Kerkelijke tucht

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Tsja, als je na het afsteken van het vuurwerk weer direct stopt...
:quoi bepaalt hoeveel keer of het zonde is? Of bedoel je na vermaning gestopt?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ditbenik »

Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Het gaat om het volharden in zonden. En als je zo iets bij de kerkenraad (dus aan de gemeente) meldt zal de eerste vraag zijn of je de weg van Mattheüs 18 hebt bewandeld. Wanneer je zelf nog niet met die persoon gesproken hebt, word je als het goed is terug verwezen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Het gaat om het volharden in zonden. En als je zo iets bij de kerkenraad (dus aan de gemeente) meldt zal de eerste vraag zijn of je de weg van Mattheüs 18 hebt bewandeld. Wanneer je zelf nog niet met die persoon gesproken hebt, word je als het goed is terug verwezen.
Dat geldt toch alleen voor verborgen zonden die slechts weinig personen bekend zijn?
Voor openbare zonden (zonden die velen weten en er getuigen van zijn) ligt dit bij mijn weten anders.
Laatst gewijzigd door Valcke op 19 jan 2022, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Tsja, als je na het afsteken van het vuurwerk weer direct stopt...
:quoi bepaalt hoeveel keer of het zonde is? Of bedoel je na vermaning gestopt?
4 vuurpijlen is wel randje hoor. :)

Maar inderdaad. Kerkelijk vermaan en tucht is toepasbaar op alle geboden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Het gaat om het volharden in zonden. En als je zo iets bij de kerkenraad (dus aan de gemeente) meldt zal de eerste vraag zijn of je de weg van Mattheüs 18 hebt bewandeld. Wanneer je zelf nog niet met die persoon gesproken hebt, word je als het goed is terug verwezen.
Dat geldt toch alleen voor verborgen zonden die slechts weinig personen bekend zijn?
Voor openbare zonden (zonden die velen weten en er getuigen van zijn) ligt dit bij mijn weten anders.
Uiteraard. En verder speelt nog mee dat PKN en HHK andere procedures kennen dan 'Dordt'.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Voor openbare zonden (zonden die velen weten en er getuigen van zijn) ligt dit bij mijn weten anders.
Uiteraard. En verder speelt nog mee dat PKN en HHK andere procedures kennen dan 'Dordt'.
Wanneer dus een zaak vrij breed bekend is en er geen twijfel over hoeft te zijn wat de situatie is, hoeft niet iemand de persoon in kwestie persoonlijk aan te spreken alvorens de zaak in de kerkenraad besproken wordt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Valcke »

Calvijn schreef:Daarom moeten we deze indeling maken: sommige zonden zijn verborgen en andere zijn openbaar of openlijk bekend.

Over de eerste categorie zegt Christus tegen iedereen persoonlijk: ‘Berisp hem in een persoonlijk gesprek tussen jou en hem.’ Mattheüs 18:15. Over openbare zonden zegt Paulus tegen Timotheüs: ‘Berisp hen in aanwezigheid van allen, zodat ook de anderen vrees zullen hebben.’ 1 Timotheüs 5:20. Want Christus had eerst gezegd: ‘Als je broeder tegen jou gezondigd heeft.’ Die woorden ‘tegen jou’ kun je – of je zou graag overal over in discussie willen gaan – niet anders opvatten dan: ‘Als alleen jij ervan afweet en verder niemand.’ En wat de apostel Paulus Timotheüs opdraagt wat betreft het openlijk berispen van degenen die openlijk zondigen, heeft hij zelf in praktijk gebracht tegenover Petrus. Want toen Petrus zondigde en daarmee openlijk aanstoot gaf, vermaande Paulus hem niet in een persoonlijk gesprek, maar bracht hij hem in de aanwezigheid van de kerk. Galaten 2:14.

De juiste volgorde van handelen is dus dat we bij het corrigeren van verborgen zonden eerst de stappen volgen die Christus bepaald heeft. Maar dat we bij openbare zonden, als er openlijk aanstoot gegeven is, meteen overgaan tot een officiële berisping door de kerk.
Uit: Institutie, vertaling Gerrit Veldman.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Tsja, als je na het afsteken van het vuurwerk weer direct stopt...
:quoi bepaalt hoeveel keer of het zonde is? Of bedoel je na vermaning gestopt?
4 vuurpijlen is wel randje hoor. :)

Maar inderdaad. Kerkelijk vermaan en tucht is toepasbaar op alle geboden.
Dat gaat wel ver hoor Ad. Ik vond 3 beter.
Dat laatste klopt ja. Maar ik denk, als antwoord op jou Terri, dat we met sommige zaken anders omgaan. Ik ken bv niemand die onder censuur is komen staan voor parkeerboetes. Wat ook tegen het 5e gebod is. Ik denk dat er, en misschien klopt dat Bijbels niet en hoor ik het graag, een onderscheid is in zwaarte en duur van zonden irt hoe om te gaan met tuchtmaatregelen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Valcke »

Zeeuw, ik denk dat er toch een verschil kan zijn. Een parkeerboete loopt je (meestal) niet opzettelijk op. Dat is dus niet vergelijkbaar met opzettelijke misdragingen.

Verder maakt het nogal verschil wanneer iemand een vuurpijl afsteekt of de persoon rijdt bv. naar Duitsland of België om dozen vuurwerk te kopen en is daar uitgebreid mee bezig. Volgens mij kun je in het laatste geval wel degelijk spreken van een leven in een openbare zonde en het geven van aanstoot.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Zeeuw, ik denk dat er toch een verschil kan zijn. Een parkeerboete loopt je (meestal) niet opzettelijk op. Dat is dus niet vergelijkbaar met opzettelijke misdragingen.

Verder maakt het nogal verschil wanneer iemand een vuurpijl afsteekt of de persoon rijdt bv. naar Duitsland of België om dozen vuurwerk te kopen en is daar uitgebreid mee bezig. Volgens mij kun je in het laatste geval wel degelijk spreken van een leven in een openbare zonde en het geven van aanstoot.
Klopt. Hiermee onderstreep je mijn punt wat mij betreft. Parkeerboetes lukken mij overigens niet meer sinds parkmobile. Teveel betalen helaas wel, omdat ik vergeet de app uit te zetten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef: Ik denk dat het dan eerlijk zou zijn om je uit te schrijven voor dit forum
Daar ga ik eens rustig over denken. En terwijl ik daar mee bezig ben, stop ik met schrijven/reageren in dit topic.
Dat hoeft helemaal niet natuurlijk, mits je de grondslag van het forum onderschrijft, mag je best op punten van mening verschillen met de meerderheid hier.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef: Ik denk dat het dan eerlijk zou zijn om je uit te schrijven voor dit forum
Daar ga ik eens rustig over denken. En terwijl ik daar mee bezig ben, stop ik met schrijven/reageren in dit topic.
Dat hoeft helemaal niet natuurlijk, mits je de grondslag van het forum onderschrijft, mag je best op punten van mening verschillen met de meerderheid hier.
Dat is wat anders dan van mening verschillen over de grondslag van dit forum.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door DDD »

Precies. Dat lijk jij soms wat uit het oog te verliezen. :)

Maar ik zie dat je dat onderscheid wel maakt.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Adje »

Zeeuw schreef:
Adje schreef:In welke zaken kan/moet er kerkelijke tucht toegepast worden? Het gaat nu vooral over de zonde van het zevende gebod, er zijn echter toch tien geboden? Die worden toch ook overtreden? De jaarwisseling hebben we achter de rug, denk bv. aan het overtreden van het vuurwerkverbod. Dat is toch gewoon een zonde tegen het vijfde gebod of zie ik dat verkeerd?
Tsja, als je na het afsteken van het vuurwerk weer direct stopt...
Een beetje vreemde reactie...

Het blijft niet altijd bij één keer..., maar dan nog! Is een overtreding van het vuurwerkverbod dan wel geoorloofd?

https://www.rd.nl/artikel/956771-waarom ... baal-maken

Het valt mij op dat het heel gemakkelijk praten is over een zonde die je zelf nooit zal doen (dat is voor mij persoonlijk in ieder geval een flinke leerles geweest)! Ruim 90 pagina's zijn er vol geschreven over de zonde van de homoseksualiteit. Als het echter over de zonde tegen het vijfde gebod gaat valt het stil! Het topic vuurwerkverbod telt bv. 4 pagina's! https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =2&t=14961

Hoe komt dat, dat een zonde tegen het ene gebod blijkbaar zoveel zwaarder weegt dan een zonde tegen een ander gebod?
Waarom bagatelliseren we de ene overtreding, terwijl we de andere overtreding in stevige bewoordingen afkeuren?

Wat Krabbendijke betreft, een beschamende vertoning!
In mijn woonplaats overigens precies hetzelfde: al maanden vóór de jaarwisseling een flinke vuurwerkoverlast en dan praten we nog maar niet over de vernielingen die aangericht zijn!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Delftenaar »

Het is altijd makkelijk praten over zonden waarvoor je zelf niet gevoelig bent: zoiets van "dat jij nou in die strik valt".
Ieder mens heeft zijn of haar eigen zwakheden. En als die van een ander op een ander terrein liggen van jezelf is het soms moeilijk om je in te leven in de ander.
Plaats reactie