Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Nee!

Een van de problemen en zonden van onze tijd is dat veel mensen menen dat zij van alles en nog wat buiten het licht van Gods heilige wet kunnen zien. Zoals tandenpoetsen.

Maar tandenpoetsen is nodig vanwege de zonde, om de tempel van de heilige Geest te onderhouden. En het is goed om daarbij stil te staan. En ook bij de waarde van het onderhoud van het lichaam in het licht van de eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar tandenpoetsen is nodig vanwege de zonde, om de tempel van de heilige Geest te onderhouden.
Dat onderhouden was er toch ook al vóór de zondeval? Adam mocht namelijk eten van alle bomen in het paradijs, behálve van de boom des kennis des goeds en des kwaads. Dus hoe kom je er dan bij dat tandenpoetsen nodig is vanwege de zonde? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Ik voor mij vind de pantheïstische trekjes in dat boek bezwaarlijk: God ontmoeten in de alledaagse dingen.
Enerzijds is het Bijbels, dat God dichtbij ieder van ons is (zie Psalm 139, Handelingen 17: 27-29).
Tegelijkertijd is het niet Bijbels, dat alles (en iedereen) God is.
Ik ken het boek verder niet. Wat vind je in het geciteerde deel pantheïstisch?
Niet zozeer in het geciteerde deel, nee, maar wat ik ervan lees in het inkijkexemplaar van bol.com.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Maar tandenpoetsen is nodig vanwege de zonde, om de tempel van de heilige Geest te onderhouden.
Dat onderhouden was er toch ook al vóór de zondeval? Adam mocht namelijk eten van alle bomen in het paradijs, behálve van de boom des kennis des goeds en des kwaads. Dus hoe kom je er dan bij dat tandenpoetsen nodig is vanwege de zonde? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Tandenpoetsen doe je om bederf en veroudering tegen te gaan, toch? Maar wellicht zou jij menen dat er in het paradijs ook bederf was.

Als het om appels en peren gaat, is dat geen vreemd standpunt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Een van de problemen en zonden van onze tijd is dat veel mensen menen dat zij van alles en nog wat buiten het licht van Gods heilige wet kunnen zien.
Dat is zeker.
Zoals tandenpoetsen.
Ik ben niet overtuigd door dit voorbeeld. Ik verwijs naar mijn eerdere opmerkingen, waar je niet op in gaat.
Maar tandenpoetsen is nodig vanwege de zonde
Jezus zegt: Wat de mond ingaat verontreinigt de mens niet... al denk ik wel dat bederf van de tanden ten diepste een gevolg is van de zonde.
om de tempel van de heilige Geest te onderhouden. En het is goed om daarbij stil te staan. En ook bij de waarde van het onderhoud van het lichaam in het licht van de eeuwigheid.
Dit vind ik echt te veel vergeestelijken. Christenen wier lichaam verbrand is, of die in omstandigheden leven dat ze hun tanden niet kunnen poetsen of kunnen wassen, hoeven niet in de war te zijn door deze nieuwe wet die jij ze oplegt.

Overigens staat dit er ook niet. De auteur zegt dat hij een menselijke handeling, geestelijk wil zien, maar wat jij zegt (als je een menselijke handeling niet geestelijk ziet is het zonde), zegt hij niet.

Maar ik stop ermee, want ook mijn tijdsbesteding moet ik verantwoorden. En ik vind dit eerlijk gezegd niet zinnig genoeg.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Maar tandenpoetsen is nodig vanwege de zonde, om de tempel van de heilige Geest te onderhouden.
Dat onderhouden was er toch ook al vóór de zondeval? Adam mocht namelijk eten van alle bomen in het paradijs, behálve van de boom des kennis des goeds en des kwaads. Dus hoe kom je er dan bij dat tandenpoetsen nodig is vanwege de zonde? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Tandenpoetsen doe je om bederf en veroudering tegen te gaan, toch? Maar wellicht zou jij menen dat er in het paradijs ook bederf was.

Als het om appels en peren gaat, is dat geen vreemd standpunt.
Noemt zij ook specifieke gedeelten uit Gods Woord om haar persoonlijke gedachten aan te toetsen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ja als je een enge bedachte definitie van vergeestelijken gebruikt. Maar vergeestelijken is gewoon iets wat normaal niet geestelijk is, geestelijk uitleggen, verklaren of een geestelijke richting geven. Dat is toch wat hier gebeurt! In ieder geval in het voorbeeld, verder ken ik het boek niet.
Ik snap je punt, maar dan maak je de definitie wel breed.
Ik voor mij vind de pantheïstische trekjes in dat boek bezwaarlijk: God ontmoeten in de alledaagse dingen.
Enerzijds is het Bijbels, dat God dichtbij ieder van ons is (zie Psalm 139, Handelingen 17: 27-29).
Tegelijkertijd is het niet Bijbels, dat alles (en iedereen) God is.
Waar in de Bijbel krijgen wij zulke lessen? Geestelijk lessen tijdens het haren wassen of tanden poetsen. We moeten de bijbel volgen, en niet onze buik laten spreken, dat gaat nooit goed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Tiberius »

Heb je het tegen mij? Zo ja dan begrijp ik je niet.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Isala »

Bij het nalezen van een aantal recensies van dit bekruipt mij toch weer dat onbehaaglijke vage gevoel.
"Heilige gebruiken in het gewone leven" staat er bij de titel.
Dat past precies bij de hang naar mystiek en spiritualiteit wat DDD al eerder heeft laten zien.
Komt het omdat de schrijfster priester is misschien?

Maar de grote vraag is: heeft het een Bijbels kader? Mijns inziens niet.
Er worden wellicht woorden uit de bijbel genoemd, maar dit heeft voor mij meer met eigen inzichten te maken, dan dat ik dit
een Bijbels fundament kan geven.

zorg voor het lichaam, voor rust, voor je omgeving is heel belangrijk. Alle christenen zullen dat erkennen, maar ongelovigen doen dat ook.
Hora est!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Erik1960 »

Met een citaat van Augustinus en een korte toelichting daarop wel ik toch wat support geven aan de insteek van DDD:

En dan gaan mensen erop uit om met verbazing te kijken naar hoge bergtoppen, naar de machtige golven van de zee, naar de brede stromen van de rivieren, de wijdheid van de oceaan en de banen van de gesternten, maar voor zichzelf hebben ze geen aandacht en het maakt hun verbazing niet gaande dat ik bij het noemen van al deze dingen ze niet met mijn ogen zag, terwijl ik ze toch niet genoemd zou hebben indien ik de bergen, golven, rivieren en gesternten, die ik gezien heb, en de oceaan, waar ik door geloven van weet, niet binnen mij, in mijn geheugen had gezien, over even enorme ruimten uitgestrekt als had ik ze buiten mij gezien.’ (vertaling Gerard Wijdeveld, 1997)

Augustinus is een meester in zelfreflectie. In de Belijdenissen daalt hij diep in zichzelf af. Hij onderzoekt zijn verleden en bevraagt zichzelf kritisch op zijn motieven. Het credo van de Griekse filosofie was ‘Ken uzelf’. De zoektocht naar de waarheid kent een beweging naar binnen. Augustinus komt er voor zichzelf echter achter dat hij voor zichzelf een raadsel is, een vraag, een mysterie. Het menselijk bestaan is zo divers, zo omvangrijk en ergens ook zo mysterieus, dat we het nooit in alle facetten zullen leren kennen. Armzalig zij, in Augustinus’ ogen, die niet eens de moeite nemen zichzelf onder handen nemen. Mensen die zichzelf niet tot gezelschap kunnen zijn, al is dat misschien een andere categorie. Het ontbreekt ons niet zozeer aan antwoorden, maar aan vragen. Durf je jezelf existentiële vragen te stellen: wie ben ik, waar kom ik vandaan, waar ga ik heen? In zijn beschouwing van zichzelf jubelt Augustinus het uit: wonderlijk ben ik, mooi gevormd, de mens is een kroonjuweel van de schepping. Geschapen naar Gods beeld (imago Dei) waar in weerwil van de val nog vonken van het goddelijke in zijn overgebleven. Wie in de beschouwing en in het genieten van de wereld zichzelf overslaat, die mist heel veel, zo meent Augustinus. Men kan wereldwonderen bezoeken en bewonderen, maar heb je al ontdekt dat je eigen bestaan een wonder is?”
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ja als je een enge bedachte definitie van vergeestelijken gebruikt. Maar vergeestelijken is gewoon iets wat normaal niet geestelijk is, geestelijk uitleggen, verklaren of een geestelijke richting geven. Dat is toch wat hier gebeurt! In ieder geval in het voorbeeld, verder ken ik het boek niet.
Ik snap je punt, maar dan maak je de definitie wel breed.
Ik voor mij vind de pantheïstische trekjes in dat boek bezwaarlijk: God ontmoeten in de alledaagse dingen.
Enerzijds is het Bijbels, dat God dichtbij ieder van ons is (zie Psalm 139, Handelingen 17: 27-29).
Tegelijkertijd is het niet Bijbels, dat alles (en iedereen) God is.
Waar in de Bijbel krijgen wij zulke lessen? Geestelijk lessen tijdens het haren wassen of tanden poetsen. We moeten de bijbel volgen, en niet onze buik laten spreken, dat gaat nooit goed.
Het gaat helemaal niet om geestelijke lessen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Isala schreef:Bij het nalezen van een aantal recensies van dit bekruipt mij toch weer dat onbehaaglijke vage gevoel.
"Heilige gebruiken in het gewone leven" staat er bij de titel.
Dat past precies bij de hang naar mystiek en spiritualiteit wat DDD al eerder heeft laten zien.
Komt het omdat de schrijfster priester is misschien?

Maar de grote vraag is: heeft het een Bijbels kader? Mijns inziens niet.
Er worden wellicht woorden uit de bijbel genoemd, maar dit heeft voor mij meer met eigen inzichten te maken, dan dat ik dit
een Bijbels fundament kan geven.

zorg voor het lichaam, voor rust, voor je omgeving is heel belangrijk. Alle christenen zullen dat erkennen, maar ongelovigen doen dat ook.
De auteur verwijst geregeld naar bijbelteksten, soms expliciet.

Ik vind het ergerlijk als je zonder een boek te lezen, beweert dat het boek geen bijbels kader zou hebben. Dat is gewoon onverhoord oordelen. En verdachtmakerij.

Kom dan eerst eens met iets dat geen bijbels kader heeft, plus onderbouwing. Ik ben van mening dat ik uitstekend in staat ben om kritisch te lezen, en ik ben tot op heden (ik ben pas op blz. 46) nog niets buiten het bijbelse kader tegengekomen.

Hierbij nog twee recensies van een onverdacht gereformeerde predikant:

https://mjschuurman.wordpress.com/2017/ ... e-bestaan/
https://mjschuurman.wordpress.com/2017/ ... e-bestaan/


Deze hele discussie bevestigt voor mij weer eens hoe ergerlijk kortzichtig sommige mensen zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Herman »

Graag wat beleefder, alsjeblieft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

@DDD, over de verwijten richting anderen: misschien kun jij dan een Bijbels argument geven voor de beweringen die je hier doet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Zeker.

Voor welke bewering wil je een bijbelse grondslag?
Plaats reactie