Vroege kerk

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Op basis van wat beoordeel je dat ik naar de Vroege kerk met een 21ste eeuwse bril kijk?
Heb je zelf wel eens wat werk van de Vroege Kerk gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vroege kerk

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Op basis van wat beoordeel je dat ik naar de Vroege kerk met een 21ste eeuwse bril kijk?
Heb je zelf wel eens wat werk van de Vroege Kerk gelezen?
1. Dat beoordeel ik op basis van deze zin: Ook de diepgang is ook wel anders, ik ben nu aan de 3de preek bezig maar typische Bijbelse/Reformatorische komen niet terug in die preken.
2. Jawel. Gedeeltelijke primaire bronnen (Augustinus) en behoorlijk wat secundaire literatuur.

Ik las ooit met grote stichting het boekje 'omkering' van Bernardus, hetgeen mijn gesprekspartner minzaam deed vragen of het niet erg ver van ons af stond. Daarmee heb ik voor mezelf de conclusie getrokken de Vroege Kerk (of Middeleeuwse kerkvaders) als medechristenen te benaderen en niet als een bewijsboek voor de reformatorische leer.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Op basis van wat beoordeel je dat ik naar de Vroege kerk met een 21ste eeuwse bril kijk?
Heb je zelf wel eens wat werk van de Vroege Kerk gelezen?
1. Dat beoordeel ik op basis van deze zin: Ook de diepgang is ook wel anders, ik ben nu aan de 3de preek bezig maar typische Bijbelse/Reformatorische komen niet terug in die preken.
2. Jawel. Gedeeltelijke primaire bronnen (Augustinus) en behoorlijk wat secundaire literatuur.

Ik las ooit met grote stichting het boekje 'omkering' van Bernardus, hetgeen mijn gesprekspartner minzaam deed vragen of het niet erg ver van ons af stond. Daarmee heb ik voor mezelf de conclusie getrokken de Vroege Kerk (of Middeleeuwse kerkvaders) als medechristenen te benaderen en niet als een bewijsboek voor de reformatorische leer.
Ik ervaar zeker een kloof, juist door de diepgang die ik mis, ook heb ik bezwaren tegen allegorische en associatieve exegese.

Ik zoek bij de Kerkvaders geen bewijsboek voor de Reformatorische leer, maar ik zie wel dwalingen, en ontsporingen en dus minder diepgang. En daarbij baseer ik mij niet alleen op de 3 preken die ik de afgelopen week gelezen heb.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vroege kerk

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ervaar zeker een kloof, juist door de diepgang die ik mis, ook heb ik bezwaren tegen allegorische en associatieve exegese.

Ik zoek bij de Kerkvaders geen bewijsboek voor de Reformatorische leer, maar ik zie wel dwalingen, en ontsporingen en dus minder diepgang. En daarbij baseer ik mij niet alleen op de 3 preken die ik de afgelopen week gelezen heb.
Maar wat is dan de reden om in kerkvaders te gaan lezen? Sticht het wel?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik ervaar zeker een kloof, juist door de diepgang die ik mis, ook heb ik bezwaren tegen allegorische en associatieve exegese.

Ik zoek bij de Kerkvaders geen bewijsboek voor de Reformatorische leer, maar ik zie wel dwalingen, en ontsporingen en dus minder diepgang. En daarbij baseer ik mij niet alleen op de 3 preken die ik de afgelopen week gelezen heb.
Maar wat is dan de reden om in kerkvaders te gaan lezen? Sticht het wel?
Kerkhistorische interesse, en je moet eerst iets onderzoeken om je er een oordeel over te kunnen vormen.
Enkele zaken wel die mij opscherpte of onderwezen of aanspraken, maar 10 zaken in 150 bladzijden is wel mager ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand die het boek: "Mensen zoals jij" van Prof. Dr. B. Zuiddam, gelezen heeft?
Dit gaat over de Vroege kerk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vroege kerk

Bericht door John Galt »

Ik heb heel wat geschriften van de kerkvaders gelezen en vooral houd ik van de preken van Chrysostomos (die de bijnaam "de gouden mond" had). Ik heb er wel wat moeite mee om 14 eeuwen kerkgeschiedenis af te serveren als oppervlakkig en vol dwalingen. De kerkvaders zijn door de eeuwen heen van onschatbare betekenis geweest voor Gods Kerk (zowel in het verwoorden van de dogmatiek als in het bestrijden van dwalingen die de kerk eeuwenlang hebben geteisterd) en de theologie van na de reformatie zou niets gweest zijn zonder de geschriften van de kerkvaders. Je leest dat ook terug bij de reformatoren, dat zij de kerkvaders door en door kenden.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat een bepaalde manier van schrijven je niet aanspreekt. Ik heb dat zelf ook met bepaalde auteurs. Mensen die ik hoogacht zijn lyrisch over dr Kohlbrugge en Wulfert Floor, maar mij kunnen hun preken niet boeien, hoe ik ook mijn best doe. Ze beantwoorden andere vragen dan waar ik mee rondloop en de antwoorden die ik zoek, vind ik weer ergens anders. Ik denk niet dat dat een probleem is. De één houdt meer van macaroni en de ander meer van aardappels, maar in allebei zitten voedingsstoffen.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vroege kerk

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Ik heb heel wat geschriften van de kerkvaders gelezen en vooral houd ik van de preken van Chrysostomos (die de bijnaam "de gouden mond" had). Ik heb er wel wat moeite mee om 14 eeuwen kerkgeschiedenis af te serveren als oppervlakkig en vol dwalingen. De kerkvaders zijn door de eeuwen heen van onschatbare betekenis geweest voor Gods Kerk (zowel in het verwoorden van de dogmatiek als in het bestrijden van dwalingen die de kerk eeuwenlang hebben geteisterd) en de theologie van na de reformatie zou niets gweest zijn zonder de geschriften van de kerkvaders. Je leest dat ook terug bij de reformatoren, dat zij de kerkvaders door en door kenden.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat een bepaalde manier van schrijven je niet aanspreekt. Ik heb dat zelf ook met bepaalde auteurs. Mensen die ik hoogacht zijn lyrisch over dr Kohlbrugge en Wulfert Floor, maar mij kunnen hun preken niet boeien, hoe ik ook mijn best doe. Ze beantwoorden andere vragen dan waar ik mee rondloop en de antwoorden die ik zoek, vind ik weer ergens anders. Ik denk niet dat dat een probleem is. De één houdt meer van macaroni en de ander meer van aardappels, maar in allebei zitten voedingsstoffen.
Op welke andere vragen geven ze dan antwoord?
Kan je voorbeelden noemen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vroege kerk

Bericht door John Galt »

Daar heb ik zo direct even geen concrete voorbeelden van, is ook niet zo relevant. Feit is dat ik "mijn hart verklaard" krijg bij andere schrijvers dan de genoemde. Zowel oude als nieuwe trouwens.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vroege kerk

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Daar heb ik zo direct even geen concrete voorbeelden van, is ook niet zo relevant. Feit is dat ik "mijn hart verklaard" krijg bij andere schrijvers dan de genoemde. Zowel oude als nieuwe trouwens.
Is dat dan niet een beetje eenzijdig om dan alleen die schrijvers te lezen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vroege kerk

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Is dat dan niet een beetje eenzijdig om dan alleen die schrijvers te lezen?
Het criterium eenzijdigheid kan wat mij betreft nooit een argument zijn om te bepalen wat je leest. Dat is maar van zeer betrekkelijke waarde. We hebben een schat aan geschriften van de Bijbel tot aan nu toe. Dat heeft juist een zeer positieve waarde.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vroege kerk

Bericht door John Galt »

Geytenbeekje schreef:
John Galt schreef:Daar heb ik zo direct even geen concrete voorbeelden van, is ook niet zo relevant. Feit is dat ik "mijn hart verklaard" krijg bij andere schrijvers dan de genoemde. Zowel oude als nieuwe trouwens.
Is dat dan niet een beetje eenzijdig om dan alleen die schrijvers te lezen?
Lees jij alles wat op de markt komt, of maak jij ook nog ergens een selectie?
Ik lees behoorlijk breed, van pinkster tot bevindelijk, van Grieks-Orthodox tot vrijgemaakt-gereformeerd en af en toe ook nog vrijzinnig. Het ene lees ik omdat ik het interessant vind en het andere om er geestelijk van te leren. En het komt ook nog wel eens voor dat ik geestelijk iets leer van een boek waar ik het neit van verwacht.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vroege kerk

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef:
John Galt schreef:Daar heb ik zo direct even geen concrete voorbeelden van, is ook niet zo relevant. Feit is dat ik "mijn hart verklaard" krijg bij andere schrijvers dan de genoemde. Zowel oude als nieuwe trouwens.
Is dat dan niet een beetje eenzijdig om dan alleen die schrijvers te lezen?
Lees jij alles wat op de markt komt, of maak jij ook nog ergens een selectie?
Ik lees behoorlijk breed, van pinkster tot bevindelijk, van Grieks-Orthodox tot vrijgemaakt-gereformeerd en af en toe ook nog vrijzinnig. Het ene lees ik omdat ik het interessant vind en het andere om er geestelijk van te leren. En het komt ook nog wel eens voor dat ik geestelijk iets leer van een boek waar ik het neit van verwacht.
Voor een poos terug naar een dienst van ds Swager ( Gereformeerd-synodaal Doornspijk ) geluisterd.
En begonnen in een boek van dr J. Hoek wat in mijn beleving ook wel best wel ver van mijn bedshow is. :huhu
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Is er iemand die de Kerkgeschiedenis van Eusebius heeft gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vroege kerk

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Is er iemand die de Kerkgeschiedenis van Eusebius heeft gelezen?
Ja, ooit. Maar ik weet niet of ik het volgehouden heb. Toen.
Plaats reactie