Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:Ik kan daar wel wat over zeggen, omdat ik hier in een totaal seculiere omgeving zit en missionair werk doe.
In het RD van gisteren geeft Kees van Ekris trouwens ook goede tips. En je zou boeken kunnen lezen als 'Vreemdelingen en priesters' (van Stefan Paas), 'Een aantrekkelijk evangelie' (van Tim Keller), enz.

De crux is , dat je moet beginnen met aandacht/verbinding/contact, of hoe je het noemen wil. Zo maar vanuit het niets een boekje of een bijbel geven werkt eigenlijk nooit.
Vanuit dat contact kan je laten merken dat je vanuit een 'andere krachtbron' leeft. Op enig moment zal men die krachtbron dan bevragen, en dan kan je een open gesprek voeren.
Mooi! Getuigen dus. Ik denk ook dat als je elke dag begint met de oprechte vraag om mensen op je pad om te kunnen getuigen, dit gebed vaak verhoord zal worden!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:Vind trouwens de kop boven dat artikel volledig de plank missen. De dominees zetten niemand de voet dwars, integendeel: ze liepen even samen op met de wandelaars.
Het zal waarschijnlijk een goedbedoelde kwinkslag zijn. De mede-oprichter van Refoweb is ouderling in de gemeente waar Ds. B. van Leeuwen diende.
Zo las ik dit ook. Gewoon reclame maken voor de ''zaak''.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:Een mens laat de boel slechts vastlopen; meestal gebeurt dat bij hoog godsdienstig water.
Jeremia heeft in zijn tijd overigens ook geklaagd (klaagliederen hfdst 4): "De kostelijke kinderen Sions, tegen fijn goud geschat, hoe zijn zij nu gelijk gerekend den aarden flessen, het werk van de handen eens pottenbakkers!"

De Heere, die Ezechiël heeft geleerd, is en blijft echter Dezelfde: "En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden."

Kanttek.: "Dat is, verkondig in Mijn Naam dat Ik door Mijn Goddelijke kracht de zielen zal wederbrengen in deze dode lichamen, enz. Sommigen verstaan door het woordje geest den wind, en alzo in het volgende van dit vers. Niet dat de wind den doden het leven of de ziel kan inblazen of geven; maar dat het Gode belieft den wind te gebruiken tot een voorbode Zijner krachtige werking, om de gelijkheid die er enigszins is tussen de werking Gods en de kracht van den wind, en het geblaas van den wind (waarvan in het volgende) en het geblaas of de adem, die de ziel voortbrengt in den levende."
Dit is naar ik geloof wel waar. Toch is er ook iets waar we ook aan denken. Als God de Kandelaar uit ons land wegneemt. Dan is de bui overgetrokken, en wat zal er dan van ons worden? Ik geloof dat we te weinig hiervoor vrezen.
We hebben kunnen lezen dat ons land voor meer dan de helft geen godsdienst meer belijdt. En zij die zich nog christelijk, ja reformatorisch noemen, is dat nog hetzelfde dan hetgeen het was? Ik geloof zeker van niet, ook al zegt men dan van wel.
Ik lees ook een waarschuwing: Gedenk dan hoe gij het ontvangen hebt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Hoezo geef je een wandelaar iets van Jakobus?
Jacobus is de patroonheilige van Santiago de Compostella, waar de beroemde wandel/pelgrimstocht (Camino) heengaat.
Tiberius schreef:En wat zou je een fietser dan geven, volgens jou?
De patroonheilige van de fietsers is Madonna del Ghisallo (specifieke Mariaverschijning), maar Maria heeft geen bijbelboek gescheven. Het is dus als je het principe van Erik (1960) hanteerd lastig om te beslissen, welk bijbelboek je hen moet geven. Zo kom je toch weer in de knoop met deze "Paepsche stoutigheden".

Ik zou dus gewoon een hele bijbel, of als dat te duur is een Nieuwe Testament met Genesis en de Psalmen geven.
Een versie van het nieuwe testament zou Ideaal zijn. De Gideon (oude naam, is me even ontschoten hoe ze nu heten) doet dit al jaren succesvol met hun kenmerkende blauwe bijbeltjes in binnenzak formaat.
De gereformeerde gezindte beschouwd het evangelie als een schat die ze zorgvuldig voor zichzelf moeten houden.
Voor een gezindte die de bijbel als leidraad heeft erg onbijbels!
Het hoeft nog niet eens zo extreem uitgepakt, met kleine initiatieven komt men ook een eind.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb wel eens een kraam gezien van een gereformeerde kerk die in de stad bijbels stond uit te delen, omdat het echter SV's waren liep het niet hard. Men bladerde even door maat het oude taalkleed schrok af. De aanvankelijke belangstelling was er wel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Adagio schreef:Een mens laat de boel slechts vastlopen; meestal gebeurt dat bij hoog godsdienstig water.
Jeremia heeft in zijn tijd overigens ook geklaagd (klaagliederen hfdst 4): "De kostelijke kinderen Sions, tegen fijn goud geschat, hoe zijn zij nu gelijk gerekend den aarden flessen, het werk van de handen eens pottenbakkers!"

De Heere, die Ezechiël heeft geleerd, is en blijft echter Dezelfde: "En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden."

Kanttek.: "Dat is, verkondig in Mijn Naam dat Ik door Mijn Goddelijke kracht de zielen zal wederbrengen in deze dode lichamen, enz. Sommigen verstaan door het woordje geest den wind, en alzo in het volgende van dit vers. Niet dat de wind den doden het leven of de ziel kan inblazen of geven; maar dat het Gode belieft den wind te gebruiken tot een voorbode Zijner krachtige werking, om de gelijkheid die er enigszins is tussen de werking Gods en de kracht van den wind, en het geblaas van den wind (waarvan in het volgende) en het geblaas of de adem, die de ziel voortbrengt in den levende."
Dit is naar ik geloof wel waar. Toch is er ook iets waar we ook aan denken. Als God de Kandelaar uit ons land wegneemt. Dan is de bui overgetrokken, en wat zal er dan van ons worden? Ik geloof dat we te weinig hiervoor vrezen.
We hebben kunnen lezen dat ons land voor meer dan de helft geen godsdienst meer belijdt. En zij die zich nog christelijk, ja reformatorisch noemen, is dat nog hetzelfde dan hetgeen het was? Ik geloof zeker van niet, ook al zegt men dan van wel.
Ik lees ook een waarschuwing: Gedenk dan hoe gij het ontvangen hebt.
Dat zou maar zo kunnen gebeuren. Dat de kandelaar wordt weggenomen omdat we geen liefde hadden voor de mensen om ons heen maar het evangelie voor ons zelf hielden. We hebben ons teruggetrokken in onze kerken terwijl de opdracht luidt: Ga heen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Adagio »

Ditbenik schreef:Dat zou maar zo kunnen gebeuren. Dat de kandelaar wordt weggenomen omdat we geen liefde hadden voor de mensen om ons heen maar het evangelie voor ons zelf hielden. We hebben ons teruggetrokken in onze kerken terwijl de opdracht luidt: Ga heen!
Geen liefde voor mensen om ons heen, en het evangelie voor onszelf houden? Dat kan niet goed zijn. O.a. Johannes schrijft over de liefde: "Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft. Want dit is de verkondiging die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben. Niet gelijk Kaïn, die uit den boze was en zijn broeder doodsloeg. En om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en die van zijn broeder rechtvaardig."

Maar meer specifiek, n.a.v. bovenstaande post: wanneer lezen we in Gods Woord wanneer Hij de kandelaar wegneemt? Openb. 2: "Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert." Wordt daar weer over de bekering van de gemeente zelf gesproken...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door refo »

En dat gaat niet over een land (zoals DIA keer op keer beweert), maar over een gemeente.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:En dat gaat niet over een land (zoals DIA keer op keer beweert), maar over een gemeente.
Maar hoe veel gemeentes zijn er al in dit land die niet meer weten van Gods werk? Gemeenten die wel iets 'geloven', maar niet dat ze door een wonder van God bekeerd moeten worden. Of subtieler, gemeenten die denken te geloven, maar niet het onderscheid kennen tussen een historisch geloof en het ware geloof dat God zonder ons in ons werkt, zoals de belijdenis dat zegt?
En we kunnen niet profeteren vanzelf, we kunnen wel iets waarnemen van wat we nu zien en ook lessen trekken uit het verleden. Waar de kandelaar is verplaatst is ze doorgaans niet terug gekomen. Denk aan Turkije of Noord-Afrika. Vele van deze gebieden zijn nu islamitisch.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

In dit artikel verwoordt ene Elenbaas (mij verder niet bekend) het precies zoals ik het hierboven samenvat: https://www.rd.nl/artikel/969283-gg-vel ... um=twitter

„De eerste opdracht is om onze naaste lief te hebben. Als evangelisatie iets is wat je op bepaalde momenten doet als je in ‘dienst’ bent, ontbreekt dat. Dan moet het binnen die tijd gebeuren en missen we de liefde voor en interesse in de persoon voor ons. Als we zonder enige aanleiding met onze boodschap komen, kunnen we de plank volledig misslaan.”

Ik zou de laatste zin overigens nog stelliger formuleren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:In dit artikel verwoordt ene Elenbaas (mij verder niet bekend) het precies zoals ik het hierboven samenvat: https://www.rd.nl/artikel/969283-gg-vel ... um=twitter

„De eerste opdracht is om onze naaste lief te hebben. Als evangelisatie iets is wat je op bepaalde momenten doet als je in ‘dienst’ bent, ontbreekt dat. Dan moet het binnen die tijd gebeuren en missen we de liefde voor en interesse in de persoon voor ons. Als we zonder enige aanleiding met onze boodschap komen, kunnen we de plank volledig misslaan.”

Ik zou de laatste zin overigens nog stelliger formuleren.
Je hebt ook ouderlingen die alleen maar ouderling zijn als ze 'in dienst' zijn. Daarbuiten hebben ze geen tijd/interesse voor de gemeente (zo lijkt het althans).
(Overigens is dit off-topic, ik weet het.)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Isala »

We hoeven niet allemaal op de markt te evangeliseren
(alhoewel ik dat altijd als erg nuttig heb ervaren. Je kunt er niet staan in eigen kracht)
Wel hebben gelovigen de opdracht gekregen om te getuigen. En dat kan overal.
Evengoed kan dat moeilijk zijn, omdat ik ervaar dat ik vaak door innerlijke weerstand heen moet.
Want als we onszelf voorhouden dat we moeten wachten op het juiste moment, dan is het juiste moment al voorbij.

Het is belangrijk om de Heere te bidden voor ontmoetingen en gelegenheden, maar ook om ze te benutten als de Hij ze geeft.
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:In dit artikel verwoordt ene Elenbaas (mij verder niet bekend) het precies zoals ik het hierboven samenvat: https://www.rd.nl/artikel/969283-gg-vel ... um=twitter

„De eerste opdracht is om onze naaste lief te hebben. Als evangelisatie iets is wat je op bepaalde momenten doet als je in ‘dienst’ bent, ontbreekt dat. Dan moet het binnen die tijd gebeuren en missen we de liefde voor en interesse in de persoon voor ons. Als we zonder enige aanleiding met onze boodschap komen, kunnen we de plank volledig misslaan.”

Ik zou de laatste zin overigens nog stelliger formuleren.
Oud-zendeling van de GG in Ecuador, nu evangelist in Amersfoort en, zover ik weet, ouderling in de GG ergens in den lande.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:In dit artikel verwoordt ene Elenbaas (mij verder niet bekend) het precies zoals ik het hierboven samenvat: https://www.rd.nl/artikel/969283-gg-vel ... um=twitter

„De eerste opdracht is om onze naaste lief te hebben. Als evangelisatie iets is wat je op bepaalde momenten doet als je in ‘dienst’ bent, ontbreekt dat. Dan moet het binnen die tijd gebeuren en missen we de liefde voor en interesse in de persoon voor ons. Als we zonder enige aanleiding met onze boodschap komen, kunnen we de plank volledig misslaan.”

Ik zou de laatste zin overigens nog stelliger formuleren.
Je hebt ook ouderlingen die alleen maar ouderling zijn als ze 'in dienst' zijn. Daarbuiten hebben ze geen tijd/interesse voor de gemeente (zo lijkt het althans).
(Overigens is dit off-topic, ik weet het.)
Ik mag hopen dat ze de eerste opdracht (om onze naaste lief te hebben) niet naast het zwarte pak aan de kapstok hangen als ze niet in dienst zijn.
Plaats reactie