Aanbidden

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Aanbidden

Bericht door Susanna »

Joh, 4: 23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden
Het Griekse woordje ( aanbidden ) is zoveel als "Ik ga op mijn knieën om eer te bewijzen, te aanbidden".

1. Wat betekent/is het echt aanbidden in geest en waarheid?
2. Is dat iets anders dan bidden? Zo ja, wat is precies het verschil?
3. Vindt er aanbidding plaats in jullie kerk?
4. Is aanbidding in geest en waarheid iets voor de binnenkamer?
5. De Vader zoekt. Hoe zoekt Hij?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aanbidden

Bericht door J.C. Philpot »

Blue Letter Bible schreef:Strong’s Definitions
προσκυνέω proskynéō, pros-koo-neh'-o; from G4314 and a probable derivative of G2965 (meaning to kiss, like a dog licking his master's hand); to fawn or crouch to, i.e. (literally or figuratively) prostrate oneself in homage (do reverence to, adore):—worship.
Het woord προσκυνέω stamt dus af van kussen (zoals een hond zijn meesters hand likt). Het is je in eerbetoon en ontzag voor Hem op de grond werpen.

Vraag 1:

En geest en waarheid betekend dat een uiterlijke vorm (zoals aanbidding in de moderne evangelische wereld een genre muziek is) niet voldoende is, maar dat het waarheid moet zijn in het binnenste. Ware aanbidding begint van binnen (de essentie) en komt dan pas naar buiten (meestal is de wijze (kerk)cultuur bepaald). Daar kan ook in het gebed uiting aan worden gegeven, maar is niet hetzelfde als gebed. (Vraag 2)

Vraag 3: er worden psalmen gezongen waarin de Heere aanbeden word, en ik ga er vanuit van dat in de harten van Gods kinderen ook weleens in geest en waarheid is. Maar dat is vaak lastig aan de buitenkant vast te stellen. Ik heb van sommige organisten de indruk dat de aanbidding vanuit hun hart soms tot uiting komt in hun orgelspel.

Vraag 4. Sowieso begint het daar denk ik. Maar het lijkt me ook iets wat in de gesprekken tussen Gods kinderen, en in de eredienst bij het gebed en in het (in onze kerkelijke situatie psalm)gezang tot uiting komt.

Zoeken:
Blue Letter Bible, schreef:ζητέω zētéō, dzay-teh'-o; of uncertain affinity; to seek (literally or figuratively); specially, (by Hebraism) to worship (God), or (in a bad sense) to plot (against life):—be (go) about, desire, endeavour, enquire (for), require, (X will) seek (after, for, means). Compare G4441.
Vraag 5:
Ik lees zoeken niet op de manier zoals iemand iets zoekt die iets kwijt is. In de betekenissen van de grondwoord hierboven vind ik het woor desire, verlangen / behagen goed passen. God verlangt niet slechts een uiterlijke vorm, maar aanbidding vanuit het hart.


Mooi om zo bij een tekst stil te staan!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanbidden

Bericht door -DIA- »

Bovenstaande reactie kan ik bijvallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanbidden

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Blue Letter Bible schreef:Strong’s Definitions
προσκυνέω proskynéō, pros-koo-neh'-o; from G4314 and a probable derivative of G2965 (meaning to kiss, like a dog licking his master's hand); to fawn or crouch to, i.e. (literally or figuratively) prostrate oneself in homage (do reverence to, adore):—worship.
Het woord προσκυνέω stamt dus af van kussen (zoals een hond zijn meesters hand likt). Het is je in eerbetoon en ontzag voor Hem op de grond werpen.
Dat van die hond maak ik zo niet direct mee. Ik zie in mijn woordenboek dat de LXX προσκυνεω gebruikt voor het woord kussen zoals dat in het Oude Testament gebruikelijk is, maar er gaat mijn geen licht op dat het om de gehoorzaamheid van een dier zou gaan.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Aanbidden

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Blue Letter Bible schreef:Strong’s Definitions
προσκυνέω proskynéō, pros-koo-neh'-o; from G4314 and a probable derivative of G2965 (meaning to kiss, like a dog licking his master's hand); to fawn or crouch to, i.e. (literally or figuratively) prostrate oneself in homage (do reverence to, adore):—worship.
Het woord προσκυνέω stamt dus af van kussen (zoals een hond zijn meesters hand likt). Het is je in eerbetoon en ontzag voor Hem op de grond werpen.
Dat van die hond maak ik zo niet direct mee. Ik zie in mijn woordenboek dat de LXX προσκυνεω gebruikt voor het woord kussen zoals dat in het Oude Testament gebruikelijk is, maar er gaat mijn geen licht op dat het om de gehoorzaamheid van een dier zou gaan.
Ik vind dat van die hond ook niet zo goed gevonden.
Dit is een goede link: https://www.studylight.org/language-stu ... article=82
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aanbidden

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:
Herman schreef:Dat van die hond maak ik zo niet direct mee. Ik zie in mijn woordenboek dat de LXX προσκυνεω gebruikt voor het woord kussen zoals dat in het Oude Testament gebruikelijk is, maar er gaat mijn geen licht op dat het om de gehoorzaamheid van een dier zou gaan.
Ik vind dat van die hond ook niet zo goed gevonden.
Dit is een goede link: https://www.studylight.org/language-stu ... article=82
Ik moet er eerlijk gezegt ook aan wennen, maar als ik dit hieronder lees is het beeld wel aan de originele betekenis van het woord ontleed (κὺων = hond):
Προσκυνὲω is compounded from the preposition πρὸς (Strong's #4314) meaning "to" or "towards" and κυνὲω meaning "to kiss." Κυνὲω itself is derived from the Greek word κὺων (Strong's #2965), which means, "dog." It evolved from its original meaning to represent first the kiss of "a dog licking a hand," and then simply, "to kiss."
https://www.studylight.org/language-stu ... article=81
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanbidden

Bericht door Herman »

Het is de vraag of je dan niet seculiere taalkunde de bijbel in brengt. Ook daar moet je een grens weten te stellen. De klassiek geschoolde theologen vullen het woord logos uit Johannes 1 graag in vanuit de Griekse betekenis. Voor de handliggender is dat Johannes aansluit bij het begrip Woord des Heeren uit het Oude Testament.
Zomaar een gedachte.
En genoeg over de hond, wat mij betreft.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Aanbidden

Bericht door Susanna »

De Heere in geest en waarheid aanbidden houdt in ieder geval oprechte lofprijzing in uit het diepst van ons hart. In het besef van Zijn heiligheid, genade en liefde. Aanbidding is in het nieuwe verbond een stuk eenvoudiger dan in het oude, maar het is niet minder ernstig. De relatie die Hij met Zijn volk wil, is niet minder serieus en diepgaand. Wees voorzichtig met hoe u aanbidt.

Aldus: W. Robert Godfrey
Plaats reactie