Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Bertiel »

helma schreef:In de eerste plaats denk ik aan mijn eigen vader. Vanaf de kleuterschool catechisatie van hem gehad tot mijn 18e.
O
een heel oud bericht Helma, maar ik zou je willen vragen of je wat kan delen hoe je vader hier inhoudt aan gaf.
Je oud predikant J.M.J. Kieviet heeft dit ook wel eens geschreven over zijn vader.
Misschien wel goed om een nieuw topic te openen, geloofsopvoeding vanaf de wieg of zo. Ik wil graag gebruik maken van jullie ervaring in deze
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door Herman »

Het begint gewoon met elke dag 'ik ga slapen ik ben moe' zingen en dat volhouden. En dan de kinderbijbel. Dus je hoeft ze nog niet voor te lezen uit een verantwoorde dogmatiek.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door helma »

Bertiel schreef:
helma schreef:In de eerste plaats denk ik aan mijn eigen vader. Vanaf de kleuterschool catechisatie van hem gehad tot mijn 18e.
O
een heel oud bericht Helma, maar ik zou je willen vragen of je wat kan delen hoe je vader hier inhoudt aan gaf.
Je oud predikant J.M.J. Kieviet heeft dit ook wel eens geschreven over zijn vader.
Misschien wel goed om een nieuw topic te openen, geloofsopvoeding vanaf de wieg of zo. Ik wil graag gebruik maken van jullie ervaring in deze
Mijn vader was ouderling en gaf officieel catechisatie. Dat is denk ik niet wat je bedoelt. Toen ik 4 was ging ik voor het eerst; het eerste poosje bij Bart Roest. Daarna nam mijn vader het over totdat ds J Koster onze (eerste)predikant was. Dat was het jaar dat ik op belijdeniscatechisatie ging.


Over huisgodsdienst is er een mooi boekje van dr Joel Beeke
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Het begint gewoon met elke dag 'ik ga slapen ik ben moe' zingen en dat volhouden. En dan de kinderbijbel. Dus je hoeft ze nog niet voor te lezen uit een verantwoorde dogmatiek.
Maar wat als de kinderen ‘tot hun verstand gekomen zijn’ en het zingen van ‘ik ga slapen...’ en de kinderbijbel niet meer toereikend zijn? Hoe moet je dan de huisgodsdienst verder vorm geven?

Het is (voor mij) een grote worsteling, om de kinderen in het opgroeien te blijven betrekken op Gods Woord en de weg naar de zaligheid. Tot mijn schaamte en verdriet moet ik terugkijkend zeggen dat het veel beter had gemoeten.

Onze huisgodsdienst bestaat (ongeveer) nu uit:
- Bidden en Bijbel lezen aan tafel,
- Gezamenlijke kerkgang,
- Motiveren van het wekelijks catechesatiebezoek,
- Zondagavond zingen en om beurten een gebed,
- Goede gesprekken tussendoor proberen te arrangeren.

Eigenlijk heel mager. Graag had ik nog toegevoegd:
- Elke dag een gebed om beurten,
- Elke dag zingen,
- Gezamenlijke dagsluiting, (en opening).
- Veel meer kerkelijke activiteiten, die als gezin mogelijk zijn en gespreksstof geven.

Deze laatsten lukken me nu niet meer, daar ben ik te laat mee. En ook de diverse agenda’s zijn soms weerbarstig.

Naast de inhoud is ook de vorm (en gewenning) erg belangrijk, begin er vooral jong mee!

Ik ben erg benieuwd hoe anderen het doen met jongere en oudere jeugd. Bij ons in de leeftijd van 21 tot 12 jaar. Wat mij betreft wel een apart topic waard (als het nog niet bestaat).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door Herman »

Dat zijn inderdaad serieuze vragen. Bertiel is pas enkele weken/maanden vader, vandaar dat we wat laagdrempelig kunnen starten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Dat zijn inderdaad serieuze vragen. Bertiel is pas enkele weken/maanden vader, vandaar dat we wat laagdrempelig kunnen starten.
Zeker, dat is zo. Naast de interesse naar de invulling van de huisgodsdienst van andere forummers, wil ik dan ook vooral Bertiel (en jou ;)) meegeven: begin vroeg en breng structuur aan en hou vol! Mooi ook dat deze vragen al bij ouders leven, als de kinderen nog heel jong zijn.

Kun/wil jij met ons delen, @Herman, hoe jij en je vrouw invulling geven aan huisgodsdiest aan jullie jonge gezin?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Charles »

Herken je worsteling helemaal. Ook de uiteenlopende leeftijden zijn lastig. We probeerden in het verleden op zondagmiddag een werkje te doen. Dat eindigde heel vaak in een drama omdat één van de kinderen steevast blokkeerde.

Ooit wel eens bij een gezin meegegeten waarbij ze na eten uit de bijbel lazen en er een gesprek kwam over wat er net gelezen was. Vader vroeg dan of iemand er wat over zeggen wilde, gaf zelf aan wat hem opviel, moeder vulde aan, één van de kinderen zei wat etc. Dat vond ik mooi, maar zelf lijkt me dat heel moeilijk om te doen. Wel eens geprobeerd (bijbelgedeelte waar ik verklaringen over had gelezen dus eea kon aanvullen) maar heel druk aan tafel met stuiterbal aan tafel, kleintje die gek doet, rest die gaat lachen etc.

Volgens mij is er 'markt' om gezinnen hierin te ondersteunen d.m.v. kant en klare werkjes etc.
Laatst gewijzigd door Charles op 07 jun 2021, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Kun/wil jij met ons delen, @Herman, hoe jij en je vrouw invulling geven aan huisgodsdienst aan jullie jonge gezin?
Dat verliest zich in een groot gevecht om de aandacht. Maar we doen de gewone dingen. Vooral het herhaaldelijk lezen van bijbelverhalen, waardoor de kinderen die mee gaan opzeggen en scanderen is bij ons populair. (De roep van Bartimeüs, zeg maar)
Zingen doen de kinderen vaak op school en maar af en toe thuis. Voor het gebed kies ik altijd het avondgebed uit, en dan probeer ik de kinderen ook zelf wat te laten bidden, zo vroeg als mogelijk.
Maar nummer 4 zingt bijvoorbeeld wel al mee (die is anderhalf) terwijl nummer 3 (bijna 3) dat nooit deed en nu ineens het hele gebedje kan zingen.
Ik heb een tijdje christelijke verhalen voorgelezen op, maar die verhalen matchen niet met de leeftijd.

En verder is het veel ethiek; vechtenden kinderen uit elkaar halen, vrede stichten, snoepjesdieven het mijn en dijn leren, schuttingtaal bestraffen. Dat is dan wel geen huisgodsdienst, maar toch eigenlijk ook weer wel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben gezegend met mijn vrouw, die heel veel dicipline heeft. Het is soms ontmoedigend voor haar als de kinderen (7 tot 11 jaar) zitten te klieren en je ze steeds bij de les moet roepen. Daarnaast is ze erg open en praat ze makkelijk over geloofszaken. Ikzelf heb daar wat meer moeite mee.

's morgens (word door mijn vrouw gedaan, ik ben altijd vroeg aan het werk):
* Psalmverzen school zingen
* Kinderbijbel
* Momenteel: Vragenboekje leren Boekenfonds Reformatorisch Appel, maar mijn vrouw heeft in plaats daarvaan ook bijbelteksten aangeleerd
* Mijn vrouw bid dan altijd met de kinderen op de knieen

Middageten: Bijbel, stukje uitleg / even erover praten, bidden (1 van de kinderen mag danken. zijn vaak wat standaard zinnetjes die ze bidden, maar ze leren dan in ieder geval hardop bidden).

Avondeten:
Zelfde als bij middageten. Als we bijbel lezen ga ik er wat uitgebreider op in met wat uitleg of vragen, maar ik lees ook vak de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil (nu in het tweede deel bezig).

Bij het naar bed brengen lezen we een dagboek, en bidden we met de kinderen. Elk kind brengen we persoonlijk naar bed. Voor de jongste een HHJO dagboekje. Met de oudste twee hebben we de Christenreis/Christinnenreis uitgelegd door kinderen van van Vuuren gelezen. De Heilige oorlog was alleen haalbaar voor de oudste, en met de oudste lezen we nu de Institutie van Calvijn geparafraseerd en verkort door Evert Barten.

Het is per kind heel verschillend wat haalbaar is. De oudste begrijpt al best heel veel, terwijl het bij de middelste voor ons gevoel snel langs haar heen gaat.

Bidden doen we altijd hardop. Samen zingen is met name 's ochtends de schoolpsalmen. Verder zijn we helaas niet zo muzikaal, en werkt samen zingen niet zo goed bij ons. Wat er wel gebeurt, gebeurt helaas ook vaak gewoontematig. Maar het is toch denk ik goed om een bepaalde structuur te hebben, waar de kinderen aan gewend zijn.

Ik vind het spannend hoe het zal gaan als de puberteit e.d. gaat komen. Dan zullen we het toch wat los moeten laten, en zal het georganiseerde niet meer zo haalbaar zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door Bertiel »

Herman schreef:Dat zijn inderdaad serieuze vragen. Bertiel is pas enkele weken/maanden vader, vandaar dat we wat laagdrempelig kunnen starten.
Bertiel is vader in wording, maar we willen ons wel voorbereiden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door merel »

Bertiel schreef:
Herman schreef:Dat zijn inderdaad serieuze vragen. Bertiel is pas enkele weken/maanden vader, vandaar dat we wat laagdrempelig kunnen starten.
Bertiel is vader in wording, maar we willen ons wel voorbereiden
Inderdaad het grote verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zijn moeder vanaf moment zwangerschap en vaders vader vanaf geboorte. Althans zo heeft mijn man het ervaren.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:Het begint gewoon met elke dag 'ik ga slapen ik ben moe' zingen en dat volhouden. En dan de kinderbijbel. Dus je hoeft ze nog niet voor te lezen uit een verantwoorde dogmatiek.
Maar wat als de kinderen ‘tot hun verstand gekomen zijn’ en het zingen van ‘ik ga slapen...’ en de kinderbijbel niet meer toereikend zijn? Hoe moet je dan de huisgodsdienst verder vorm geven?

Het is (voor mij) een grote worsteling, om de kinderen in het opgroeien te blijven betrekken op Gods Woord en de weg naar de zaligheid. Tot mijn schaamte en verdriet moet ik terugkijkend zeggen dat het veel beter had gemoeten.

Onze huisgodsdienst bestaat (ongeveer) nu uit:
- Bidden en Bijbel lezen aan tafel,
- Gezamenlijke kerkgang,
- Motiveren van het wekelijks catechesatiebezoek,
- Zondagavond zingen en om beurten een gebed,
- Goede gesprekken tussendoor proberen te arrangeren.

Eigenlijk heel mager. Graag had ik nog toegevoegd:
- Elke dag een gebed om beurten,
- Elke dag zingen,
- Gezamenlijke dagsluiting, (en opening).
- Veel meer kerkelijke activiteiten, die als gezin mogelijk zijn en gespreksstof geven.

Deze laatsten lukken me nu niet meer, daar ben ik te laat mee. En ook de diverse agenda’s zijn soms weerbarstig.

Naast de inhoud is ook de vorm (en gewenning) erg belangrijk, begin er vooral jong mee!

Ik ben erg benieuwd hoe anderen het doen met jongere en oudere jeugd. Bij ons in de leeftijd van 21 tot 12 jaar. Wat mij betreft wel een apart topic waard (als het nog niet bestaat).
Bij ons zijn ze 8-13 en het is inderdaad een worsteling.
- bidden en bijbel lezen aan tafel. Regelmatig begint een van de kinderen het ontbijt met gebed. Als er vriendjes mee eten vraag ik hen ook regelmatig om de maaltijd te beginnen of te eindigen met gebed.
- catechisatie
- soms zingen op zondagavond
- gesprekken tussendoor of nav het bijbellezen
- 's avonds hardop bidden met de kinderen en dan proberen hen te leren om niet automatisch elke avond hetzelfde te bidden

Aankomende zomer gaan de kinderen met de kerk mee op kamp. Ik ben heel benieuwd wat zij daar aan stille tijd oppakken en meenemen.

@ maanenschijn De gezamenlijke dag afsluiting zou je toch ook bij het avondeten kunnen doen?

Onze kinderen groeien al best wel in een seculiere omgeving op. Deel van de familie doet nergens aan en ook veel klasgenoten niet. Dan krijg je vanzelf ook meer gesprekken over het hoe en waarom van dingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door eilander »

Hier in leeftijd van 5 tot jongvolwassen. Bijzonder moeilijk om verschillende leeftijden en verschillende belangstelling bij elkaar te houden. Een paar dingen wat wij doen:
- het lukt niet meer om iedereen tegelijkertijd aan het ontbijt te hebben, behalve op zondag. Dat maakt het ook al lastig
- verder vragen we wel alle gezinsleden aanwezig te zijn bij maaltijden, gezamenlijk zingen, dagafsluiting, etc.
- bij één van de maaltijden lezen we uit een kinderbijbel, in twee versies. Als de oudsten er niet zijn, lezen we een eenvoudige kinderbijbel. En anders voor wat oudere leeftijd
- als we uit de Bijbel lezen, leest iedereen mee. Soms geef ik wat uitleg tussendoor, maar ik houd het Bijbellezen vrij kort
- gebeden doe ik altijd zelf (of mijn vrouw als ik er niet ben). Ik vraag wel bij dagafsluiting of er gebedspunten zijn, en als die tijdens de maaltijd naar voren komen, bid ik er op dat moment voor. Verder hanteer ik de gebedskalender van Open Doors.
- dagafsluiting: we lezen bijbel, dagboek en we bidden. Meestal probeer ik in dat gebed ook voorbede te doen, elke dag wat anders: buren, familie, zending, Israël, kerk, dominee, eenheid, scholen, overheid, christelijke politici, jongeren uit de gemeente, ouderen uit de gemeente, andere kerken op ons dorpje, enz.
- verder leren we door de week een bijbeltekst aan, meestal de tekst van één van de preken van zondag. Voor de jongsten een verkorte versie.
- zingen doen we met de jongsten bij het naar bed gaan, verder alleen op zondag. Ik zou het graag door de week ook doen, maar het duurt allemaal al erg lang in zo'n gezin
- preekbesprekingen tijdens de maaltijden op zondag, redelijk kort en altijd gericht op de vraag: wat heeft de Heere in deze preek tegen jou willen zeggen? We doen dit tijdens de maaltijd, omdat er net na de kerkdienst gewoon behoefte is aan een lekkere koek en gezelligheid... we proberen sowieso wat lekkere dingen tussendoor en aan het eind van de dag te eten om er geen vervelende dag van te maken (voor zover dat tóch al niet zo ervaren wordt, helaas)
- op zondag vragen we de kinderen een boek te lezen wat iets met de Heere en Zijn dienst te maken heeft. Zelf lees ik ook een boek voor, ook vrij kort.
- catechisatie volgen is verplicht, overige activiteiten zoals een bijbelkring moedigen we aan
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door merel »

eilander schreef:Hier in leeftijd van 5 tot jongvolwassen. Bijzonder moeilijk om verschillende leeftijden en verschillende belangstelling bij elkaar te houden. Een paar dingen wat wij doen:
- het lukt niet meer om iedereen tegelijkertijd aan het ontbijt te hebben, behalve op zondag. Dat maakt het ook al lastig
- verder vragen we wel alle gezinsleden aanwezig te zijn bij maaltijden, gezamenlijk zingen, dagafsluiting, etc.
- bij één van de maaltijden lezen we uit een kinderbijbel, in twee versies. Als de oudsten er niet zijn, lezen we een eenvoudige kinderbijbel. En anders voor wat oudere leeftijd
- als we uit de Bijbel lezen, leest iedereen mee. Soms geef ik wat uitleg tussendoor, maar ik houd het Bijbellezen vrij kort
- gebeden doe ik altijd zelf (of mijn vrouw als ik er niet ben). Ik vraag wel bij dagafsluiting of er gebedspunten zijn, en als die tijdens de maaltijd naar voren komen, bid ik er op dat moment voor. Verder hanteer ik de gebedskalender van Open Doors.
- dagafsluiting: we lezen bijbel, dagboek en we bidden. Meestal probeer ik in dat gebed ook voorbede te doen, elke dag wat anders: buren, familie, zending, Israël, kerk, dominee, eenheid, scholen, overheid, christelijke politici, jongeren uit de gemeente, ouderen uit de gemeente, andere kerken op ons dorpje, enz.
- verder leren we door de week een bijbeltekst aan, meestal de tekst van één van de preken van zondag. Voor de jongsten een verkorte versie.
- zingen doen we met de jongsten bij het naar bed gaan, verder alleen op zondag. Ik zou het graag door de week ook doen, maar het duurt allemaal al erg lang in zo'n gezin
- preekbesprekingen tijdens de maaltijden op zondag, redelijk kort en altijd gericht op de vraag: wat heeft de Heere in deze preek tegen jou willen zeggen? We doen dit tijdens de maaltijd, omdat er net na de kerkdienst gewoon behoefte is aan een lekkere koek en gezelligheid... we proberen sowieso wat lekkere dingen tussendoor en aan het eind van de dag te eten om er geen vervelende dag van te maken (voor zover dat tóch al niet zo ervaren wordt, helaas)
- op zondag vragen we de kinderen een boek te lezen wat iets met de Heere en Zijn dienst te maken heeft. Zelf lees ik ook een boek voor, ook vrij kort.
- catechisatie volgen is verplicht, overige activiteiten zoals een bijbelkring moedigen we aan
Waardoor ervaren ( sommige) van jullie kinderen de zondag als vervelende dag?

Op zondag lezen werkt bij ons niet. Overdag wordt er hooguit een DD gelezen, maar verder lukt het mij echt niet. Dat vinden ze echt verspilling van speeltijd. Soms proberen we het in te voeren, bijvoorbeeld in de vakantie ofzo en dan wordt er elke minuut gevraagd 'hoe lang nog". 's Avonds wordt er wel gelezen in bed.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door JvW »

Het kan inderdaad heel lastig zijn om dit vorm te geven, naast de standaardzaken als kerkbezoek, verenigingen, bidden (ook aan de hand van de gebedskalender van Open Doors of TWR) en bijbellezen. Bij het avondeten bid ik altijd en mijn vrouw dankt. We wisselen het vrij gebed af per dag (wel altijd tijdens het avondeten).

Ook wij hebben te maken met uiteenlopende leeftijden (8, 12 en 15). Wat we elke week standaard doen is een gezinsmoment op zondagmiddag. We zijn hier overigens al heel vroeg mee begonnen. Vaak werken we rond een thema dat door de kinderen zelf is aangedragen. We deden dan vaak een stukje onderzoek in de bijbel aan de hand van wat vragen (abcvanhetgeloof.nl, bijbelidee.nl, enz.). Daarna hadden we vaak een proefje (om iets visueel te maken) of een knutselwerkje.
Tegenwoordig doen we eigenlijk meer bijbelstudie rond een bepaald thema. Omdat ze ouder zijn lukt dit eigenlijk vrij goed. En omdat we er heel jong mee begonnen zijn is het een gewoonte. Ze vinden het ook echt leuk. Ze missen het echt als het een keer niet lukt om het gezinsmoment te doen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie