Vergeeft God verborgen zonden?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Hoe te reageren?
Een element die ik nog niet heb gezien (of even over het hoofd zie), is de weg van het gebed. Voor de vader bidden is een vorm van liefde geven, waarin je aan de ene kant het probleem weg mag leggen bij de Heere en aan de andere kant zorgt het ervoor dat je op dit schuldige punt niet met hem mee hoeft te blijven gaan.
Vanaf volwassen leeftijd vervalt in ieder geval het aspect gehoorzaamheid als onderdeel van het eren, omdat je dan een zelfstandige persoon bent.
Een ander element is dat hij inmiddels gestopt is met alcohol gebruik. Dat verandert de zaak ten opzicht van iemand die volhard in zonden.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Mannetje »

Toch zegt de Bijbel: Die zijn overtredingen bekent en laat, enz.
-
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Hendrien »

Toch blijf ik nog worstelen met een alcoholverslaving als ziekte. Hoe zien jullie dit? En ook met andere verslavingen zoals anorexia bijv.?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Orchidee »

Anorexia is géén verslaving!
Dat is echt een ziekte!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:Anorexia is géén verslaving!
Dat is echt een ziekte!
Amorexia is inderdaad een ziekte. Die ziekte uit zich in een eetverslaving.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Orchidee »

Dat heet BED.
Binge eating disorder.
Of boulimia, dat gaat vaak gepaard met overgeven, laxeren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door windorgel »

Nee, eetverslaving is de verzamelnaam voor aandoeningen als anorexia, boulimia, binge-eating etc. Een eetverslaving kan inhouden dat je heel erg veel eet, of juist bijna niets.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Hendrien »

Orchidee schreef:Anorexia is géén verslaving!
Dat is echt een ziekte!
Is een verslaving geen ziekte volgens jou? Anorexia is ook een soort verslaving.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Susanna »

Hendrien schreef:Toch blijf ik nog worstelen met een alcoholverslaving als ziekte. Hoe zien jullie dit? En ook met andere verslavingen zoals anorexia bijv.?
Ik zie alcoholisme als een ziekte, die meer kapot maakt dan je lief is. Een eetstoornis is een psychische aandoening die wordt gekenmerkt door verstoord eetgedrag. Een echte ziekte.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Mannetje »

Een vraag die nu bij mij boven komt: Als iemand verkeerde dingen doet als gevolg van een ziekte, is dat dan geen zonde?
Als we het niet als zonde zien, dan heeft dat vergaande consequenties.
Als we het wel als zonde zien, evenzo.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Orchidee »

Susanna schreef:
Hendrien schreef:Toch blijf ik nog worstelen met een alcoholverslaving als ziekte. Hoe zien jullie dit? En ook met andere verslavingen zoals anorexia bijv.?
Ik zie alcoholisme als een ziekte, die meer kapot maakt dan je lief is. Een eetstoornis is een psychische aandoening die wordt gekenmerkt door verstoord eetgedrag. Een echte ziekte.
Hier kan ik me wel in vinden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Karlstad1970 »

Heftig om te Lezen Susanna en confronterend, mijn vader heb ik nooit gekend zonder alcohol misbruik, het is idd een ziekte die meerdere oorzaken kan hebben zoals erfelijkheid en bv trauma’s, het is een van de moeilijkste verslavingen om af te komen, ik heb mijn vader pas kunnen vergeven toen hij al overleden was aan Korsakoff, hij gaf het wel vaak toe dat hij het deed en toonde dan spijt, mijn moeder ontkende het altijd tot haar dood toe, dat vind ik nog moeilijker dan dat van mijn pa, het ontkennen is ook een zonde en zo word de zonde moedwillig verborgen en naar de kinderen en buitenwereld mooi weer gespeeld.

Lieve mensen ik weet nu vanuit mijn vak dat deze verslaving binnen onze refo wereld enorm is laten we vooral bidden en niet oordelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Vanaf volwassen leeftijd vervalt in ieder geval het aspect gehoorzaamheid als onderdeel van het eren, omdat je dan een zelfstandige persoon bent.
Is dat zo?
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Hendrien »

Mannetje schreef:Een vraag die nu bij mij boven komt: Als iemand verkeerde dingen doet als gevolg van een ziekte, is dat dan geen zonde?
Als we het niet als zonde zien, dan heeft dat vergaande consequenties.
Als we het wel als zonde zien, evenzo.
Ja, het is zeker zonde. Daar wil ik niets af doen. Maar ik heb er moeite mee dat bijv. alcoholisten in onze samenleving worden afgeschilderd als misdadigers, maar mensen met bijv. eetstoornissen en psychoses niet.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vergeeft God verborgen zonden?

Bericht door Bruna »

Hendrien schreef:
Mannetje schreef:Een vraag die nu bij mij boven komt: Als iemand verkeerde dingen doet als gevolg van een ziekte, is dat dan geen zonde?
Als we het niet als zonde zien, dan heeft dat vergaande consequenties.
Als we het wel als zonde zien, evenzo.
Ja, het is zeker zonde. Daar wil ik niets af doen. Maar ik heb er moeite mee dat bijv. alcoholisten in onze samenleving worden afgeschilderd als misdadigers, maar mensen met bijv. eetstoornissen en psychoses niet.
Je bedoelt dat alcoholisme, eetstoornis en psychose zijn oorzaak heeft?
Maar het is ook wel belangrijk om te kijken wat het gevolg is van deze genoemde zaken voor de persoon zelf en de omgeving. Tevens wat je actief zelf doet om alcoholist te worden. Dat actieve zie ik bij psychose niet zo.
Plaats reactie