Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Wel heb ik iets gezegd over boeken die als het ware jaarlijks in een iets andere vorm verschijnen, maar steeds met een andere auteur en zonder enig nieuw inzicht.
Dus je vindt niet dat dit in strijd is met je eerste zin:
DDD schreef:Ik serveer geen prekenboeken af, en al helemaal niet de catechismusverklaring van ds. Golverdingen.
Vreemd. Ik krijg dat gevoel wel.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 feb 2022, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Nee. Dat vind ik zeker niet in strijd, inderdaad. Dat moge duidelijk zijn. Of beter gezegd: dat had duidelijk moeten zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Nee. Dat vind ik zeker niet in strijd, inderdaad. Dat moge duidelijk zijn. Of beter gezegd: dat had duidelijk moeten zijn.
Dank voor de verduidelijking. Want ik vond het niet duidelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Erik1960 »

Philip schreef: De recensent heeft ook wat twijfels.
De file kan mensen volgens Warren leren ‘wachten en hopen’, net als het ritme van het liturgisch jaar. Het kan een oefening in geduld worden. Ja akkoord, maar is dat de juiste toon als we ­dagelijks met z’n duizenden volstrekt zinloos het milieu staan te vervuilen? Is vloeken niet een gepastere reactie dan de hemel erbij te halen?

Wellicht is James K.A. Smith dan ook wat voor je?
Die reactie op het volstrekt zinloos milieu vervuilen is in mijn ogen iets wat je zou moeten doen voordat je gaat rijden. Warren spreekt over het reageren op een file als die zich voordoet. Ik zag (toen ik nog voor mijn werk veel op de weg te vinden was) regelmatig mensen die dan van rijbaan naar rijbaan switchen, stukjes vluchtstrook meepakken, rechts gaan inhalen, via de parkeerplaats of een tankstation een paar honderd meter willen winnen etc. Voor die mensen zou een oefening in geduld een heel prima zaak zijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Ze verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.
Het lijkt mij een heel inspirerend boek. Binnenkort ben ik in een boekhandel waar ik de gelegenheid heb om er eens uitgebreid in te bladeren. Dank voor de tip!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
DDD schreef:Wat is precies de onderliggende theologische motivatie die volgens jou onjuist is?

Overigens pleit zij er ook zeker voor om alles goed en met aandacht te doen. Maar het gaat dan wel om geheiligde aandacht. Dat is een belangrijk verschil.
Dat je handelingen met geheiligde aandacht moet doen. Die heiliging vind plaats door God aan te roepen aan het begin van de dag en aan het eind met dankzegging en schuldbelijdenis. En tussendoor werk je netjes je dossiers af, in overeenstemming met andere christelijke normen en met alle inspanning die je kunt geven.
Ik vind het wat al te dolletjes om bijvoorbeeld de aanhef in de mail met 'geachte confrater' gepaard te laten gaan met enige vrome gedachten over de christelijke broederschap. Om maar eens wat te noemen.
@Herman, is deze stellingname (platgeslagen: alles wat we tussen ochtendgebed en avondgebed doen, is geheiligd) niet wat te krap?

De tekst 1 Korinthe 10 vers 31 geeft richting aan ons handelen als het handelen, denken en doen binnen de Godvrezende gezindheid van het hart. Daarin bestaat een zekere vrijheid en nuchterheid.

Toch meen ik dat die gezindheid meer is dan wat jij aangeeft. De gezindheid is meer een doordrenkt zijn van ons handelen, met het besef tot eer van God te zijn geschapen als zondeloos, maar gevallen mens, waarin wij allen (in God oog) kunnen terugkeren achter het kruis van Christus. In dat licht is het genoemde boek mogelijk wel een aansporing om ons meer bewust te zijn van de tegenwoordigheid van de Drie-enig God en ons lichaam als tempel van de Heilige Geest.

Aversie tegen vergeestelijking en een voorkeur voor nuchterheid zijn mij niet vreemd, maar jouw kader vind ik dan toch net wat te mager.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:@Herman, is deze stellingname (platgeslagen: alles wat we tussen ochtendgebed en avondgebed doen, is geheiligd) niet wat te krap?

De tekst 1 Korinthe 10 vers 31 geeft richting aan ons handelen als het handelen, denken en doen binnen de Godvrezende gezindheid van het hart. Daarin bestaat een zekere vrijheid en nuchterheid.

Toch meen ik dat die gezindheid meer is dan wat jij aangeeft. De gezindheid is meer een doordrenkt zijn van ons handelen, met het besef tot eer van God te zijn geschapen als zondeloos, maar gevallen mens, waarin wij allen (in God oog) kunnen terugkeren achter het kruis van Christus. In dat licht is het genoemde boek mogelijk wel een aansporing om ons meer bewust te zijn van de tegenwoordigheid van de Drie-enig God en ons lichaam als tempel van de Heilige Geest.

Aversie tegen vergeestelijking en een voorkeur voor nuchterheid zijn mij niet vreemd, maar jouw kader vind ik dan toch net wat te mager.
Mijn opmerking is inderdaad erg krap. Ik meen namelijk niet dat je in de tussentijd naar eigen inzichten kunt leven. Maar doorgaans functioneer je dan binnen de maatschappelijke kringen, waarin we bij de tweede tafel van de wet uitkomen. Dat is wat mij betreft de eerste fase van de christelijke levensinvulling. Dus gewoon handelen overeenkomstig Gods geboden.

Een tweede is dat we ons wel hebben te verhouden tot een God die ver in majesteit boven ons is verheven. Dus als we tot Hem naderen in het gebed dan vinden we het belangrijk daar een goede gestalte bij te hebben en zoeken een aparte omgeving voor rust. Dat is wat mij betreft een belangrijke christelijke deugd, in plaats van Hem binnen te halen in de platvloersheid van alle dag. Tegelijkertijd wil ik het bidden met de pet op niet veroordelen.

We hebben ons ook wat te hoeden voor een pantheïstische gedachte dat God in alle dingen aanwezig is. De formuleringen die ik hierover langs heb zien komen, geven tot deze waarschuwing aanleiding.

Tegelijkertijd wil ik mijn opmerkingen ook nuanceren. Onlangs las ik dit verhaal op de weblog van ds. P. de Vries en daar blijkt ook dat beelden uit het dagelijkse leven in geloof een voorafschaduwing zijn van het hemelse leven.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Het gaat hier niet om de gestalte bij het bidden, maar om wat men vroeger wel noemde een nauwgezette levenswandel en een nabij leven.

Het is mijns inziens wel zorgelijk dat veel huidige bevindelijk-gereformeerden dat dan vergeestelijking noemen. Al is napraten ook een bevindelijk-gereformeerd euvel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het gaat hier niet om de gestalte bij het bidden, maar om wat men vroeger wel noemde een nauwgezette levenswandel en een nabij leven.

Het is mijns inziens wel zorgelijk dat veel huidige bevindelijk-gereformeerden dat dan vergeestelijking noemen. Al is napraten ook een bevindelijk-gereformeerd euvel.
Ik vind het vaak vermoeiende lectuur. We moeten zoveel. Ik lees liever De Hemel op aarde van de puritein Thomas Brooks.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dit boek niet ken maar jouw citaat gaf mij nog geen trek laat staan honger om het te lezen.
Misschien kun je nog een citaat plaatsen wat jou aansprak?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het gaat hier niet om de gestalte bij het bidden, maar om wat men vroeger wel noemde een nauwgezette levenswandel en een nabij leven.
Met alle respect, maar ik geloof er niks van dat die bekende godvruchtige mensen uit het gezelschapsleven de tanden poetsten op de manier zoals uit jouw citaat blijkt. Daar waren de mensen vroeger veel te nuchter voor. En vermoedelijk geldt dat in veel gevallen nog steeds.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Misschien kun je nog een citaat plaatsen wat jou aansprak?
Bij bol.com kan je via een inkijkexemplaar de eerste paar hoofdstukken lezen.
Hier liever geen auteursrechtelijk beschermd materiaal plaatsen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door KDD »

DDD schreef:Het gaat hier niet om de gestalte bij het bidden, maar om wat men vroeger wel noemde een nauwgezette levenswandel en een nabij leven.
...
Er is helemaal geen connectie met wat men vroeger wel noemde een nauwgezette levenswandel en een nabij leven. Die mensen bleven ver van zulke rare gedachten vandaan.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door KDD »

Je probeert twee totale andere gedachten bij mekaar te brengen. Nice try.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Dat vroeg je niet, maar op beide vragen is het antwoord ja. Los daarvan: je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Maar je vergeestelijkt zaken wat je niet zomaar kan doen. God kan door alles werken, dat klopt, maar nergens lees ik in de Bijbel lessen die ik zo even bij jou hoor. Dat geeft stof tot nadenken ;)

In ieder geval goed als jij er door gevoed word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Ik vergeestelijk niets. Ik heb al drie keer toegelicht dat dit mijns inziens geen vergeestelijken is en niemand heeft nog een behoorlijke definitie van vergeestelijken gegeven waaronder dit zou kunnen vallen.
Plaats reactie