Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door DDD »

Wat ik nog mis in het gesprek is de aard van het gesprek van Jezus met Nicodemus. Het is een gesprek tussen God en een theoloog. Dat kun je mijns inziens niet zomaar overzetten naar een model voor de prediking. Je krijgt dan heel andere verhoudingen tussen oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Hendrien »

De preken van C.H. Spurgeon zijn rijk gezegend door de Heere. Blijkbaar waren dit bijzonder evenwichtige, Bijbelse preken uitgesproken door een dienaar van God die Zijn Meester hartelijk lief had.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Wat ik nog mis in het gesprek is de aard van het gesprek van Jezus met Nicodemus. Het is een gesprek tussen God en een theoloog. Dat kun je mijns inziens niet zomaar overzetten naar een model voor de prediking. Je krijgt dan heel andere verhoudingen tussen oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld.
Had de Heilige Geest dat er dan niet bij moeten zeggen? In de zin van: dit is een gesprek tussen Mij en een theoloog, vermoei daar de gewone man of vrouw niet mee. Het gaat ook niet om een wonder, immers. (Dr. v.d. Brink)
Paulus heeft het tegen de heiligen en gelovigen in Efeze (vast niet allemaal theologen) in H. 2:4,5.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Cyrillus schreef: Een andere omgeving leert je als christen met beide benen op de grond te staan en door allerlei uiterlijkheden en vroom vertoon heen te prikken.
Het is allemaal zo voorspelbaar wat jij zegt. Beetje schoppen eerst tegen de prediking en nu tegen allerlei uiterlijkheden. Je bent vast dankbaar voor je heldere blik, Je ziet het zoveel scherper dan die arme refo’s uit de Biblebelt. Nu ben ik geboren en getogen in de stad Groningen. Een zeer seculiere omgeving en daar is dezelfde Bijbelse boodschap nodig. Gaat dan heen onderwijst alle volken enz. Dat onderwijs (het zaad in de gelijkenis) mag en hoeft niet aangepast te worden aan de omgeving.
Het lijkt mij dat er wel degelijk aanpassing nodig is. Al was het alleen maar omdat ons kerkelijk taalgebruik niet begrepen wordt door mensen van buiten. Maar 'heen gaan en onderwijzen' is inderdaad een goede aansporing van je. Dat is heel iets anders dan er vanuit gaan dat iedereen in de kerk welkom is en het dus wel goed is zo.
Natuurlijk moet je het Evangelie begrijpelijk brengen . Een kind van 4 vertel je het Evangelie eenvoudiger dan aan een volwassene.
Wat ik bedoel heb ik zelf meegemaakt tijdens evangelisatiewerk. Wij gingen van deur tot deur met een vragenlijst ( dacht van de IZB)
Er stonden vragen op om zo tot een gesprek te komen wat best vaak lukte.
Bv . Heeft u een Bijbel? Bid u wel eens?
Maar ook de vraag: Wat is volgens u zonde? Was mijn favoriete vraag omdat er daarna vaak diepere gesprekken plaatsvonden.

Toen kwam er een toerusting door een theoloog die vond dat wij deze vraag niet meer mochten stellen . Je moet in het Evangelisatie werk niet over zonde spreken was de boodschap.

