Angst en depressie

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst en depressie

Bericht door DDD »

Volgens mij zijn jullie het op dit punt overigens helemaal eens.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Angst en depressie

Bericht door Hendrien »

Vroeger hoorde ik weleens deze uitspraak: Als iemand angst voor de dood krijgt, wordt hij gek of bekeerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst en depressie

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Vroeger hoorde ik weleens deze uitspraak: Als iemand angst voor de dood krijgt, wordt hij gek of bekeerd.
Dat zei men vroeger ook van de later zo bekende ouderling Aaftink uit Rijssen. Deze man leefde een goddeloos leven, en uit nieuwsgierigheid ging hij eens naar de kerk. Toen trof hem een pijl in eenvoudigheid geschoten. Hij was dodelijk verwond. Hij sloot zich op in de kelder van zijn armoedig huisje. en brulde zo hard dat de mensen zeiden: Aaftink wordt gek of hij hij wordt bekeerd. Het was het laatste. Hij is een bekende ouderling geworden. Ds. Lamain schrijft nog wel over hem, en er is tevens een boekje over zijn leven uitgegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Angst en depressie

Bericht door Thea »

Ik zou bij een depressie gaan voor de combinatie medicijnen en therapie. Het is een ziekte in het hoofd/hersenen, maar het heeft mi.i niets met geestelijk leven te maken. Als je ziek bent ga je naar een dokter dus als je psychisch ziek bent, ga je naar een psycholoog/psychiater.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst en depressie

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Ik zou bij een depressie gaan voor de combinatie medicijnen en therapie. Het is een ziekte in het hoofd/hersenen, maar het heeft mi.i niets met geestelijk leven te maken. Als je ziek bent ga je naar een dokter dus als je psychisch ziek bent, ga je naar een psycholoog/psychiater.
Dat is het. Er zijn door artsen wel geheel verkeerd inschattingen gemaakt. Waar men mensen zelfs wel naar een psychiatrische afdeling verwees. Het is o.a. ook te lezen in de boekjes van "Uit de opperzaal" van ds. P. Blok.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst en depressie

Bericht door DDD »

Nou als het over die auteur gaat: hij had wel wat vaker mensen naar een psycholoog mogen sturen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst en depressie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou als het over die auteur gaat: hij had wel wat vaker mensen naar een psycholoog mogen sturen.
Wat betekent dit? Graag duidelijke verklaring, zo u daartoe in staat bent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst en depressie

Bericht door DDD »

Dat de dominee wel kan schrijven over mensen die niet in een therapeutische setting thuishoorden, maar dat ik ook van enigszins nabij situaties weet waarin het precies andersom was.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Angst en depressie

Bericht door MGG »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:Vroeger hoorde ik weleens deze uitspraak: Als iemand angst voor de dood krijgt, wordt hij gek of bekeerd.
Dat zei men vroeger ook van de later zo bekende ouderling Aaftink uit Rijssen. Deze man leefde een goddeloos leven, en uit nieuwsgierigheid ging hij eens naar de kerk. Toen trof hem een pijl in eenvoudigheid geschoten. Hij was dodelijk verwond. Hij sloot zich op in de kelder van zijn armoedig huisje. en brulde zo hard dat de mensen zeiden: Aaftink wordt gek of hij hij wordt bekeerd. Het was het laatste. Hij is een bekende ouderling geworden. Ds. Lamain schrijft nog wel over hem, en er is tevens een boekje over zijn leven uitgegeven.
Dat boekje over hem is een aanrader.
https://www.boekhandelversprille.nl/pro ... -kinderen/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst en depressie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat de dominee wel kan schrijven over mensen die niet in een therapeutische setting thuishoorden, maar dat ik ook van enigszins nabij situaties weet waarin het precies andersom was.
Dat is nogal een uitspraak.... Voor slechts één soort christen lijkt geen plaats meer, worden niet begrepen en welhaast merkt men soms een niet te verhullen afkeer. Maar zouden die mensen weten wat ze zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Angst en depressie

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat de dominee wel kan schrijven over mensen die niet in een therapeutische setting thuishoorden, maar dat ik ook van enigszins nabij situaties weet waarin het precies andersom was.
Dat is nogal een uitspraak.... Voor slechts één soort christen lijkt geen plaats meer, worden niet begrepen en welhaast merkt men soms een niet te verhullen afkeer. Maar zouden die mensen weten wat ze zeggen?
Laat je toch niet elke keer op de kast jagen. Deze dominee was iemand van een compleet andere orde dan degene die jou op een antwoord trakteerde. Zie dat gewoon een keer in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Angst en depressie

Bericht door refo »

Dia beoordeelt ds Blok op zijn preken en DDD op zijn pastorale gaven. Die waren bij deze predikant nogal verschillend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Angst en depressie

Bericht door Tiberius »

Dat kan. Sommige predikanten zijn meer leraar dan herder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst en depressie

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dia beoordeelt ds Blok op zijn preken en DDD op zijn pastorale gaven. Die waren bij deze predikant nogal verschillend.
Nee, ik keek net als in die boekjes, terug op zijn pastorale praktijk. Ik hoef ds. Blok niet de beoordelen, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Angst en depressie

Bericht door Delftenaar »

Thea schreef:Ik zou bij een depressie gaan voor de combinatie medicijnen en therapie. Het is een ziekte in het hoofd/hersenen, maar het heeft mi.i niets met geestelijk leven te maken. Als je ziek bent ga je naar een dokter dus als je psychisch ziek bent, ga je naar een psycholoog/psychiater.
Eens.
Het is een dwaling om te denken dat depressieve personen geen geestelijk leven zouden kennen. Helaas kom ik veel te vaak tegen dat zoiets op een "wat minder pastorale manier" tegen een dergelijk persoon wordt gezegd. Waarna de betreffende persoon nog verder in de put ziet.

De Bijbel laat zien dat gelovige personen soms depressief kunnen zijn. De dichter van Psalm 88 is daarvan het meest uitgesproken voorbeeld. Maar ook mensen als Elia of Jeremia zagen het op een bepaald moment in hun leven erg somber in.
Plaats reactie