Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door pierre27 »

Ook goed Verworpen, net hoe je het noemen wil.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Henk J »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... reekstoel/
Vond dit ook wel een inhoudsvol stukje. Niet veronderstellen dat de ellendekennis er al is maar die prediken. Zodat dat uitdrijft naar Christus.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Simon0612 »

Met dank aan Johann Gottfried Walther las ik dit stuk en ik kan me daar aardig in vinden voor wat betreft predikant en prediking:

https://www.whitefield.nl/index.php/lit ... -den-ouden

Klein citaat:
P. van den Ouden schreef: De puriteinse prediking was: God en Zijn heerlijkheid in het midden stellen. Dat bepaalde hun benadering van alle thema's uit de Bijbel. Ze werden altijd herleid tot God. De leer van Paulus, met name zoals hij die uiteen heeft gezet in de Romeinenbrief, was de kern van hun evangelie. God, zonde, wet, verkiezing en verbond, de verlossing door genade door het geloof in Christus, de heiliging van het leven, dat waren de steeds weer terugkerende thema's in hun prediking. Hun prediking bevatte de body of divinity, de kernpunten van het christelijk geloof. En er was hun alles aan gelegen om die kernpunten bij hun gehoor grondig in te scherpen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door DDD »

Dit is nu het derde draadje waar dit staat. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door refo »

Simon0612 schreef:Met dank aan Johann Gottfried Walther las ik dit stuk en ik kan me daar aardig in vinden voor wat betreft predikant en prediking:

https://www.whitefield.nl/index.php/lit ... -den-ouden

Klein citaat:
P. van den Ouden schreef: De puriteinse prediking was: God en Zijn heerlijkheid in het midden stellen. Dat bepaalde hun benadering van alle thema's uit de Bijbel. Ze werden altijd herleid tot God. De leer van Paulus, met name zoals hij die uiteen heeft gezet in de Romeinenbrief, was de kern van hun evangelie. God, zonde, wet, verkiezing en verbond, de verlossing door genade door het geloof in Christus, de heiliging van het leven, dat waren de steeds weer terugkerende thema's in hun prediking. Hun prediking bevatte de body of divinity, de kernpunten van het christelijk geloof. En er was hun alles aan gelegen om die kernpunten bij hun gehoor grondig in te scherpen.
Maar dit staat er ook:
Ik denk dat we hier van kunnen leren. Volstaan we in de prediking vaak niet met algemeenheden, waardoor de bijbelse waarheden vaak nietszeggende abstracties blijven. Een herhaling van wat de mensen al lang weten, niet opscherpend en inspirerend. Zo worden de mensen niet verder onderwezen en verder geholpen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:
Simon0612 schreef:Met dank aan Johann Gottfried Walther las ik dit stuk en ik kan me daar aardig in vinden voor wat betreft predikant en prediking:

https://www.whitefield.nl/index.php/lit ... -den-ouden

Klein citaat:
P. van den Ouden schreef: De puriteinse prediking was: God en Zijn heerlijkheid in het midden stellen. Dat bepaalde hun benadering van alle thema's uit de Bijbel. Ze werden altijd herleid tot God. De leer van Paulus, met name zoals hij die uiteen heeft gezet in de Romeinenbrief, was de kern van hun evangelie. God, zonde, wet, verkiezing en verbond, de verlossing door genade door het geloof in Christus, de heiliging van het leven, dat waren de steeds weer terugkerende thema's in hun prediking. Hun prediking bevatte de body of divinity, de kernpunten van het christelijk geloof. En er was hun alles aan gelegen om die kernpunten bij hun gehoor grondig in te scherpen.
Maar dit staat er ook:
Ik denk dat we hier van kunnen leren. Volstaan we in de prediking vaak niet met algemeenheden, waardoor de bijbelse waarheden vaak nietszeggende abstracties blijven. Een herhaling van wat de mensen al lang weten, niet opscherpend en inspirerend. Zo worden de mensen niet verder onderwezen en verder geholpen.
Ja, en wat bedoel je daarmee? Ik denk dat dit inderdaad hier en daar wel gebeurd ja.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Dit is nu het derde draadje waar dit staat. :)
Ow, dat derde draadje heb ik nog niet gevonden dan! Zag dit bij Gelezen, Gehoord etc. voorbij komen en ik vond het een geschikt artikel voor dit topic.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat dient een prediker te verkondigen? (nav evangelie met kleine letters)

Bericht door -DIA- »

Over het werk van een wachter (een prediker, een profeet, een Godsgezant) staan hier geen onduidelijke zaken:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=26&hf=33&ind=1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie