Zijn Kerk. Als je vertrouwen op Christus is gebleven, die Gods grote weg naar verlossing is, heb je bewijs dat je van voor de schepping van de wereld uitverkoren bent; en dat je geloof je recht geeft op alle voorrechten die Christus in Zijn Woord aan de gelovigen heeft beloofd.

C.H. Spurgeon

Nasrani

Re: RE: Re: Meditatie

Berichtdoor Nasrani » 19 Mei 2020, 06:38

Vervolgde schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:God is niet veranderd! De Heilige Geest is dezelfde en Die kan met het woord/de Bijbel nog steeds grote werken doen.
Het komt niet aan op kennis van mensen, en ook niet op termen en leringen van mensen.
De Heilige Geest werkt nog steeds en Hij zal een zondaar die Hij bekeerd alles leren.

De hand van de HEERE niet niet verkort, DIA hou toch eens op zo klein van God te spreken, dat is zeker niet tot eer van God,
Jezus Christus is Koning en ook in vele harten van zondaren, die heilig zijn in Hem uit genade.

EN die mensen die het zo goed DENKEN te weten, zijn vaak of van hun plaats of het zijn ongelovigen.
God werkt vrijmachtig, niet volgens onze systemen, wel volgens zijn eigen woord, maar daarin is geen systeem te vinden.
Dan zien op Christus en afzien van al eigen verdiensten, en erkennen van schuld en leven in dankbaarheid.

Voor mij een heel opvallende reactie. Voor zover ik kan overzien gaat DIA niets zozeer aan het hart dan de eer en de heerlijk van God. Hij legt daar een consequent getuigenis vanaf. Hoe kan deze man die het recht van God zo hoog heeft staan, klein spreken van de Almachtige? Hij spreekt klein over zichzelf, maar nooit over zijn God.
Het is daarom heel wrang om tegen zo iemand te zeggen: mensen die het zo goed denken te weten zijn vaak van hun plaats of het zijn ongelovigen. Is dat niet een omgekeerde wereld? Zou er dan geen zekerheid zijn in het Woord van God? Het gaat DIA niet om het denken. Maar het gaat hem erom dat blijft staan: Alzo zegt de Heere! En dat is de enige grond van een gelovige.

En ach, dat veel geroemde leven in dankbaarheid. Het nieuwe paradijs is niet nu, maar hierboven. En dan wil ik de volgende woorden van Dr. H.F. Kohlbrugge meegeven:
In dit nieuwe Paradijs zullen wij met Jezus zijn. Wij? Allen? Neen, niet allen.
Intussen, waarom niet wij allen? Doch dat is uwe zaak.
Als gij allen gelooft, dat God alleen kan zalig maken, maar ook kan verdoemen, dan zult gij ook allen God vrezen, gelijk de kwaaddoener God vreesde; dan echter meet gij u niet langer met uwe eigene maat, en nog minder meet gij u af naar de maat van een ander, zoals enigen van u doen, maar dan meet gij u in alle oprechtheid ten eerste af naar de maat van Gods Wet.

Het nieuwe Paradijs is niet hierboven, maar straks op de nieuwe aarde.
Leven uit dankbaarheid begint wel degelijk al in dit leven. Volmaakt, nee zeker niet dat zal straks pas zijn. Maar wel in beginsel en met verlangen om naar al Gods geboden te leven. En dat gaat met vallen en opstaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.

Arja

Re: Meditatie

Berichtdoor Arja » 27 Mei 2020, 15:46

Verlaat mij niet, HEERE! Psalm 38:22

Wij vragen in ons gebed maar al te vaak of God ons niet wil verlaten op momenten waarop wij moeten lijden en in verzoeking zijn, maar wij vergeten dat we het nodig hebben om dit gebed altijd te bidden. Er is in ons leven geen enkel moment waarop wij zonder Gods ondersteuning kunnen. En dit geldt zelfs voor onze heilige momenten. Of wij nu in het licht leven of in het donker zitten, in gemeenschap met de Heere of in verzoeking, wij hebben dit gebed nodig. Een klein kind dat leert lopen, heeft de hulp van zijn moeder ieder moment nodig. Het schip dat door zijn stuurman in de steek gelaten wordt, raakt zijn goede koers onmiddellijk kwijt. Wij kunnen niet leven zonder de voortdurende hulp van boven. Laat onze tekst jouw gebed zijn. Vader, verlaat Uw kind niet, want dan zou het nog in de handen van de vijand kunnen vallen. Herder, laat Uw lam niet in de steek, want dan zal het wegdwalen van de veilige kooi. Grote Landman, blijf zorg besteden aan Uw ranken, want anders verdrogen ze. Verlaat mij nu niet, o Heere, en verlaat mij geen enkel moment van mijn leven. Laat de vreugde mijn afgod niet worden, als ik in voorspoed leef. En als ik tegenspoed ervaar, laat mij dan niet in opstand komen tegen U. Verlaat mij niet in tijden van berouw, want dan zou ik de hoop op vergeving verliezen en wanhopig worden. Verlaat mij niet in tijden waarin ik door het geloof mag wandelen, want anders zou ik nog hoogmoedig worden. Verlaat mij niet, want zonder U ben ik zwak, maar met U ben ik machtig. Verlaat mij niet, want mijn levensweg is gevaarlijk en overal zijn valstrikken gezet. Uw leiding kan ik niet missen. Een hen laat haar kuikens niet in de steek. Laat mij net als die kuikens schuilen onder Uw vleugels. Laat mij daar een veilige schuilplaats vinden. ‘Blijf niet ver van mij, want de nood is nabij. Er is immers geen helper.’

C.H.S.

Terug naar “Theologie - Bezinning”