Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Johannes 10:10

Wat bedoelde de Heere Jezus hiermee?
Wat is het overvloedige leven dan ( ja, ik weet dat het geen welvaartsevangelie is ).
Ik ben nog niet veel christenen tegengekomen die getuigden dat ze overvloed hadden. In mijn jeugd kwam ik alleen maar christenen tegen die niet zeker wisten of God hen genadig wilden zijn. Jezus was verborgen.

Wat is die overvloed in het leven van Zijn volglingen?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Christen »

Johannes 7 vers 37-39?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

Christen schreef:Johannes 7 vers 37-39?
"Stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven)"

Dit zou over Pinksteren kunnen gaan? Dat iemand zelf een bron van levend water door de Heilige Geest. Dat Ontvangers, doorgevers worden?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Christen »

Zat je in je jeugd dan in de Rooms Katholieke kerk ;)?

' Nu ken ik die waarheid zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.. ' dát is de reformatorische taal.
Laatst gewijzigd door Christen op 24 mei 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door eilander »

Een overvloed van genade, zie Rom. 5:17.
Net zo goed als het leven geestelijk bedoeld wordt, zal die overvloed ook geestelijk zijn. De vreugde in Christus kan heel overvloedig zijn, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef:De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Johannes 10:10

Wat bedoelde de Heere Jezus hiermee?
Wat is het overvloedige leven dan ( ja, ik weet dat het geen welvaartsevangelie is ).
Ik ben nog niet veel christenen tegengekomen die getuigden dat ze overvloed hadden. In mijn jeugd kwam ik alleen maar christenen tegen die niet zeker wisten of God hen genadig wilden zijn. Jezus was verborgen.

Wat is die overvloed in het leven van Zijn volglingen?
Het leven dat hierna komt.
Een overvolle, gestampte maat zal men in de schoot geworpen krijgen.
De Heere Jezus is geen koning van deze wereld maar van de volgende.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

Van Ewijk schreef:
Susanna schreef:De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Johannes 10:10

Wat bedoelde de Heere Jezus hiermee?
Wat is het overvloedige leven dan ( ja, ik weet dat het geen welvaartsevangelie is ).
Ik ben nog niet veel christenen tegengekomen die getuigden dat ze overvloed hadden. In mijn jeugd kwam ik alleen maar christenen tegen die niet zeker wisten of God hen genadig wilden zijn. Jezus was verborgen.

Wat is die overvloed in het leven van Zijn volglingen?
Het leven dat hierna komt.
Een overvolle, gestampte maat zal men in de schoot geworpen krijgen.
De Heere Jezus is geen koning van deze wereld maar van de volgende.
Dat weet ik niet. Ik geloof niet dat het op het toekomende leven wijst, gezien de werkwoordsvorm.
Het koningschap van Jezus is voor mij niet iets dat in de toekomst ligt. Christus is op dit moment Koning. Hij zit "op de troon" van de hoogste kosmische autoriteit. Ik bedoel: alle autoriteit in de hemel en op aarde is gegeven aan Gods gezalfde Zoon ( Matt. 28:18 ). Nu al.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef: Dat weet ik niet. Ik geloof niet dat het op het toekomende leven wijst, gezien de werkwoordsvorm.
Het koningschap van Jezus is voor mij niet iets dat in de toekomst ligt. Christus is op dit moment Koning. Hij zit "op de troon" van de hoogste kosmische autoriteit. Ik bedoel: alle autoriteit in de hemel en op aarde is gegeven aan Gods gezalfde Zoon ( Matt. 28:18 ). Nu al.

Johannes 18:36

"Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier."
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

Van Ewijk schreef:
Susanna schreef: Dat weet ik niet. Ik geloof niet dat het op het toekomende leven wijst, gezien de werkwoordsvorm.
Het koningschap van Jezus is voor mij niet iets dat in de toekomst ligt. Christus is op dit moment Koning. Hij zit "op de troon" van de hoogste kosmische autoriteit. Ik bedoel: alle autoriteit in de hemel en op aarde is gegeven aan Gods gezalfde Zoon ( Matt. 28:18 ). Nu al.

Johannes 28:36

"Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier."
Dat sluit elkaar niet uit denk ik. Zijn koninkrijk niet van hier, niet van deze wereld. Maar Hij heerst over deze wereld.
De lijdende dienaar werd immers de Koning der koningen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Johannes 10:10

Wat bedoelde de Heere Jezus hiermee? (...)
Wat is die overvloed in het leven van Zijn volgelingen?
Onmetelijke weldaden van genade, hier in dit leven en hierna.
Zie bijvoorbeeld hoe de apostel Paulus dit beschrijft:
Romeinen 8 schreef:28 En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen der slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

@valcke, dank je wel!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Isala »

Susanna schreef:De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Johannes 10:10

Wat bedoelde de Heere Jezus hiermee?
Wat is het overvloedige leven dan ( ja, ik weet dat het geen welvaartsevangelie is ).
Ik ben nog niet veel christenen tegengekomen die getuigden dat ze overvloed hadden. In mijn jeugd kwam ik alleen maar christenen tegen die niet zeker wisten of God hen genadig wilden zijn. Jezus was verborgen.

Wat is die overvloed in het leven van Zijn volglingen?
bij overvloed moet ik altijd denken aan een preek over deze tekst:
Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus. (Filippenzen 4:19)
God zal overeenkomstig Zijn rijkdom geven. Zo groot Zijn rijkdom is, zoveel zal Hij geven. Niet uit Zijn rijkdom, maar overeenkomstig. Dat is vele malen meer, ja niet te bevatten meer.
Het gaat er om wat je gelooft: dat God een vrijgevige God is, of een karige God. Zijn kinderen mogen hun mond wijd opendoen, en Hij zal het vullen (psalm 81). Als we een karig christenleven leiden, is dat vaak onze eigen schuld. Vaak ligt er weinig smeking en gebed aan ten grondslag, en weinig werkelijk vertrouwen op God.
Want God zal Zijn kinderen geven als zij Hem bidden, Hij is meer dan een goede aardse vader. (Lukas 15).
En dat kan gaan om geestelijke zaken, en noodzakelijke aardse zaken (dus geen welvaartsevangelie).
Als wij afhankelijk van Hem leven, en de dingen zoeken die boven zijn, zullen wij door Hem ruim voorzien worden van alles wat wij nodig hebben. zodat de eer aan Hem toekomt.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Isala »

Psalm 36:9 Zij worden verzadigd met de overvloed van Uw huis;
U laat hen drinken uit Uw beek vol verrukkelijke gaven.

In het OT was er ook een overvloedig leven, maar uiteraard anders omdat de Heilige Geest nog niet was uitgestort.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door -DIA- »

Een volle beek van wellust maakt hier elk in liefde dronken*

Dronken is hier (en op meer plaatsen) geen zatheid of iets ergerlijks. Maar het is een volheid die als het water in een beek overvloeiende is. Of: Mijn beker is overvloeiende.
Psalm 36
Hier wordt de rust geschonken;
Hier 't vette van Uw huis gesmaakt;
Een volle beek van wellust maakt
Hier elk in liefde dronken.

Ook Psalm 86:
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen

En: Daar (in Uw huis) zal ons het goede van Uw woning verzadigen reis op reis (gedurig).

Maar ook dit is waar:
Een ziel, aan 't stof gekluisterd,
Beseft Uw daden niet;
Geen dwaas weet, wat hij ziet;
Zijn oordeel is verduisterd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat bedoelde Jezus toen Hij een overvloedig leven beloofde?

Bericht door Susanna »

Het vierde Evangelie is geschreven opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam. (20:31).

Ontrouwe en onwettige leiders kwamen om te stelen, en om te en om te vernietigen. Jezus kwam om leven te brengen aan Zijn volk. Het Griekse woord voor 'overvloed', perissos , heeft een wiskundige betekenis en duidt over het algemeen een overschot aan. (Boice)

Dit is de genade van Christus ( Romeinen 5:20 ) "een overschot hebben."

· Overvloedig leven is niet een bijzonder lang leven
· Overvloedig leven is geen gemakkelijk, comfortabel leven
· Overvloedig leven is een leven van voldoening en tevredenheid in Jezus Christus

Overvloedige levende schapen geven eer aan de herder.
Ze zijn een aanwinst voor Hem.
Plaats reactie