Erik1960 schreef:GerefGemeente-lid schreef:Waarom niet?
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En hoe lees jij Matthéüs 18 dan?
Op het gevaar af dat ik straks te horen krijg dat ik in een woordenwisseling terecht kom:
Veronderstel je dat harde heelmeesters een garantie vormen voor welriekende wonden? Lees dan de rapporten over de toeslagenaffaire nog eens.
Jezus zegt in Mattheus tegen mij dat ik ingrijpende maatregelen niet moet schuwen als ik merk dat het niet goed met me gaat. Een klein stukje verderop spreekt Hij over vergeving. In het verkeer tussen mensen is dat een weg die het Evangelie dichterbij brengt. Er werden in het voorgaande voorbeelden gegeven waar de tucht resulteert in een dichtgeslagen kerkdeur. Dat komt voor mij in de richting van ‘operatie geslaagd, patiënt overleden’. Vandaar dat ik niet zo’n voorstander ben van de harde lijn.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
De Heere is goed en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen die Hem aanroepen (naar Psalm 86: 5, onberijmd).
Maat dat zal alleen gaan in een weg van belijdenis van zonde en schuld (Psalm 32).
Als een zondaar die leeft in openbare zonden zich niet bekeert van zijn of haar wegen kan het Evangelie voor zo'n persoon toegesloten worden. Dat is niet de schuld van de kerkenraad en van het pastoraat wat volgens jou dan feilt, maar van de verharding van de zondaar in kwestie, die zich niet wil onderwerpen aan de kerkelijke tucht en vermaning, waar hij of zij tijdens zijn of haar openbare geloofsbelijdenis, als het goed is, van harte ja op heeft gezegd.
Ik sluit me verder volledig aan bij @Valcke.