Hoe diep?

Majorca

Hoe diep?

Bericht door Majorca »

Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?

Een vraag die velen in reformatorische kerken bezighoudt.

Is het antwoord niet al klip en klaar door Calvijn gegeven?

"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ds. Kattenberg (GerGem) zou zeggen:
zo diep dat je Jezus nodig hebt. Niet dieper. Maar ook niet minder diep.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

ds. Van Eckeveld en ds. Kattenberg zeggen dus ongeveer hetzelfde.

[Aangepast op 23/7/04 door wim]
Majorca

Bericht door Majorca »

Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?

Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Is dit weer zo'n zelfreflecterende posting/vraag? Waar je het in een andere topic over had??
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Is dit weer zo'n zelfreflecterende posting/vraag? Waar je het in een andere topic over had??
Nou het valt me wel op dat je met een grote boog om het citaat van Calvijn heen manouvreeert?

Anders ben je altijd ad rem genoeg en snel bij de pinken.

Waarom negeer je dit citaat? (overigens zijn er vele anderen van Calvijn te geven met gelijke strekking)
de Paus

Bericht door de Paus »

Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?
Hoe diep is Christus gegaan om tot ons zondige mensen te komen?

God heeft Zijn liefde jegens ons getoond, toen wij nog zondaren waren. Daarom mag het nu klinken: vlucht tot Jezus met heel je hebben en houden en zoek bij Hem je toevlucht. Hij zal je niet teleurstellen. Hij zal je leren en je leiden in de waarheid, ook wat betreft je ellende.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?
Hoe diep is Christus gegaan om tot ons zondige mensen te komen?

God heeft Zijn liefde jegens ons getoond, toen wij nog zondaren waren. Daarom mag het nu klinken: vlucht tot Jezus met heel je hebben en houden en zoek bij Hem je toevlucht. Hij zal je niet teleurstellen. Hij zal je leren en je leiden in de waarheid, ook wat betreft je ellende.
Helemaal mee eens.
mooie bijdrage.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?

Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Als ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?

Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Als ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.
nee, dat wordt ook niet meteen zo bedoeld. In de context zie je dat dit juist een zondaar uitdrijft.
Maar uit het citaat maak je wel op dat het een noodzakelijk onderdeel is van het komen tot Christus.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?

Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Als ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.
nee, dat wordt ook niet meteen zo bedoeld. In de context zie je dat dit juist een zondaar uitdrijft.
Maar uit het citaat maak je wel op dat het een noodzakelijk onderdeel is van het komen tot Christus.
O, dat geloof ik wel. Wat ik alleen niet geloof is dat het erg diep moet gaan. Het heeft een andere lading dan er volgens mij veel aan gegeven wordt.

Het stuk van de ellende is ook nodig. Maar niet noodzakelijk als ellenlang en uiterst pijnlijk hoofdstuk voorafgaand aan de verlossing. David kreeg pas echt kennis aan zijn ellende nadat hij zwaar zondigde. Daar is niets verhevens aan. Hij was toen allang met het stuk der verlossing bekend, vermoed ik.


[Aangepast op 23/7/04 door wim]
Majorca

Bericht door Majorca »

mee eens, Wim.
De diepte doet er niet toe, wel of het écht is.
Maar het gemakzuchtig concluderen dat iemand tot Christus gekomen is, en daarom het met de ellendekennis ook wel snor zit is me te gemakkelijk. De catechismus zegt dat er drie stukken zijn die nodig zijn om gekend te worden. Deze mensen zeggen eigenlijk dat er maar één stuk nodig is (verlossing). De rest zit dan wel snor.

Let eens op de formulieren (bijv. avondmaalsformulier). Daar wordt in het zelfonderzoek nadrukkelijk ook aandacht uitgetrokken voor ellendekennis. Daar zegt men niet: O, als je tot Jezus gekomen bent dan zit het wel goed. Nee, want of je waarlijk tot Jezus gekomen bent hangt er van af hoe je tot Hem gekomen bent.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
mee eens, Wim.
De diepte doet er niet toe, wel of het écht is.
Maar het gemakzuchtig concluderen dat iemand tot Christus gekomen is, en daarom het met de ellendekennis ook wel snor zit is me te gemakkelijk.
Nee, als je Christus kent en steeds meer mag leren kennen, dan zit het zogezegd wel snor met de drie stukken waaarvan je kennis moet hebben. Christus leert ons door Zijn Geest en door Zijn Woord ons onze ellende, verlossing en de dankbaarheid.
De catechismus zegt dat er drie stukken zijn die nodig zijn om gekend te worden. Deze mensen zeggen eigenlijk dat er maar één stuk nodig is (verlossing). De rest zit dan wel snor.
Christus is nodig !!!!!!
Let eens op de formulieren (bijv. avondmaalsformulier). Daar wordt in het zelfonderzoek nadrukkelijk ook aandacht uitgetrokken voor ellendekennis. Daar zegt men niet: O, als je tot Jezus gekomen bent dan zit het wel goed. Nee, want of je waarlijk tot Jezus gekomen bent hangt er van af hoe je tot Hem gekomen bent.
Nee. Met die laatste regel pas ik echt. Tenzij je met dat woordje HOE dit bedoelt: de wijze waarop je tot Christus komt, moet geleid zijn door de Heilige Geest, in overeenstemming met het Woord van God. En niet: het is een weg langs het station van de ellendekennis, en pas het volgende station is de verlossingskennis.
Plaats reactie