De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Orchidee »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
In een stadion zitten veel meer mensen dan in een kerkgebouw. Dus dat trekt de vergelijking weer in evenwicht.

En verder begrijp ik niet waarom het kerkgebouw volgens jou niet Gods huis is. De dominee of de ouderling zegt het namelijk elke zondag in het gemeenschappelijk gebed.
Dat kan wél gezegd worden maar hebben ze gelijk?
Dat zou betekenen als je altijd (al bijna 20 jaar soms) in een klaslokaal of gymzaal of aula van een school naar de kerk gaat dat je dan nooit meer in Gods Huis bent/komt.
Mag toch hopen dat je een kerkgebouw niet als een heilig gebouw ziet?!
Het is gewoon een gebouw van hout of steen waar Gods Woord word gebracht.
Natuurlijk is het fijn om een ("eigen") kerkgebouw te hebben maar daar is niet alleen "Gods Huis" dat kan ook in een autogarage zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Ah, nu opeens de voetbalstadions in het buitenland. Daar zul je vast beter mee op de hoogte te zijn dan ik. Wat de regels betreft zet je twee dingen tegenover elkaar die niet tegenover elkaar staan. Vertrouwen in God betekent niet dat regels niet gelden. Bij regels gaat het niet om vertrouwen maar om gehoorzaamheid. En God vraagt in Zijn Woord om gehoorzaamheid aan de overheid, ook als je daar geen enkel vertrouwen in hebt. Verder is het aan de kerken zelf om invulling te geven aan de maatregelen rondom corona, want dat zijn richting de kerken alleen dringende adviezen. Of Gods Woord jou meer waard is dan voetbal voor de wereld waard is, kan ik niet beoordelen.

En nee, een kerkgebouw is geen 'Gods huis'. Tegelijk geldt dat de Heere de verkondiging gebruikt om zondaren te verzoenen. Ik ben weleens in een zaaltje geweest waar voor de dienst op zondag de fietsen naar buiten werden gereden en na afloop weer binnen werden gezet. Dat deed m.i. niet onder voor een kerkgebouw. Maar Gods huis stond alleen in Jeruzalem.
Je valse beschuldiging in de eerste zin werp ik verre van mij. De overheid geeft adviezen en ik ben het met die adviezen niet meer eens. Ze zijn voor de kerken, zeker nu en zeker in deze tijd, veel te proportioneel geworden. Ik hoop dat spoedig Psalm 122: 1 (berijmd) weer in vervulling gaat voor de gehele gemeente.

En verder zing ik elke zondag graag Psalm 84: 1 en 5. Dit in reactie op je laatste alinea.
Er staat helemaal geen beschuldiging, laat staan een valse. En je mag van mij zingen wat je wilt. Psalm 84 is inderdaad een prachtige Psalm die zingt over het verlangen om in de tempel in Jeruzalem te zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:Er staat helemaal geen beschuldiging, laat staan een valse. En je mag van mij zingen wat je wilt. Psalm 84 is inderdaad een prachtige Psalm die zingt over het verlangen om in de tempel in Jeruzalem te zijn.
Mag ik het verlangen van Psalm 84 dan dus volgens jou niet toepassen op deze tijd?

Dat zou opzienbarend zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door DDD »

Toch hoor ik inderdaad ook wel eens predikanten over Gods huis praten als ze het hebben over het huis van gebed van de gemeente. Ik denk dat als je het ze moeilijk maakt, ze zullen zeggen dat het gaat over de vergadering van ware christusgelovigen, waar je in bent.

Dominees die serieus beweren dat het gebouw zelf Gods huis is, zullen er niet veel zijn. Ik mag toch aannemen dat ze dat in hun opleiding wel meekrijgen. Dat is meer een roomse gedachte dan een gereformeerde.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Toch hoor ik inderdaad ook wel eens predikanten over Gods huis praten als ze het hebben over het huis van gebed van de gemeente. Ik denk dat als je het ze moeilijk maakt, ze zullen zeggen dat het gaat over de vergadering van ware christusgelovigen, waar je in bent.

Dominees die serieus beweren dat het gebouw zelf Gods huis is, zullen er niet veel zijn. Ik mag toch aannemen dat ze dat in hun opleiding wel meekrijgen. Dat is meer een roomse gedachte dan een gereformeerde.
Ik hoor ook wel eens de term 'binnen de wanden van dit bedehuis'. Dus dat zou goed kunnen kloppen. Is @Ditbenik het daar ook mee eens?

Toch hoor ik dat laatste ook geregeld hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door DDD »

Ik vermoed dat dat meer een kwestie van napraten dan van nadenken is, dan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Er staat helemaal geen beschuldiging, laat staan een valse. En je mag van mij zingen wat je wilt. Psalm 84 is inderdaad een prachtige Psalm die zingt over het verlangen om in de tempel in Jeruzalem te zijn.
Mag ik het verlangen van Psalm 84 dan dus volgens jou niet toepassen op deze tijd?

Dat zou opzienbarend zijn.
Je blijft dingen roepen die ik niet gezegd heb. Ik kan hier wel weer op reageren, maar de kans is groot dat je dan opnieuw iets gaat verzinnen. Daar heb ik geen zin in.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Er staat helemaal geen beschuldiging, laat staan een valse. En je mag van mij zingen wat je wilt. Psalm 84 is inderdaad een prachtige Psalm die zingt over het verlangen om in de tempel in Jeruzalem te zijn.
Mag ik het verlangen van Psalm 84 dan dus volgens jou niet toepassen op deze tijd?

Dat zou opzienbarend zijn.
Je blijft dingen roepen die ik niet gezegd heb. Ik kan hier wel weer op reageren, maar de kans is groot dat je dan opnieuw iets gaat verzinnen. Daar heb ik geen zin in.
Jij schrijft dat deze Psalm zingt over het verlangen om in de tempel van Jeruzalem te zijn. Daar ben ik het mee eens. Maar mijns inziens mag je er ook meer lessen uit trekken, voor de tijd waarin wij leven. Je kunt dat toch ook toepassen op de kerk, Gods huis, de werkplaats van de Heilige Geest, waar God wil werken onder de prediking van Wet en Evangelie? Dat is mijn vraag.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door DDD »

Nee, want een kerkgebouw is niet Gods huis. De heilige schrift zegt over de gemeente: U bent de tempel van God, u bent Gods gebouw.

Een kerkgebouw kan een gewijde sfeer hebben, en het is goed als een kerkgebouw ook echt een kerkgebouw is, maar desalniettemin is het niets dan hout en steen en wat dies meer zij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door eilander »

Ik had de discussie even verplaatst hiernaartoe.
Anselmus schreef:
Ditbenik schreef: En nee, een kerkgebouw is geen 'Gods huis'. Tegelijk geldt dat de Heere de verkondiging gebruikt om zondaren te verzoenen. Ik ben weleens in een zaaltje geweest waar voor de dienst op zondag de fietsen naar buiten werden gereden en na afloop weer binnen werden gezet. Dat deed m.i. niet onder voor een kerkgebouw. Maar Gods huis stond alleen in Jeruzalem.
Het gaat inderdaad niet om het gebouw, maar wel om de Gemeente:
Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid (1 Tim. 3:15).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Er staat helemaal geen beschuldiging, laat staan een valse. En je mag van mij zingen wat je wilt. Psalm 84 is inderdaad een prachtige Psalm die zingt over het verlangen om in de tempel in Jeruzalem te zijn.
Mag ik het verlangen van Psalm 84 dan dus volgens jou niet toepassen op deze tijd?

Dat zou opzienbarend zijn.
Wel op deze tijd (bedeling), niet op het kerkgebouw. Dus wel de dienst van God, ook de samenkomst van de gemeente, maar kerkgebouw is niet gelijk aan de tempel van het OT.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Erskinees »

Als je het hebt over het huis van Piet, dan woont Piet daar. Ergens wonen is immers het kenmerk van een huis van iemand. God woont niet in de kerk. In die zin ben ik het met eens met degenen die zeggen dat dit eigenlijk niet klopt. Anderzijds is de samenkomst van de gemeente wel een plaats waar God is, waar hij werkt. Daar wordt gepreekt, gebeden en gezongen. Dus wat mij betreft is de uitdrukking ook niet verkeerd, maar strikt geinterpreteerd, naar de betekenis van een huis, klopt het inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Terri »

Erskinees schreef:Als je het hebt over het huis van Piet, dan woont Piet daar. Ergens wonen is immers het kenmerk van een huis van iemand. God woont niet in de kerk. In die zin ben ik het met eens met degenen die zeggen dat dit eigenlijk niet klopt. Anderzijds is de samenkomst van de gemeente wel een plaats waar God is, waar hij werkt. Daar wordt gepreekt, gebeden en gezongen. Dus wat mij betreft is de uitdrukking ook niet verkeerd, maar strikt geinterpreteerd, naar de betekenis van een huis, klopt het inderdaad niet.
Precies, want er staat ook: waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden. Maar als er geen eredienst o.i.d. is, dan woont God er niet. Het is in combi met Zijn Gemeente, denk ik.
Wel denk ik nog na over het gegeven dat de Bijbel in het gebouw is, hoe mag je dat duiden?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef:
Erskinees schreef:Als je het hebt over het huis van Piet, dan woont Piet daar. Ergens wonen is immers het kenmerk van een huis van iemand. God woont niet in de kerk. In die zin ben ik het met eens met degenen die zeggen dat dit eigenlijk niet klopt. Anderzijds is de samenkomst van de gemeente wel een plaats waar God is, waar hij werkt. Daar wordt gepreekt, gebeden en gezongen. Dus wat mij betreft is de uitdrukking ook niet verkeerd, maar strikt geinterpreteerd, naar de betekenis van een huis, klopt het inderdaad niet.
Precies, want er staat ook: waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden. Maar als er geen eredienst o.i.d. is, dan woont God er niet. Het is in combi met Zijn Gemeente, denk ik.
Wel denk ik nog na over het gegeven dat de Bijbel in het gebouw is, hoe mag je dat duiden?
Hoe bedoel je dat precies die laatste vraag?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef:
Terri schreef:
Erskinees schreef:Als je het hebt over het huis van Piet, dan woont Piet daar. Ergens wonen is immers het kenmerk van een huis van iemand. God woont niet in de kerk. In die zin ben ik het met eens met degenen die zeggen dat dit eigenlijk niet klopt. Anderzijds is de samenkomst van de gemeente wel een plaats waar God is, waar hij werkt. Daar wordt gepreekt, gebeden en gezongen. Dus wat mij betreft is de uitdrukking ook niet verkeerd, maar strikt geinterpreteerd, naar de betekenis van een huis, klopt het inderdaad niet.
Precies, want er staat ook: waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden. Maar als er geen eredienst o.i.d. is, dan woont God er niet. Het is in combi met Zijn Gemeente, denk ik.
Wel denk ik nog na over het gegeven dat de Bijbel in het gebouw is, hoe mag je dat duiden?
Hoe bedoel je dat precies die laatste vraag?
Ik weet het zelf eigenlijk niet goed...ik kwam dit bv tegen:
https://www.gerritveldman.nl/gods-woord ... de-bijbel/

Maar het boek ( Bijbel) welke op de kansel ligt is niet de Heere Jezus, want dat is afgoderij.

Misschien dat je me zo ( een beetje ;) ) begrijpt? Of ben ik nu aan het filosoferen? :?

Ik wil liever niet heel persoonlijk worden, maar het besef dat de Bijbel de Woorden Gods bevatten en zo duidelijk soms tot je spreekt, heeft mij altijd met eerbied vervuld, misschien te mystiek?
Plaats reactie