Kerkelijke tucht

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef: Ik baseer dit op je eerdere uitlatingen, bv. over de overspelige vrouw in Johannes 8.

Verder blijf je heel slim in het ontwijken... er is nooit een antwoord gekomen op vragen over de noodzaak van bekering als het gaat om het leven in overspel of een homoseksuele relatie. En nu heb je een excuus omdat deze discussie is afgesplitst van het topic waar het oorspronkelijk in stond. Dat geeft ernstig te denken.
Waar ik tegenover God vrijuit mag spreken, is dat op dit forum bepaald niet toegestaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Dus we moeten 1 Korinthe 5 en Zondag 31 maar schrappen?

Ze behoren wel tot de onderdelen van de grondslag waar dit forum op staat.
Je hoeft niets te schrappen. Ik wilde graag duidelijkheid over de vraag of je nu het gesprek wilt blijven voeren. Je schreef een aantal posts geleden dat je de discussie maar wilde stoppen. Dat vind ik prima, maar wees dan ook zo goed geen vragen meer aan mij te stellen.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 19 jan 2022, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Homoseksualiteit

Bericht door TSD »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Er gaat voor het gevoel een haast oneindig traject aan vooraf. Tucht kan nooit ware bekering en boetvaardigheid in de weg staan. Tucht roept op en doet een dringend appel op ware bekering en boetvaardigheid.
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in de vergevingsgezindheid van God zoals die in Psalm 32 wordt bejubeld. Mijn vertrouwen in de vergevingsgezindheid van mensen is een stuk minder. Kijk alleen maar even op dit forum rond.
Binnen de tucht is de vergevingsgezindheid van mensen helemaal niet aan de orde. Het gaat juist om de vergevingsgezindheid van God en daarom wordt een zondaar teruggeroepen zijn zondige weg, om hem te behouden. Ik heb het idee dat je geen flauw benul hebt van wat tucht werkelijk inhoudt. Het lijkt erop dat je het ziet als straf ter genoegdoening.
Wat de tucht werkelijk inhoudt kunnen in mijn ogen alleen de mensen zeggen die er mee in aanraking zijn geweest. In mijn directe omgeving ken ik slechts 1 persoon op wie dat van toepassing is. Op je 20e daarmee in aanraking komen en dan op je 40-jarig huwelijksfeest daar nog zogenaamd grappige opmerkingen over moeten horen van mensen uit je eigen kerkgemeenschap. Sorry, ik heb niet zoveel vertrouwen in de toepassing van dat 'wondermiddel' om mensen te behouden.
De kerkelijke tucht is door God ingesteld en om dat dan denigrerend 'wondermiddel' noemen, dat is op zijn aller, allerzachtst gezegd: oneerbiedig.

De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
Ik vind dit heel erg wat je nu schrijft.

Zeker, Gods knechten en ambtsdragers maken grote fouten, maar je gaat hier echt de Bijbelse grens over.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Er gaat voor het gevoel een haast oneindig traject aan vooraf. Tucht kan nooit ware bekering en boetvaardigheid in de weg staan. Tucht roept op en doet een dringend appel op ware bekering en boetvaardigheid.
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in de vergevingsgezindheid van God zoals die in Psalm 32 wordt bejubeld. Mijn vertrouwen in de vergevingsgezindheid van mensen is een stuk minder. Kijk alleen maar even op dit forum rond.
Ik begrijp niet goed waarom je lid geworden van dit forum als je in meerdere postings duidelijk je onvrede over het forum/jouw mede-forummers uit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Homoseksualiteit

Bericht door TSD »

Erik1960 schreef:
TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
Ik probeerde de conclusie uit je zinnen samen te vatten, maar ik vond het te erg wat er dan stond. Dus maar weer weggehaald.

Ik zou je vriendelijk willen verzoeken nog eens door te lezen wat je hebt geschreven, te bedenken wat je daarmee eigenlijk zegt en daarna je reactie te verwijderen. Doe ik dat ook met deze reactie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dus we moeten 1 Korinthe 5 en Zondag 31 maar schrappen?

Ze behoren wel tot de onderdelen van de grondslag waar dit forum op staat.
Je hoeft niets te schrappen. Ik wilde graag duidelijkheid over de vraag of je nu het gesprek wilt blijven voeren. Je schreef een aantal posts geleden dat je de discussie maar wilde stoppen. Dat vind ik prima, maar wees dan ook zo goed geen vragen meer aan mij te stellen.
Bij nader inzien had ik dat beter niet kunnen schrijven. Maar wat voor mij de deur een beetje dicht heeft gedaan is het feit dat je niet rechtstreeks op de Bijbelgedeelten die ik heb geciteerd, wilt ingaan. Jouw exegetische uitleg van Psalm 32 is volledig uit het verband getrokken. Je kunt overal wel het raster van de liefde op blijven willen leggen, maar alleen eenzijdig Gods liefde benadrukken en het spreken over het eisende recht Gods, namelijk dat Hij geen gemeenschap kan en wil hebben met zondaren die voortleven in openbare zonden en ongerechtigheid, wegwuiven, is geen liefde zoals God Liefde is. Dat is eerder een dreunende gong of een schelklinkend metaal...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef: Ik baseer dit op je eerdere uitlatingen, bv. over de overspelige vrouw in Johannes 8.

Verder blijf je heel slim in het ontwijken... er is nooit een antwoord gekomen op vragen over de noodzaak van bekering als het gaat om het leven in overspel of een homoseksuele relatie. En nu heb je een excuus omdat deze discussie is afgesplitst van het topic waar het oorspronkelijk in stond. Dat geeft ernstig te denken.
Waar ik tegenover God vrijuit mag spreken, is dat op dit forum bepaald niet toegestaan.
Dat geeft denkelijk aan waar je staat ten opzichte van homoseksuele relaties en misschien ook ten opzichte van overspelige relaties.
Dan kloppen mijn vermoedens dienaangaande op grond van de voortdurende ontwijking van vragen.
Ik denk dat het dan eerlijk zou zijn om je uit te schrijven voor dit forum - je staat immers niet achter de grondslag.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
Ik vind dit heel erg wat je nu schrijft.

Zeker, Gods knechten en ambtsdragers maken grote fouten, maar je gaat hier echt de Bijbelse grens over.
Ik vind het even erg en zeker over de Bijbelse grens dat die grote fouten gemaakt worden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef: Ik baseer dit op je eerdere uitlatingen, bv. over de overspelige vrouw in Johannes 8.

Verder blijf je heel slim in het ontwijken... er is nooit een antwoord gekomen op vragen over de noodzaak van bekering als het gaat om het leven in overspel of een homoseksuele relatie. En nu heb je een excuus omdat deze discussie is afgesplitst van het topic waar het oorspronkelijk in stond. Dat geeft ernstig te denken.
Waar ik tegenover God vrijuit mag spreken, is dat op dit forum bepaald niet toegestaan.
Dat geeft denkelijk aan waar je staat ten opzichte van homoseksuele relaties en misschien ook ten opzichte van overspelige relaties.
Dan kloppen mijn vermoedens dienaangaande op grond van de voortdurende ontwijking van vragen.
Ik denk dat het dan eerlijk zou zijn om je uit te schrijven voor dit forum - je staat immers niet achter de grondslag.
Mogelijk is er eerder sprake van self fullfilling prophecy wanneer je vooral de dingen wilt horen die je vermoedens bevestigen. Ik doe mijn best me aan de forumregels te houden en mijn aarzelingen en twijfels binnen die kaders te uiten. Dat is bij het ene topic zeker een grotere uitdaging dan bij het andere.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
TSD schreef: De ondeugden van mensen uit kerkgemeenschappen hebben niets, maar dan ook helemaal niets met de waarde van de kerkelijke tucht te maken. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater wil weggooien. Daarmee wil je in feite wijzer zijn dan God, Hij heeft de kerkelijke tucht ingesteld en in handen gelegd van beperkte, zondige mensjes, door Hem hiertoe geroepen in het ambt.
Nu komen we ergens... misschien is het wel teveel gevraagd van beperkte, zondige mensjes. Het gaat niet alleen om ondeugden van beperkte zondige mensjes uit kerkgemeenschappen maar ook om de ondeugden van beperkte, zondige mensjes in het ambt.
Ik vind dit heel erg wat je nu schrijft.

Zeker, Gods knechten en ambtsdragers maken grote fouten, maar je gaat hier echt de Bijbelse grens over.
Ik vind het even erg en zeker over de Bijbelse grens dat die grote fouten gemaakt worden.
Zeker.

Maar daar ging het nu niet over.

Het feit dat fouten gemaakt worden door zondige ambtsdragers in het proces van de kerkelijke tucht, rechtvaardigt op generlei wijze het afschrijven/afschaffen van die kerkelijke tucht. Dan zeg je eigenlijk dat 1 Korinthe 5 en Zondag 31 niet thuishoren op dit forum.

Je gooit het kind met het badwater weg, zoals @TSD terecht schreef.

En dan kun je je 1000 keer verschuilen achter Gods liefde, maar de liefde van God kan ook tuchtigend en bestraffend zijn.

Al 't aardrijk smeek' U, neergebogen;
het heff' de schoonste psalmen aan,
gezangen, die Uw Naam verhogen,
de glorie van Uw wonderdaân.
Komt, allen, ziet Gods wijze wegen;
wat is Zijn werking hoog geducht,
hetzij Hij 't mensdom met Zijn zegen
bezoekt, of met Zijn strenge tucht!
Psalm 66 vers 2 (berijmd)
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 19 jan 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dus we moeten 1 Korinthe 5 en Zondag 31 maar schrappen?

Ze behoren wel tot de onderdelen van de grondslag waar dit forum op staat.
Je hoeft niets te schrappen. Ik wilde graag duidelijkheid over de vraag of je nu het gesprek wilt blijven voeren. Je schreef een aantal posts geleden dat je de discussie maar wilde stoppen. Dat vind ik prima, maar wees dan ook zo goed geen vragen meer aan mij te stellen.
Bij nader inzien had ik dat beter niet kunnen schrijven. Maar wat voor mij de deur een beetje dicht heeft gedaan is het feit dat je niet rechtstreeks op de Bijbelgedeelten die ik heb geciteerd, wilt ingaan. Jouw exegetische uitleg van Psalm 32 is volledig uit het verband getrokken. Je kunt overal wel het raster van de liefde op blijven willen leggen, maar alleen eenzijdig Gods liefde benadrukken en het spreken over het eisende recht Gods, namelijk dat Hij geen gemeenschap kan en wil hebben met zondaren die voortleven in openbare zonden en ongerechtigheid, wegwuiven, is geen liefde zoals God Liefde is. Dat is eerder een dreunende gong of een schelklinkend metaal...
Waar jij mijn lezing van Psalm 32 afdoet als exegetisch, is die in mijn relatie met God dagelijkse praktijk. Ik probeer jouw inbreng serieus te nemen en dito te beantwoorden, ook als ik een andere overtuiging heb. Het zou het gesprek al een eind op weg helpen wanneer je dat omgekeerd ook op zou kunnen brengen.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 19 jan 2022, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Je blijft er om heen draaien.

Binnen de kaders van dit forum heeft Psalm 32 niks te maken met de uitleg die jij er aan geeft. En nergens bij onze vaderen kom ik jouw uitleg tegen. Dus je reactie is ook heel moeilijk te begrijpen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef: Het feit dat fouten van zondige mensen in het proces van de kerkelijke tucht, rechtvaardigt op generlei wijze het afschrijven van die kerkelijke tucht.
Zeker.
Daarom, ik herhaal het nog maar een keer, sprak ik ook over legitimiteit en begrip.
Mijn kanttekeningen en twijfels richten zich niet op de tucht als zodanig; wel op de menselijke uitvoering en invulling.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie