Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
pierre27 schreef:
Wat heeft een andere omgeving met een eerlijke boodschap te maken. Mensen komen in beginsel in Breda toch niet anders tot bekering dan in Barneveld?
Een andere omgeving leert je als christen met beide benen op de grond te staan en door allerlei uiterlijkheden en vroom vertoon heen te prikken.
Het is allemaal zo voorspelbaar wat jij zegt. Beetje schoppen eerst tegen de prediking en nu tegen allerlei uiterlijkheden. Je bent vast dankbaar voor je heldere blik, Je ziet het zoveel scherper dan die arme refo’s uit de Biblebelt. Nu ben ik geboren en getogen in de stad Groningen. Een zeer seculiere omgeving en daar is dezelfde Bijbelse boodschap nodig. Gaat dan heen onderwijst alle volken enz. Dat onderwijs (het zaad in de gelijkenis) mag en hoeft niet aangepast te worden aan de omgeving.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

In ieder geval geen onbijbelse zaken, of het nu kleine lettertjes zijn, of ongelukkige toevoegingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Vind dat je dan wel met twee maten meet. Je nodigt een forummer uit om mee te spreken over dit onderwerp die zich in een ander topic zeer kritisch uit over de prediking in de refokerkerken. Dit zegt hij generaliserend zonder nuance over alle kerken van de achterban van het RF.
Het enige dat ik dan lees van jou is dat je de bijdragen van @Cyrillus goed vindt en dat je hem daarom wil uitnodigen om zijn kritiek op de preken/predikanten in de refokerken (niet mijn terminologie maar die van @Cyrillus) hier nog eens dunnetjes over te doen.

Daarom blijf ik mij verbazen over dit mooie forum.
Bedankt voor het compliment in je laatste zin! Doet ons goed om dat ondanks alle ronkende retoriek te mogen horen.

Dit topic is juist positief bedoeld. Het nadeel van het andere topic is, dat het bol staat van kritiek.
Graag zou ik dit topic juist positief houden. Oftewel: wat dient een prediker te verkondigen?
Ik vermoed namelijk dat Cyrillus in dezelfde situatie zit als ik, d.w.z. in een seculiere omgeving, niet in de bijbelbelt of andere refo-omgeving.
Wat heeft een andere omgeving met een eerlijke boodschap te maken. Mensen komen in beginsel in Breda toch niet anders tot bekering dan in Barneveld?
Jazeker wel.
Het maakt een heel verschil of je kerkelijk opgevoed bent, reformatorisch onderwijs hebt gevolgd enzovoort enerzijds, of anderzijds krachtdadig uit de (seculiere) wereld getrokken wordt.
In het eerste geval is het meer geleidelijk.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Vind dat je dan wel met twee maten meet. Je nodigt een forummer uit om mee te spreken over dit onderwerp die zich in een ander topic zeer kritisch uit over de prediking in de refokerkerken. Dit zegt hij generaliserend zonder nuance over alle kerken van de achterban van het RF.
Het enige dat ik dan lees van jou is dat je de bijdragen van @Cyrillus goed vindt en dat je hem daarom wil uitnodigen om zijn kritiek op de preken/predikanten in de refokerken (niet mijn terminologie maar die van @Cyrillus) hier nog eens dunnetjes over te doen.

Daarom blijf ik mij verbazen over dit mooie forum.
Bedankt voor het compliment in je laatste zin! Doet ons goed om dat ondanks alle ronkende retoriek te mogen horen.

Dit topic is juist positief bedoeld. Het nadeel van het andere topic is, dat het bol staat van kritiek.
Graag zou ik dit topic juist positief houden. Oftewel: wat dient een prediker te verkondigen?
Ik vermoed namelijk dat Cyrillus in dezelfde situatie zit als ik, d.w.z. in een seculiere omgeving, niet in de bijbelbelt of andere refo-omgeving.
Wat heeft een andere omgeving met een eerlijke boodschap te maken. Mensen komen in beginsel in Breda toch niet anders tot bekering dan in Barneveld?
Jazeker wel.
Het maakt een heel verschil of je kerkelijk opgevoed bent, reformatorisch onderwijs hebt gevolgd enzovoort enerzijds, of anderzijds krachtdadig uit de (seculiere) wereld getrokken wordt.
In het eerste geval is het meestal meer geleidelijk.
Even een woordje tussengeplaatst wat er mijns inziens wel tussen hoort. Dit om je te behoeden voor anderen die vinden dat jij de bekeringsweg voor refo's uit Barneveld aan het voorschrijven bent ;) .
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

Klopt, dank je!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door CvdW »

Elke waarschuwing wordt terzijde gezet.
Prof. Blaauwedraad, Dr. van der Zwaag, Ds. Harinck, Ds. Kort, Dr. van der Brink.
Wat is dit toch?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Topicvraag: Wat moet/mag een prediker verkondigen?

Mijn kortste reactie hierop zou zijn: Wet en Evangelie.
- de Wet tot een voorbereiding van het Evangelie en van het geloof
- het Evangelie: de prediking van de genade in Christus en alles wat daartoe behoort

Daaruit vloeit dan ook vanzelf voort de bediening van de sleutelen van het hemelrijk door de prediking.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Het maakt een heel verschil of je kerkelijk opgevoed bent, reformatorisch onderwijs hebt gevolgd enzovoort enerzijds, of anderzijds krachtdadig uit de (seculiere) wereld getrokken wordt.
In het eerste geval is het meer geleidelijk.
Hoe kom je daarbij?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

CvdW schreef:Elke waarschuwing wordt terzijde gezet.
Prof. Blaauwedraad, Dr. van der Zwaag, Ds. Harinck, Ds. Kort, Dr. van der Brink.
Wat is dit toch?
Omdat men meent dat de prediking, waar kritiek op wordt geuit, in de lijn van de oudvaders is, zoals bijv. de Erskines en Boston en de Reformatoren. Daarom neemt men die kritiek niet serieus en worden de waarschuwingen hoe onderbouwt ook terzijde geschoven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:In ieder geval geen onbijbelse zaken, of het nu kleine lettertjes zijn, of ongelukkige toevoegingen.

Wat ik helaas meer zie in preken zoals sommigen hier promoten dat er Bijbelse zaken worden weggelaten i.p.v. toevoegingen.

Ds. P den Butter heeft eens wat artikelen geschreven in Bewaar het Pand over ‘luisteren wat er niet gezegd wordt’


https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 76da65870e

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d791e4b6cf

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f6335fdcfd

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b4d261f5b7

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8d71b5f3e6

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 13e2932535

Vooral deel 5 van deze 6 artikelen is in deze discussie belangrijk. Hier integraal overgenomen.
Er is een prediking waarin niet veel of misschien wel helemaal niets gezegd wordt over Gods verkiezing. Ook niet over de verdorvenheid van de mens. En evenmin over de noodzaak van de nieuwe geboorte. Hoe komt dat? Is de Bijbel dan niet heel duidelijk ten aanzien van deze dingen? Worden op deze manier niet bepaalde passages van de Bijbel terzijde geschoven en is dat in feite ook niet een vorm van Schriftkritiek?

Ik denk dat deze conclusie onontkoombaar is. In ieder geval wordt geen recht gedaan aan de gehele openbaring Gods. Dat blijkt ook wel als we bedenken dat de prediking die op de genoemde punten mank gaat, ook ten aanzien van andere onderdelen van Gods openbaring verstek laat gaan. Ik noem er in dit artikel nog drie.

Gods wet

Weinig aandacht wordt gegeven aan Gods heilige wet. Zeker aan de wet in haar ontdekkende functie: de wet als kenbron van onze ellende, zoals we daarover geinformeerd worden in Zondag 2 van de Heidelbergse Catechismus en zoals ook de apostel Paulus er op diverse plaatsen in zijn brieven over heeft geschreven. Als God door Zijn Geest een zondaar gaat overtuigen van zijn zondig bestaan dan hanteert Hij daarbij Zijn eigen wet. Dan wordt die mens gewaar dat hij tegen die wet heeft overtreden. Hij heeft immers gedaan wat verboden was en nagelaten wat geboden was. En daardoor is hij zondaar; staat hij schuldig; ligt hij onder het oordeel; heeft hij straf verdiend.

Ja, inderdaad, deze ontdekkende en zonde-aanwijzende functie heeft Gods wet. Zo moet die wet dan ook gepredikt worden. Is het niet nodig om als zondaar ontmaskerd te worden? Moeten we niet gaan inzien dat we verloren zijn en onszelf niet kunnen redden? Hoe zullen we anders de redding die er in Christus is, ooit gaan waarderen en nodig krijgen?

Nu zult u ongetwijfeld ook wel eens gehoord hebben dat gezegd wordt dat we pas echt onze zonden leren kennen op Golgotha. Bedoeld is dan dat door te zien op wat de Heiland aan het kruis onderging en droeg pas echt onze ogen geopend worden voor wie we zelf zijn. Ik zal niet ontkennen dat ook het lijdensevangelie ons de diepten van onze schuld onthult. Maar waar gaat het op Golgotha dan over? Waarom moest de Heere Jezus zo zwaar lijden? Wat bezoekt God daar aan Hem?

Op Golgotha gaat het immers ook om Gods wet? Gods wet is geschonden, gebroken. En die wet moet gehandhaafd worden. Dat nu doet God als Hij Zijn Zoon onder het oordeel doet doorgaan. Aan Hem bezoekt God de overtredingen tegen de wet begaan door Zijn volk. Het kruis op Golgotha is de boodschap van het Evangelie, natuurlijk. Maar dat kruis boodschapt niet minder de ernst van de wet, die genoegdoening eist. Daarom houdt die opmerking dat een mens bij het kruis zijn zonde leert kennen en niet door de wet geen stand. Er is geen tegenstelling tussen de wet zoals we die horen afkondigen op de berg Sinaï en de wet zoals we die gehandhaafd zien op de heuvel Golgotha. En het blijft waar, dat door de wet de kennis der zonde is.

Maar deze dingen worden lang niet altijd eerlijk gezegd. Vaak wordt de wet aan de mensen onthouden. Met als gevolg dat we over wat zonde is al gemakkelijker gaan oordelen. En tevens met als gevolg dat wat dan voor geloof wordt gehouden erg oppervlakkig van aard wordt.

Gods heiligheid

Met het voorafgaande hangt onlosmakelijk samen dat ook Gods heiligheid onderbelicht blijft. Dat God heilig is en daarom in de Bijbel wordt voorgesteld als een verterend vuur bij wie niemand wonen kan; dat Hij zo rechtvaardig is dat Hij de zonde geenszins ongestraft kan laten en de schuldige geenszins onschuldig zal houden - dat zijn elementen waar veelal ook over gezwegen wordt. Met als gevolg, dat er van de God, zoals Hij Zich in Zijn Woord heeft geopenbaard, een vertekend beeld ontstaat. Een zeer eenzijdig beeld.

God wordt vooral voorgesteld als een liefdevol Vader, die Zijn kinderen altijd zal verzorgen. Hij heeft begrip voor hun zwakheden en rekent hen die niet aan. Daarom mogen zij altijd weer bij Hem terugkomen en in Zijn liefde delen. En als het gaat over de deugden Gods dan zijn het vooral Gods liefde en goedheid en geduld en genade, die de aandacht krijgen.

Natuurlijk, God is liefde. En God is vol van genade en barmhartigheid. Natuurlijk is de Heere groot van goedertierenheid en zondaren worden door Hem ontvangen. Dat zijn kostbare evangelie-waarheden, die we met grote dankbaarheid mogen verkondigen en horen verkondigen. Maar we mogen niet menen dat daarmee alles gezegd is wat de Heere van Zichzelf zegt. Ook die andere deugden - die van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid en gestrengheid - worden genoemd en dienen daarom gepredikt te worden. Anders zijn we bezig God ons anders voor te stellen dan Hij wil dat wij Hem zullen kennen. Ons ‘Godsbeeld’ wordt dan een eigengemaakt beeld en dat is net zo goed zonde tegen het tweede gebod van Gods wet als de zonde die Israel bedreef toen ze dansten rondom het gouden kalf.

Er is wel eens gezegd dat het beeld van de heilige God, die toornt tegen de zonde typisch iets van het Oude Testament is. Maar nu, na de komst en het werk van de Heere Jezus, komen we God juist tegen als een verzoend God, vol van liefde en genade. Ook deze bewering houdt geen stand. Natuurlijk niet. Lezen we niet in het slot van Hebr. 12, dat onze God een verterend vuur is? Is er in het boek Openbaring niet juist sprake van de toorn van het Lam?

Het zal nodig zijn om God eerlijk voor te stellen. Hoe zullen we Hem anders ooit recht leren kennen? Daarom kan de conclusie geen andere zijn dan: Als bepaalde aspecten van het wezen Gods verwegen worden, hoe zal Hij dan echt gekend worden?

Gods gericht

Als God de heilige en rechtvaardige God is, dan vloeit daar uit voort - zie maar in Zondag 4 van de Catechismus - dat Hij de zonde bezoekt en straft en dat Hij de zondaar met Zich in het gericht betrekt. En over dat gericht spreekt Gods Woord herhaaldelijk. Dat gericht, waar de scheiding tussen mensen zich zal voltrekken: schapen en bokken gaan uiteen. Dat gericht, waar de schuldige zondaar veroordeeld wordt en de in Christus geborgen zondaar wordt vrijgesproken. Dat gericht dat uitloopt op eeuvyig wee of eeuwig wel. En dat gericht, dat aan het eind van ons aller leven staat maakt ons leven zo geweldig ernstig.

Die ernst dient dan ook door te klinken in de prediking. Gods Woord, mits recht verkondigd, plaatst ons al voor dat gericht. Het Woord oordeelt ons; het veroordeelt ons of het spreekt ons vrij. Daarom moet de rechte prediking ook onderscheiden. Als de Bijbel spreekt over wijze zowel als dwaze maagden en over een wijze, zowel als een dwaze bouwer, dan is geen enkele prediker gerechtigd om te doen alsof zijn gehoor bestaat uit enkel wijzen. Doet hij dat wel, dan haalt hij de ernst van het gericht uit zijn boodschap. Het is immers zijn opdracht om de rechtvaardige te zeggen dat het hem wel zal gaan, maar tegelijk de goddeloze te vertellen dat het hem kwalijk zal, tenzij hij zich bekeert...

Het preken van Gods Woord is wel eeuwigheidswerk genoemd. Terecht. En het mag best gevoeld worden in de gemeente dat we door de prediking voor Gods aangezicht gesteld worden en dat de ultieme vraag ons gesteld wordt: Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Om dan ook de twee mogelijkheden in alle duidelijkheid voor te stellen: eeuwig wel en eeuwig wee.

Maar, ook nu moet weer met verdriet geconstateerd worden, dat veel prediking op dit punt zeer tekort doet aan Gods openbaring. En aan heel wat mensen wordt deze eeuwigheidsernst onthouden.

Misschien heeft die en gene bij het lezen van wat tot nog toe in deze serie artikelen geschreven is, de vraag gesteld: Is er ook niet een andere kant? Is er ook niet een geheel ander soort prediking waarin ook de nodige dingen ontbreken, zodat we daar ook moeten luisteren naar wat niet wordt gezegd? Dat is zeker het geval en daar zullen we ook op ingaan. Een volgende keer dan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Cyrillus »

@huisman
"Wat ik helaas meer zie in preken zoals sommigen hier promoten dat er Bijbelse zaken worden weggelaten i.p.v. toevoegingen."
Dit is heel erg vaag. Welke preken bedoel je, van wie dan?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:@huisman
"Wat ik helaas meer zie in preken zoals sommigen hier promoten dat er Bijbelse zaken worden weggelaten i.p.v. toevoegingen."
Dit is heel erg vaag. Welke preken bedoel je, van wie dan?
Deze, lees ik hieronder. Namen zijn niet zo belangrijk. Het gaat dan vooral om preken waar niet gesproken wordt over de verkiezing en waar de focus ligt op de aansporing om te geloven.
Er is een prediking waarin niet veel of misschien wel helemaal niets gezegd wordt over Gods verkiezing. Ook niet over de verdorvenheid van de mens. En evenmin over de noodzaak van de nieuwe geboorte. Hoe komt dat? Is de Bijbel dan niet heel duidelijk ten aanzien van deze dingen? Worden op deze manier niet bepaalde passages van de Bijbel terzijde geschoven en is dat in feite ook niet een vorm van Schriftkritiek?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:@huisman
"Wat ik helaas meer zie in preken zoals sommigen hier promoten dat er Bijbelse zaken worden weggelaten i.p.v. toevoegingen."
Dit is heel erg vaag. Welke preken bedoel je, van wie dan?
Lees het artikel wat ik intergraal plaatste. Die geeft antwoord op jouw vraag.


P.S. Zou je voor de leesbaarheid wat beter willen quoten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door KDD »

Ditbenik schreef:
KDD schreef:Uit de DLs
Verwerping van de dwaling: God gaat niet bewust aan bepaalde mensen in hun zondige toestand voorbij
Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft, hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade, die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.

Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt derzelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25-26).


En,

De uitverkiezing moet een plaats hebben in de prediking
Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelf en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidigen dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk.
Juist, tot een levendigen troost voor Zijn volk. Terecht dat de DL het op die plek zetten.
Niet te vergeten - de ere Gods gaat voorop.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef:
Cyrillus schreef:@huisman
"Wat ik helaas meer zie in preken zoals sommigen hier promoten dat er Bijbelse zaken worden weggelaten i.p.v. toevoegingen."
Dit is heel erg vaag. Welke preken bedoel je, van wie dan?
Deze, lees ik hieronder. Namen zijn niet zo belangrijk. Het gaat dan vooral om preken waar niet gesproken wordt over de verkiezing en waar de focus ligt op de aansporing om te geloven.
Er is een prediking waarin niet veel of misschien wel helemaal niets gezegd wordt over Gods verkiezing. Ook niet over de verdorvenheid van de mens. En evenmin over de noodzaak van de nieuwe geboorte. Hoe komt dat? Is de Bijbel dan niet heel duidelijk ten aanzien van deze dingen? Worden op deze manier niet bepaalde passages van de Bijbel terzijde geschoven en is dat in feite ook niet een vorm van Schriftkritiek?
Nou, noem mij een kerk in de refo omgeving waar niet over uitverkiezing, verdorvenheid en nieuwe geboorte wordt gepredikt. Aan welke kerk moet ik dan wel denken: de PKN, maar dan niet de GB of zo?
Plaats reactie