Zulke aanpassingen van het Evangelie mogen nooit en dat bedoelde ik.
Ik vind dat je geen enquête moet gebruiken om te evangeliseren. Dat heeft meer weg van manipuleren terwijl we volkomen transparant moeten zijn. En uiteraard gaat het in het evangelisatiewerk ook over zonden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Wat ik nog mis in het gesprek is de aard van het gesprek van Jezus met Nicodemus. Het is een gesprek tussen God en een theoloog. Dat kun je mijns inziens niet zomaar overzetten naar een model voor de prediking. Je krijgt dan heel andere verhoudingen tussen oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld.
Had de Heilige Geest dat er dan niet bij moeten zeggen? In de zin van: dit is een gesprek tussen Mij en een theoloog, vermoei daar de gewone man of vrouw niet mee. Het gaat ook niet om een wonder, immers. (Dr. v.d. Brink)
Paulus heeft het tegen de heiligen en gelovigen in Efeze (vast niet allemaal theologen) in H. 2:4,5.
Het staat er duidelijk bij. Iedere bijbellezer kan het zien. En in een preek komt dat ook aan de orde, mag ik hopen. Anders ziet de dominee wel iets voornaams over het hoofd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Wat ik nog mis in het gesprek is de aard van het gesprek van Jezus met Nicodemus. Het is een gesprek tussen God en een theoloog. Dat kun je mijns inziens niet zomaar overzetten naar een model voor de prediking. Je krijgt dan heel andere verhoudingen tussen oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld.
Dat lijkt me een verkeerd inzicht. Het gaat erom dat Jezus de motieven van zijn gesprekspartners veel beter doorzag dan wij. Daarom was de boodschap aan Nicodemus gepast. En die boodschap kan nog steeds zeer gepast zijn, maar dan maakt het wel uit hoe je de toepassing op je hoorders specificeert. Dat laatste is natuurlijk extreem lastig, want we generaliseren vaak heel makkelijk onder het mom dat de wedergeboorte voor iedereen noodzakelijk is. Dat is juist, maar niet altijd voor iedereen op dat moment geestelijk nuttig om te horen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Dat lijkt me een verkeerd inzicht. Het gaat erom dat Jezus de motieven van zijn gesprekspartners veel beter doorzag dan wij. Daarom was de boodschap aan Nicodemus gepast. En die boodschap kan nog steeds zeer gepast zijn, maar dan maakt het wel uit hoe je de toepassing op je hoorders specificeert. Dat laatste is natuurlijk extreem lastig, want we generaliseren vaak heel makkelijk onder het mom dat de wedergeboorte voor iedereen noodzakelijk is. Dat is juist, maar niet altijd voor iedereen op dat moment geestelijk nuttig om te horen.
Kun je dat laatste uitleggen? Waarom zou het voor iemand niet nuttig zijn om te horen / te weten dat wedergeboorte noodzakelijk is? Ik begrijp niet waarom je dit zegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Kun je dat laatste uitleggen? Waarom zou het voor iemand niet nuttig zijn om te horen / te weten dat wedergeboorte noodzakelijk is? Ik begrijp niet waarom je dit zegt.
Wanneer iemand onder overtuigingen leeft, is het gepaster om aan zo iemand het Evangelie mee te delen. Je kunt iemand de wanhoop in drijven, door te blijven hameren op de noodzakelijkheidskant (van welk evangeliegedeelte dan ook).

Ik las laatste over de bekering van een opwekkingsprediker. Hij leefde en preekte zo onder zijn overtuiging van de oordelen Gods, dan zijn broeders hem moesten vermanen om nu het evangelie te gaan prediken omdat de geesten van zijn hoorders rijp waren voor het evangelie.

Het gaat dus niet om zomaar het benoemen, maar om het thematiseren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Kun je dat laatste uitleggen? Waarom zou het voor iemand niet nuttig zijn om te horen / te weten dat wedergeboorte noodzakelijk is? Ik begrijp niet waarom je dit zegt.
Wanneer iemand onder overtuigingen leeft, is het gepaster om aan zo iemand het Evangelie mee te delen. Je kunt iemand de wanhoop in drijven, door te blijven hameren op de noodzakelijkheidskant (van welk evangeliegedeelte dan ook).

Ik las laatste over de bekering van een opwekkingsprediker. Hij leefde en preekte zo onder zijn overtuiging van de oordelen Gods, dan zijn broeders hem moesten vermanen om nu het evangelie te gaan prediken omdat de geesten van zijn hoorders rijp waren voor het evangelie.

Het gaat dus niet om zomaar het benoemen, maar om het thematiseren.
Nou… het is zeker dat een mens onder zware overtuigingen kan leven en geslingerd worden tussen hoop en wanhoop. Het is zeker dat aan zo iemand het Evangelie gepredikt moet worden. Toch is dat geen reden om de noodzaak van wedergeboorte aan iemand niet te laten horen. (Je spreekt nu over blijven hameren, terwijl je in je vorige post aangaf dat het niet nuttig zou zijn om te horen - daar zit nogal verschil tussen m.i.) Bovendien is de leer van de wedergeboorte helemaal geen leer die per definitie iemand meer wanhopig maakt; ook de leer van de wedergeboorte maakt deel uit van het Evangelie - de goede boodschap van Gods genade.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Nou… het is zeker dat een mens onder zware overtuigingen kan leven en geslingerd worden tussen hoop en wanhoop. Het is zeker dat aan zo iemand het Evangelie gepredikt moet worden. Toch is dat geen reden om de noodzaak van wedergeboorte aan iemand niet te laten horen. (Je spreekt nu over blijven hameren, terwijl je in je vorige post aangaf dat het niet nuttig zou zijn om te horen - daar zit nogal verschil tussen m.i.) Bovendien is de leer van de wedergeboorte helemaal geen leer die per definitie iemand meer wanhopig maakt; ook de leer van de wedergeboorte maakt deel uit van het Evangelie - de goede boodschap van Gods genade.
Het klopt dat ik mijn bewoordingen wat heb aangepast naar 'niet nuttig' naar 'blijven hameren'. Wat mij betreft ligt dat in elkaars verlengde. Op het moment dat dei boodschap geen kracht meer heeft, en zelfs negatief gaat werken, dan is het effect van de boodschap niet nuttig. Dat is wat anders dan dat het zenden van de boodschap geen nut in de zin van een positief effect zou hebben.
De interactie tussen prediker en hoorders staat volgens mij op een laag pitje, waardoor het voor een predikant heel lastig wordt een gerichte boodschap mee te geven in de prediking.

Je stel dat de leer van de wedergeboorte niet per definitie iemand meer wanhopig kan maken, maar het is mijn stelling juist dat deze leer doorgaand ingezet wordt om alle werk van de mens zelf af te snijden. En dat was het dan. Dan wordt dat geen boodschap van Gods genade, in ieder geval wordt dat dan niet als zodanig benoemd. Zo wordt de verwijzing naar Nicodemus hier op het forum ook vaak ingezet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Valcke »

Je spreekt nu over het eenzijdig gebruiken van een Bijbeltekst en Bijbelgedeelte. Dat laat onverlet dat het ook deel uitmaakt van de Schrift en per definitie voor ieder mens nuttig is. Al de Schrift is van God ingegeven en nuttig tot… (enz).
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Cyrillus »

Ditbenik schreef:
KDD schreef:Uit de DLs
Verwerping van de dwaling: God gaat niet bewust aan bepaalde mensen in hun zondige toestand voorbij
Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft, hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade, die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.

Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt derzelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25-26).


En,

De uitverkiezing moet een plaats hebben in de prediking
Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelf en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidigen dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk.
Juist, tot een levendigen troost voor Zijn volk. Terecht dat de DL het op die plek zetten.
Citaat DL: "zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten," De DL voorzagen al de dwalingen van de huidige eeuw :-): geen drempels.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door KDD »

Ds. L. Vroegindeweij schreef: Wij moeten niet zó de Verkiezing prediken, dat wij het evangelie alleen willen verkondigen aan de uitverkorenen. De Heere Jezus is niet gekomen om de uitverkorenen, doch om de zondaren en verlorenen te roepen en te zoeken. Wij hebben er naar te vragen of ergens een zondaar is en hem met bewogen woorden de heerlijkheid van de verlossende zondaarsliefde van Christus voor ogen te schilderen. Wij hebben alle mensen, die onder ons bereik komen, Christus voor te stellen, tot Hem te roepen, en te zeggen wat God aangenaam is, n.l. dat de geroepenen tot Hem komen. Wij mogen in de prediking geen scheiding maken van uitverkorenen en verworpenen, wel van rechtvaardigen in eigen oog en zondaars in eigen oog, want dat heeft de Heere Jezus ook gedaan.

(…)

Het kan van deze prediking nooit de bedoeling zijn om van te voren vast te stellen, wie de uitverkorenen zijn. Maar wel om te prediken, dat het weliswaar bij de mensen onmogelijk is om zalig te worden, doch dat bij God alle dingen mogelijk zijn en dat Hij alle zondaren ernstig roept.

De Uitverkiezing moet verkondigd worden in de kerk, zowel in de vergadering van het kleine kuddeke, ais in de vergadering der geroepenen, die zich op hun roeping laten voorstaan. Zij mag nooit voorgesteld worden om een arme zondaar uit te sluiten, maar wel om een rechtvaardige in eigen oog te waarschuwen. Maar de Verkiezing moet altijd zo gepredikt worden, dat er ruimte blijft voor het geloof en het gebed van de Kananese vrouw. Het is niet best als alleen een uitverkorene geholpen kan worden. In elke prediking moet er voor Ruth en voor Rachab en voor de Samaritaanse en de Kananese plaats blijven. Nochthans mag niet vergeten worden, de noodzakelijkheid te verkondigen van het toepassende werk des Geestes, van de levendmaking en van de trekking tot Christus en van het openen des harten.

Het zal altijd een wonderlijke daad Gods zijn telkens als er een zalig wordt. Het is Verkiezing.
AnoniempJeS
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2022, 20:53

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door AnoniempJeS »

Wat vinden we hier van het boek 'Prediking en Predikers (D. Martyn Lloyd-Jones)'?

Paar knipsels uit dat boek:
- Hét evangelie preken, niet óver het evangelie.
- Preek moet verklarend zijn.
- Zoeken naar boodschap, deze brengen en toepassen.
- Toewerken naar climax, en daarin de kernboodschap duidelijk meegeven.
- 3 typen preken: Evangelisch (voor ongelovige), bevindelijke leerdienst (voor gelovige), louter leerdienst (didactisch).
- Geen preek zonder theologische grondslag (maar het is geen theologisch college).
- Heb bepaalde mate van vrijheid in je preken (open voor inspiratie).
- Sluit aan bij uw publiek.
- Oproep om beslissing te nemen. (maar pas op voor teveel pressie)

Het boek maakt overigens duidelijk onderscheid tussen inhoud en vorm. Gezien de titel hier, gaat het om de inhoud.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door pierre27 »

KDD schreef:
Ds. L. Vroegindeweij schreef: Wij moeten niet zó de Verkiezing prediken, dat wij het evangelie alleen willen verkondigen aan de uitverkorenen. De Heere Jezus is niet gekomen om de uitverkorenen, doch om de zondaren en verlorenen te roepen en te zoeken. Wij hebben er naar te vragen of ergens een zondaar is en hem met bewogen woorden de heerlijkheid van de verlossende zondaarsliefde van Christus voor ogen te schilderen. Wij hebben alle mensen, die onder ons bereik komen, Christus voor te stellen, tot Hem te roepen, en te zeggen wat God aangenaam is, n.l. dat de geroepenen tot Hem komen. Wij mogen in de prediking geen scheiding maken van uitverkorenen en verworpenen, wel van rechtvaardigen in eigen oog en zondaars in eigen oog, want dat heeft de Heere Jezus ook gedaan.

(…)

Het kan van deze prediking nooit de bedoeling zijn om van te voren vast te stellen, wie de uitverkorenen zijn. Maar wel om te prediken, dat het weliswaar bij de mensen onmogelijk is om zalig te worden, doch dat bij God alle dingen mogelijk zijn en dat Hij alle zondaren ernstig roept.

De Uitverkiezing moet verkondigd worden in de kerk, zowel in de vergadering van het kleine kuddeke, ais in de vergadering der geroepenen, die zich op hun roeping laten voorstaan. Zij mag nooit voorgesteld worden om een arme zondaar uit te sluiten, maar wel om een rechtvaardige in eigen oog te waarschuwen. Maar de Verkiezing moet altijd zo gepredikt worden, dat er ruimte blijft voor het geloof en het gebed van de Kananese vrouw. Het is niet best als alleen een uitverkorene geholpen kan worden. In elke prediking moet er voor Ruth en voor Rachab en voor de Samaritaanse en de Kananese plaats blijven. Nochthans mag niet vergeten worden, de noodzakelijkheid te verkondigen van het toepassende werk des Geestes, van de levendmaking en van de trekking tot Christus en van het openen des harten.

Het zal altijd een wonderlijke daad Gods zijn telkens als er een zalig wordt. Het is Verkiezing.
Prachtig stuk KDD!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie