Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:In dit artikel verwoordt ene Elenbaas (mij verder niet bekend) het precies zoals ik het hierboven samenvat: https://www.rd.nl/artikel/969283-gg-vel ... um=twitter

„De eerste opdracht is om onze naaste lief te hebben. Als evangelisatie iets is wat je op bepaalde momenten doet als je in ‘dienst’ bent, ontbreekt dat. Dan moet het binnen die tijd gebeuren en missen we de liefde voor en interesse in de persoon voor ons. Als we zonder enige aanleiding met onze boodschap komen, kunnen we de plank volledig misslaan.”

Ik zou de laatste zin overigens nog stelliger formuleren.
Oud-zendeling van de GG in Ecuador, nu evangelist in Amersfoort en, zover ik weet, ouderling in de GG ergens in den lande.
Het gaat mij niet zozeer om de boodschapper, maar om de boodschap.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Mannetje »

Ik reageerde ook slechts op het stukje tussen haakjes. ;)
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

En daar reageer ik weer op. ;)
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Louis2 »

Ik denk dat het begrip evangelisatie allicht niet goed begrepen wordt.
Allicht is dit voor mensen uit reformatorische kerken echt lastig, om meerdere redenen.
1. Ze zien over zichzelf praten als gevaarlijk, het kan leiden tot hoogmoed.
2. Als ze dat wel doen, dan vertrekt het vanuit een idee van geroepen anderen te bekeren; nuance en wederkerigheid ontbreken dan.
3. Veel "refo's" zijn bang dat buitenstaanders hun levenswijze afwijzen en gaan zich excuseren voor allerhande gewoonten of zijn bang voor
afwijzing. Dat zorgt dat voor een rare interactie.
Tegelijk hechten ze wel waarde aan bepaalde gewoonten en vinden ze het zelf niet prettig als ze in een omgeving komen waar daar
kritisch tegenaan gekeken wordt.
4. Evangelisatie richt zicht vaak op lager opgeleiden en/of snelle uitbreiding. Ik ken genoeg mensen die uit eigen beweging naar de kerk zijn
gegaan en tot geloof zijn gekomen. Zij behoeven opvang en onderricht in een gemeente, ik heb daar goede ervaringen mee. De vraag is
alleen hoe om te gaan met die tweedeling, wetende dat dit dus gebeurd.
5. Ten slotte; evangelisatie vergt een grote inspanning van de nieuweling, die daar veel steun van de Heere bij nodig heeft. Vergeet dat
vooral niet. Je hoeft niet op erg veel complimenten te rekenen uit je omgeving in onze samenleving als je niet of randkerkelijk bent en je
aansluiting zoekt bij een reformatorische kerk. Daarnaast kost het ook tijd, aandacht een doorzettingsvermogen. Het is niet leuk als je te
horen krijg dat je tot het slechte geneigd bent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Ik kan daar wel wat over zeggen, omdat ik hier in een totaal seculiere omgeving zit en missionair werk doe.
In het RD van gisteren geeft Kees van Ekris trouwens ook goede tips. En je zou boeken kunnen lezen als 'Vreemdelingen en priesters' (van Stefan Paas), 'Een aantrekkelijk evangelie' (van Tim Keller), enz.
Ik heb het boek van Stefan Paas inmiddels gelezen. Hij schrijft een hoop belangwekkends, maar met de laatste hoofdstukken heb ik toch moeite. Dat persoonlijke bekering niet per se/niet voor iedereen nodig is, dat het te 'individualistisch' is als je daarop focust, etc. Daarin kan ik toch echt niet met hem mee.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Louis2 »

Dat ben ik met u eens. Mede omdat een nieuweling kracht nodig heeft om te blijven. Dat kan alleen door God's genade die hem of haar bij jezus brengt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Ik kan daar wel wat over zeggen, omdat ik hier in een totaal seculiere omgeving zit en missionair werk doe.
In het RD van gisteren geeft Kees van Ekris trouwens ook goede tips. En je zou boeken kunnen lezen als 'Vreemdelingen en priesters' (van Stefan Paas), 'Een aantrekkelijk evangelie' (van Tim Keller), enz.
Ik heb het boek van Stefan Paas inmiddels gelezen. Hij schrijft een hoop belangwekkends, maar met de laatste hoofdstukken heb ik toch moeite. Dat persoonlijke bekering niet per se/niet voor iedereen nodig is, dat het te 'individualistisch' is als je daarop focust, etc. Daarin kan ik toch echt niet met hem mee.
Zo, dat heb je snel gedaan.
Ik ben sowieso nog geen theoloog tegengekomen met wie ik het 100% eens ben; zeker Paas is dat niet.
Maar zoals je zegt: hij schrijft veel belangwekkends over missionair leven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Ik ben sowieso nog geen theoloog tegengekomen met wie ik het 100% eens ben; zeker Paas is dat niet.
Maar zoals je zegt: hij schrijft veel belangwekkends over missionair leven.
Ja, maar ik vind het wel schokkend als iemand de noodzaak van persoonlijke bekering omschrijft als een gevolg van de individualisering van de maatschappij!
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door DDD »

Maar dat is historisch gezien toch wel juist? De reformatie en de individualisering van de samenleving gingen hand in hand. En de nadere reformatie als versterking daarvan ook, net als de romantiek en het pietisme.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wordt het niet eens tijd dat reformatorische kerken en gemeenschappen eens meer aan evangelisatie gaan doen?

Bericht door Forummer »

Op de biblebelt zijn verschillende gemeenten met een kringloop/inloophuis begonnen in het kader van evangelisatie. Het begint blijkbaar breder te leven in de gezindte. Ik duid dat absoluut als positief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie