Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Ze verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. Er zou ontzettend veel uit het boek te citeren zijn.

Zo schrijft ze naar aanleiding van de badkamerspiegel:
Al onze lichamelijke oefening in de gezamenlijke eredienst -ons knielen, zingen, eten, drinken, staan, opheffen van handen, gebaren- nemen we mee naar de badkamer op een doorsneedag als we naar de spiegel kijken. Het lichaam dat we gebruiken in de wekelijkse eredienst is hetzelfde lichaam als waarmee we aan de keukentafel zitten, in bad gaan en 's avonds in bed stappen.

Als ik bij de wastafel sta en tandenpoets en mijzelf in de spiegel zie, dan wil ik dat dat een daad van zegening is, waarin ik besef dat deze tanden die ik poets, gemaakt zijn door God met een goed doel, dat mijn lichaam onlosmakelijk verbonden is met mijn ziel, en dat beide zorg verdienen. Dankzij het belichaamde werk van Jezus is mijn lichaam bestemd voor verlossing en eeuwige eredienst - voor eeuwig huppelen, springen, draaien en handen opheffen en knielen en dansen en zingen en kauwen en proeven.

Dit is een groot mysterie. Mijn tanden zullen er zijn in de eeuwigheid en ze zijn eeuwig goed.

Als ik tandenpoets dring ik, op de kleinst mogelijke manier, de dood en de chaos terug die mijn lichaam onvermijdelijk zullen overvallen. Ik ben stof dat stof poetst. En toch ben ik niet alleen stof. Toen God mensen vormde uit het stof, blies hij -door onze lippen en tanden -zijn eigen adem in ons.

Daarom vecht ik tegen het verval van mijn lichaam. Ik zal er zo goed mogelijk voor zorgen, weten dat mijn lichaam heilig is en dat ervoor zorgen (en voor de andere lichamen om mij heen) een heilige daad is. Ik houd me vast aan de waarheid dat mijn lichaam, in alle gebrokenheid, geliefd is, en dat het op een dag zal zijn zoals het opstandingslichaam van Christus: heerlijk.

Tandenpoetsen is dus een gebed zonder woorden, een daad van aanbidding die de hoop verkondigt van wat nog komt. Mijn frisse adem- een voorsmaak van heerlijkheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Zij verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. (Dat laatste is op zich niet zo'n opzienbarend thema, maar de uitwerking iets meer.)

In het draadje Gelezen, gedacht, gehoord/ geloofsopbouw zal ik een stukje citeren. En misschien doe ik dat nog wel een keer. Het inspreken van de teksten is een goede manier om er vol aandacht bij stil te staan. Dat is wel wat dit boek verdient.

Het is samen met Morgen doe ik het beter een van de boeken die ik alle gelovigen zou aanbevelen omdat je er werkelijk iets van op kunt steken. Veel boekjes voor geloofsopbouw zouden door ongeveer iedere willekeurige kerkganger zonder enige nadere studie of overdenking geschreven kunnen zijn, en over sommige onderwerpen verschijnt dan ook jaarlijks een onbeduidend boek van een willekeurige dominee. Maar dit boek voegt werkelijk iets toe, mijns inziens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is wel jammer dat bij de lofverheffing over het boek wat je leest, je wel nog een aantal van je stokpaardjes berijdt, door wat negativiteit uit te gieten over de, volgens jou, voorspelbare boekjes die er in onze gezindte zouden verschijnen.

Die bezwaren zijn allang bekend, dus ik zie niet in waarom je die hier wéér wilt herhalen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Ik vind het maar een raar gedachtegang. Het is ook niet bijbels.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

De schoonheid van het goede schittert temeer tegen de achtergrond van het middelmatige.

Of misschien moet je zeggen dat het goede voornamelijk met het goede het best tot zijn recht komt.

Het is dus maar net voor welke benadering je kiest.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Wat is er niet bijbels aan?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik zou het vergeestelijking noemen.

Volgens mij worden de geestelijke lessen veel te ver doorgevoerd. En dan te bedenken dat jij altijd zo ageert tegen dat gevaar in de prediking.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Zo krijgen we onze ziel niet. Ik vind dat dit naar godsdienst waanzin gaat.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is vooral belangrijk wat je onder 'het goede' verstaat.

En dan kies ik liever voor de binnenkort verschijnende Catechismusverklaring van wijlen ds. M. Golverdingen, dan voor dit boek.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

GerefGemeente-lid schreef:Het is vooral belangrijk wat je onder 'het goede' verstaat.

En dan kies ik liever voor de binnenkort verschijnende Catechismusverklaring van wijlen ds. M. Golverdingen, dan voor dit boek.
Ja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Trish Warren - liturgie van het alledaagse, uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Ze verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. Er zou ontzettend veel uit het boek te citeren zijn.

Zo schrijft ze naar aanleiding van de badkamerspiegel:
Al onze lichamelijke oefening in de gezamenlijke eredienst -ons knielen, zingen, eten, drinken, staan, opheffen van handen, gebaren- nemen we mee naar de badkamer op een doorsneedag als we naar de spiegel kijken. Het lichaam dat we gebruiken in de wekelijkse eredienst is hetzelfde lichaam als waarmee we aan de keukentafel zitten, in bad gaan en 's avonds in bed stappen.

Als ik bij de wastafel sta en tandenpoets en mijzelf in de spiegel zie, dan wil ik dat dat een daad van zegening is, waarin ik besef dat deze tanden die ik poets, gemaakt zijn door God met een goed doel, dat mijn lichaam onlosmakelijk verbonden is met mijn ziel, en dat beide zorg verdienen. Dankzij het belichaamde werk van Jezus is mijn lichaam bestemd voor verlossing en eeuwige eredienst - voor eeuwig huppelen, springen, draaien en handen opheffen en knielen en dansen en zingen en kauwen en proeven.

Dit is een groot mysterie. Mijn tanden zullen er zijn in de eeuwigheid en ze zijn eeuwig goed.

Als ik tandenpoets dring ik, op de kleinst mogelijke manier, de dood en de chaos terug die mijn lichaam onvermijdelijk zullen overvallen. Ik ben stof dat stof poetst. En toch ben ik niet alleen stof. Toen God mensen vormde uit het stof, blies hij -door onze lippen en tanden -zijn eigen adem in ons.

Daarom vecht ik tegen het verval van mijn lichaam. Ik zal er zo goed mogelijk voor zorgen, weten dat mijn lichaam heilig is en dat ervoor zorgen (en voor de andere lichamen om mij heen) een heilige daad is. Ik houd me vast aan de waarheid dat mijn lichaam, in alle gebrokenheid, geliefd is, en dat het op een dag zal zijn zoals het opstandingslichaam van Christus: heerlijk.

Tandenpoetsen is dus een gebed zonder woorden, een daad van aanbidding die de hoop verkondigt van wat nog komt. Mijn frisse adem- een voorsmaak van heerlijkheid.
Heel vreemd eigenlijk. Doet dit echt goed voor je ziel?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zou het vergeestelijking noemen.

Volgens mij worden de geestelijke lessen veel te ver doorgevoerd. En dan te bedenken dat jij altijd zo ageert tegen dat gevaar in de prediking.
Vergeestelijking is als je natuurlijke zaken niet het volle gewicht geeft, maar opmerkingen over het dagelijkse leven een louter geestelijke betekenis geeft. Dat is hier zeker niet aan de orde. Je zou je eerder kunnen afvragen of de auteur aan gewone dingen niet teveel betekenis toekent.

Toch is dat niet snel het geval. Ware gelovigen doen alles, of het nu eten of drinken is, of tanden poetsen, ter ere van God. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik daar te weinig naar leef (en vooral bij het tanden poetsen).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

KDD schreef:Zo krijgen we onze ziel niet. Ik vind dat dit naar godsdienst waanzin gaat.
Zou je ofwel iets zinnigs, of niets kunnen zeggen? Want niet onderbouwde stellingen dat het leven voor Gods aangezicht godsdienstwaanzinnig is, voegen niet zoveel toe.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

Haar gedachten lijken me eerder obsessief dan nuchter. En ik vind de onderliggende theologische motivatie ook niet juist. Het is volgens mij christelijker om datgene wat je doet goed en met aandacht te doen, dan al je handelingen in christelijk meditatief licht beschouwelijk te ondergaan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Ze verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. Er zou ontzettend veel uit het boek te citeren zijn.

Zo schrijft ze naar aanleiding van de badkamerspiegel:
Al onze lichamelijke oefening in de gezamenlijke eredienst -ons knielen, zingen, eten, drinken, staan, opheffen van handen, gebaren- nemen we mee naar de badkamer op een doorsneedag als we naar de spiegel kijken. Het lichaam dat we gebruiken in de wekelijkse eredienst is hetzelfde lichaam als waarmee we aan de keukentafel zitten, in bad gaan en 's avonds in bed stappen.

Als ik bij de wastafel sta en tandenpoets en mijzelf in de spiegel zie, dan wil ik dat dat een daad van zegening is, waarin ik besef dat deze tanden die ik poets, gemaakt zijn door God met een goed doel, dat mijn lichaam onlosmakelijk verbonden is met mijn ziel, en dat beide zorg verdienen. Dankzij het belichaamde werk van Jezus is mijn lichaam bestemd voor verlossing en eeuwige eredienst - voor eeuwig huppelen, springen, draaien en handen opheffen en knielen en dansen en zingen en kauwen en proeven.

Dit is een groot mysterie. Mijn tanden zullen er zijn in de eeuwigheid en ze zijn eeuwig goed.

Als ik tandenpoets dring ik, op de kleinst mogelijke manier, de dood en de chaos terug die mijn lichaam onvermijdelijk zullen overvallen. Ik ben stof dat stof poetst. En toch ben ik niet alleen stof. Toen God mensen vormde uit het stof, blies hij -door onze lippen en tanden -zijn eigen adem in ons.

Daarom vecht ik tegen het verval van mijn lichaam. Ik zal er zo goed mogelijk voor zorgen, weten dat mijn lichaam heilig is en dat ervoor zorgen (en voor de andere lichamen om mij heen) een heilige daad is. Ik houd me vast aan de waarheid dat mijn lichaam, in alle gebrokenheid, geliefd is, en dat het op een dag zal zijn zoals het opstandingslichaam van Christus: heerlijk.

Tandenpoetsen is dus een gebed zonder woorden, een daad van aanbidding die de hoop verkondigt van wat nog komt. Mijn frisse adem- een voorsmaak van heerlijkheid.
Heel vreemd eigenlijk. Doet dit echt goed voor je ziel?
Waarom is dat voor jou vreemd, kun je je dan afvragen. Ik denk inderdaad dat het heel goed is, als heel ons leven voor Gods aangezicht en in het licht van Gods koninkrijk besteed wordt. We leven in een tijd waarin dat ook voor ware gelovigen niet bepaald vanzelfsprekend is. Dus het is heel goed om daar uitvoerig bij stil te staan, wat mij betreft.
Plaats reactie