Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

Ik waarschijnlijk ook niet. Maar ik zou willen aanhalen wat jij eerder dit draadje schreef:
Posthoorn schreef:Iemand zei eens: "De toeleidende wegen voor Gods volk zijn altijd verschillend, maar op één plaats staan de stoelen van het gericht." Ik denk dat dit een diepe waarheid is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Jantje schreef:Ik waarschijnlijk ook niet. Maar ik zou willen aanhalen wat jij eerder dit draadje schreef:
Posthoorn schreef:Iemand zei eens: "De toeleidende wegen voor Gods volk zijn altijd verschillend, maar op één plaats staan de stoelen van het gericht." Ik denk dat dit een diepe waarheid is.
Ik vind dit sowieso een verkeerd gebruik van Psalm 122:5.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:
Jantje schreef:Ik waarschijnlijk ook niet. Maar ik zou willen aanhalen wat jij eerder dit draadje schreef:
Posthoorn schreef:Iemand zei eens: "De toeleidende wegen voor Gods volk zijn altijd verschillend, maar op één plaats staan de stoelen van het gericht." Ik denk dat dit een diepe waarheid is.
Ik vind dit sowieso een verkeerd gebruik van Psalm 122:5.
Die discussie ga ik niet aan. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

Krijg ik ook geen antwoord, ondanks dat ik geen Adriaan ben? :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Krijg ik ook geen antwoord, ondanks dat ik geen Adriaan ben? :fi
Adrianus - wie kent deze oud-forummer nog? Ik denk niet meer dan een handjevol...
Zelfs Posthoorn was er toen nog niet. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Krijg ik ook geen antwoord, ondanks dat ik geen Adriaan ben? :fi
Adrianus - wie kent deze oud-forummer nog? Ik denk niet meer dan een handjevol...
Zelfs Posthoorn was er toen nog niet. ;)
Ik helemaal al niet. Ik draai 'nog maar' 3,5 jaar mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refo »

Posthoorn was er toen al.
Een vreemde vogel die Adrianus. Hij heeft al zijn bijdragen veranderd in drie stippeltjes. Dat kon toen nog. Je kunt hem nog wel lezen in quotes door anderen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door helma »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Krijg ik ook geen antwoord, ondanks dat ik geen Adriaan ben? :fi
Adrianus - wie kent deze oud-forummer nog? Ik denk niet meer dan een handjevol...
Zelfs Posthoorn was er toen nog niet. ;)
De mysterieuze man...
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:
Jantje schreef:Ik waarschijnlijk ook niet. Maar ik zou willen aanhalen wat jij eerder dit draadje schreef:
Posthoorn schreef:Iemand zei eens: "De toeleidende wegen voor Gods volk zijn altijd verschillend, maar op één plaats staan de stoelen van het gericht." Ik denk dat dit een diepe waarheid is.
Ik vind dit sowieso een verkeerd gebruik van Psalm 122:5.
Die discussie ga ik niet aan. :)
Ik ook niet. Ik wilde het alleen noemen, zodat het gehoord zou worden :) Dat vind ik belangrijk.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door JCM »

-DIA- schreef:Op de vraag of ik meer zeggen kan moet ik nee zeggen.
Ik ken dit niet, maar weet wel zoveel dat we het niet curieus moeten onderzoeken om het te begrijpen. Toch heb ik geleerd dat we het wel eerst met ons verstand moeten weten hoe God handelt met een zondaar. Ik moet zeggen dat hier mijn verstand tekort schiet.

Misschien heb ik het wel eens benoemd. Toen ds. van Laar hier over Zondag 23 moest preken heeft hij vooraf een zeer ernstig gebed gedaan, want hij voelde dat hij het ook niet kon. Later in de preek sprak hij (ernstvol en bewogen zoals ik het hoorde): Gemeente, ik kan hier niet over preken. Ds. was eerlijk. Dat siert hem. Maar er zijn er ook die het uit de boeken proberen te verklaren, ook levend gemaakte dominees. Degene dit het kennen zullen daar wat van merken. Het voorbeeld kan worden gegeven als een man veel over Amsterdam vertelt, dingen die hij gelezen heeft. Als een andere man die dingen vertelt die er zelf is geweest hoor je het verschil.
Ik vind dit vreselijk om te lezen.

Dan mag je de Ds. eerlijk noemen. En zeggen dat het hem siert. Maar het is toch vreselijk als een dominee een hele gemeente Wet en Evangelie moet prediken en dat niet vanuit een met God verzoende betrekking kan doen? Ik raak hiervan in de war en weet niet of ik/wij de plicht heb om ons nog onder deze prediking te stellen (Ik woon in Barneveld).
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Geytenbeekje »

JCM schreef:
-DIA- schreef:Op de vraag of ik meer zeggen kan moet ik nee zeggen.
Ik ken dit niet, maar weet wel zoveel dat we het niet curieus moeten onderzoeken om het te begrijpen. Toch heb ik geleerd dat we het wel eerst met ons verstand moeten weten hoe God handelt met een zondaar. Ik moet zeggen dat hier mijn verstand tekort schiet.

Misschien heb ik het wel eens benoemd. Toen ds. van Laar hier over Zondag 23 moest preken heeft hij vooraf een zeer ernstig gebed gedaan, want hij voelde dat hij het ook niet kon. Later in de preek sprak hij (ernstvol en bewogen zoals ik het hoorde): Gemeente, ik kan hier niet over preken. Ds. was eerlijk. Dat siert hem. Maar er zijn er ook die het uit de boeken proberen te verklaren, ook levend gemaakte dominees. Degene dit het kennen zullen daar wat van merken. Het voorbeeld kan worden gegeven als een man veel over Amsterdam vertelt, dingen die hij gelezen heeft. Als een andere man die dingen vertelt die er zelf is geweest hoor je het verschil.
Ik vind dit vreselijk om te lezen.

Dan mag je de Ds. eerlijk noemen. En zeggen dat het hem siert. Maar het is toch vreselijk als een dominee een hele gemeente Wet en Evangelie moet prediken en dat niet vanuit een met God verzoende betrekking kan doen? Ik raak hiervan in de war en weet niet of ik/wij de plicht heb om ons nog onder deze prediking te stellen (Ik woon in Barneveld).
Kerk jij in Zuid ?
Als hij anders preekt dan is dat toch goed ?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Ik denk dat de dwaling anders is hoor. Hij gaat er vast vanuit dat hij toch in de hemel komt, maar dat het wel met wat minder dan Christuskennis toe kan. Dat is typerend voor het minder gereformeerde deel van de Gereformeerde Gemeenten. Het oog voor de niet-verzekerde gelovigen gaat zover dat ook dominees niet-verzekerd kunnen zijn. En zo verwordt de pastorale zorg uit de Nadere Reformatie tot zijn tegendeel, namelijk een vrijwel geheel ongelovige gemeente, de voorganger incluis.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door JCM »

Geytenbeekje schreef:
JCM schreef:
Ik vind dit vreselijk om te lezen.

Dan mag je de Ds. eerlijk noemen. En zeggen dat het hem siert. Maar het is toch vreselijk als een dominee een hele gemeente Wet en Evangelie moet prediken en dat niet vanuit een met God verzoende betrekking kan doen? Ik raak hiervan in de war en weet niet of ik/wij de plicht heb om ons nog onder deze prediking te stellen (Ik woon in Barneveld).
Kerk jij in Zuid ?
Als hij anders preekt dan is dat toch goed ?
Wat bedoel je met 'als hij anders' preekt? Als hij zegt niet over de kern van zondag 23 te kunnen preken is dat toch niet goed?
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

DDD schreef:Ik denk dat de dwaling anders is hoor. Hij gaat er vast vanuit dat hij toch in de hemel komt, maar dat het wel met wat minder dan Christuskennis toe kan. Dat is typerend voor het minder gereformeerde deel van de Gereformeerde Gemeenten. Het oog voor de niet-verzekerde gelovigen gaat zover dat ook dominees niet-verzekerd kunnen zijn. En zo verwordt de pastorale zorg uit de Nadere Reformatie tot zijn tegendeel, namelijk een vrijwel geheel ongelovige gemeente, de voorganger incluis.
Misschien is hij gewoon een mens die eerlijk is in geestelijke dingen. Als alle dominees eikenbomen waren dan zouden de leden die als rokende vlaswieken over de aarde gaan niet begrepen worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Terri »

In dit kader geldt toch het spreekwoord denk ik "Als de ene blinde de ander leidt vallen ze beiden in de gracht"
Plaats reactie