Verschillen tussen GG en GGiN

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb totaal geen probleem met scherpe prediking, maar het moet niet ten koste van het Evangelie en het aanbod van genade gaan.
Ik waardeer zeer veel Puriteinen, ik heb ook vrij veel van hen gelezen en lees nog steeds regelmatig werk van hen.

Maar als er niet met twee woorden gesproken wordt heb ik daar wel moeite mee en er zijn ook voorbeelden van Puriteinse preken die alleen maar vermanend/waarschuwend zijn zonder evangelie dat is beperkend.

Maar vermaning, separeren, ontmaskeren, de wet preken ect zijn Bijbelse zaken.

Als het om ruime evangelieprediking gaat en als dan Andrew Gray en de gebroeders Erskine worden genoemd is dat niet verwonderlijk, want bij hen komt dat wel zeer tot uiting zie ook het boekje van Ds. De Reuver over de prediking van Gray en de Erskines.

Als laatst een opmerking, het is niet goed als mensen alleen willen weten van de ruime evangelie verkondiging, maar
het is zeker ook niet goed als men de scherpte van de Puriteinen ziet als een beperking/inperking van die evangelieverkondiging.
Helemaal mee eens!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Herman »

KDD schreef:
Herman schreef:
KDD schreef:Ik dacht van wel. Voor de een is de evangelie een troost, voor de ander is het een ergernis.
Aangezien God nog steeds vijanden met zich verzoend, kan hij ook een geërgerd hart voor zich inwinnen. (Dat kan wel volgens de Schrift, maar niet volgens een schematische theologie).
Schematisch? Dit lees ik: Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden. en, een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Ja, in een gesprek moet je je hoeden voor een te vaak doorgevoerd schematisch denken. In de thematiek zoals hier genoemd denk ik dan aan de volgende voorbeelden. Paulus ging als een woedende moordenaar richting Damaskus en kwam er gezaligd weer uit. Nicodemus begon als een scepticus een gesprek met de Heere Jezus, maar kwam als een wedergeborene weer thuis. De Samaritaanse vrouw ontkende de waarde van de Zaligheid, maar leerde hem voor haat thuiskomst kennen als haar Zaligmaker.

De waarde van Gods Woord heeft die veranderende kracht nog steeds.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ds. Roos heeft het helemaal niet over het ontbreken van bevinding, maar heeft het over een eenzijdigheid in de preken van deze bisschop.
Ds. Roos schreef:Doch het gevolg hiervan is wel dat de diepgang van de puriteinen in dit boekje helaas wordt gemist. Hij achtte het blijkbaar als zijn roeping om zijn lezers hoofdzakelijk tot het geloof in Christus op te roepen, en niet eerst te wijzen hoe en op welke wijze Christus waarde krijgt voor een zondaar, zoals ook onze catechismus het op grond van Gods Woord leert.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ds. Roos heeft het helemaal niet over het ontbreken van bevinding, maar heeft het over een eenzijdigheid in de preken van deze bisschop.
Ds. Roos schreef:Doch het gevolg hiervan is wel dat de diepgang van de puriteinen in dit boekje helaas wordt gemist. Hij achtte het blijkbaar als zijn roeping om zijn lezers hoofdzakelijk tot het geloof in Christus op te roepen, en niet eerst te wijzen hoe en op welke wijze Christus waarde krijgt voor een zondaar, zoals ook onze catechismus het op grond van Gods Woord leert.
Wellicht moet de conclusie zijn dat bevinding is 'hoe en op welke wijze Christus waarde krijgt voor een zondaar'.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

De plaatsmakende werk is bevindelijk van aard. Maar er is meer, wanneer de zondaar bevrijd wordt is de hoogtepunt van bevinding. Dan wordt de evangelie toegepast. Dat is niet gebonden aan wie daarvoor gebruikt wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
(link zie oorspronkelijk bericht, omdat dit het textvak te breed maakt)
Ik denk dat DIA dit bedoelt. En daar heeft hij echt een punt.

Verder ben ik het met DIA eens: ik wilde wel dat heel de GG puriteinen waren. Een scherpe wetsprediking vraagt om een ruime en welmenende evangelieprediking. De Christus centraal, niet de christen. Ik zeg het DIA na: ik wilde wel dat heel de GG puriteinen waren.
Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Bertiel »

Lees ze volledig dan is lezen met onderscheid totaal overbodig
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
Soms wordt dit gezegd door mensen die ze helemaal niet lezen. Die kunnen dan beter beginnen om ze zelf eens grondig te lezen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ds. Roos heeft het helemaal niet over het ontbreken van bevinding, maar heeft het over een eenzijdigheid in de preken van deze bisschop.
Ds. Roos schreef:Doch het gevolg hiervan is wel dat de diepgang van de puriteinen in dit boekje helaas wordt gemist. Hij achtte het blijkbaar als zijn roeping om zijn lezers hoofdzakelijk tot het geloof in Christus op te roepen, en niet eerst te wijzen hoe en op welke wijze Christus waarde krijgt voor een zondaar, zoals ook onze catechismus het op grond van Gods Woord leert.
Het gaat dus om eenzijdigheid in de prediking en als gevolg daarvan om eenzijdigheid in de geloofservaring. Eenzijdigheid is niet hetzelfde als het ontbreken ervan, toch?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
Soms wordt dit gezegd door mensen die ze helemaal niet lezen. Die kunnen dan beter beginnen om ze zelf eens grondig te lezen.
Vroeger zeiden ze dat ze voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Daarom worden ze ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen. Er zijn genoeg andere schrijvers te lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

KDD schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
Soms wordt dit gezegd door mensen die ze helemaal niet lezen. Die kunnen dan beter beginnen om ze zelf eens grondig te lezen.
Vroeger zeiden ze dat ze voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Daarom worden ze ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen. Er zijn genoeg andere schrijvers te lezen.
Was dat juist, wat ze bij u blijkbaar zeiden? Is dat omdat u het hoorde zeggen, of vond u dat zelf ook? Het wel makkelijk om mensen na te praten. Ik meen dat we wel moeten weten wat we zeggen. Als je dat verstaat zal je ook wel ergens merken dat ook deze persoon wel eens meer zeg dan ik persoonlijk heb gekend. Ook al ben ik van de waarheid ervan overtuigd, toch lijkt het me goed dat je eens een gevoelige tik over je vingers krijgt als je eens wat zegt wat niet klopt of waar je 'doorvloeit'... Ik denk ook aan de psalm: De rechtvaardige sla mij... Dan kun je toch wel eens veel hebben, al wordt je in je zeggen of uitdrukken afgestraft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zijn er zaken bij Ryle en Spurgeon waar u problemen mee heeft DIA?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
KDD schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
Soms wordt dit gezegd door mensen die ze helemaal niet lezen. Die kunnen dan beter beginnen om ze zelf eens grondig te lezen.
Vroeger zeiden ze dat ze voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Daarom worden ze ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen. Er zijn genoeg andere schrijvers te lezen.
Was dat juist, wat ze bij u blijkbaar zeiden? Is dat omdat u het hoorde zeggen, of vond u dat zelf ook? Het wel makkelijk om mensen na te praten. Ik meen dat we wel moeten weten wat we zeggen. Als je dat verstaat zal je ook wel ergens merken dat ook deze persoon wel eens meer zeg dan ik persoonlijk heb gekend. Ook al ben ik van de waarheid ervan overtuigd, toch lijkt het me goed dat je eens een gevoelige tik over je vingers krijgt als je eens wat zegt wat niet klopt of waar je 'doorvloeit'... Ik denk ook aan de psalm: De rechtvaardige sla mij... Dan kun je toch wel eens veel hebben, al wordt je in je zeggen of uitdrukken afgestraft.
Ds. Kersten heeft dit in 1944 geciteerd uit een levensbeschrijving over Spurgeon. Ik denk dat KDD toen nog niet geboren was.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
KDD schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Hier geeft ds. Roos het ook heel duidelijk aan wat ik inderdaad bedoel. Dit zelfde moeten we ook wel eens bij anderen toepassen. Dan denk ik ook de manier waarop men thans bv. Spurgeon leest. Daar zien we precies hetzelfde. Het is aangenaam als men het zo oppervlakkig leest, de godsdienstige mens wordt wordt weinig aanstoot gegeven. Dat maakt dan ook dat schrijvers als J.C. Ryle en C.H. Spurgeon in een heel brede kring worden gelezen. We zouden er dan bij moeten zeggen: Lees ze met onderscheid, zo is het ons ook vanouds geleerd.
Soms wordt dit gezegd door mensen die ze helemaal niet lezen. Die kunnen dan beter beginnen om ze zelf eens grondig te lezen.
Vroeger zeiden ze dat ze voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Daarom worden ze ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen. Er zijn genoeg andere schrijvers te lezen.
Was dat juist, wat ze bij u blijkbaar zeiden? Is dat omdat u het hoorde zeggen, of vond u dat zelf ook? Het wel makkelijk om mensen na te praten. Ik meen dat we wel moeten weten wat we zeggen. Als je dat verstaat zal je ook wel ergens merken dat ook deze persoon wel eens meer zeg dan ik persoonlijk heb gekend. Ook al ben ik van de waarheid ervan overtuigd, toch lijkt het me goed dat je eens een gevoelige tik over je vingers krijgt als je eens wat zegt wat niet klopt of waar je 'doorvloeit'... Ik denk ook aan de psalm: De rechtvaardige sla mij... Dan kun je toch wel eens veel hebben, al wordt je in je zeggen of uitdrukken afgestraft.
Ik heb toevallig van de week een boek van Spurgeon gekregen van iemand, “Rondom het enge poort”. Ze dachten denk ik dat ik onderwijs nodig had. En dat heb ik nodig, maar heb weinig onderwijs gevonden in dat boek. Veel oppervlakkigheid en ook wat tegenstrijdigheid.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

HersteldHervormd schreef:
Willem87 schreef:Mensen oordelen wel is lichtvaardiglijk over een ander.
Een sterk argument aanbrengen en iemand kritisch bevragen mag heus en is ook een opdracht.
Het zomaar een kreet over iemand uitroepen gaat vaak over
de status van geschooldheid, de afkomst, de stem of het kleinerende.
Het lichtvaardige oordeel van iemand heb ik vanavond ook ...helaas.... weer meegemaakt.
In mijn leven ben ik helaas heel wat vrienden verloren omdat ze eerst mijn doen en laten accepteerde
maar toen het te heet en te serieus werd. Toen liepen ze weg van me als een haas.
Het verhaal heeft altijd twee kanten. Mogelijk schrik je andere wat af met bepaald gedrag. Het is te simpel denk
Ik om het probleem vaak bij een ander te zoeken. Er kan namelijk een begrijpelijke rede zijn waarom ze als een haas wegrennen.
In de tijd van de bijbel vanuit het oude testament bijv. zijn er genoeg geschiedenissen
waar het verhaal meer eenzijdig is. Zeker iedereen heeft erf en dadelijke zonden.
Het is heus niet altijd waar 2 partijen zijn hebben er 2 schuld.
Er kan zeker een begrijpelijke reden zijn. Maar je kan daar pas over oordelen als je het laatste detailtje weet.
En in algemene zin zou ik zeggen. He even iemand nog een schopje na geven is ook zo gedaan. Ik zou zeggen niet doen
Zeg maar gewoon Willem.
Plaats reactie