Ervaren en Begrijpen

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ervaren en Begrijpen

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Citaat Tim Keller
Het werk van de Zoon wordt aan ons gedaan: we kunnen er deel aan hebben zonder dat te voelen. Maar het werk van de Geest wordt in ons gedaan en bestaat eruit dat we diep geraakt worden - zowel emotioneel als verstandelijk - door de liefde van de Vader. Het werk van de Zoon en van de Geest mag nooit door elkaar gehaald worden; het één mag het ander niet overschaduwen. Uit: hoofdstuk kinderen van God.
1. Is geestelijke adoptie iets wat je zowel ervaart als begrijpt?
2. Hoe kijk je tegen dit citaat aan
Wat gelezen gisteren hierover van ds. GH Kersten:
Ds. GH Kersten schreef: Miskent men den uitgang des Heilige Geestes van den Zoon, dan komt ook de werking van de Geest op zichzelf te staan, los van het werk des Zoons. Het verlossingswerk treedt op den achtergrond; wordt waardeloos; het wordt een soort heiliging des Geestes, los van Christus’ borgwerk. De Heere Jezus leert echter nadrukkelijk, dat het werk de Heiligen Geestes opZijn borgwerk steunt, daarom kon de Geest niet komen zoo langen tijd Christus niet verheerlijkt was.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ervaren en Begrijpen

Bericht door Erasmiaan »

Zoals ik het interpreteer lijkt Keller hier het verschil tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking te noemen (al klopt dat ook niet helemaal).
Zoals ds. Hellenbroek het leerde: De rechtvaardigmaking geschiedt buiten de mens, de heiligmaking binnen ons.

Daarbij is de rechtvaardigmaking een daad van God als rechter.

Ik begrijp nooit zo goed waarom we deze nieuwe theologen over deze kernonderwerpen nodig hebben. Het geeft vooral verwarring.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ervaren en Begrijpen

Bericht door Mistig »

Erasmiaan schreef: Ik begrijp nooit zo goed waarom we deze nieuwe theologen over deze kernonderwerpen nodig hebben. Het geeft vooral verwarring.
Omdat God wil dat elke tijd zijn voorgangers heeft die steeds op een verfrissende manier de Bijbelse noties uit mogen leggen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ervaren en Begrijpen

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef: Hoe kijk ik tegen dit citaat aan:
We kunnen er deel aan hebben zonder dat te voelen. Het gaat volgens mij om de vereniging met de Zoon. Dat geloof je en voel je.
Dat ben ik met je eens, en zo zie ik het zelf ook. Er is geen onbewust geloven.

In het schema dat Keller hier hanteerd, valt de vereniging van een zondaar met de Zoon echter onder het heilstoepassende werk van de Heilige Geest, en niet onder het heilsverwervende werk van Christus.

Eigenlijk ben je het dus met Keller eens.
Dat klopt. Ik kom hier later op terug.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ervaren en Begrijpen

Bericht door Erasmiaan »

Mistig schreef:
Erasmiaan schreef: Ik begrijp nooit zo goed waarom we deze nieuwe theologen over deze kernonderwerpen nodig hebben. Het geeft vooral verwarring.
Omdat God wil dat elke tijd zijn voorgangers heeft die steeds op een verfrissende manier de Bijbelse noties uit mogen leggen.
Daar is niets mis mee en dat is ook niet wat ik niet begrijp. Dit soort citaten wekt alleen maar verwarring.
Plaats reactie