Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Witsius kende inderdaad een voorafgaande instorting van nieuw leven (in die zin kunnen Comrie en Kersten zich op hem beroepen).
Toch vind ik dit wel opzienbarend. Een +1 voor de leer van de GG.
Hoe bedoel je, de leer van de GG? Staat daar iets over in Louter genade, of in welke leeruitspraak dan ook? Dat zou ik dan al die jaren hebben gemist.
In 'Genadeleven en genadeverbond' van ds. A. Moerkerken, in vele preken, ook van ds. G.H. Kersten. Kortom, het is een algemeen geaccepteerde visie in de GG.
Ad Anker schreef:Louter genade beschrijft dat je een kind van God wordt in de weg van wedergeboorte en geloof. Dat geschiedt door Woord en Geest. Daarin gaat de Heere in de weg van ontdekking en schuld aanwerken op Christus. Dus wedergeboorte en Christuskennis wordt in de tijd gescheiden. Dat bedoel je toch Posthoorn?
Inderdaad. Witsius kan dat mooi uitleggen. Ik ga de betreffende bladzijden uitprinten. Ik denk niet dat ik aan het hele boek toe kom. ;)
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Maar dat veel mensen het bestaan van deze visie accepteren, maakt het nog géén kerkelijk standpunt. Ik vind dat toch wel een belangrijk onderscheid, en geen muggenzifterij.

Ik heb totaal geen problemen met de visie dat wedergeboorte en bewuste christuskennis uit elkaar kunnen liggen, maar dat is iets anders dan dat dit een leerstuk is van de GG.

Nu kan het goed zijn dat mij zoiets ook niet zou opvallen, omdat ik het zelf deel, maar dan nog. De leer van de GG is de leer van de drie formulieren van eenheid, met enkele nadere verklarende preciseringen (waarvan het de vraag is of die op dezelfde hoogte staan).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik heb totaal geen problemen met de visie dat wedergeboorte en bewuste christuskennis uit elkaar kunnen liggen, maar dat is iets anders dan dat dit een leerstuk is van de GG.
Ik zie hier wel een probleem. Want hoe rijm je dat met wat Christus zegt in Joh. 6:53: Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven?
DDD schreef:Maar dat veel mensen het bestaan van deze visie accepteren, maakt het nog géén kerkelijk standpunt. Ik vind dat toch wel een belangrijk onderscheid, en geen muggenzifterij.
Nou, daar kun je over twisten. Maar het is wel 'communis opinio' in de GG. Dus laten we het daarop houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Maar dat veel mensen het bestaan van deze visie accepteren, maakt het nog géén kerkelijk standpunt. Ik vind dat toch wel een belangrijk onderscheid, en geen muggenzifterij.
Nou, daar kun je over twisten. Maar het is wel 'communis opinio' in de GG. Dus laten we het daarop houden.
Daar kun je zeker over twisten. Ds. Hogchem heeft hier eens gepreekt uit Zondag 23 en onlangs ds. De Heer ook. Beiden heben niet verkondigd wat @DDD zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Waar heb je het over, Jantje? Je drukt je nogal onduidelijk uit.

Ik heb van alles gezegd, namelijk. En bedoel je dat ze het tegenovergestelde hebben gezegd, dus dat deze visie wel een kerkelijk standpunt zou zijn? Dat zou heel interessant zijn, en dat wil ik dan graag naluisteren.

Het lijkt er trouwens op dat je het juist niet met Posthoorn eens bent, maar ik kan het ook verkeerd begrijpen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waar heb je het over, Jantje? Je drukt je nogal onduidelijk uit.

Ik heb van alles gezegd, namelijk. En bedoel je dat ze het tegenovergestelde hebben gezegd?

Het lijkt erop dat je het juist niet met Posthoorn eens bent, maar ik kan het ook verkeerd begrijpen.
Ik ben het niet met @Posthoorn eens inderdaad.

Jij schrijft:
DDD schreef:Maar dat veel mensen het bestaan van deze visie accepteren, maakt het nog géén kerkelijk standpunt. Ik vind dat toch wel een belangrijk onderscheid, en geen muggenzifterij.

Ik heb totaal geen problemen met de visie dat wedergeboorte en bewuste christuskennis uit elkaar kunnen liggen, maar dat is iets anders dan dat dit een leerstuk is van de GG.

Nu kan het goed zijn dat mij zoiets ook niet zou opvallen, omdat ik het zelf deel, maar dan nog. De leer van de GG is de leer van de drie formulieren van eenheid, met enkele nadere verklarende preciseringen (waarvan het de vraag is of die op dezelfde hoogte staan).
Vervolgens reageert @Posthoorn daarop. Met name de laatste alinea die zij schrijft, deel ik niet.
Posthoorn schreef:Nou, daar kun je over twisten. Maar het is wel 'communis opinio' in de GG. Dus laten we het daarop houden.
Ik noem daarbij niet voor niets de namen van ds. Hogchem en ds. De Heer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Nu is nog niet duidelijk wat de dominees precies of zelfs maar ongeveer hebben gezegd. Maar kennelijk houden ze de wedergeboorte en de kennis van Christus dicht bij elkaar.

Ik zou mij er over verbazen als de opvattingen van DIA door meer dan tien predikanten binnen de GerGem gepreekt zouden worden. Maar goed, het is wel een snel groeiende groep, want ds. Schot promoot deze visie natuurlijk wel, waarmee ik helemaal geen onoorbare dingen wil suggereren, maar zo gaat dat natuurlijk op een school.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nu is nog niet duidelijk wat de dominees precies of zelfs maar ongeveer hebben gezegd. Maar kennelijk houden ze de wedergeboorte en de kennis van Christus dicht bij elkaar.
Inderdaad. Dat schrijft je inderdaad keurig op. In ieder geval bedoelden ze niet dat er 40 jaar tussen kan zitten, zoals ik onlangs van een andere predikant binnen de GG hoorde. Daar heb ik me wel eventjes vreselijk aan geërgerd, terwijl ik betreffende predikant toch altijd heel erg hoog had staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Goed. Toch is dat een opvatting die al vanaf 1907 in de GerGem te vinden is. Hij is van 1920 tot 1980 minder geworden door de nadruk op de oudvaders en de gereformeerde traditie, en sinds er meer nadruk is op de gezelschapstheologie, komen ook de uitwassen daarvan steeds nadrukkelijker weer in beeld.

Dat zal vermoedelijk altijd wel blijven in het kerkverband. Het is ook niet iets om ruzie over te maken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Goed. Toch is dat een opvatting die al vanaf 1907 in de GerGem te vinden is. Hij is van 1920 tot 1980 minder geworden door de nadruk op de oudvaders en de gereformeerde traditie, en sinds er meer nadruk is op de gezelschapstheologie, komen ook de uitwassen daarvan steeds nadrukkelijker weer in beeld.

Dat zal vermoedelijk altijd wel blijven in het kerkverband. Het is ook niet iets om ruzie over te maken.
Die jaartallen, heb je daar nu nog onderbouwing voor? Ik betwijfel dit namelijk zeer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Jantje »

Interessante vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
DDD schreef:Dat zal vermoedelijk altijd wel blijven in het kerkverband. Het is ook niet iets om ruzie over te maken.
Dat laatste ben ik met je eens. En ik waardeer het dat je zo mild hierover spreekt! Dat mag ook wel eens gezegd worden. Ik denk dat ik me meer erger over dit onderwerp, dan dat jij dat doet. Dat is toch wel opmerkelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Goed. Toch is dat een opvatting die al vanaf 1907 in de GerGem te vinden is. Hij is van 1920 tot 1980 minder geworden door de nadruk op de oudvaders en de gereformeerde traditie, en sinds er meer nadruk is op de gezelschapstheologie, komen ook de uitwassen daarvan steeds nadrukkelijker weer in beeld.

Dat zal vermoedelijk altijd wel blijven in het kerkverband. Het is ook niet iets om ruzie over te maken.
Die jaartallen, heb je daar nu nog onderbouwing voor? Ik betwijfel dit namelijk zeer.
Zeker.

In 1977 verscheen voor het eerst een boekje dat de gezelschapstheologie promoot. In de jaren daarna komt er ook in de Saambinder geleidelijk meer aandacht voor, maar dat zou ik nog aan de hand van Digibron uitvoeriger moeten uitzoeken. In Afwachten en verwachten is over deze ontwikkeling ook te lezen. Maar de doorwerking van de gezelschapstheologie door de jaren heen zou een mooi promotie-onderwerp zijn, en ik ga mijn standpunt hier niet uitvoerig onderbouwen. Mensen die het er niet mee eens zijn, die kunnen dat ook zelf onderbouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik heb totaal geen problemen met de visie dat wedergeboorte en bewuste christuskennis uit elkaar kunnen liggen, maar dat is iets anders dan dat dit een leerstuk is van de GG.
Ik zie hier wel een probleem. Want hoe rijm je dat met wat Christus zegt in Joh. 6:53: Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven?
Merkwaardig dat ik hier geen respons op krijg. Waar zijn de Adrianussen op dit forum gebleven?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Ik werk zo nu en dan. Dan kan ik niet tegelijkertijd op Refoforum zitten, natuurlijk.

Los daarvan zie ik tussen de beide stellingen geen enkel verband en dus ook geen tegenstelling of probleem. Zoals je weet, vind ik de meeste discussies hierover een kwestie van definitie of van al te nieuwsgierig onderzoeken, dus ik denk dat ik verder geen dankbare gesprekspartner ben op dit punt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik werk zo nu en dan. Dan kan ik niet tegelijkertijd op Refoforum zitten, natuurlijk.

Los daarvan zie ik tussen de beide stellingen geen enkel verband en dus ook geen tegenstelling of probleem. Zoals je weet, vind ik de meeste discussies hierover een kwestie van definitie of van al te nieuwsgierig onderzoeken, dus ik denk dat ik verder geen dankbare gesprekspartner ben op dit punt.
Jij bent ook geen Adrianus. ;)
Plaats reactie