Vroege kerk

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vroege kerk

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Lees zijn Belijdenissen eens, een prachtig boek!
Dat geloof ik graag. Zijn ze ook online te lezen? want ja ik ben ook maar een arm "Mannetje". :garde
https://theologienet.nl/theologie/
Dank je! :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vroege kerk

Bericht door Edelweiss »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 okt 2022, 17:05 Is er iemand die de Kerkgeschiedenis van Eusebius heeft gelezen?
Dit is een al wat ouder bericht maar ik hoop dat ik het toch nog mag beantwoorden.

Ik heb het recent gelezen en was er erg van onder de indruk. Wat een getuigenissen; wat een blijmoedigheid. Het meest was ik echter toch wel onder de indruk van de gedetailleerde beschrijvingen van de christenvervolgingen. Wat een leed en toch ook weer: wat een blijmoedigheid! Daar kan ik nog heel wat van leren.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vroege kerk

Bericht door Anselmus »

Johann Gottfried Walther schreef: 08 okt 2022, 13:21
Anselmus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Is er iemand die de Kerkgeschiedenis van Eusebius heeft gelezen?
Ja, na Josephus.
Hoe vond je het boek van Eusebius?
Het is al een tijd geleden, maar als ik me goed herinner beschrijft hij vooral veel ontstaan van de kerk. Hoe de eerste christenen dachten en leefden. Hij citeert uit werken van toen die we niet meer hebben. Welke gebruiken en gewoonten er waren en hoe het christendom zich ontwikkelde. Voor mijn idee dichtste focust Josephus meer op Joodse ontwikkeling en Eusebius meer op de wereldwijde kerk. Josephus noemt bijvoorbeeld de Bijbelboeken die toen bekend waren en de verwoesting van 70 na Christus, Eusebius meer de ontwikkeling van de kerk buiten Israël. Heel precies weet ik het niet meer, want ik heb het boek denk ik 12 jaar geleden gelezen. Destijds vond ik het interessant, maar volgens mij had hij ook af en toe een allegorische lezing die ik niet helemaal volg , maar wel laat zien hoe tekstuitleg toen werkte. Ik heb ook weleens betwijfelt of zijn versie klopt of wat ik bij waar ik me ben grootgebracht. Ik zal het weer eens op mijn lijstje zetten :super
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vroege kerk

Bericht door Edelweiss »

Anselmus schreef: 01 sep 2023, 17:18 Het is al een tijd geleden, maar als ik me goed herinner beschrijft hij vooral veel ontstaan van de kerk. Hoe de eerste christenen dachten en leefden. Hij citeert uit werken van toen die we niet meer hebben. Welke gebruiken en gewoonten er waren en hoe het christendom zich ontwikkelde. Voor mijn idee dichtste focust Josephus meer op Joodse ontwikkeling en Eusebius meer op de wereldwijde kerk. Josephus noemt bijvoorbeeld de Bijbelboeken die toen bekend waren en de verwoesting van 70 na Christus, Eusebius meer de ontwikkeling van de kerk buiten Israël. Heel precies weet ik het niet meer, want ik heb het boek denk ik 12 jaar geleden gelezen. Destijds vond ik het interessant, maar volgens mij had hij ook af en toe een allegorische lezing die ik niet helemaal volg , maar wel laat zien hoe tekstuitleg toen werkte. Ik heb ook weleens betwijfelt of zijn versie klopt of wat ik bij waar ik me ben grootgebracht. Ik zal het weer eens op mijn lijstje zetten :super
Je geeft ondanks de geschatte 12 jaar een prima beschrijving! Josephus gaat inderdaad meer in op de Joodse ontwikkeling; Eusebius op de kerk.
Vond het erg interessant aangezien er natuurlijk zoveel meer is gebeurd en beschreven is dan de Bijbel weergeeft; het droeg in mijn geval enorm bij aan de beeldvorming.

Is iemand bekend met het werk The History of the Bible van de Britse theoloog John Barton? Het staat hoog op mijn verlanglijstje, en ik ben benieuwd of iemand het reeds gelezen heeft.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vroege kerk

Bericht door Anselmus »

Gelukkig kon je wijs worden uit m'n post :oO. In de zon typen op m'n telefoon hoort duidelijk niet tot mijn kwaliteiten :OO3
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie