Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door Susanna »

Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.

Wat betekent dit woord zachtmoedigheid?
Hoe ontvang je op deze manier het Woord?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door ejvl »

Susanna schreef:Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.

Wat betekent dit woord zachtmoedigheid?
Hoe ontvang je op deze manier het Woord?
Volgens de kantekeningen:

74) afgelegd hebbende
Dit is het eerste deel der ware bekering, het kwaad te laten; Ps. 34:15; Jes. 1:16.

75) vuiligheid en
Dat is, zonde die vuil en stinkend voor God is, en vooral die vuile en lelijke zonden, die vermeld worden door den apostel Petrus, 1 Petr. 4:3.

76) overvloed van boosheid,
Dat is, alle overvloeiende en uitstekende boosheid. De christenen moeten alle boosheid, hoedanig die zij, afleggen, 1 Cor. 5:7; 1 Petr. 2:1, maar inzonderheid, die uitsteekt en overvloeit.

77) ontvangt met zachtmoedigheid
Namelijk door geloof en gehoorzaamheid.

78) het Woord,
Dat is, de leer van het Evangelie.

79) dat in u geplant wordt,
Grieks ingeplant; namelijk door den dienst der leraren, die planten en nat maken, 1 Cor. 3:6, en het woord, als een onvergankelijk zaad in de harten der mensen zaaien, waardoor zij wedergeboren worden en opwassen. Zie Luk. 8:11; 1 Petr. 1:23, en 1 Petr. 2:2.

80) kan zaligmaken.
Namelijk vergezeld zijnde met de kracht en werking van de Heiligen Geest, en door het geloof aangenomen; Joh. 3:5.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door Terri »

Ik vond dit wel enige uitleg geven. ( link hieronder)
In het Grieks heeft het enigszins een andere benadering, dan in het Hebreeuws begreep ik.
In het oude testament betekent het vooral armoede, las ik.
Maar nederig, ootmoedig, vernederd ( vanwege onze zonden) is ook een uitleg.
Het heeft allemaal raakvlakken met elkaar.

https://psalmboek.nl/wat-de-bijbel-zegt ... moedig.php
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door Susanna »

Terri schreef:Ik vond dit wel enige uitleg geven. ( link hieronder)
In het Grieks heeft het enigszins een andere benadering, dan in het Hebreeuws begreep ik.
In het oude testament betekent het vooral armoede, las ik.
Maar nederig, ootmoedig, vernederd ( vanwege onze zonden) is ook een uitleg.
Het heeft allemaal raakvlakken met elkaar.

https://psalmboek.nl/wat-de-bijbel-zegt ... moedig.php
Wat een mooi stukje van ds. Pieters. Ja, eens. Het heeft allemaal raakvlakken met elkaar. Als je echt de teksten gaat lezen, en de verwijzingen ontstaat er iets wat zo mooi is. En goed.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door Susanna »

ejvl schreef:
Susanna schreef:Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.

Wat betekent dit woord zachtmoedigheid?
Hoe ontvang je op deze manier het Woord?
Volgens de kantekeningen:

74) afgelegd hebbende
Dit is het eerste deel der ware bekering, het kwaad te laten; Ps. 34:15; Jes. 1:16.

75) vuiligheid en
Dat is, zonde die vuil en stinkend voor God is, en vooral die vuile en lelijke zonden, die vermeld worden door den apostel Petrus, 1 Petr. 4:3.

76) overvloed van boosheid,
Dat is, alle overvloeiende en uitstekende boosheid. De christenen moeten alle boosheid, hoedanig die zij, afleggen, 1 Cor. 5:7; 1 Petr. 2:1, maar inzonderheid, die uitsteekt en overvloeit.

77) ontvangt met zachtmoedigheid
Namelijk door geloof en gehoorzaamheid.

78) het Woord,
Dat is, de leer van het Evangelie.

79) dat in u geplant wordt,
Grieks ingeplant; namelijk door den dienst der leraren, die planten en nat maken, 1 Cor. 3:6, en het woord, als een onvergankelijk zaad in de harten der mensen zaaien, waardoor zij wedergeboren worden en opwassen. Zie Luk. 8:11; 1 Petr. 1:23, en 1 Petr. 2:2.

80) kan zaligmaken.
Namelijk vergezeld zijnde met de kracht en werking van de Heiligen Geest, en door het geloof aangenomen; Joh. 3:5.
Bedankt. Waardevol. Ik heb mijn studiebijbel (SV) erbij gepakt. Daar staan ook heel mooie aantekeningen bij over de heiliging. Ik kom er achter dat ik zo weinig weet.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Woord ontvangen (met zachtmoedigheid)

Bericht door Johannes S »

Ik denk dat Handelingen 17:11 daar ook mee te maken heeft.
''En deze waren edeler, dan die te Thessaloniki waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren''.
Enkele definities van (toe)genegenheid of eraan verwant:
Welwillendheid
Aanklevend
Aanhankelijkheid
Gezindheid
Overgave
Gunst
Dienstwillig- of bereidwilligheid van hart
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie