Belijden en Bidden

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Belijden en Bidden

Bericht door Susanna »

Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Jacobus 5:16
Iemand vroeg of wat deze tekst een gemeente te zeggen heeft. Ik weet het niet precies en onderzoek het. Nu stel ik die vraag ook maar hier. Hoe gaat dat bij jullie in de kerk? Hoe functioneert deze tekst in jullie gemeenteleven?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Belijden en Bidden

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef:
Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Jacobus 5:16
Iemand vroeg of wat deze tekst een gemeente te zeggen heeft. Ik weet het niet precies en onderzoek het. Nu stel ik die vraag ook maar hier. Hoe gaat dat bij jullie in de kerk? Hoe functioneert deze tekst in jullie gemeenteleven?
Van het 2e deel van de tekst is een paar weken geleden een preek gelezen. Een zeer bijzondere preek van ds. B. Smytegelt uit het boek een woord op zijn tijd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijden en Bidden

Bericht door Herman »

Susanna schreef:
Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Jacobus 5:16
Iemand vroeg of wat deze tekst een gemeente te zeggen heeft. Ik weet het niet precies en onderzoek het. Nu stel ik die vraag ook maar hier. Hoe gaat dat bij jullie in de kerk? Hoe functioneert deze tekst in jullie gemeenteleven?
Het heeft eerst iets te zeggen voor personen die onderling iets hebben uit te spreken. Dus dat je iemand kwaad hebt gedaan en dan om vergeving vraagt. Dat zijn elementen die niet publiek spelen, maar vooral op de achtergrond.
Aan de andere kant kan het goed zijn bij worstelingen waar je niet uitkomt een ambtsdrager of een naaste vriend in vertrouwen te nemen, zodat deze met en voor je kan bidden. dat gebeurd vaker, maar ook niet in de gemeentelijke openbaarheid.
Je kunt ook denken aan de biechtpraktijk. Daar doen we als protestanten niet aan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Belijden en Bidden

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:……
Je kunt ook denken aan de biechtpraktijk. Daar doen we als protestanten niet aan.
Daar zou best iets van te vinden zijn. Het belijden van zonden voor God is noodzakelijke Bijbelse opdracht. Het belijden van zonden tegenover mensen is wat minder helder omschreven, maar heeft binnen de kerk (zover ik kan overzien) altijd wel een waardering gehad.

De biecht heeft vooral door de boete, absolutie en andere uitwassen een afgodische dimensie gekregen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijden en Bidden

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Daar zou best iets van te vinden zijn. Het belijden van zonden voor God is noodzakelijke Bijbelse opdracht. Het belijden van zonden tegenover mensen is wat minder helder omschreven, maar heeft binnen de kerk (zover ik kan overzien) altijd wel een waardering gehad.

De biecht heeft vooral door de boete, absolutie en andere uitwassen een afgodische dimensie gekregen.
De waardering komt voort uit het gebed in het Onze Vader, waarin we bidden dat we ook diegene die ons schuldig zijn vergeven. Maar dat is wat mij betreft van een andere orde dan 'de biecht'.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Belijden en Bidden

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Daar zou best iets van te vinden zijn. Het belijden van zonden voor God is noodzakelijke Bijbelse opdracht. Het belijden van zonden tegenover mensen is wat minder helder omschreven, maar heeft binnen de kerk (zover ik kan overzien) altijd wel een waardering gehad.

De biecht heeft vooral door de boete, absolutie en andere uitwassen een afgodische dimensie gekregen.
De waardering komt voort uit het gebed in het Onze Vader, waarin we bidden dat we ook diegene die ons schuldig zijn vergeven. Maar dat is wat mij betreft van een andere orde dan 'de biecht'.
Dat vind ik ook. De biecht is heel wat anders. Als broeders en zusters onder elkaar schuldbelijdenis doen en over je zwakheden spreken is denk ik heel Bijbels. Gewoon omdat de Bijbel het zegt.
Plaats reactie