Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Van Ewijk »

Een erg treurig bericht!
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... rland.html

Ik heb het er ook al over gehad tegen mijn kerkenraad en het defaitisme komt je tegemoet. "Ja, het is niet anders."
Hoe komt het dat de gereformeerde gezindte niet erg lijken te evangeliseren/verkondigen van hun geloof in de redding van Jezus offer? Evangelische gelovigen hoef je maar vijf minuten te spreken en ze proberen je dit duidelijk mee te geven. Wat ik snap vanuit hun positie. Maar bij gereformeerden is dat echt nauwelijks aanwezig merk ik vaak. Men lijkt vooral "met rust gelaten te worden" en erg op de eigen soort gericht. Naar niet-christenen toe in de persoonlijke ontmoetingen ben ik vrijwel nooit mensen van gereformeerde huize tegengekomen die je over hun geloof/jezus vertellen. Toch best opmerkelijk als ik het met evangelische christenen vergelijk.
Met deze treurige maatschappelijke uitkomsten als resultaat.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Bonny »

Komt het misschien door een houding als "Och, mocht het nog eens komen te gebeuren", "Zien is nog geen hebben", et cetera? Als menigeen van zichzelf al zegt dat het niet voor hem/haar is, hoe moet je dan een ander van een blijde boodschap vertellen? Of ben ik nu té zwart/wit?
The Groom's still waiting at the altar
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef:Komt het misschien door een houding als "Och, mocht het nog eens komen te gebeuren", "Zien is nog geen hebben", et cetera? Als menigeen van zichzelf al zegt dat het niet voor hem/haar is, hoe moet je dan een ander van een blijde boodschap vertellen? Of ben ik nu té zwart/wit?
Het is denk ik inderdaad te zwart wit. Alhoewel het evangeliseren niet echt in de reformatorische genen zit, dat is dus wel duidelijk. Is ook nooit zo geweest. Ook niet bij de Puriteinen. Wel zie je bij bijvoorbeeld Methodisten wat meer evangelisatie en een oprecht medeleven met de onkerkelijke medemens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Adagio »

Een mens laat de boel slechts vastlopen; meestal gebeurt dat bij hoog godsdienstig water.
Jeremia heeft in zijn tijd overigens ook geklaagd (klaagliederen hfdst 4): "De kostelijke kinderen Sions, tegen fijn goud geschat, hoe zijn zij nu gelijk gerekend den aarden flessen, het werk van de handen eens pottenbakkers!"

De Heere, die Ezechiël heeft geleerd, is en blijft echter Dezelfde: "En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind, en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden."

Kanttek.: "Dat is, verkondig in Mijn Naam dat Ik door Mijn Goddelijke kracht de zielen zal wederbrengen in deze dode lichamen, enz. Sommigen verstaan door het woordje geest den wind, en alzo in het volgende van dit vers. Niet dat de wind den doden het leven of de ziel kan inblazen of geven; maar dat het Gode belieft den wind te gebruiken tot een voorbode Zijner krachtige werking, om de gelijkheid die er enigszins is tussen de werking Gods en de kracht van den wind, en het geblaas van den wind (waarvan in het volgende) en het geblaas of de adem, die de ziel voortbrengt in den levende."
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Het is denk ik inderdaad te zwart wit. Alhoewel het evangeliseren niet echt in de reformatorische genen zit, dat is dus wel duidelijk. Is ook nooit zo geweest. Ook niet bij de Puriteinen. Wel zie je bij bijvoorbeeld Methodisten wat meer evangelisatie en een oprecht medeleven met de onkerkelijke medemens.
Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse werd een paar jaar geleden het Evangelie volgens Lucas uitgedeeld aan de wandelaars door 'mannen in witte overhemden en zwarte lange broeken'. Het was tussen Elst en Oosterhout (we liepen toen de eerste dag nog tegen de klok in). Ik vermoed dat de mensen uit Valburg kwamen, maar weet dat niet zeker.
Op de keuze voor Lucas valt af te dingen: een wandelaar geef je natuurlijk iets van Jacobus. Desondanks werd er links en rechts toch waarderend gereageerd, al gingen er ook de nodige boekjes vrij snel het afval in.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Hoezo geef je een wandelaar iets van Jakobus?
En wat zou je een fietser dan geven, volgens jou?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse werd een paar jaar geleden het Evangelie volgens Lucas uitgedeeld aan de wandelaars door 'mannen in witte overhemden en zwarte lange broeken'. Het was tussen Elst en Oosterhout (we liepen toen de eerste dag nog tegen de klok in). Ik vermoed dat de mensen uit Valburg kwamen, maar weet dat niet zeker.
Op de keuze voor Lucas valt af te dingen: een wandelaar geef je natuurlijk iets van Jacobus. Desondanks werd er links en rechts toch waarderend gereageerd, al gingen er ook de nodige boekjes vrij snel het afval in.
Dat was met name ds. B. van Leeuwen, die door anderen (o.a. de toenmalige kand. R.J. Jansen) werd bijgestaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Hoezo geef je een wandelaar iets van Jakobus?
Jacobus is de patroonheilige van Santiago de Compostella, waar de beroemde wandel/pelgrimstocht (Camino) heengaat.
Tiberius schreef:En wat zou je een fietser dan geven, volgens jou?
De patroonheilige van de fietsers is Madonna del Ghisallo (specifieke Mariaverschijning), maar Maria heeft geen bijbelboek gescheven. Het is dus als je het principe van Erik (1960) hanteerd lastig om te beslissen, welk bijbelboek je hen moet geven. Zo kom je toch weer in de knoop met deze "Paepsche stoutigheden".

Ik zou dus gewoon een hele bijbel, of als dat te duur is een Nieuwe Testament met Genesis en de Psalmen geven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Je zou aan fietsers ook Psalm 1 kunnen geven. ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Posthoorn »

Van Ewijk heeft gelijk. Ik moet daarin ook de hand in eigen boezem steken. Ik vind het moeilijk met andersdenkenden over het geloof te praten. Omdat je vanuit een totaal andere werkelijkheid spreekt. Hoe vind je een aanknopingspunt? Hoe ga je verder? En ja, hier spreekt ook valse schaamte een rol mee, moet ik eerlijk zeggen.
Overigens is het niet zo dat ik het uit de weg ga, maar zelf actief een gesprek erover beginnen, dat vind ik moeilijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Ik kan daar wel wat over zeggen, omdat ik hier in een totaal seculiere omgeving zit en missionair werk doe.
In het RD van gisteren geeft Kees van Ekris trouwens ook goede tips. En je zou boeken kunnen lezen als 'Vreemdelingen en priesters' (van Stefan Paas), 'Een aantrekkelijk evangelie' (van Tim Keller), enz.

De crux is , dat je moet beginnen met aandacht/verbinding/contact, of hoe je het noemen wil. Zo maar vanuit het niets een boekje of een bijbel geven werkt eigenlijk nooit.
Vanuit dat contact kan je laten merken dat je vanuit een 'andere krachtbron' leeft. Op enig moment zal men die krachtbron dan bevragen, en dan kan je een open gesprek voeren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Ik kan daar wel wat over zeggen, omdat ik hier in een totaal seculiere omgeving zit en missionair werk doe.
In het RD van gisteren geeft Kees van Ekris trouwens ook goede tips. En je zou boeken kunnen lezen als 'Vreemdelingen en priesters' (van Stefan Paas), 'Een aantrekkelijk evangelie' (van Tim Keller), enz.

De crux is , dat je moet beginnen met aandacht/verbinding/contact, of hoe je het noemen wil. Zo maar vanuit het niets een boekje of een bijbel geven werkt eigenlijk nooit.
Vanuit dat contact kan je laten merken dat je vanuit een 'andere krachtbron' leeft. Op enig moment zal men die krachtbron dan bevragen, en dan kan je een open gesprek voeren.
Boek van Stefan Paas trekt mij wel aan. Ik heb van hem ook 'God bewijzen' (samen met Rik Peels geschreven).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Herman »

Het omzien naar de naaste begint altijd met gebed.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Erik1960 »

Tiberius schreef:Je zou aan fietsers ook Psalm 1 kunnen geven. ;)
Als wandelaar (onderweg naar Santiago) kan ik natuurlijk niet geloven dat iemand welgelukzalig kan zijn wanneer hij niet wandelt. En dan vergeet ik voor het gemak even wat er daarna komt :D
J.C. Philpot schreef:Dat was met name ds. B. van Leeuwen, die door anderen (o.a. de toenmalige kand. R.J. Jansen) werd bijgestaan.
Jaaaa... ik heb inmiddels de foto's op internet gevonden. En vond ook een artikel op refoweb https://www.refoweb.nl/nieuws/1319/domi ... oet-dwars/ Vind trouwens de kop boven dat artikel volledig de plank missen. De dominees zetten niemand de voet dwars, integendeel: ze liepen even samen op met de wandelaars.
J.C. Philpot schreef:Ik zou dus gewoon een hele bijbel, of als dat te duur is een Nieuwe Testament met Genesis en de Psalmen geven.
Wandelaars en fietsers zijn soms geobsedeerd door mee te dragen gewicht. Dus wat je ze ook meegeeft: houd het licht!
Tiberius schreef:De crux is, dat je moet beginnen met aandacht/verbinding/contact, of hoe je het noemen wil. Zo maar vanuit het niets een boekje of een bijbel geven werkt eigenlijk nooit.
Vanuit dat contact kan je laten merken dat je vanuit een 'andere krachtbron' leeft. Op enig moment zal men die krachtbron dan bevragen, en dan kan je een open gesprek voeren.
Helemaal mee eens. Er zal eerst verbinding moeten zijn waarin de ander zijn of haar belangstelling kan tonen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:Vind trouwens de kop boven dat artikel volledig de plank missen. De dominees zetten niemand de voet dwars, integendeel: ze liepen even samen op met de wandelaars.
Het zal waarschijnlijk een goedbedoelde kwinkslag zijn. De mede-oprichter van Refoweb is ouderling in de gemeente waar Ds. B. van Leeuwen diende.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie