Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Vind dat je dan wel met twee maten meet. Je nodigt een forummer uit om mee te spreken over dit onderwerp die zich in een ander topic zeer kritisch uit over de prediking in de refokerkerken. Dit zegt hij generaliserend zonder nuance over alle kerken van de achterban van het RF.
Het enige dat ik dan lees van jou is dat je de bijdragen van @Cyrillus goed vindt en dat je hem daarom wil uitnodigen om zijn kritiek op de preken/predikanten in de refokerken (niet mijn terminologie maar die van @Cyrillus) hier nog eens dunnetjes over te doen.

Daarom blijf ik mij verbazen over dit mooie forum.
Bedankt voor het compliment in je laatste zin! Doet ons goed om dat ondanks alle ronkende retoriek te mogen horen.

Dit topic is juist positief bedoeld. Het nadeel van het andere topic is, dat het bol staat van kritiek.
Graag zou ik dit topic juist positief houden. Oftewel: wat dient een prediker te verkondigen?
Ik vermoed namelijk dat Cyrillus in dezelfde situatie zit als ik, d.w.z. in een seculiere omgeving, niet in de bijbelbelt of andere refo-omgeving.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Dat is niet waar. Ik heb nooit gezegd dat de verkiezing op mensen persoonlijk mag worden toegepast.
Ook in de openingspost (het bericht uit het andere topic) staat dit niet - maar je kunt het zo lezen doordat het uit het verband gehaald is.
Ik schreef: "Gebeurt dit dan?" - met andere woorden: het zou heel kwalijk zijn wanneer het zou gebeuren.
Doordat jij het uit de context gehaald heb, kan het nu verkeerd worden gelezen.
Ok helder.
Het antwoord is dus: ja, het gebeurt.
Toch wel droevig dat er ongeveer 10 posts voor nodig zijn voordat je erkent dat ik zoiets nimmer geschreven heb. Ik wil je vragen voortaan wat nauwkeuriger te zijn in je beweringen alsook in het kopiëren en plakken van posts.

Verder ben ik het met dit antwoord 'ja' niet eens, tenzij je zeer onwelwillend een specifiek citaat interpreteert, zie de post van TSD.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

De hoeveelheid posts is niet zo belangrijk. Dat heb je gewoon in een gesprek. En het is nog niets in vergelijking met het andere topic, dat 128x15=1920 berichten heeft en meer dan 50.000 keer is geraadpleegd.

Wat mijn ja-antwoord betreft: zie mijn reactie aan TSD.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Erskinees »

Ik denk dat anno 2022 het probleem in de prediking niet ligt in deze citaten. Het is ook lastig om over zo'n citaat te discussiëren terwijl het uit verband is getrokken.

Er is m.i. een veel ander probleem in onze gezindte: predikers preken zo'n beetje allemaal een welmenend aanbod van genade. Christus wordt voorgesteld en er wordt benoemd dat zondaren nog welkom zijn. Dat is prachtig, Christus komt dichtbij. Van OGG tot HHK. Echter, tien minuten later in de preek worden er zakelijke rijen met (voorwaardelijke) kenmerken benoemd. In combinatie met allerlei bevindingen raakt de luisteraar Christus dan weer langzaam kwijt. Daarmee is de eerdere evangelieprediking totaal teniet gedaan en blijft er van de eerdere nodiging eigenlijk niets over.

Dat vind ik problematischer dan een uit de context gerukt citaat van ds. XYZ.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

Erskinees, de context is nog wel terug te halen, zij het enigszins ondergesneeuwd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:De hoeveelheid posts is niet zo belangrijk. Dat heb je gewoon in een gesprek. En het is nog niets in vergelijking met het andere topic, dat 128x15=1920 berichten heeft en meer dan 50.000 keer is geraadpleegd.

Wat mijn ja-antwoord betreft: zie mijn reactie aan TSD.
Zucht. Mijn belangrijkste punt is dat je in een openingspost niet mag knoeien met citaten (lees: het citaat van mij) die uit het verband gehaald zijn en die je bovendien onnodig verkeerd interpreteert. Laat ik dat dan heel duidelijk zeggen, want dit stoort mij bijzonder. Zolang je daar geen centje pijn van lijkt te voelen, zeg ik het toch nog maar een elfde keer.

En vervolgens wil ik wel ingaan op de topicvraag.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 aug 2022, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:Ik denk dat anno 2022 het probleem in de prediking niet ligt in deze citaten. Het is ook lastig om over zo'n citaat te discussiëren terwijl het uit verband is getrokken.

Er is m.i. een veel ander probleem in onze gezindte: predikers preken zo'n beetje allemaal een welmenend aanbod van genade. Christus wordt voorgesteld en er wordt benoemd dat zondaren nog welkom zijn. Dat is prachtig, Christus komt dichtbij. Van OGG tot HHK. Echter, tien minuten later in de preek worden er zakelijke rijen met (voorwaardelijke) kenmerken benoemd. In combinatie met allerlei bevindingen raakt de luisteraar Christus dan weer langzaam kwijt. Daarmee is de eerdere evangelieprediking totaal teniet gedaan en blijft er van de eerdere nodiging eigenlijk niets over.

Dat vind ik problematischer dan een uit de context gerukt citaat van ds. XYZ.
Kun jij wat voorbeelden noemen van kenmerken of bevindingen die dan genoemd worden? Ik herken het namelijk niet. Nu ben ik ook maar een CGK’er maar toch….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Ik denk dat anno 2022 het probleem in de prediking niet ligt in deze citaten. Het is ook lastig om over zo'n citaat te discussiëren terwijl het uit verband is getrokken.

Er is m.i. een veel ander probleem in onze gezindte: predikers preken zo'n beetje allemaal een welmenend aanbod van genade. Christus wordt voorgesteld en er wordt benoemd dat zondaren nog welkom zijn. Dat is prachtig, Christus komt dichtbij. Van OGG tot HHK. Echter, tien minuten later in de preek worden er zakelijke rijen met (voorwaardelijke) kenmerken benoemd. In combinatie met allerlei bevindingen raakt de luisteraar Christus dan weer langzaam kwijt. Daarmee is de eerdere evangelieprediking totaal teniet gedaan en blijft er van de eerdere nodiging eigenlijk niets over.

Dat vind ik problematischer dan een uit de context gerukt citaat van ds. XYZ.
Als er bijbelse kenmerken gepredikt word (en jazeker, die zijn er. Lees bijvoorbeeld de 1 Johannes brief), dan is er helemaal geen spanning tussen aanbod en kenmerkingen.

Iemand die werkelijk door een waar geloof ingaat op het aanbod van genade, vertoont die bijbelse kenmerken (zei het in meer of mindere mate).

Mijns inziens is dit dus een oneigenlijke tegenstelling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Erskinees schreef:Ik denk dat anno 2022 het probleem in de prediking niet ligt in deze citaten. Het is ook lastig om over zo'n citaat te discussiëren terwijl het uit verband is getrokken.

Er is m.i. een veel ander probleem in onze gezindte: predikers preken zo'n beetje allemaal een welmenend aanbod van genade. Christus wordt voorgesteld en er wordt benoemd dat zondaren nog welkom zijn. Dat is prachtig, Christus komt dichtbij. Van OGG tot HHK. Echter, tien minuten later in de preek worden er zakelijke rijen met (voorwaardelijke) kenmerken benoemd. In combinatie met allerlei bevindingen raakt de luisteraar Christus dan weer langzaam kwijt. Daarmee is de eerdere evangelieprediking totaal teniet gedaan en blijft er van de eerdere nodiging eigenlijk niets over.

Dat vind ik problematischer dan een uit de context gerukt citaat van ds. XYZ.
Als er bijbelse kenmerken gepredikt word (en jazeker, die zijn er. Lees bijvoorbeeld de 1 Johannes brief), dan is er helemaal geen spanning tussen aanbod en kenmerkingen.

Iemand die werkelijk door een waar geloof ingaat op het aanbod van genade, vertoont die bijbelse kenmerken (zei het in meer of mindere mate).

Mijns inziens is dit dus een oneigenlijke tegenstelling.
Mee eens wanneer het gaat om de kenmerken van het ware geloof en van de bekering.

(Het zou anders zijn wanneer kenmerken gepredikt worden die vooraf moeten gaan aan de Evangelienodiging. Want dat zou inderdaad leiden tot een voorwaardelijke prediking.)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
TSD schreef:Ds. Verschuure heeft hier ook absoluut geen persoonlijke adressering bedoeld. Dat je dat er in kunt lezen, op basis van dat woordje 'u', dat kan ik volgen, maar dat is het dan ook. Mij was het in elk geval niet opgevallen totdat jij er nu goed de nadruk op legt (en volgens mij ben ik niet de enige).

Degene die deze dominee een beetje kennen, weten dat hij erg vrij is in zijn verwoordingen en dan kan je gemakkelijk zulk soort ongelukkige uitspraken krijgen. Ik praat niets goed, natuurlijk moet een mens, en zeker een predikant, zich zorgvuldig uitdrukken, maar dit is gewoon een ongelukkige verspreking en niets anders.
Twee dingen:
1. Er wordt om een citaat gevraagd. Als er dan een citaat komt, kan je niet zeggen: dit is van een dominee die vaak allerlei ongelukkige uitspraken doet, dus dat moet je met een korreltje zout nemen.
2. Ik ken deze dominee ook een beetje, maar mijn classificatie is wat anders als van jou.
Dit stukje stond al in dat betreffende topic, voordat de citaatvraag kwam. En dat was dus al door velen gelezen incl. de vraagsteller.

Maar het is mij wel duidelijk, je zoekt graag bevestiging van deze stelling en of dit door de betreffende predikant zo bedoeld is, of een verspreking, maakt bij je niet uit dus en enige vorm van welwillendheid is in dit geval teveel gevraagd. Duidelijk.

Wat betreft het 2e punt dan is dat volledig in tegenstelling met wat je zelf aangaf, dat je zeer verrast was over dit citaat en dit niet had verwacht (of iets in die strekking). Dat je het nu opeens kan plaatsen vind ik dan heel erg bijzonder.

Maar goed, ik stop erover, want het is echt een rand-discussie in dit topic. We agree to disagree, zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:De hoeveelheid posts is niet zo belangrijk. Dat heb je gewoon in een gesprek. En het is nog niets in vergelijking met het andere topic, dat 128x15=1920 berichten heeft en meer dan 50.000 keer is geraadpleegd.

Wat mijn ja-antwoord betreft: zie mijn reactie aan TSD.
Zucht. Mijn belangrijkste punt is dat je in een openingspost niet mag knoeien met citaten (lees: het citaat van mij) die uit het verband gehaald zijn en die je bovendien onnodig verkeerd interpreteert. Laat ik dat dan heel duidelijk zeggen, want dit stoort mij bijzonder. Zolang je daar geen centje pijn van lijkt te voelen, zeg ik het toch nog maar een elfde keer.

En vervolgens wil ik wel ingaan op de topicvraag.
Graag, want dat is mijn bedoeling met dit topic.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Ditbenik »

KDD schreef:Uit de DLs
Verwerping van de dwaling: God gaat niet bewust aan bepaalde mensen in hun zondige toestand voorbij
Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft, hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade, die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.

Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt derzelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25-26).


En,

De uitverkiezing moet een plaats hebben in de prediking
Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelf en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidigen dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk.
Juist, tot een levendigen troost voor Zijn volk. Terecht dat de DL het op die plek zetten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Vind dat je dan wel met twee maten meet. Je nodigt een forummer uit om mee te spreken over dit onderwerp die zich in een ander topic zeer kritisch uit over de prediking in de refokerkerken. Dit zegt hij generaliserend zonder nuance over alle kerken van de achterban van het RF.
Het enige dat ik dan lees van jou is dat je de bijdragen van @Cyrillus goed vindt en dat je hem daarom wil uitnodigen om zijn kritiek op de preken/predikanten in de refokerken (niet mijn terminologie maar die van @Cyrillus) hier nog eens dunnetjes over te doen.

Daarom blijf ik mij verbazen over dit mooie forum.
Bedankt voor het compliment in je laatste zin! Doet ons goed om dat ondanks alle ronkende retoriek te mogen horen.

Dit topic is juist positief bedoeld. Het nadeel van het andere topic is, dat het bol staat van kritiek.
Graag zou ik dit topic juist positief houden. Oftewel: wat dient een prediker te verkondigen?
Ik vermoed namelijk dat Cyrillus in dezelfde situatie zit als ik, d.w.z. in een seculiere omgeving, niet in de bijbelbelt of andere refo-omgeving.
Wat heeft een andere omgeving met een eerlijke boodschap te maken. Mensen komen in beginsel in Breda toch niet anders tot bekering dan in Barneveld?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Cyrillus »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Vind dat je dan wel met twee maten meet. Je nodigt een forummer uit om mee te spreken over dit onderwerp die zich in een ander topic zeer kritisch uit over de prediking in de refokerkerken. Dit zegt hij generaliserend zonder nuance over alle kerken van de achterban van het RF.
Het enige dat ik dan lees van jou is dat je de bijdragen van @Cyrillus goed vindt en dat je hem daarom wil uitnodigen om zijn kritiek op de preken/predikanten in de refokerken (niet mijn terminologie maar die van @Cyrillus) hier nog eens dunnetjes over te doen.

Daarom blijf ik mij verbazen over dit mooie forum.
Bedankt voor het compliment in je laatste zin! Doet ons goed om dat ondanks alle ronkende retoriek te mogen horen.

Dit topic is juist positief bedoeld. Het nadeel van het andere topic is, dat het bol staat van kritiek.
Graag zou ik dit topic juist positief houden. Oftewel: wat dient een prediker te verkondigen?
Ik vermoed namelijk dat Cyrillus in dezelfde situatie zit als ik, d.w.z. in een seculiere omgeving, niet in de bijbelbelt of andere refo-omgeving.
Wat heeft een andere omgeving met een eerlijke boodschap te maken. Mensen komen in beginsel in Breda toch niet anders tot bekering dan in Barneveld?
Een andere omgeving leert je als christen met beide benen op de grond te staan en door allerlei uiterlijkheden en vroom vertoon heen te prikken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Ad Anker »

Wat fijn. Dit topic lijkt bedoeld voor mensen die buiten de refobubbel met beide benen in de klei staan en hun plasje mogen doen over de prediking in refokerken.
Ik zie uit naar een boeiend tweegesprek met goede bijdragen tussen Cyrillus en Tiberius. Eindelijk een topic zonder negativiteit.

Voor alle duidelijkheid: ik ben wat cynisch en enigszins of topic.
Plaats reactie