De moeder als voorbeeld

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De moeder als voorbeeld

Bericht door Mara »

In een oud topic (2010) kwam ik dit tegen:
Ik heb ds. Baas wel eens horen zeggen; waar leren de kinderen nog geloven van moeder. Waar is moeder nog het voorbeeld van het geloof.
Dat zijn woorden waar je met de dogma's kritiek op kan hebben. Toch geloof ik dat hier heel veel waarheid in zit. In een wereld waar alles verloren is, alles eindig is zal alleen het geloof behouden. Niet een christelijke school, niet verworden vrijheden ect. Allemaal een groot voorrecht, maar niet meer dan dat. Het komt wel eens over alsof onze voorrechten Gods werk in stand moeten houden.
VOOR WIE HET WIL NALEZEN

!. Is deze uitspraak verouderd, niet meer passend in deze tijd?
2. Zou je ook kunnen zeggen: waar leren de kinderen nog geloven van vader?

Ik weet nl. niet hoe deze predikant dit bedoeld had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Chrisje72 »

Mijn moeder was een gelovige vrouw maar ze praatte er nooit over. Het meest heb ik geleerd van mijn vader, maar meer nog uit boeken en preken. Thuis werd er weinig over het geloof gepraat.
Ik denk dat ik zelf meer met de kinderen over geloof gepraat heb dan mijn ouders met mij.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Ukkie »

Bij mij is er ook nooit veel over geloof gesproken met mijn ouders. Wel met mijn opa die mijn opa, tweede vader, vriend en voorbeeld was. Ook in mijn puberteit. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Delftenaar »

Mijn ouders hadden alleen kritiek. Verder niets en al helemaal geen positieve dingen.

De vergelijking tussen God en een vader of moeder begrijp ik rationeel wel. Maar verder vind ik dat gezien mijn verleden een erg moeilijk beeld.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Susanna »

Niet herkenbaar voor mij.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Forummer »

Ik ken ds Baas niet, dus of hij ook bedoeld heeft: leer je nog geloven van vader, dat weet ik niet.

Ik heb vroeger nooit veel begrepen van mijn vader. Toen wij pubers waren, ging hij serieus met het geloof bezig. Je hoorde er nooit wat over, alleen met huisbezoek hoorden we vooral veel twijfel. Op den duur ging hij ook aan het avondmaal. Toch merkten wij als kinderen alleen de negatieve dingen: we mochten niet meer voetballen op zondag, dat soort dingen. Achteraf gezien heeft mijn vader een persoonlijkheids stoornis. Dit zal regelrecht invloed gehad hebben op zijn geloofsleven. Ook is hij opgegroeid in een cultuur waarin niets mogen omdat het niet mocht gewoon was. Achteraf gezien is het ook veel onvermogen geweest waarom we niets hoorden. Ik heb het daar persoonlijk best moeilijk mee gehad, begreep het niet dat een kind van God (want hij ging aan het avondmaal) zo in het leven stond, en dingen kon doen die hij deed.

Nu ik zelf ouder word, begrijp ik hem soms beter. En het besef dat hij een persoonlijkheids stoornis heeft, maar hij niet zelf gekozen heeft om daarmee geboren te worden, draagt eraan bij dat ik meer van hem verdraag. De omstandigheden zijn wel zo geweest dat zijn stoornis zich in negatieve zin heeft kunnen ontwikkelen. En echt niet al zijn daden zijn daarmee goed te praten. Maar inmiddels heb ik hem bepaalde dingen uit het verleden kunnen vergeven. Soms kunnen we nu ook een goed gesprek hebben, en het soms zelfs over geestelijke dingen hebben. Ik geloof nu, achteraf gezien, dat hij wel een kind van God was, maar door de cultuur waarin hij zich bevond icm zijn stoornis dit niet goed kon uiten. En (onder andere misschien wel daardoor) ook wel bij tijden van zijn plek was.

Dus nee, ik heb niet van mijn vader leren geloven. Toen nam ik hem veel dingen kwalijk, nu niet meer. En, zelf breng ik het er vooralsnog niet veel beter vanaf. Ik probeer het beter te doen en heb er met Gods hulp hoop op dat ik met mijn kinderen meer over God kan praten dan mijn vader bij ons deed. Maar misschien had hij dezelfde intentie toen ook wel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Ukkie »

Forummer schreef:Ik ken ds Baas niet, dus of hij ook bedoeld heeft: leer je nog geloven van vader, dat weet ik niet.

Ik heb vroeger nooit veel begrepen van mijn vader. Toen wij pubers waren, ging hij serieus met het geloof bezig. Je hoorde er nooit wat over, alleen met huisbezoek hoorden we vooral veel twijfel. Op den duur ging hij ook aan het avondmaal. Toch merkten wij als kinderen alleen de negatieve dingen: we mochten niet meer voetballen op zondag, dat soort dingen. Achteraf gezien heeft mijn vader een persoonlijkheids stoornis. Dit zal regelrecht invloed gehad hebben op zijn geloofsleven. Ook is hij opgegroeid in een cultuur waarin niets mogen omdat het niet mocht gewoon was. Achteraf gezien is het ook veel onvermogen geweest waarom we niets hoorden. Ik heb het daar persoonlijk best moeilijk mee gehad, begreep het niet dat een kind van God (want hij ging aan het avondmaal) zo in het leven stond, en dingen kon doen die hij deed.

Nu ik zelf ouder word, begrijp ik hem soms beter. En het besef dat hij een persoonlijkheids stoornis heeft, maar hij niet zelf gekozen heeft om daarmee geboren te worden, draagt eraan bij dat ik meer van hem verdraag. De omstandigheden zijn wel zo geweest dat zijn stoornis zich in negatieve zin heeft kunnen ontwikkelen. En echt niet al zijn daden zijn daarmee goed te praten. Maar inmiddels heb ik hem bepaalde dingen uit het verleden kunnen vergeven. Soms kunnen we nu ook een goed gesprek hebben, en het soms zelfs over geestelijke dingen hebben. Ik geloof nu, achteraf gezien, dat hij wel een kind van God was, maar door de cultuur waarin hij zich bevond icm zijn stoornis dit niet goed kon uiten. En (onder andere misschien wel daardoor) ook wel bij tijden van zijn plek was.

Dus nee, ik heb niet van mijn vader leren geloven. Toen nam ik hem veel dingen kwalijk, nu niet meer. En, zelf breng ik het er vooralsnog niet veel beter vanaf. Ik probeer het beter te doen en heb er met Gods hulp hoop op dat ik met mijn kinderen meer over God kan praten dan mijn vader bij ons deed. Maar misschien had hij dezelfde intentie toen ook wel.
Beste @Forummer waardering voor jou hoe je de moeilijke dingen verwoord hebt en hoe je ermee probeert om te gaan.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Mara »

Met respect voor de openheid, dank je wel daarvoor, maar gaat die uitspraak van ds Baas niet persé over praten over, maar meer over het voorleven, het tere nabije leven van een moeder?
Ik dacht aan moeder Monica. Zij was zeker geen volmaakte moeder, maar had als hoogste doel: de bekering van haar zoon Augustinus.
Lettend op deze bijbelteksten:
Ze moeten goede raad weten te geven, en de jonge vrouwen voorhouden dat ze hun man en kinderen moeten liefhebben, dat ze ingetogen, kuis, zorgzaam in het huishouden en vriendelijk moeten zijn, en dat ze het gezag van hun man moeten erkennen. Dan wordt het woord van God in ere gehouden.”

Beschikbaarheid – ochtend, middag en avond (Deuteronomium 6:6-7)

Betrokkenheid – interactie, discussie, denken en het leven samen verwerken (Efeziërs 6:4)

Onderwijs – van de Schrift en een Bijbelse levensbeschouwing (Psalm 78:5-6, Deuteronomium 4:10, Efeziërs 6:4)

Opleiding – help de kinderen om vaardigheden te ontwikkelen en om hun sterke punten te ontdekken (Spreuken 22:6)

Tuchtiging – leer hen om ontzag voor God te hebben door consequent, liefdevol en ferm grenzen te trekken (Efeziërs 6:4, Hebreeën 12:5-11, Spreuken 13:24, 19:18, 22:15, 23:13-14, 29:15-17)

Opvoeding – geef hen een omgeving waarin ze onophoudelijk verbale ondersteuning ondervinden, net als de vrijheid om te falen, acceptatie, genegenheid en onvoorwaardelijke liefde (Titus 2:4, 2 Timoteüs 1:7, Efeziërs 4:29-32, 5:1-2, Galaten 5:22, 1 Petrus 3:8-9)

Een toonbeeld met integriteit zijn – leef zelf op de manier die je hen leert door een model te zijn dat je kinderen kan leren om de essentie van een godvruchtig leven te “vatten” (Deuteronomium 4:9, 15, 23; Spreuken 10:9, 11:3; Psalm 37:18, 37).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door eilander »

Dr. W. Aalders heeft mooie dingen geschreven over de rol van de moeder op dit punt.
Ik kan wel zeggen dat ik zo'n moeder heb. Ze kan goed vertellen wat er in haar leven gebeurd is, al lang geleden. Verder is het niet iemand met grote woorden, maar leeft wel dichtbij de Heere. In de opvoeding was dat niet altijd zo makkelijk, moet ik zeggen.
Verder laat ik het er even bij, daarvoor vind ik dit forum niet zo geschikt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Forummer »

Als je als kind en puber alleen dingen die niet mochten ervaarde, zonder uitleg, dan wordt dat een negatieve kant van de godsdienst. Erover praten, uitleggen had dan duidelijkheid en begrip gegeven. Bovendien zijn mijn kinderen communicatief erg sterk, dus is erover praten belangrijk.

Ik denk dat iedereen gebaat is bij duidelijkheid. Natuurlijk zijn er tere zaken, en niet iedereen zal die even goed kunnen verwoorden. Maar we moeten er ook geen geheimzinnig gebeuren van maken. Als iedereen altijd maar moet raden wat er in ons omgaat is ook niet goed. Er zullen toch (voor sommigen zal dat vaker zijn dan anderen) momenten moeten zijn dat we goed van God spreken. Eigenlijk zouden we dat altijd moeten doen zelfs.

Is dit ook niet een gebrek onder Gods volk? Dat we er zo weinig over spreken dat God zulke grote daden wil doen. Dat Hij vaak zelfs meer geeft dan waar wij om vragen. Ik denk dat dit minstens zo belangrijk is als het voorleven.

Het is natuurlijk wel zo dat woorden en daden met elkaar in overeenstemming moeten zijn. Dat is ook iets waar ik zelf mee worstel. De intentie is er zeker, en bij mijn persoonlijkheid zijn de woorden er dan ook. Maar de bijbehorende daden, daar mankeert nog wel eens wat aan. Ook komt het wel voor dat het door andere gezinsleden verkeerd wordt geïnterpreteerd. Dat geeft soms verdriet, dat iets wat o zo goed bedoeld is, toch verkeerd wordt opgevat. En daarmee wordt dan direct of indirect mijn geloof in God in twijfel getrokken. Dat doet pijn. Aan de ene kant betekent het dat ik extra voorzichtig moet zijn met wat ik doe of juist niet doe, aan de andere kant worstel ik echt met de refocultuur waarin wij leven en waarin zulk veroordelend en wantrouwend naar elkaar kijken haast normaal lijkt te zijn. Kinderen van God worden gezien als halve (of stiekem verwachten we hele) heiligen. Ik vind het moeilijk. En, om eerlijk te zijn zorgt dit er weer voor dat over je persoonlijke geloof in God te spreken moeilijker wordt. Waardoor het weer meer in de sfeer van geheimzinnigheid wordt getrokken waarmee ik soms echt het gevoel heb in een cirkel te zitten.

Het leert je wel om het alleen van God te verwachten en niet van mensen.

Sorry als dit niet de bedoeling van dit topic was. Maar dit haalt het in mij omhoog.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door John Galt »

Persoonlijk ben ik opgegroeid in en gezin waarin het geloof besproken én beleefd werd. Als puber ervaar je dat niet altijd als fantastisch, maar achteraf ben ik er dankbaar voor. Met de woorden van één van mijn leermeesters N.C. van Velzen: "Ik heb letterlijk en figuurlijk een fijne opvoeding gehad." Het is niet direct het middel geweest voor mijn persoonlijk tot geloof komen, maar zeker wel de akker waar het gezaaide in op kon komen. Zowel mijn vader als mijn moeder hebben daar een rol in gespeeld, hoewel mijn moeder tot op heden nog niet kan getuigen van persoonlijk geloof. Ze heeft het wel altijd uitgestraald. Nog steeds kan zij haar helaas afgedwaalde kleinkinderen niet spreken zonder ze een woordje mee te geven. En ook al geloven zij zelf niet, ze waarderen het wel in haar en komen er graag.

Als ik bovenstaande postings lees, besef ik eigenlijk nooit ten volle hoe bevoorrecht ik ben.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Mara »

Een Godvrezende ouder kan als voorbeeld dienen voor een kind. Toch zie je helaas dat er ook kinderen zijn die zich juist afkeren, omdat....
Of dan nog wel met respect terugdenken, maar er niets meer mee hebben.
Maar soms regelrecht met vijandschap aan hun strakke opvoeding terugdenken.
Ik zag het bij tantes en ooms. Zij zouden het wel even anders doen, niet van dat benauwde.
Met als gevolg dat er nu een generatie is die niet eens meer gedoopt wordt.
Want het glijdt dan af als snelle wateren.
Kinderen zijn een erfdeel des Heeren, maar genade is geen erfgoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door helma »

Herkenbaar John G. Ik liep er net tijdens mijn Ommetje over na te denken.
Ik herinner me vooral uit mijn kinderjaren dat mijn moeder ons op bed legde, uit de kinderbijbel voorlas en voor en met ons bad. Ze was (is) voor mij ook een voorbeeld als het gaat om het omzien naar je naaste en er voor anderen zijn.
Een van de dingen die ze leerde om te bidden was om te vragen of de Heere me wilde trekken met de koorden van Zijn liefde. Dat was een standaardzin maar die ze zelf ook wel zo doorleefde. Ik heb nog een poëzie album met een pagina van haar waar ze het gedicht heeft geschreven van Willem de Merode Mijn zoon, geef Mij uw hart. Heel treffend.
Juist vanmorgen realiseerde ik me met verwondering dat een van de teksten waarmee de Heere voor 't eerst krachtig tot mij sprak, de tekst is uit Jeremia: "... Daarom heb Ik u getrokken met koorden van goedertierenheid". Ik zal het vanmiddag tegen haar vertellen.... Gelukkig kan dat nog!
Dus ja, zowel mijn vader als mijn moeder is voor mij persoonlijk door de Heere gebruikt. Ik denk met grote dankbaarheid terug aan mijn opvoeding.


Het gedicht in mijn poëzie album:

De zomernacht werd zwart,
Toen, zacht en duidlijk klonk er
Een klare stem door 't donker:
Mijn zoon, geef Mij uw hart!

Ik aarzelde… verward…
Was het de wind die zoefde?
En weer zei, maar bedroefder,
De stem: geef Mij uw hart!

Ik wrong mij op de grond,
Tot ik de woorden vond:
Heer, 't moet door U genomen!

En nog eens overviel
Die stille stem mijn ziel:
Daartoe ben Ik gekomen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door John Galt »

Mara schreef:Genade is geen erfgoed
Dat klopt, maar de HEERE werkt wel door de geslachten heen. "Van kind tot kind."
Pas bemediteerde ik Psalm 84. Mij raakte de verzen met de mus en de zwaluw. De dichter verlangt ernaar steeds in Gods huis te zijn, in ZIjn nabijheid. Hij prijst hen gelukkig die daar wonen. "Zij loven U voortdurend." Wie daar woont, bevindt zich steeds in Gods aanwezigheid. De hemel op aarde. Zoals de mus en de zwaluw die in de tempel wonen. Ze ruiken voortdurend de rook van het altaar en zien steeds de offers. Maar de zwaluw legt ook haar jongen daar neer. Vlakbij het altaar. Dus als je dichtbij de HEERE leeft, worden ook je kinderen steeds geconfronteerd met het offer. Ze gaan zelf ruiken naar de wierook van de aanbidding.

Dat geeft mij moed voor mijn eigen kinderen die helaas het geloof vaarwel gezegd hebben. Ze zijn uitgevlogen, maar het altaar is geen onbekende plek voor hen. Met de bede dat ook "zij zullen verschijnen voor God in Sion".
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De moeder als voorbeeld

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:
Mara schreef:Genade is geen erfgoed
Dat klopt, maar de HEERE werkt wel door de geslachten heen. "Van kind tot kind."
Pas bemediteerde ik Psalm 84. Mij raakte de verzen met de mus en de zwaluw. De dichter verlangt ernaar steeds in Gods huis te zijn, in ZIjn nabijheid. Hij prijst hen gelukkig die daar wonen. "Zij loven U voortdurend." Wie daar woont, bevindt zich steeds in Gods aanwezigheid. De hemel op aarde. Zoals de mus en de zwaluw die in de tempel wonen. Ze ruiken voortdurend de rook van het altaar en zien steeds de offers. Maar de zwaluw legt ook haar jongen daar neer. Vlakbij het altaar. Dus als je dichtbij de HEERE leeft, worden ook je kinderen steeds geconfronteerd met het offer. Ze gaan zelf ruiken naar de wierook van de aanbidding.

Dat geeft mij moed voor mijn eigen kinderen die helaas het geloof vaarwel gezegd hebben. Ze zijn uitgevlogen, maar het altaar is geen onbekende plek voor hen. Met de bede dat ook "zij zullen verschijnen voor God in Sion".
Wat bedoel je met de laatste 2 zinnen ?
Plaats reactie