Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Ad Anker »

Mooi om te lezen en er wat uit mee te nemen.

Bij ons:
's Morgens dagboek wat begrijpelijk is voor kids (11-14 jaar).
's Avonds na het eten podcast van de JBGG. Psalmen en Markus achter de rug, nu christelijk leven. Is prima te volgen voor onze kids over het algemeen, al is de doelgroep wat ouder.
Op vrijdag, zaterdag en zondag sluiten we als gezin de dag af, op andere dagen doen de kinderen het zelf. Op zaterdag bespreken we de preek voor, door het hoofdstuk vast te lezen en het daar even over te hebben. Op zondag is er in het gebed wat meer plaats voor specifieke dingen voor de komende week.
Op dinsdagavond wonen we de Bijbellezing bij, fysiek of via kerkdienstgemist, op dinsdagavonden dat er geen bijbellezing is luisteren we een preek uit een serie. Dat is een uurtje en goed te doen voor de kinderen. Momenteel de bijbellezingen over Elia van ds. Moerkerken.
Op zondag lezen we voor, momenteel over Prinses Maria Louise, de moeder van prins Willem IV. Dus iets geschiedenis/godsdienstachtig.
We zingen steevast na de maaltijd, de te leren psalmen van de kinderen, in de vakantie een moeilijke die we zelf uitkiezen. Voor kerkdiensten zingen we Ps. 84:1 of de bedezang voor de predikatie.
De preek bespreken we 'even' na het eten, niet te lang, wat waren de punten, wat viel je op etc.
Wekelijks leren de kinderen een Bijbeltekst, die dienen ze op zondagmiddag op te zeggen. Op zondagmiddag bespreken we de catechismus voor die aan de beurt is.
Bij een bijzondere zondag (bijv. Avondmaal) bespreken we in de week daarvoorafgaande het formulier, elke avond een stukje.

Als ik zo'n lijstje zie is het gevaar groot om te denken: kijk eens hoe goed we het doen. Dat is niet de bedoeling. Het is wel mooi om iets op te pikken van een ander. Ik vind bijvoorbeeld het punt van Eilander over welke boeken lees je op zondag een goeie. Ik ben daar erg vrij in opgevoed, mijn vrouw wat strakker. We zien er wel op toe dat ze ook wat lezen uit een 'zondags'boek, zoals het hier genoemd wordt, maar een hele dag hoeft van mij niet. Blijft wel een beetje lastig hier. Ik las ook bij iemand die de boeken van Barten samen met de kinderen leest, dat vind ik ook wel een goeie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door eilander »

merel schreef:Waardoor ervaren ( sommige) van jullie kinderen de zondag als vervelende dag?
Met nadruk 'sommigen' inderdaad. Als je aan alles twijfelt, en je afzet tegen God en Zijn Woord, ja dan is de zondag saai. Gelukkig geen discussies over kerkgang, maar o... wat is het daar toch saai. Enerzijds trekken we ons daar niets van aan: een heel enkele keer moeten we hen voorhouden 'aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen' dus dat je in ons gezin wat betreft geen keus hebt.
Maar dat is gelukkig maar zelden nodig, ze schikken zich er wel in.
Anderzijds proberen we dus die zondag wel zo gezellig mogelijk te maken. Er zijn geen verplichtingen buitenshuis, dus iedereen is er. Gelukkig wordt dat altijd door iedereen als heel fijn ervaren.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij heb ik nooit veel meer dan de KinderBijbel gelezen ( door mijn ouders) Als ik het zo lees hadden wij maar een karige bedoeling :hum Maar hoe goed bedoeld ook allerlei dingen zijn, kan dat juist jongeren later ook niet afhouden? Zo van en nu heb ik genoeg gehad met de 'verplichtingen'?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
merel schreef:Waardoor ervaren ( sommige) van jullie kinderen de zondag als vervelende dag?
Met nadruk 'sommigen' inderdaad. Als je aan alles twijfelt, en je afzet tegen God en Zijn Woord, ja dan is de zondag saai. Gelukkig geen discussies over kerkgang, maar o... wat is het daar toch saai. Enerzijds trekken we ons daar niets van aan: een heel enkele keer moeten we hen voorhouden 'aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen' dus dat je in ons gezin wat betreft geen keus hebt.
Maar dat is gelukkig maar zelden nodig, ze schikken zich er wel in.
Anderzijds proberen we dus die zondag wel zo gezellig mogelijk te maken. Er zijn geen verplichtingen buitenshuis, dus iedereen is er. Gelukkig wordt dat altijd door iedereen als heel fijn ervaren.
Zou het helpen dat ze voor een keer een hele andere dienst mogen volgen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door eilander »

Nee.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Volgens mij heb ik nooit veel meer dan de KinderBijbel gelezen ( door mijn ouders) Als ik het zo lees hadden wij maar een karige bedoeling :hum Maar hoe goed bedoeld ook allerlei dingen zijn, kan dat juist jongeren later ook niet afhouden? Zo van en nu heb ik genoeg gehad met de 'verplichtingen'?
Ik denk dat kinderen van voor de puberteit, het gewoon accepteren en normaal vinden. Die tijd moet je echt benutten.

Ik sta er nog voor, maar ik denk dat je in de puberteit soms wel wat moet loslaten. Je moet dan echt kiezen wat je echt belangrijk vind, en waar je geen punt van maakt en wat je los moet laten. En blijven praten, maar ga er maar aan staan.

Verder is het denk ik ook belangrijk dat je met je kinderen speelt, een goeie mop met ze tapt of wat leuks gaat doen. Als er een goede balans is, en de relatie is goed, dat worden de moment die verplicht zijn ook minder als last ervaren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Nee.
Waarom zou het niet helpen denk je?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Nee.
Waarom zou het niet helpen denk je?
Ik zou niet weten waarom dit zou helpen. We willen dat ook niet, onze kinderen horen bij onze gemeente. Als je dat loslaat, wordt het er echt niet duidelijker op.
En dan nog... een dienst die ver van onze praktijk af staat, willen we niet. Dus ik weet niet waar je aan denkt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door eilander »

Terwijl ik het bericht aan Geytenbeekje zit te schrijven, denk ik dat het belangrijkste nog vergeten wordt door mij: bid voor je kinderen en laat ze zo af en toe ook weten dat er voor hen gebeden wordt in de binnenkamer.

En: als er écht iets voorvalt, proberen we te praten en te bidden met onze kinderen. Hoe oud ze ook zijn. Dat gebeurt niet vaak, misschien ook te weinig.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Nee.
Waarom zou het niet helpen denk je?
Ik zou niet weten waarom dit zou helpen. We willen dat ook niet, onze kinderen horen bij onze gemeente. Als je dat loslaat, wordt het er echt niet duidelijker op.
En dan nog... een dienst die ver van onze praktijk af staat, willen we niet. Dus ik weet niet waar je aan denkt?
Ik heb toen ik jonger was ( 18,19) kerkdiensten geluisterd van de Geref.kerk-synodaal achteraf gezien denk ik van : Waar was ik aan begonnen, maar aan de andere kant verlangde ik juist weer naar de klassiek-gereformeerde opvattingen. Waar sta je en wat doet het andere met je heb ik enigszins wel als verrijkend ervaren.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgens mij heb ik nooit veel meer dan de KinderBijbel gelezen ( door mijn ouders) Als ik het zo lees hadden wij maar een karige bedoeling :hum Maar hoe goed bedoeld ook allerlei dingen zijn, kan dat juist jongeren later ook niet afhouden? Zo van en nu heb ik genoeg gehad met de 'verplichtingen'?
Ik denk dat kinderen van voor de puberteit, het gewoon accepteren en normaal vinden. Die tijd moet je echt benutten.

Ik sta er nog voor, maar ik denk dat je in de puberteit soms wel wat moet loslaten. Je moet dan echt kiezen wat je echt belangrijk vind, en waar je geen punt van maakt en wat je los moet laten. En blijven praten, maar ga er maar aan staan.

Verder is het denk ik ook belangrijk dat je met je kinderen speelt, een goeie mop met ze tapt of wat leuks gaat doen. Als er een goede balans is, en de relatie is goed, dat worden de moment die verplicht zijn ook minder als last ervaren.
Dat denk ik ook. Ik merk dan onze 12-jarige, die altijd zo vatbaar was voor Godsdienst, in rap tempo aan het veranderen is. Maar...soms ook weer met opmerkingen komt, die voor mij dan soms beschamend zijn. Wat Eilander schreef over het laten weten dat er voor hen wordt gebeden vind ik een mooie.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat ze merken dat het bij de ouders geen lippentaal is. Anders prikken ze er zo doorheen. Wees als ouders eerlijk en open. Ook over je worstelingen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Bertiel »

allemaal heel hartelijk dank voor de inkijkjes in jullie levens! We leren graag van jullie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Susanna »

Ik heb volwassen kinderen en ik weet dat alleen God hun ogen kan openen voor de waarheid van het evangelie. Maar ik ben als ouder wel geroepen om trouw te zijn en het goede nieuws te delen ( Romeinen 10:17 )

Voor mezelf heb ik veel aan deze 5 punten.

1. Besteed veel tijd aan gebed voor je "verloren" familieleden.
2. Herinner je eraan dat je zelf ook eens verloren was, totdat de Heere je ogen opende voor de waarheid die in Hem is.
3. Blijf je begrip van het evangelie verdiepen door goede boeken te lezen
4. Als familieleden je verleden ter sprake brengen, vertel dan over het verschil dat Christus in je leven heeft gemaakt. Vertel over het werk van heiliging en dat we als gelovigen niet volmaakt zijn. Dat is een goede kans om het evangelie te delen.
5. Deel niet alleen het evangelie, als je familie op bezoek komt, maar we probeer te vertellen over het werk van de Heere in je leven.

Getuigenis geven aan onze familie is een uiting van onze liefde voor hen.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Jannah »

Voor ons vind ik dit ook een mooi onderwerp om wat meer over te lezen.

Toen wij (mijn broers en zussen en ik) nog thuis woonden, zongen we zondagmiddags om de beurt een psalm en werd er voorgelezen uit een levensbeschrijving oid. Daar gingen mijn ouders mee door tot je het huis uitging. In sommige gevallen wel tot je 25e/26e of 27e jaar.

Het was denk ik wel goed bedoeld, maar het voelde voor mij (zeker bij het ouder worden) als een verplicht nummer. Voor onze kinderen zou ik dit niet op die manier doen.

Wij hebben er overigens wel mee geleerd dat samen psalmen zingen in een klein groepje niet iets ongemakkelijks is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huisgodsdienst (uit: Gedenk uw voorgangers)

Bericht door Mannetje »

Ik vind het heel logisch dat je iedereen die aanwezig is meeneemt in het gezinsmoment van zingen en een boek voorlezen. Dus ben je ouder, prima, maar dat is onderdeel van de zondag.

Nu speelt het bij ons nog niet, maar ik zou het toch vol willen houden.

Heel veel dingen zijn hier al genoemd, ik zou er vanuit onze praktijk nog een willen noemen. Vanaf groep 4 lezen wij met de kinderen 's avonds bij het naar bed brengen samen uit de Bijbel en een dagboekje. (Zodra ze genoeg kunnen lezen, lezen zij het laatste vers.) Vaak staat daar een vraag o.i.d. waar je nog even over door kan praten, wat in de praktijk ook vaak gebeurt. Daarna vragen we gebedspunten en bidden een vrij gebed voor het kind.
Dit doen we tot ergens eind basisschool, daarna nemen de kinderen het zelf over. (En tot onze vreugde doen ze dat!)
-
Plaats reactie