Kerkelijke tucht

Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef: Het was in dit geval verboden! Waarmee ik niet wil zeggen dat er gelijk een tuchtmaatregel toegepast moet worden. Mijn indruk was en is dat er op dit forum toch wel mensen zijn die niet zoveel problemen gehad hebben met het overtreden van dit verbod! Als echter de ene zonde als zonde benoemd mag/moet worden, mag/moet ook een andere zonde als zonde benoemd worden! Wij hoeven de zonden niet te wegen, van wat nu een zwaardere overtreding is of niet. Het lijkt mij goed omdat maar in Gods hand te laten, wij kunnen daar namelijk toch wel eens een verkeerde kijk op hebben.
God heeft ons tien geboden gegeven, om die te doen uit dankbaarheid!

https://www.vraaghetdepolitie.nl/vuurwe ... 20december.

Het lijkt mij niet zo moeilijk om zo'n verbod op te volgen! Zoveel opoffering vraagt dat nu ook weer niet van ons. Zeker niet in het licht van wat wij van een christelijke homo of lesbi vragen. Die ziet op jonge leeftijd voor zich dat hij/zij de weg alleen door dit leven moet gaan!

Wat de jongeren van Krabbendijke (en elders) betreft: een steeds terugkerende vuurwerkoverlast schaar ik persoonlijk onder een terugkerende zonde. De SGP van de gemeente Reimerswaal is de overlast, veroorzaakt door jongeren in met name Krabbendijke, zat. Nu nog een reactie van de plaatselijke kerk(en)!
Dat laatste ben ik met je eens qua dat het bijzonder verkeerd gedrag is. Die kerk hoeft m.i. niet in de media iets te veroordelen, dat vind ik niet de taak van de kerk.
Dit topic ging over tucht. Niet over hoe er elders op het forum over geboden/verboden wordt gedacht toch?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef:Ik vind dat Adje enorm doorzeurt over dat vuurwerkverbod. Er is destijds een topic over geweest, die is gesloten.
Onder het bewuste topic kan ik anders nog gewoon een reactie plaatsen...!
Ad Anker schreef: Het gaat hier over kerkelijke tucht. Adje, hoe zie je het concreet voor je?
Wat ik voor mij zie? Het zou al fijn zijn als de focus wat betreft toepassen van tucht zich niet alleen richt op iemand die een homoseksuele relatie heeft/een zonde tegen het zevende gebod begaat, maar dat we dat toepassen op alle 10 geboden!
Ad Anker schreef: Voor doopleden moeten ouders aangesproken worden? Maar die zijn het er wel mee eens dat het niet mag. Maar heb je ook tucht voor doopleden?
Wat mijn eerste gedachte was toe ik bv. het artikel van/over de jongeren in Krabbendijke las: "wat een leeg leven hebben deze jongeren..."
Blijkbaar ook geen goed voorbeeld gekregen van oudere broer(s)...
Tucht toepassen op doopleden zal moeilijk gaan, er zal m.i. echter toch wel een omslag in gedrag moeten gaan plaats vinden.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door newton »

Adje schreef:Wat ik voor mij zie? Het zou al fijn zijn als de focus wat betreft toepassen van tucht zich niet alleen richt op iemand die een homoseksuele relatie heeft/een zonde tegen het zevende gebod begaat, maar dat we dat toepassen op alle 10 geboden!
Tucht gaat natuurlijk alleen over de 'grote' zonden die we zelf niet doen. Natuurlijk belijden we allemaal dat we zondaars zijn, maar wij doen vooral 'kleine' zonden.

Dat beeld van kleine en grote zonden kan wat verschuiven door tijdgeest. Dat de directeur vroeger wat opmerkingen maakte richting zijn secretaresse was niet zo erg (kleine zonde), want hij was wel trouw aan zijn vrouw(vreemd gaan als grote zonde).
De directeur van tegenwoordig moet het niet wagen om een opmerking tegen een collega te maken #metoo (grote zonde), maar een second love is geen probleem.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Delftenaar »

Los van meToo, verschuivende kaders enzo heeft tucht in de huidige context geen zin. De daaraan onderworpen personen stappen over naar een ander kerkverband en leven weer verder.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Willem87 »

Delftenaar schreef:Los van meToo, verschuivende kaders enzo heeft tucht in de huidige context geen zin. De daaraan onderworpen personen stappen over naar een ander kerkverband en leven weer verder.
Een punt is zeker de tucht behoort gehandhaafd te worden.
Toch vraag ik me wel is af men ziet vaak de splinter in een ander z'n oog en niet de balk in eigen oog.
En hier op aarde is niet het ware rustoord. Sommigen worden eenmaal helaas verdrukt en verstoten dat ze in geen Kerkverbandje meer kunnen verkeren.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Delftenaar »

Tucht moet in mijn visie vooral tussen (leden van) de kerkenraad en persoon in kwestie plaatsvinden. In zo'n gesprek is ruimte voor het luisteren naar de ander.

Wellicht heeft die persoon iets ongelukkige gedaan terwijl de intenties wellicht anders waren en onbedoeld dingen uit de hand liepen. Misschien ook niet.
Hoe dan ook: in een goed gesprek met elkaar kan dat allemaal aan de orde komen. Mits de betrokken kerkenraadsleden een open luisterhouding aannemen. En dus een gesprek mogelijk is.

Misschien zijn er dan nog steeds tuchtwaardige zaken.
Toch denk ik dat een goed pastoraal gesprek verschil uit kan maken. Dat wil trouwens niet zeggen dat je het overal eens moet zijn: dat is iets anders.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie