Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8892
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Wat is het verschil met de conclusie waarover verschillende oudvaders spreken (de sluitrede)?
Dat is een goede vraag.

Ik lees in een scriptie dat de sluitrede bij a Brakel de volgende zaken meeweegd:
Scriptie schreef:Brakel wendt zich vervolgens pastoraal tot de klein en zwak gelovige om hem d.m.v. het opmaken van de sluitreden verzekerd te doen zijn van zijn rechtvaardigmaking. Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij u zelven niet dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij eenigszins verwerpelijk zijt. (2 Cor. 13:5)

Volgens Brakel kan men zich beproeven en tot verzekering komen dat men in het geloof is, waardoor men dan ook verzekerd is dat men gerechtvaardigd is. Brakel beroept zich hierbij op het geestelijke in de mens, omdat zijn natuur (door de wedergeboorte, WvS) verbeterd, verlicht en geheiligd is, waardoor hij weet dat hij de volgende zaken weet;
  • Hij weet dat hij God tot zijn verzoende Vader, tot zijn deel, tot zijn vermaak en totzijn rust kiest en begeert;
  • Hij weet dat zijn ziel alleen gelukkig zou zijn als hij dit had en dat hij treurt omdathij het mist;
  • Hij weet dat hij uitziet naar de Heere Jezus als zijn Borg, dat hij Hem begeert en daarom dikwijls met tranen bidt;
  • Hij weet dat hij zich aan Jezus aanbiedt en zich aan Hem overgeeft;
  • Hij weet dat de zonden hem smarten en bedroeven en dat hij verlangt naar heiligmaking, dat hij daarom bidt en daarom tot Christus loopt;
  • Een gelovige weet dat al deze dingen in hem zijn en hij weet dat hij dit weet!
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/S ... riptie.pdf

In dat geval gaat de sluitrede niet enkel om een optelsom van ervaringen, maar gaat het hier ook over de verhouding met Christus. Wie is Hij voor mij (geworden)? In dat geval heb ik er minder moeite mee.

Als het echter een checklist is: dit heb ik meegemaakt, deze tekst heb ik gekregen (waarbij de persoon Christus niet in beeld komt), dan ben ik bang dat het een louter conclusiegeloof is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Henk J »

Ben het met professor Verboom eens dat de Heere geleidelijk werkt. Toch merk ik ook enigszins een vorm van automatisme in zijn spreken, met name rondom de doop. Ik weet niet zeker of hij dat ook zo bedoeld, maar daar kan ik in ieder geval niet in mee gaan. Zelfonderzoek is nodig, waar is ons hart op gericht? En geloven is ook geen zelfbediening, het moet geschonken worden. Tegelijkertijd moet je er alles aan doen, daarin ligt de klem. Wel moeten maar niks kunnen en willen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:De vraag is: wanneer mag ik er zeker van zijn dat ik er zelf ook deel aan heb? Dat mag ik geloven wanneer ik merk dat de Heilige Geest in mij aan het werk is - bijvoorbeeld door bepaalde gebeurtenissen of een Bijbeltekst.
Er zijn mensen die hoe langer zij op aarde zijn, steeds voller worden van alles wat zij krijgen. Er zijn er ook, die steeds leger worden, omdat er telkens weer wat afgepakt wordt ("Ik zal Mij doen overblijven" enz.).
Als de oude Adam wat wordt afgepakt (kan ook een tekst of een vers zijn), wordt hij gemelijk en hoor je hem daar nogal eens over kermen. Maar als het beeld van de tweede Adam meer en meer hersteld wordt ("O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk", in Zijn vernedering en verhoging), dan ziet men dat het liefhebben en dienen van Hem op deze wereld met hoogmoed en zonden bevlekt en onvolmaakt is; dan wordt het sterven metterdaad een afleggen van de oude mens, en wordt de apostel bijgevallen "maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

Voor alle duidelijkheid: bovenstaande quote is niet van mij afkomstig, maar van prof. Verboom.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:Er staat heel veel, welk gedeelte doel je op en wat is jou reden om een vraagteken te plaatsen?
Dit bijvoorbeeld:
De vraag is: wanneer mag ik er zeker van zijn dat ik er zelf ook deel aan heb? Dat mag ik geloven wanneer ik merk dat de Heilige Geest in mij aan het werk is - bijvoorbeeld door bepaalde gebeurtenissen of een Bijbeltekst.
ik kan het hele artikel niet lezen. De laatste quote is wel mooi en heeft wel een waarheid in zich. Zeker weten dat je er zelf deel aan hebt, is het werk van de Geest.

Je weet dat je de Geest hebt, als je wedergeboren bent. Uit de Bijbel weet je wat je toestand was voordat Hij je levend maakte: geestelijk dood, niet in staat de dingen van de Geest te ontvangen, niet in staat zich aan God te onderwerpen en het ook niet willen. Volledig van God afgekeerd. Als Hij je leven schenkt, zodat je niet langer geestelijk dood bent, niet langer blind, niet langer vijandig tegenover God, niet langer rebels, het kruis niet langer als dwaasheid beschouwt ... heerlijkheid in Christus ziet, tot Hem komt merk je dat echt wel toch? Dat weet je. Je weet dat je komt tot Jezus Christus.

Je weet dat je de Geest hebt als je wedergeboren bent.
Dan merk je dus ook dat de Heilige Geest in je aan het werk is.
Zijn er kinderen van God, die niet merken of weten dat Gods Geest in hen werkt?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door CvdW »

@Arja
Zijn er kinderen van God, die niet merken of weten dat Gods Geest in hen werkt?

Wanneer je goed luistert zijn er kinderen van God die Christus niet kennen, dus laat staan Gods Geest. Of dit klopt en naar de Schrift is, is maar de vraag.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Terri »

CvdW schreef:@Arja
Zijn er kinderen van God, die niet merken of weten dat Gods Geest in hen werkt?

Wanneer je goed luistert zijn er kinderen van God die Christus niet kennen, dus laat staan Gods Geest. Of dit klopt en naar de Schrift is, is maar de vraag.
Het is cruciaal welk onderwijs je ontvangt in bv de prediking denk ik.
Soms maak ik wel eens de vergelijking met een eerste zwangerschap.
Er gebeurt van alles in je lichaam, (er is leven) maar een bezoek aan de vroedvrouw kan veel duidelijkheid geven.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

CvdW schreef:@Arja
Zijn er kinderen van God, die niet merken of weten dat Gods Geest in hen werkt?

Wanneer je goed luistert zijn er kinderen van God die Christus niet kennen, dus laat staan Gods Geest. Of dit klopt en naar de Schrift is, is maar de vraag.
Niet tot eer van de Heere eigenlijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Geytenbeekje »

Als christen geloof je in de drie EEN heid
Dus in alle 3, die 1 zijn en die ook alle 3 voelbaar zijn
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:Als christen geloof je in de drie EEN heid
Dus in alle 3, die 1 zijn en die ook alle 3 voelbaar zijn
Wat is voelbaar?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Als christen geloof je in de drie EEN heid
Dus in alle 3, die 1 zijn en die ook alle 3 voelbaar zijn
Wat is voelbaar?
Dat de je smeekt en ook God ziet en nadrt, dat je ook voelt dat het goed is na oprecht berouw door God gewerkt.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:
Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Als christen geloof je in de drie EEN heid
Dus in alle 3, die 1 zijn en die ook alle 3 voelbaar zijn
Wat is voelbaar?
Dat de je smeekt en ook God ziet en nadrt, dat je ook voelt dat het goed is na oprecht berouw door God gewerkt.
Dank je.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Terri »

Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Als christen geloof je in de drie EEN heid
Dus in alle 3, die 1 zijn en die ook alle 3 voelbaar zijn
Wat is voelbaar?
Dat de je smeekt en ook God ziet en nadrt, dat je ook voelt dat het goed is na oprecht berouw door God gewerkt.
Dank je.
Mooi dat Susanna het begrijpt, ik snap helaas echt niet wat Geytenbeekje schrijft/bedoelt, of het komt door de taalfouten misschien?
Wil iemand het uitleggen? Of Geytenbeekje zelf? Ik ben oprecht geïnteresseerd!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

@terri, ik las het als een soort opeenvolging van dingen die gebeuren: hij smeekt en terwijl hij smeekt ziet Hij op Jezus. Nadat hij zo met oprecht berouw, door God gewerkt, gekomen is, ervaart Hij Gods goedkeuring.

In deze ervaring heb je de Heilige Geest, die het geloof (komen, zien, gaan) werkt, de Zoon die ontvangt en de Vader die goedkeuring geeft op het gelovig komen.

Maar misschien lees ik er te veel in.
Als ik dat er niet in zou lezen zou ik niet begrijpen.
Dus @geytenbeekje, je hulp is nodig hier.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
Posthoorn schreef:De vraag is: wanneer mag ik er zeker van zijn dat ik er zelf ook deel aan heb? Dat mag ik geloven wanneer ik merk dat de Heilige Geest in mij aan het werk is - bijvoorbeeld door bepaalde gebeurtenissen of een Bijbeltekst.
Er zijn mensen die hoe langer zij op aarde zijn, steeds voller worden van alles wat zij krijgen. Er zijn er ook, die steeds leger worden, omdat er telkens weer wat afgepakt wordt ("Ik zal Mij doen overblijven" enz.).
Als de oude Adam wat wordt afgepakt (kan ook een tekst of een vers zijn), wordt hij gemelijk en hoor je hem daar nogal eens over kermen. Maar als het beeld van de tweede Adam meer en meer hersteld wordt ("O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk", in Zijn vernedering en verhoging), dan ziet men dat het liefhebben en dienen van Hem op deze wereld met hoogmoed en zonden bevlekt en onvolmaakt is; dan wordt het sterven metterdaad een afleggen van de oude mens, en wordt de apostel bijgevallen "maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams."
Soms lijkt het dat dit een uitstervende taal is. Hier horen we het oude en voor mij nog vertrouwde reformatorisch denken. Wie deze taal niet kent zal zich ook niet zozeer aangetrokken voelen tot boeken van, om maar wat te noemen, ds. Lamain, ds. Blok, en de rest kan iedereen wel invullen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie