Vreze des Heeren als leefstijl

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Vreze des Heeren als leefstijl

Bericht door Susanna »

Ik zocht naar "vreze des Heeren" (als leefstijl van de ware christen). Ik heb 910 resultaten gevonden op dit forum over "de vreze des Heeren" maar niet echt wat ik zocht.

2 vragen.

1. Wat is vreze des Heeren?
2. Kunnen niet wedergeboren mensen wandelen in de vreze deze Heeren?


Stelling over vreze des Heeren:
Het evangelie is/maakt het verschil tussen bang zijn voor God en God vrezen.
Uitgelegd door Burk Parsons: "Wanneer we de liefde van God in Christus kennen, drijft de Geest alle vrees uit en welt liefde en aanbidding in ons op, opdat wij onze zaligheid met vreze en beven mogen uitwerken; en de Heere, coram Deo, voor Zijn aangezicht, met eerbied en ontzag mogen dienen."

a. Eens met de stelling en uitleg
b. Oneens omdat ...
c. Eens met stelling, oneens met uitleg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreze des Heeren als leefstijl

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Ik zocht naar "vreze des Heeren" (als leefstijl van de ware christen). Ik heb 910 resultaten gevonden op dit forum over "de vreze des Heeren" maar niet echt wat ik zocht.

2 vragen.

1. Wat is vreze des Heeren?
2. Kunnen niet wedergeboren mensen wandelen in de vreze deze Heeren?


Stelling over vreze des Heeren:
Het evangelie is/maakt het verschil tussen bang zijn voor God en God vrezen.
Uitgelegd door Burk Parsons: "Wanneer we de liefde van God in Christus kennen, drijft de Geest alle vrees uit en welt liefde en aanbidding in ons op, opdat wij onze zaligheid met vreze en beven mogen uitwerken; en de Heere, coram Deo, voor Zijn aangezicht, met eerbied en ontzag mogen dienen."

a. Eens met de stelling en uitleg
b. Oneens omdat ...
c. Eens met stelling, oneens met uitleg

Over twee vragen:
1. Het is een in kinderlijk vertrouwen wandelen met God. Dit is beter te zien dan te verwoorden. Als je niet jaloers op een mens kunt worden die zegt een christen te zijn zou er dan niet iets mis zijn? Woord en daad mogen niet tegengesteld zijn, maar komen in de 'vreze des Heeren' overeen.
2. Uit bovenstaande beschrijving zal blijken dat dat kan niet kan.
De vreze des Heeren heeft niets van doen met bang zijn in die zin van angstig zijn. Het is een leven in ootmoed en (daar heb je het woord) en tere kinderlijke vreze. Zoals een kind opziet en vertrouwd op zijn vader en moeder. Deze kinderlijke vreze is een leven als een kind ten opzichten van zijn of haar hemelse Vader.
Over de stellingen:
Die genoemde stellingen vindt ik wat gekunsteld. Je kunt het niet altijd goed omschrijven. Je ziet aan een kind hoe de verhouding tot zijn ouders is, en als daar geen kinderlijk vertrouwen is dan is er wat mis in de verhouding kind/ouder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vreze des Heeren als leefstijl

Bericht door Susanna »

@DIA wat een mooi antwoord.
Plaats reactie