Godsontmoeting, God ervaren

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door eilander »

Susanna schreef:Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Je leest soms in boeken: 'toen kwam er met kracht in mijn ziel: (volgt bijbeltekst)'. Dat kan dus ook zonder die kracht. Dat je bijvoorbeeld wakker wordt met een bijbeltekst in je hart, die je dan toch even niet meer loslaat, maar doet vragen: Heere, hebt u er iets mee te zeggen?

Althans, ik denk dat ds. Blok dat ermee bedoelde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Susanna schreef:Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Je leest soms in boeken: 'toen kwam er met kracht in mijn ziel: (volgt bijbeltekst)'. Dat kan dus ook zonder die kracht. Dat je bijvoorbeeld wakker wordt met een bijbeltekst in je hart, die je dan toch even niet meer loslaat, maar doet vragen: Heere, hebt u er iets mee te zeggen?

Althans, ik denk dat ds. Blok dat ermee bedoelde.
Maar we moeten wel, en dat doen er thans heel weinig, zo is mijn ondervinding, het verschil zien tussen een voorkomende waarheid en een inkomende waarheid. Een voorkomende waarheid komt op in je hoofd, of je verstand, je geheugen. In inkomende waarheid komt van Boven, en is met kracht.
Er zijn mensen die alle teksten die ze in gedachten krijgen houden voor inkomende waarheden, als zijnde van de Heilige Geest ingestort. Maar op de manier waarop ze spreken is het wonder niet te merken. Als het geen wonder is, en er veranderd niets aan een mens, dan lijkt me de zaak wel waard om terdege te onderzoeken. Een punt is ook een heel ander denken over God en de staat van de mens. Ik zou dan ook meer kennis nemen van een mens die uit het leven en uit de bevinding spreekt. Dan is ds. Blok te verstaan, althans voor degenen die er vatbaar voor zijn, want ook niet ieder mens is er vatbaar voor. Ook dit werd eens in een preek van ds. Lamain opgemerkt. Niet iedereen verstaat een ander, en dat kan ook niet als niet op hetzelfde Fundament wordt gebouwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Susanna schreef:Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Je leest soms in boeken: 'toen kwam er met kracht in mijn ziel: (volgt bijbeltekst)'. Dat kan dus ook zonder die kracht. Dat je bijvoorbeeld wakker wordt met een bijbeltekst in je hart, die je dan toch even niet meer loslaat, maar doet vragen: Heere, hebt u er iets mee te zeggen?

Althans, ik denk dat ds. Blok dat ermee bedoelde.
Maar we moeten wel, en dat doen er thans heel weinig, zo is mijn ondervinding, het verschil zien tussen een voorkomende waarheid en een inkomende waarheid. Een voorkomende waarheid komt op in je hoofd, of je verstand, je geheugen. In inkomende waarheid komt van Boven, en is met kracht.
Er zijn mensen die alle teksten die ze in gedachten krijgen houden voor inkomende waarheden, als zijnde van de Heilige Geest ingestort. Maar op de manier waarop ze spreken is het wonder niet te merken. Als het geen wonder is, en er veranderd niets aan een mens, dan lijkt me de zaak wel waard om terdege te onderzoeken. Een punt is ook een heel ander denken over God en de staat van de mens. Ik zou dan ook meer kennis nemen van een mens die uit het leven en uit de bevinding spreekt. Dan is ds. Blok te verstaan, althans voor degenen die er vatbaar voor zijn, want ook niet ieder mens is er vatbaar voor. Ook dit werd eens in een preek van ds. Lamain opgemerkt. Niet iedereen verstaat een ander, en dat kan ook niet als niet op hetzelfde Fundament wordt gebouwd.
Dank. Dit maakt dingen duidelijker. Ik las, toen ik googelede naar "woorden krijgen", dat er wel vier ijkpunten zijn waaraan we teksten die een mens voor de aandacht komen, moeten toetsen:

1 Het moet het gaan om echte Schriftwoorden. Ds. Kievit waarschuwt terecht voor allerlei „indrukken”, „gevoelens” of „openbaringen” die boven de Schrift uitgaan of er zelfs tegenin gaan
2. Het (ingegeven) Woord moet slaan op de situatie waarin het wordt ontvangen. Het is als een antwoord van Godswege op de vragen waarmee we worstelen en de sleutel waarmee de deur van het Evangelie wordt geopend.
3. We dienen we ons af te vragen of de gekregen woorden ons tot Hem voeren Die ze gaf. Brengen ze tot Christus en tot besliste daden en overgave aan de wil van God?
4. Al is het zo dat de Heere soms bepaalde teksten of psalmregels bijzonder aan ons zegent, de meest standvastige christenen leven niet slechts bij enkele losse teksten. Zij zoeken hun „gang en treden” vast te maken in het gehele Woord.

Het hele artikel: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... afe8dd000f
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door DDD »

Susanna schreef:
GGotK schreef:Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Ik denk dat hij bedoelt dat God dagelijks met hem sprak. De uitdrukkingen komen niet zo heel bescheiden over. Ik weet niet of je nu hierop moet afgaan.

Zou het niet moeten zijn het 'fluisteren van de wind'?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Susanna schreef:
GGotK schreef:Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Ik denk dat hij bedoelt dat God dagelijks met hem sprak. De uitdrukkingen komen niet zo heel bescheiden over. Ik weet niet of je nu hierop moet afgaan.

Zou het niet moeten zijn het 'fluisteren van de wind'?
Nee, na de val spreekt God niet meer door "het fluisteren van de wind". Niet in die zin dat er Zijn woord in daadwerkelijk in verstaan wordt. Wat anders is natuurlijk het opmerken van het spreken van God in de natuur. Maar door de natuur wordt de mens niet zaligmakend onderwezen. God spreekt niet buiten Zijn Woord om.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door eilander »

Maar zo zegt ds. P. Blok het wél: ... door het fluisteren van de wind.
Dat hier 'luisteren' werd geschreven is een scanfout van Digibron. Kijk het origineel maar na.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat je bijvoorbeeld wakker wordt met een bijbeltekst in je hart, die je dan toch even niet meer loslaat, maar doet vragen: Heere, hebt u er iets mee te zeggen?
Althans, ik denk dat ds. Blok dat ermee bedoelde.
Ik liep dagenlang met een tekst, die opeens in me opkwam, ik wist niet eens in welk bijbelboek die stond.
Opgezocht, maar begreep de context niet. Ik moet bekennen dat ik er niet biddend mee doende was. :nonnon
En die zondagochtend las de predikant dat bijbelgedeelte en koos hij die tekst uit.
En dan valt het Woord als dauw op verdord gras.
Niet gezocht, en toch gekregen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

Mara schreef:
eilander schreef: Dat je bijvoorbeeld wakker wordt met een bijbeltekst in je hart, die je dan toch even niet meer loslaat, maar doet vragen: Heere, hebt u er iets mee te zeggen?
Althans, ik denk dat ds. Blok dat ermee bedoelde.
Ik liep dagenlang met een tekst, die opeens in me opkwam, ik wist niet eens in welk bijbelboek die stond.
Opgezocht, maar begreep de context niet. Ik moet bekennen dat ik er niet biddend mee doende was. :nonnon
En die zondagochtend las de predikant dat bijbelgedeelte en koos hij die tekst uit.
En dan valt het Woord als dauw op verdord gras.
Niet gezocht, en toch gekregen!
Bijzonder en mooi.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

Ik deel dit stukje. Wat vinden jullie ervan?

1. Kan de duivel ook met teksten kan opereren? Hoe weet je het verschil?
2. Hoe nauwer leven, hoe meer betrouwbaar de teksten zijn die je krijgt?
a. Hoezo
b. Ik dacht dat, hoe meer je met het Woord leeft, bestudeert, hoe meer de teksten ook opkomen uit het Woord zelf. Bijvoorbeeld tijdens je Bijbelstudie, leestijd, onder het Woord zitten, luisteren naar preken.
Ik zou het zo willen zeggen: naarmate ons leven nauwer gebonden is aan Schrift, kerk, Woord en sacrament en wij meer in deze weg des geloofs leven en bediend worden, is het `krijgen van woorden 'in engere zin meer betrouwbaar, al blijven vergissingen mogelijk en werkelijk. Het kan dan ook zeer wel zijn, dat wij een tekst niet weten te staan, zelfs menen hem totaal niet te kennen, terwijl dit toch wel het geval is. Dit is echter volstrekt geen bezwaar.

Ook moet met het feit gerekend worden, dat ook de duivel met teksten opereren kan en zich weet aan te sluiten bij een complexe factoren in ons zieleleven, bij een levensbegeerte, een bijzondere situatie in ons leven, enz., zodat wij kunnen menen dat de Geest sprak en het was de duivel, die als zwarte duivel een storm in ons hart deed ontstaan en teksten op deed komen, of als witte duivel ons vlees streelde en met waarheid en belofte werkte. Wie zich van al deze feiten bewust is, zal een kritische instelling leren innemen om het snode van het kostelijke te scheiden
Bron: Het krijgen van woorden of teksten door ds. I. Kieviet
http://www.hetgekrookteriet.com/Ingezon ... eksten.pdf
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Ik deel dit stukje. Wat vinden jullie ervan?

Het krijgen van woorden of teksten door ds. I. Kieviet
http://www.hetgekrookteriet.com/Ingezon ... eksten.pdf
Dank voor de link. Ik hoop het boekje te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie