Hoe diep?
Hoe diep?
Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?
Een vraag die velen in reformatorische kerken bezighoudt.
Is het antwoord niet al klip en klaar door Calvijn gegeven?
"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
Een vraag die velen in reformatorische kerken bezighoudt.
Is het antwoord niet al klip en klaar door Calvijn gegeven?
"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
Nou het valt me wel op dat je met een grote boog om het citaat van Calvijn heen manouvreeert?Oorspronkelijk gepost door PimIs dit weer zo'n zelfreflecterende posting/vraag? Waar je het in een andere topic over had??Oorspronkelijk gepost door Majorca
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Anders ben je altijd ad rem genoeg en snel bij de pinken.
Waarom negeer je dit citaat? (overigens zijn er vele anderen van Calvijn te geven met gelijke strekking)
Hoe diep is Christus gegaan om tot ons zondige mensen te komen?Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?
God heeft Zijn liefde jegens ons getoond, toen wij nog zondaren waren. Daarom mag het nu klinken: vlucht tot Jezus met heel je hebben en houden en zoek bij Hem je toevlucht. Hij zal je niet teleurstellen. Hij zal je leren en je leiden in de waarheid, ook wat betreft je ellende.
Helemaal mee eens.Oorspronkelijk gepost door de PausHoe diep is Christus gegaan om tot ons zondige mensen te komen?Hoe diep moet de ellendekennis gaan, wil iemand tot Christus komen?
God heeft Zijn liefde jegens ons getoond, toen wij nog zondaren waren. Daarom mag het nu klinken: vlucht tot Jezus met heel je hebben en houden en zoek bij Hem je toevlucht. Hij zal je niet teleurstellen. Hij zal je leren en je leiden in de waarheid, ook wat betreft je ellende.
mooie bijdrage.
Als ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
nee, dat wordt ook niet meteen zo bedoeld. In de context zie je dat dit juist een zondaar uitdrijft.Oorspronkelijk gepost door wimAls ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Maar uit het citaat maak je wel op dat het een noodzakelijk onderdeel is van het komen tot Christus.
O, dat geloof ik wel. Wat ik alleen niet geloof is dat het erg diep moet gaan. Het heeft een andere lading dan er volgens mij veel aan gegeven wordt.Oorspronkelijk gepost door Majorcanee, dat wordt ook niet meteen zo bedoeld. In de context zie je dat dit juist een zondaar uitdrijft.Oorspronkelijk gepost door wimAls ik dit citaat zo op zichzelf zie staan dan kan ik het er niet mee eens zijn. Op het jezelf haten en verfoeien volgt niet automatisch een vrijspreken. Daar geloof ik niets van.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Akkoord; maar ik wed dat beiden het ook met Calvijn eens zijn.
Jullie dus ook?
Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn?
Maar uit het citaat maak je wel op dat het een noodzakelijk onderdeel is van het komen tot Christus.
Het stuk van de ellende is ook nodig. Maar niet noodzakelijk als ellenlang en uiterst pijnlijk hoofdstuk voorafgaand aan de verlossing. David kreeg pas echt kennis aan zijn ellende nadat hij zwaar zondigde. Daar is niets verhevens aan. Hij was toen allang met het stuk der verlossing bekend, vermoed ik.
[Aangepast op 23/7/04 door wim]
mee eens, Wim.
De diepte doet er niet toe, wel of het écht is.
Maar het gemakzuchtig concluderen dat iemand tot Christus gekomen is, en daarom het met de ellendekennis ook wel snor zit is me te gemakkelijk. De catechismus zegt dat er drie stukken zijn die nodig zijn om gekend te worden. Deze mensen zeggen eigenlijk dat er maar één stuk nodig is (verlossing). De rest zit dan wel snor.
Let eens op de formulieren (bijv. avondmaalsformulier). Daar wordt in het zelfonderzoek nadrukkelijk ook aandacht uitgetrokken voor ellendekennis. Daar zegt men niet: O, als je tot Jezus gekomen bent dan zit het wel goed. Nee, want of je waarlijk tot Jezus gekomen bent hangt er van af hoe je tot Hem gekomen bent.
De diepte doet er niet toe, wel of het écht is.
Maar het gemakzuchtig concluderen dat iemand tot Christus gekomen is, en daarom het met de ellendekennis ook wel snor zit is me te gemakkelijk. De catechismus zegt dat er drie stukken zijn die nodig zijn om gekend te worden. Deze mensen zeggen eigenlijk dat er maar één stuk nodig is (verlossing). De rest zit dan wel snor.
Let eens op de formulieren (bijv. avondmaalsformulier). Daar wordt in het zelfonderzoek nadrukkelijk ook aandacht uitgetrokken voor ellendekennis. Daar zegt men niet: O, als je tot Jezus gekomen bent dan zit het wel goed. Nee, want of je waarlijk tot Jezus gekomen bent hangt er van af hoe je tot Hem gekomen bent.
Nee, als je Christus kent en steeds meer mag leren kennen, dan zit het zogezegd wel snor met de drie stukken waaarvan je kennis moet hebben. Christus leert ons door Zijn Geest en door Zijn Woord ons onze ellende, verlossing en de dankbaarheid.Oorspronkelijk gepost door Majorca
mee eens, Wim.
De diepte doet er niet toe, wel of het écht is.
Maar het gemakzuchtig concluderen dat iemand tot Christus gekomen is, en daarom het met de ellendekennis ook wel snor zit is me te gemakkelijk.
Christus is nodig !!!!!!De catechismus zegt dat er drie stukken zijn die nodig zijn om gekend te worden. Deze mensen zeggen eigenlijk dat er maar één stuk nodig is (verlossing). De rest zit dan wel snor.
Nee. Met die laatste regel pas ik echt. Tenzij je met dat woordje HOE dit bedoelt: de wijze waarop je tot Christus komt, moet geleid zijn door de Heilige Geest, in overeenstemming met het Woord van God. En niet: het is een weg langs het station van de ellendekennis, en pas het volgende station is de verlossingskennis.Let eens op de formulieren (bijv. avondmaalsformulier). Daar wordt in het zelfonderzoek nadrukkelijk ook aandacht uitgetrokken voor ellendekennis. Daar zegt men niet: O, als je tot Jezus gekomen bent dan zit het wel goed. Nee, want of je waarlijk tot Jezus gekomen bent hangt er van af hoe je tot Hem gekomen bent.