De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef:
Lilian1975 schreef:
Terri schreef:
Erskinees schreef:Als je het hebt over het huis van Piet, dan woont Piet daar. Ergens wonen is immers het kenmerk van een huis van iemand. God woont niet in de kerk. In die zin ben ik het met eens met degenen die zeggen dat dit eigenlijk niet klopt. Anderzijds is de samenkomst van de gemeente wel een plaats waar God is, waar hij werkt. Daar wordt gepreekt, gebeden en gezongen. Dus wat mij betreft is de uitdrukking ook niet verkeerd, maar strikt geinterpreteerd, naar de betekenis van een huis, klopt het inderdaad niet.
Precies, want er staat ook: waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden. Maar als er geen eredienst o.i.d. is, dan woont God er niet. Het is in combi met Zijn Gemeente, denk ik.
Wel denk ik nog na over het gegeven dat de Bijbel in het gebouw is, hoe mag je dat duiden?
Hoe bedoel je dat precies die laatste vraag?
Ik weet het zelf eigenlijk niet goed...ik kwam dit bv tegen:
https://www.gerritveldman.nl/gods-woord ... de-bijbel/

Maar het boek ( Bijbel) welke op de kansel ligt is niet de Heere Jezus, want dat is afgoderij.

Misschien dat je me zo ( een beetje ;) ) begrijpt? Of ben ik nu aan het filosoferen? :?

Ik wil liever niet heel persoonlijk worden, maar het besef dat de Bijbel de Woorden Gods bevatten en zo duidelijk soms tot je spreekt, heeft mij altijd met eerbied vervuld, misschien te mystiek?
Nee hoor.. ik begrijp het wel. En ook dat de Heilige Geest er is. De werkplaats zeg maar... De Heere spreekt door Zijn Woord. En zo moeten we er ook mee omgaan.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Isala »

Wij gebruiken het woord kerk voor zowel het gebouw als de gemeente.
Dat maakt het verwarrend.

De gelovige is een levende steen:
1 Petrus 2:5 dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus.

De gelovige is ook het huis van Christus:
Hebreeën 3:6
Christus echter is getrouw over Zijn huis als Zoon. Zijn huis zijn wij, als wij tenminste de vrijmoedigheid en de roem van de hoop tot het einde toe onwrikbaar vasthouden.

Vervolgde christenen die samenkomen op geheime plaatsen in bossen of grotten, zijn in die zin helemaal niet bezig met een gebouw.
Hora est!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Susanna »

God woont niet in een gebouw, hoe mooi of hoe eenvoudig het ook is. De Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt

Dat betekent niet dat een kerk of ander gebouw geen deel uitmaakt van Gods plan - want dat kan het wel zijn. Als Gods Woord daar wordt gepredikt, als mensen God daar bidden en daken... als ze daar de sacramenten vieren zal God het gebruiken als een instrument in Zijn handen. Het is slechts een hulpmiddel - maar het is nog steeds een hulpmiddel dat God gebruikt voor Zijn glorie.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Johannes S »

Gods Huis in deze bedeling is de Gemeente, het lichaam van Christus, bestaande uit de verzoende gelovigen uit Jood en niet-Jood.

Dit gebouw waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen, zijn verder alle gelovigen die verzoend zijn door het kruis en waar God in woont door Woord en Geest. Waar Jezus Christus in het hart regeert en Koning is. Zie Efeziers 2/ 1 Timotheus 3:15/Hand.17:24/1 Korinthe 12.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Susanna »

Ik ls ook nog dit: "Sommige kerkgebouwen verliezen hun belang wanneer ze "witgekalkte graven" worden, zoals Jezus sprak in Mattheüs 23:27. Ze zijn weelderig, mooi, imposant - maar dood. De grootsheid van een gebouw heeft geen verband met het geloof van zijn mensen. God kan Zijn volk overal ontmoeten."

Is dit een goede omschrijving? Bron got questions
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Bogerman »

RD van vandaag, ds. Van de Weg:

Er zijn nog steeds plaatsen waar God meer tegenwoordig is dan op andere plaatsen. En deze ”heilige plaatsen” in een profane wereld zijn niet digitaal op te roepen. Gods wereldwijde kerk krijgt in deze bedeling lokaal zichtbaar vorm in gemeenten die ontstaan en samenkomen op ”gewijde plaatsen”, soms in kathedralen, soms in hutjes met een golfplaten dak. Geest en natuur zijn niet tegen elkaar uit te spelen. Geest en lichaam trouwens ook niet. Daarom verzamelt Gods gemeente Zich fysiek rond Woord en sacrament. Ons concrete lichaam heeft een concrete plaats nodig, waar God hoorbaar, zichtbaar en tastbaar vensters biedt op Zijn Koninkrijk dat is en komen zal.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Susanna »

Bogerman schreef:RD van vandaag, ds. Van de Weg:

Er zijn nog steeds plaatsen waar God meer tegenwoordig is dan op andere plaatsen. En deze ”heilige plaatsen” in een profane wereld zijn niet digitaal op te roepen. Gods wereldwijde kerk krijgt in deze bedeling lokaal zichtbaar vorm in gemeenten die ontstaan en samenkomen op ”gewijde plaatsen”, soms in kathedralen, soms in hutjes met een golfplaten dak. Geest en natuur zijn niet tegen elkaar uit te spelen. Geest en lichaam trouwens ook niet. Daarom verzamelt Gods gemeente Zich fysiek rond Woord en sacrament. Ons concrete lichaam heeft een concrete plaats nodig, waar God hoorbaar, zichtbaar en tastbaar vensters biedt op Zijn Koninkrijk dat is en komen zal.
Dat past er mooi bij zeg!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De kerk Gods huis? Uit: Kerkdiensten met testen

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:Ik ls ook nog dit: "Sommige kerkgebouwen verliezen hun belang wanneer ze "witgekalkte graven" worden, zoals Jezus sprak in Mattheüs 23:27. Ze zijn weelderig, mooi, imposant - maar dood. De grootsheid van een gebouw heeft geen verband met het geloof van zijn mensen. God kan Zijn volk overal ontmoeten."

Is dit een goede omschrijving? Bron got questions
Een kerkgebouw is mijns inziens gewoon een gebouw.
Het gaat in Matt.23:27 over mensen en niet over kerkgebouwen.
27 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.
28 Alzo ook schijnt gij wel den mensen van buiten rechtvaardig, maar van binnen zijt gij vol geveinsdheid en ongerechtigheid.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie