Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door windorgel »

Jannah schreef:Voor ons vind ik dit ook een mooi onderwerp om wat meer over te lezen.

Toen wij (mijn broers en zussen en ik) nog thuis woonden, zongen we zondagmiddags om de beurt een psalm en werd er voorgelezen uit een levensbeschrijving oid. Daar gingen mijn ouders mee door tot je het huis uitging. In sommige gevallen wel tot je 25e/26e of 27e jaar.

Het was denk ik wel goed bedoeld, maar het voelde voor mij (zeker bij het ouder worden) als een verplicht nummer. Voor onze kinderen zou ik dit niet op die manier doen.

Wij hebben er overigens wel mee geleerd dat samen psalmen zingen in een klein groepje niet iets ongemakkelijks is.
Het met elkaar zingen vind ik wel mooi, maar ik kan me goed voorstellen dat het verplicht voorgelezen worden nogal ongemakkelijk voelt als twintigplusser. Het had wellicht een idee geweest om aanwezigheid daarbij vrijblijvend te laten zijn voor de volwassen kinderen.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Karlstad1970 »

Wat mooi te lezen hoe men omgaat met huis Godsdienst maar ook kan worstelen met de jeugd,

Wij zijn gezegend met kinderen die graag muziek maken vaak tijdens het eten en s avonds zo speelt er een orgel en de ander piano en nog wat instrumenten, ook bidden we om beurten voor en na het eten en niemand verplicht maar men komt er zelf mee bv als er iets is met een vriendje of vriendinnetje dan willen ze daar voor bidden, als we Bijbel lezen krijgen we altijd vragen en dan leggen we dat uit, soms uit onszelf en anders vanuit boeken of via Google, ik ben van mening dat als je vanaf de geboorte overal heel open en eerlijk over praat en voorleeft men niet zomaar problemen met de pubers krijgt, hoewel ik begrijp dat dat niet altijd zal opgaan. Probeer altijd zonder oordeel de kinderen te benaderen en erbij te betrekken de Heere zal het zegenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Charles »

Zeer lezenswaardig maar ook zeer beschuldigend: MacCheyne over huisgodsdienst.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-19.pdf

Misschien een goed vaderdag cadeau:

https://www.hertog.nl/artikel/978940290 ... t%20gezin/
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Jannah »

Het aanleren van het doen van een vrij gebed vinden wij nav dit onderwerp erg mooi om op te pakken, ipv ik ga slapen ik ben moe.
Plaats reactie