"...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

"...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Jantje »

In het draadje 'Waar ging de preek van afgelopen zondag over?' ontstond een discussie over de veelvuldige moeiten en zorgen des levens. Sommige forummers bestreden de tekst die dit draadje als onderwerp heeft gekregen. (@Moderators, mogelijk kan dit afgesplitst worden naar dit draadje?)

Ik zou daar graag wat uitgebreider over van gedachten willen wisselen.

Mijns inziens zijn er genoeg Bijbelteksten te vinden die schrijven over dat het leven niets anders is dan een gestadige dood en dat we, in bijzonder Gods kinderen en knechten, veel verdrukking in de wereld te lijden hebben. De ene heeft dat door een daadwerkelijke godsdienstvervolging (denk aan mensen in China en Noord-Korea), de ander heeft dat door vervolging in zijn of haar naaste omgeving (door buitengesloten te worden in het dagelijks leven in allerhande zaken en wederwaardigheden des levens). In die zin denk ik dat de enkele woorden uit Psalm 90 vers 10m (onberijmd) wel degelijk de praktijk zijn van ons aller leven (en zeker van Gods kinderen) is.

Ik zou graag met elkaar op een gepaste en respectvolle wijze van gedachten willen wisselen over hoe wij dit zien en waarom wij dit zien zoals we het zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Zita »

Jantje schreef:In het draadje 'Waar ging de preek van afgelopen zondag over?' ontstond een discussie over de veelvuldige moeiten en zorgen des levens. Sommige forummers bestreden de tekst die dit draadje als onderwerp heeft gekregen. (@Moderators, mogelijk kan dit afgesplitst worden naar dit draadje?)

Ik zou daar graag wat uitgebreider over van gedachten willen wisselen.

Mijns inziens zijn er genoeg Bijbelteksten te vinden die schrijven over dat het leven niets anders is dan een gestadige dood en dat we, in bijzonder Gods kinderen en knechten, veel verdrukking in de wereld te lijden hebben. De ene heeft dat door een daadwerkelijke godsdienstvervolging (denk aan mensen in China en Noord-Korea), de ander heeft dat door vervolging in zijn of haar naaste omgeving (door buitengesloten te worden in het dagelijks leven in allerhande zaken en wederwaardigheden des levens). In die zin denk ik dat de enkele woorden uit Psalm 90 vers 10m (onberijmd) wel degelijk de praktijk zijn van ons aller leven (en zeker van Gods kinderen) is.

Ik zou graag met elkaar op een gepaste en respectvolle wijze van gedachten willen wisselen over hoe wij dit zien en waarom wij dit zien zoals we het zien.
Ik las de tekst die je aanhaalt ('het uitnemendste van die is moeite en verdriet') altijd als 'het beste in ons leven is moeite en verdriet'. Ofwel: er is niets vrolijk of fijn. Daar had ik altijd wel moeite mee, omdat de Heere nog zoveel goede gaven geeft. Omdat die tekst eigenlijk een beetje ondankbaar lijkt. Maar nu ik de kanttekeningen bij die tekst lees, krijg ik de indruk dat er eerder zoiets staat als 'zelfs in de beste jaren van ons leven ervaren we moeite en verdriet'. (21 Dat is, als men in het best van zijn leven is, eer nog de oude dagen komen, zo is men al veel moeite en verdriet in deze wereld onderworpen.)
Dus allereerst de vraag: wat staat er eigenlijk?
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door KDD »

Dachsel schrijft:
Met moeite en inspanning moet elk goed des levens gezocht, geleerd, verworven en ontworsteld worden, onder veel moeite en bezwaren, kommer zorg en vrees, in den strijd met tegenspoed en droefheid moet het verkregen, bewaard, verzorgd en verzekerd worden.
Verreweg het meeste geeft den mens, wanneer hij het heeft en dat het zijne kan noemen, niet het vrolijk levensgenot, dat hij wenste, niet de grote vreugde, die hij zich daarvan beloofde, niet den stillen vrede, dien zijne ziel zocht; het vervult het ledige in zijn binnenste niet zo zaligend als hij meende en hoopte. En hoe spoedig ontvliegt het hem! Hoe spoedig is, wat onder ‘s levens kommervolle bezwaren met moeite en inspanning gezocht en nagejaagd is, waarom men zwoegde en slaafde, verdwenen als een droom en ene schaduw! Want even als
het aardse leven, zo vlucht al het aardse goed heen, en wij ijlen daarvan al vliegende weg.

Moeite en verdriet de uitnemendste oogst van een zeventig of tachtigtal zomers-neen, wij zullen Uwe liefde niet lasteren, Vader der lichten, die in deze aardse woestijn met meer dan Manna ons voedt en niet andermaal klagen: "onze dagen gaan henen door Uwe verbolgenheid," zonder vooraf gestameld te hebben: "Loof Hem, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden", Maar toch, zouden wij ze alleen in de woestijn van Arabië zoeken moeten, de schouders, die gebogen, indien maar niet geknakt zijn onder den duldelozen last van het leven, en niet veeleer de wereld ene leugenares moeten schelden, wanneer zij ons rozen zonder doornen, of doornen zonder wonden belooft? -Ach, hoe menig leven, als dat van Israël in de woestijn door den vloek van bekende zonden vergiftigd! Hier de volwassen leeftijd, verlamd door geheime overtreding der jeugd, daar die vroegere vrede door gekrenkten hoogmoed verloren; ginds die angel in de ziel, als de consciëntie bij ramp en rouw ons toefluistert: eigen schuld en, te laat; elders de vrees voor die beslissende ure, waarin God onze verborgene zonden openbaren, rechten en vergelden zal! Zo voegt het geweten een nieuwen, drukkenden last bij zoveel, dat het harte bezwaart, en wanneer wij nu van de zeventig of tachtig jaren eens aftrekken, eerstelijk die, waarin wij nog niet wisten, wat vreugd en geluk was, dan die, waarin wij hoopten en jaagden naar een nog toekomstig, eindelijk die, waarin wij treurden en weenden over reeds verloren geluk-wat blijft er dan nog over om Mozes woord te weerspreken? Eindelijk, eindelijk wellicht komt ten langen leste ene ure, waarin wij menen, dat de moeite niet langer onze gezellinne zal zijn en het verdriet van onzen dorpel zal scheiden. Welkom nu, zonnige dagen, gezegend, jaren des overvloeds. Maar wat is dit? Daar klopt de dood bij den rijken dwaas aan de deur juist op den avond, dat de laatste schuur was voltooid. Daar scheidt het leven van een, wat voor de eeuwigheid saam scheen verbonden, en een schok treft het teleurgestelde hart, waarvan het nimmer bekomen zal, zo lang het niet ophoudt met kloppen. Daar-doch waartoe meer, zegt mij, is het dan zo onverklaarbaar, dat een later dichter (Bilderdijk) "het leven zelf het hardst" heeft genoemd van al wat de wereld bood, en dat een van de grootste mannen der vorige eeuw (Herder) over de broosheid en ijdelheid des levens niet peinzen kon, zonder dat zijne ogen met bittere tranen zich vulden?.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door KDD »

Zita schreef: Ik las de tekst die je aanhaalt ('het uitnemendste van die is moeite en verdriet') altijd als 'het beste in ons leven is moeite en verdriet'. Ofwel: er is niets vrolijk of fijn...
Zo heb ik het ook altijd begrepen.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Quercus »

Ik las het tot nu toe altijd zo, dat het uitnemenste, het beste wat ons kan overkomen in dit leven, moeite en verdriet is. Het zou een mens geen goed doen om alleen maar voorspoed te hebben. Die voorspoed zou niet te waarderen zijn zonder tegenspoed te kennen.
Of dit werkelijk zo gelezen moet worden vraag ik me nou af, want het is inderdaad niet zo uitgelegd in de kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Forummer »

Ik had ook bedacht dat een afsplitsing misschien wel wenselijk zou zijn. Wat mij betreft prima om die discussie naar hier te verplaatsen.

In dezen dus eens met Jantje.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door DDD »

Ik zie in zo'n stuk van Dachsel weinig bijbelverklaring, eerlijk gezegd. Er staat in de psalm dat het beste van de jaren moeite en leed is.

Dat heeft overigens niets met zondekennis te maken. Al kan ik me wel voorstellen dat een oppervlakkig leven hier omheen gaat.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door KDD »

DDD schreef:Ik zie in zo'n stuk van Dachsel weinig bijbelverklaring, eerlijk gezegd. Er staat in de psalm dat het beste van de jaren moeite en leed is.

Dat heeft overigens niets met zondekennis te maken. Al kan ik me wel voorstellen dat een oppervlakkig leven hier omheen gaat.
Dat schrijft Dachsel in zijn verklaring.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door alepha »

De verklaring die de studiebijbel geeft aan: Het volk van God denkt na over de ontrouw van de vorige generaties (.) wat uitliep op Gods toorn en grimmigheid/verbolgenheid. Het hele volk van God lijdt onder de aanwezigheid en de invloed van zijn ongelovige leden, en Gods oordelen die hen verwijderen uit Zijn volk zijn zelfs voor de gelovigen moeilijk te verdragen. Daarom ervaart het gehele volk moeite en verdriet gedurende de korte levenstijd.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re:

Bericht door Ukkie »

Quercus schreef:Ik las het tot nu toe altijd zo, dat het uitnemenste, het beste wat ons kan overkomen in dit leven, moeite en verdriet is. Het zou een mens geen goed doen om alleen maar voorspoed te hebben. Die voorspoed zou niet te waarderen zijn zonder tegenspoed te kennen.
Of dit werkelijk zo gelezen moet worden vraag ik me nou af, want het is inderdaad niet zo uitgelegd in de kanttekeningen.
Dag @eik(quercus) ;)
Als ik dat zo lees is dat wel heel moeilijk om dat zo te moeten zien. God geeft nog zegeningen om te genieten. Denk dat de berijmde psalm 90 hier ook wat helderheid laat zien. Het is een berijming van de tekst dat snap ik maar vers 7 zegt: Helaas het best van onze beste dagen. Baart dikwijls smart, geeft dikwijls stof tot klagen. Al het mooie in het leven is met verdriet, pijn en zorg gemengd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Adagio »

KDD schreef:
DDD schreef:Ik zie in zo'n stuk van Dachsel weinig bijbelverklaring, eerlijk gezegd. Er staat in de psalm dat het beste van de jaren moeite en leed is. Dat heeft overigens niets met zondekennis te maken. Al kan ik me wel voorstellen dat een oppervlakkig leven hier omheen gaat.
Dat schrijft Dachsel in zijn verklaring.
Mozes schrijft ook waardoor de moeiten en het verdriet komen: "Want wij vergaan door Uw toorn, en door Uw grimmigheid worden wij verschrikt." Hij vraagt dan ook: "Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uw verbolgenheid naar dat Gij te vrezen zijt?" Diegenen zullen dan toch wel de oorzaak daarvan kennen, in het voorgaande vers: "Gij stelt onze ongerechtigheden voor U, onze heimelijke zonden in het licht Uws aanschijns."

Salomo schrijft: "Ik zeide in mijn hart: Nu welaan, ik zal u beproeven door vreugde; derhalve zie het goede aan. Maar zie, ook dat was ijdelheid." "Is het dan niet goed voor den mens, dat hij ete en drinke, en dat hij zijn ziel het goede doe genieten in zijn arbeid? Ik heb ook gezien dat zulks van de hand Gods is. (Want wie zou ervan eten of wie zou zich daartoe haasten, meer dan ik zelf?) Want Hij geeft wijsheid en wetenschap en vreugde den mens die goed is voor Zijn aangezicht; maar den zondaar geeft Hij bezigheid om te verzamelen en te vergaderen, opdat Hij het geve dien die goed is voor Gods aangezicht. Dit is ook ijdelheid en kwelling des geestes."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Tiberius »

alepha schreef:De verklaring die de studiebijbel geeft aan: Het volk van God denkt na over de ontrouw van de vorige generaties (.) wat uitliep op Gods toorn en grimmigheid/verbolgenheid. Het hele volk van God lijdt onder de aanwezigheid en de invloed van zijn ongelovige leden, en Gods oordelen die hen verwijderen uit Zijn volk zijn zelfs voor de gelovigen moeilijk te verdragen. Daarom ervaart het gehele volk moeite en verdriet gedurende de korte levenstijd.
Luther legt dat in zijn verklaring van Psalm 90 ook zo uit.
Zie het (helaas uitverkochte) boek Een eeuwige Toevlucht (https://www.deboekenkamer.nl/nieuwe-boe ... cht_11021/)
Dit boek is trouwens een aanrader om in deze laatste maand van het jaar te lezen en aan de hand daarvan over Psalm 90 te mediteren.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re:

Bericht door Quercus »

Ukkie schreef:
Quercus schreef:Ik las het tot nu toe altijd zo, dat het uitnemenste, het beste wat ons kan overkomen in dit leven, moeite en verdriet is. Het zou een mens geen goed doen om alleen maar voorspoed te hebben. Die voorspoed zou niet te waarderen zijn zonder tegenspoed te kennen.
Of dit werkelijk zo gelezen moet worden vraag ik me nou af, want het is inderdaad niet zo uitgelegd in de kanttekeningen.
Dag @eik(quercus) ;)
Als ik dat zo lees is dat wel heel moeilijk om dat zo te moeten zien. God geeft nog zegeningen om te genieten. Denk dat de berijmde psalm 90 hier ook wat helderheid laat zien. Het is een berijming van de tekst dat snap ik maar vers 7 zegt: Helaas het best van onze beste dagen. Baart dikwijls smart, geeft dikwijls stof tot klagen. Al het mooie in het leven is met verdriet, pijn en zorg gemengd.
Je hebt gelijk hoor kleintje;) Alléén moeite en verdriet zal niet goed zijn. Toch denk ik dat ze een mens geen kwaad doen, integendeel. Want hoe zou je die zegeningen kunnen genieten als je de keerzijde niet kent? Zou je van mooi weer kunnen genieten als het nooit koud is of regent?

Maar los daarvan past mijn interpretatie niet binnen de context van de psalm. De berijmde tekst die je noemt is denk ik een goede uitleg.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Susanna »

Jantje schreef:In het draadje 'Waar ging de preek van afgelopen zondag over?' ontstond een discussie over de veelvuldige moeiten en zorgen des levens. Sommige forummers bestreden de tekst die dit draadje als onderwerp heeft gekregen. (@Moderators, mogelijk kan dit afgesplitst worden naar dit draadje?)

Ik zou daar graag wat uitgebreider over van gedachten willen wisselen.

Mijns inziens zijn er genoeg Bijbelteksten te vinden die schrijven over dat het leven niets anders is dan een gestadige dood en dat we, in bijzonder Gods kinderen en knechten, veel verdrukking in de wereld te lijden hebben. De ene heeft dat door een daadwerkelijke godsdienstvervolging (denk aan mensen in China en Noord-Korea), de ander heeft dat door vervolging in zijn of haar naaste omgeving (door buitengesloten te worden in het dagelijks leven in allerhande zaken en wederwaardigheden des levens). In die zin denk ik dat de enkele woorden uit Psalm 90 vers 10m (onberijmd) wel degelijk de praktijk zijn van ons aller leven (en zeker van Gods kinderen) is.

Ik zou graag met elkaar op een gepaste en respectvolle wijze van gedachten willen wisselen over hoe wij dit zien en waarom wij dit zien zoals we het zien.
Psalm 90 gaat over de donkere kant van het leven, een kant waar we niet graag op focussen. Het raakt me dat de psalmist zelfs in zijn sombere gedachten, God toch beschrijft als Israëls Woonplaats of Toevlucht (vers 1). Maar de mens is wel beperkt, zijn leven is kort en getekend met verdriet, lijden en moeite. Als Mozes hier zou stoppen, zou het echt heel naargeestig zijn. Maar dat doet hij niet. Hij gaat verder.

1. Hij smeekt God om mensen de genade te geven om wijs te leven, gezien de beperkingen en frustraties ervan (vss. 11-12)
2. Hij smeekt God om uiteindelijk de beperkingen en frustraties van het leven weg te nemen (vss. 13-17).

-----

Ik koppel dit aan Romeinen 8:18-39. Alleen vers 20 al: Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil die het der ijdelheid onderworpen heeft. Ik geloof dat dit dezelfde ijdelheid/nutteloosheid die in Psalm 90 terug te vinden is. Pas wanneer de Heere terugkeert om het universum van al het kwaad te verlossen en de hemelen en de aarde te vernieuwen, zullen de nutteloosheid en frustraties van het leven worden verwijderd. Dankzij de bediening van de Heilige Geest, in wie we zegevierend kunnen leven (8: 1-17), blijven we staande. Hij ondersteunt van de heilige in lijden (8:18-39).

(zomaar wat aantekeningen)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door refo »

Wat je niet over het hoofd moet zien, is dat het een gebed is. Mozes spreekt niet in de eerste plaats tegen ons, maar tot God.
Plaats reactie