Kerkelijke tucht

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Je blijft er om heen draaien.

Binnen de kaders van dit forum heeft Psalm 32 niks te maken met de uitleg die jij er aan geeft. En nergens bij onze vaderen kom ik jouw uitleg tegen. Dus je reactie is ook heel moeilijk te begrijpen.
Wanneer je iets moeilijk kunt begrijpen, is dat een extra reden om er geen (dis)kwalificatie aan te geven.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je blijft er om heen draaien.

Binnen de kaders van dit forum heeft Psalm 32 niks te maken met de uitleg die jij er aan geeft. En nergens bij onze vaderen kom ik jouw uitleg tegen. Dus je reactie is ook heel moeilijk te begrijpen.
Wanneer je iets moeilijk kunt begrijpen, is dat een extra reden om er geen (dis)kwalificatie aan te geven.
Jawel. Omdat de uitleg die jij er aan geeft in relatie tot de kerkelijke tucht, niet is naar Gods Woord.

Het klinkt scherp, maar ik kan het niet anders zien.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef: Ik denk dat het dan eerlijk zou zijn om je uit te schrijven voor dit forum
Daar ga ik eens rustig over denken. En terwijl ik daar mee bezig ben, stop ik met schrijven/reageren in dit topic.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Amstelodamense »

Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
Nee, je eigen kinderen de deur wijzen kan en mag nooit. Je mag de zonde veroordelen, niet de zondaar.

Bovendien: je vrienden kies je uit, je familie is je gegeven. Dit zijn de wijze woorden van een ambtsdrager uit mijn vorige gemeente.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
Een persoon die is afgesneden van de christelijke gemeente door de ban, is nog altijd gewoon welkom in de zondagse erediensten.

Dat zou dus ook zo moeten zijn voor een zoon/dochter die leeft in een homoseksuele relatie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef:Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
In de Christelijke Gemeente gaat de tucht om de heiligheid van de gemeente (er gaat een preventieve werking uit naar heel de gemeente), en de bekering van de leden. De tucht in de gemeente zien we duidelijk terug in het onderwijs van de Heere Jezus, en bijvoorbeeld de brieven van Paulus.

Sowieso denk ik dat jouw vraag meer past in het originele topic over Homosexualiteit.

In het gezin verlang je ook de bekering van een kind, anders is er geen liefde tot God en je kind. Verder wil je duidelijkheid geven over wat Gods Woord hierover zegt naar de eventuele andere kinderen, terwijl je de relatie in stand wil houden zonder de zonde goed te keuren. Een zeer ingewikkelde zaak, waarbij ouders steun nodig hebben, en geen veroordeling. Maar in een gezin spreek je niet over tucht. Het werkt verwarrend als je die twee door elkaar gaat halen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 19 jan 2022, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
Daar is in het verleden best wel over geschreven op het forum.
Persoonlijk zou mijn keuze zijn dat mijn kind altijd welkom blijft. Het is niet zo dat je gezin alleen maar een 'gemeente' is; je vormt ook een organische eenheid als gezin.
Waar denk ik wel een overeenkomst zou zijn, is dat je je zoon/kind moet waarschuwen en dat ook wel (van tijd tot tijd) moet herhalen.
Verder zou voor mij een 'partner' niet welkom zijn, evenmin als dat het geval zou zijn wanneer sprake is van overspel.
Maar dat dit heel moeilijk en zwaar kan zijn, realiseer ik mij heel goed!!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door TSD »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
Ik vind dit heel erg wat je nu schrijft.

Zeker, Gods knechten en ambtsdragers maken grote fouten, maar je gaat hier echt de Bijbelse grens over.
Ik vind het even erg en zeker over de Bijbelse grens dat die grote fouten gemaakt worden.
Je gaat niet in op de opmerkingen omtrent de onbijbelse inhoud van je stellingen rondom de tucht. Je gaf zelf richting mij aan 'nu komen we ergens' om vervolgens per saldo feitelijk God voor jouw rechtbank te dagen. Daarop ga je vervolgens geheel niet meer in om dan alleen nog te komen met een zin die je zou kunnen omschrijven als "maar wat zij doen is even erg".

Als dat de legitimatie is van de suggesties die je hier doet dan heeft inhoudelijk het gesprek voeren inderdaad geen zin meer.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Adje »

Amstelodamense schreef:Wat ik niet helemaal scherp heb: het christelijk gezin is een soort kleine christelijke "gemeente" (want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden). Trek je de lijn door, dan zou de tucht ook gelden voor je eigen zoon die besluit met een man te trouwen / te gaan samenwonen? Hoe moet ik dat voor me zien? Zou iemand zijn/haar eigen zoon de deur wijzen als hij leeft in een homosexuele relatie?
Zoals ik al eens eerder heb aangegeven: ons kind komt "gewoon" thuis en de partner is ook welkom.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Er gaat voor het gevoel een haast oneindig traject aan vooraf. Tucht kan nooit ware bekering en boetvaardigheid in de weg staan. Tucht roept op en doet een dringend appel op ware bekering en boetvaardigheid.
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in de vergevingsgezindheid van God zoals die in Psalm 32 wordt bejubeld. Mijn vertrouwen in de vergevingsgezindheid van mensen is een stuk minder. Kijk alleen maar even op dit forum rond.
Binnen de tucht is de vergevingsgezindheid van mensen helemaal niet aan de orde. Het gaat juist om de vergevingsgezindheid van God en daarom wordt een zondaar teruggeroepen zijn zondige weg, om hem te behouden. Ik heb het idee dat je geen flauw benul hebt van wat tucht werkelijk inhoudt. Het lijkt erop dat je het ziet als straf ter genoegdoening.
Wat de tucht werkelijk inhoudt kunnen in mijn ogen alleen de mensen zeggen die er mee in aanraking zijn geweest. In mijn directe omgeving ken ik slechts 1 persoon op wie dat van toepassing is. Op je 20e daarmee in aanraking komen en dan op je 40-jarig huwelijksfeest daar nog zogenaamd grappige opmerkingen over moeten horen van mensen uit je eigen kerkgemeenschap. Sorry, ik heb niet zoveel vertrouwen in de toepassing van dat 'wondermiddel' om mensen te behouden.
Ja, ik ben er mee in aanraking geweest en ja ik heb de heilzame werking van de tucht gezien. Maar los daarvan vind ik je kwalificering van de woorden van Jezus als 'dat wondermiddel' reden genoeg om de conclusie te trekken dat je op dit forum niet thuis hoort. Je mag van mijn visie vinden wat je wilt. Dat geldt ook voor de visie van alle anderen maar om datgene waartoe Jezus zelf ons oproept af te doen als een wondermiddel en aan te geven dat je daar geen vertrouwen in hebt, gaat ver over de grens.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:Wat de tucht werkelijk inhoudt kunnen in mijn ogen alleen de mensen zeggen die er mee in aanraking zijn geweest. In mijn directe omgeving ken ik slechts 1 persoon op wie dat van toepassing is. Op je 20e daarmee in aanraking komen en dan op je 40-jarig huwelijksfeest daar nog zogenaamd grappige opmerkingen over moeten horen van mensen uit je eigen kerkgemeenschap. Sorry, ik heb niet zoveel vertrouwen in de toepassing van dat 'wondermiddel' om mensen te behouden.
Even los van de reacties die op deze passages gekomen zijn, denk ik, Erik1960, dat je (wanneer dit jezelf betreft) hulp moet zoeken bij een vertrouwenspersoon / pastorale zorg. Maar wel bij iemand die de Bijbelse waarheden in deze werkelijk onderschrijft. Iemand bij wie je ook je eigen moeilijkheden en vragen vrijelijk kunt uiten. Er ligt m.i. iets bij je dat onverwerkt is en waarmee je nog niet in het reine bent gekomen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Adje »

In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door J.C. Philpot »

Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden?
Vanzelfsprekend zijn er 10 geboden. Alle openbare zonde waarin word volhard (lees bijvoorbeeld het avondmaalsformulier voor een z.n. zonderegister) vallen onder de tucht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Tsja, als je na het afsteken van het vuurwerk weer direct stopt...
Plaats reactie