Separeren

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Dan moet je ook de rest van de brief eens lezen.

Ik ben het met Samanthi eens, dat deze aanspraakvorm is naar het oordeel der liefde, zoals ook de belijdenis schrijft.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Separeren

Bericht door Susan »

DDD schreef:Dan moet je ook de rest van de brief eens lezen.

Ik ben het met Samanthi eens, dat deze aanspraakvorm is naar het oordeel der liefde, zoals ook de belijdenis schrijft.
Paulus gebruikte de belijdenis niet, die je noemt. Hij spreekt hen aan als heiligen. En hij omschrijft wat hun heiligheid inhoudt in de verzen 4 tot 9

Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus; Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis; Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u; Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus. Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus.

Om daarna in vers 10 uit te leggen hoe het hun gedrag zou moeten veranderen.

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen. Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn. En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

Het was een gemengde gemeente van Joden die tot geloof in Jezus kwamen èn heidenen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Separeren

Bericht door Lilian1975 »

Susan schreef:
DDD schreef:Dan moet je ook de rest van de brief eens lezen.

Ik ben het met Samanthi eens, dat deze aanspraakvorm is naar het oordeel der liefde, zoals ook de belijdenis schrijft.
Paulus gebruikte de belijdenis niet, die je noemt. Hij spreekt hen aan als heiligen. En hij omschrijft wat hun heiligheid inhoudt in de verzen 4 tot 9

Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus; Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis; Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u; Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus. Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus.

Om daarna in vers 10 uit te leggen hoe het hun gedrag zou moeten veranderen.

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen. Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn. En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

Het waren allen heidenen, die tot geloof gekomen waren en zich hadden laten dopen.
mee eens. Hij spreekt de gemeente aan. En in de aanhef specificeert hij nog eens expliciet wie hij ermee bedoelt. Logisch ook. Want die vormen het lichaam van Christus. En niet de ongelovigen, zij die buiten Christus zijn.
Aan de gemeente Gods die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Separeren

Bericht door Susan »

Paulus noemt zich zelfs hun geestelijke vader (1 Korinthe 4:14)

Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn lieve kinderen vermaan ik u. Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Paulus wist goed te separeren. Hij weet wie hij hier aanspreekt. De heiligen, die in Christus Jezus zijn.
Laatst gewijzigd door Susan op 20 jan 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Dat staat los van elkaar, overigens. Ook bij een gemeentebeschouwing naar het oordeel der liefde, kun je prima separeren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Separeren

Bericht door samanthi »

Susan schreef:Paulus noemt zich zelfs hun geestelijke vader (1 Korinthe 4:14)

Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn lieve kinderen vermaan ik u. Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Paulus wist goed te separeren. Hij weet wie hij hier aanspreekt. De heiligen, die in Christus Jezus zijn.
Hij was net als de dominees van nu geen hartekenner,
hier noemt Paulus Demas een medearbeider,
23 U groeten Épafras, mijn medegevangene in Christus Jezus,
24 Markus, Aristárchus, Démas, Lukas, mijn medearbeiders.
25 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met uw geest. Amen.
Hij noemt hem in een adem met Lukas Markus en Aristarchus, toch schrijft hij ook:
2 Tim. 4:10 Want Démas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen, en is naar Thessaloníca gereisd; Crescens naar Galátië, Titus naar Dalmatië.
Ik denk ook aan:
29 Maar hij zeide: Neen, opdat gij het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 jan 2020, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Separeren

Bericht door SecorDabar »

Als je bekend bent met het boek " Vijftig Keurstoffen" van Ds. B. Smijtegelt, dan staat daar voorin een voorwoord van Johannes van Diesbach. Door dat te lezen vind je pastoraal en evenwichtig beschreven wat het belang is van onderscheidenlijke prediking.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

Susan schreef:Ik denk dat het hier om geheiligden in Christus gaat. Geroepen heiligen.

Iemand die niet geroepen is uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht is nog in de duisternis en wordt nergens in de Bijbel een geheiligde in Christus genoemd. Het woord ecclesia in deze tekst - betekent diegenen die "uit de wereld werden geroepen". Zij zijn de gemeente van Christus en vormen Zijn lichaam. Zij zijn door God niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk door de Heilige Geest geroepen. Het zijn de schapen waar Jezus het over heeft: "Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder."
Ik heb een stukje onderstreept. Ik ben dan toch benieuwd hoe je tekst uit Hebr. 10 dan leest:
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Ik wil niet pietluttig doen, maar er is toch wel verschil tussen verbondskinderen, die in het verbond geheiligd zijn, en mensen die in Christus zijn?

Het idee is dat alle verbondskinderen tot Christus komen, maar in de praktijk is dat niet altijd het geval. De schrijver van de Hebreënbrief zegt, dat dat zo is vanwege hun ongeloof, maar dat geldt nog steeds.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 jan 2020, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik wil niet pietluttig doen, maar er is toch wel verschil tussen verbondskinderen, die in het verbond geheiligd zijn, en mensen die in Christus zijn?
Ja. Daar is overigens niets pietluttigs aan.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Maar waarom voer je dan die tekst aan? Die gaat over de verbondsheiliging, toch?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar waarom voer je dan die tekst aan? Die gaat over de verbondsheiliging, toch?
Ik snap eerlijk gezegd niet wat daar nu moeilijk aan is. Susan schrijft dat nergens in de Bijbel iemand buiten Christus een 'geheiligde in Christus' wordt genoemd. Ik haal dan een tekst aan waarin zo iemand in elk geval wel 'een geheiligde' wordt genoemd. Ook dát is taal die wij niet zo snel zullen gebruiken misschien.
Vervolgens vroeg ik hoe zij daar dan over dacht.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Juist ja.

Het was dus de bedoeling dat Susan zou schrijven dat ze wel geheiligd waren, maar niet in Christus.

Dat is dan ook weer helder.

Het is allemaal een kwestie van taal, want iedereen die gedoopt is, is in uitwendige zin in Christus. Maar goed. Ik vertel niets nieuws.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Separeren

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar waarom voer je dan die tekst aan? Die gaat over de verbondsheiliging, toch?
Ik snap eerlijk gezegd niet wat daar nu moeilijk aan is. Susan schrijft dat nergens in de Bijbel iemand buiten Christus een 'geheiligde in Christus' wordt genoemd. Ik haal dan een tekst aan waarin zo iemand in elk geval wel 'een geheiligde' wordt genoemd. Ook dát is taal die wij niet zo snel zullen gebruiken misschien.
Vervolgens vroeg ik hoe zij daar dan over dacht.
Volgens mij was je het dikgedrukte woord vergeten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar waarom voer je dan die tekst aan? Die gaat over de verbondsheiliging, toch?
Ik snap eerlijk gezegd niet wat daar nu moeilijk aan is. Susan schrijft dat nergens in de Bijbel iemand buiten Christus een 'geheiligde in Christus' wordt genoemd. Ik haal dan een tekst aan waarin zo iemand in elk geval wel 'een geheiligde' wordt genoemd. Ook dát is taal die wij niet zo snel zullen gebruiken misschien.
Vervolgens vroeg ik hoe zij daar dan over dacht.
Volgens mij was je het dikgedrukte woord vergeten.
Scherp als altijd :D
Bedankt!
Plaats reactie