"...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
KDD schreef:
DDD schreef:Ik zie in zo'n stuk van Dachsel weinig bijbelverklaring, eerlijk gezegd. Er staat in de psalm dat het beste van de jaren moeite en leed is. Dat heeft overigens niets met zondekennis te maken. Al kan ik me wel voorstellen dat een oppervlakkig leven hier omheen gaat.
Dat schrijft Dachsel in zijn verklaring.
Mozes schrijft ook waardoor de moeiten en het verdriet komen: "Want wij vergaan door Uw toorn, en door Uw grimmigheid worden wij verschrikt." Hij vraagt dan ook: "Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uw verbolgenheid naar dat Gij te vrezen zijt?" Diegenen zullen dan toch wel de oorzaak daarvan kennen, in het voorgaande vers: "Gij stelt onze ongerechtigheden voor U, onze heimelijke zonden in het licht Uws aanschijns."

Salomo schrijft: "Ik zeide in mijn hart: Nu welaan, ik zal u beproeven door vreugde; derhalve zie het goede aan. Maar zie, ook dat was ijdelheid." "Is het dan niet goed voor den mens, dat hij ete en drinke, en dat hij zijn ziel het goede doe genieten in zijn arbeid? Ik heb ook gezien dat zulks van de hand Gods is. (Want wie zou ervan eten of wie zou zich daartoe haasten, meer dan ik zelf?) Want Hij geeft wijsheid en wetenschap en vreugde den mens die goed is voor Zijn aangezicht; maar den zondaar geeft Hij bezigheid om te verzamelen en te vergaderen, opdat Hij het geve dien die goed is voor Gods aangezicht. Dit is ook ijdelheid en kwelling des geestes."
Ik geloof dat de meeste mensen het niet zien. Vroeger hoorde ik van het geoefende volk: Degenen die niet vrezen denken zondermeer dat ze naar de hemel gaan, maar die vrezen dat het voor eeuwig mis is voor hen kon het nog wel eens meevallen. Verstaan we deze taal nog? Of is die ouderwets? Is dat dan niet meer de bevinding van de heiligen? Van nature ziet niemand het. Als we het aardig naar de zin hebben kunnen we hier wel aarden, en zien we onze ellendestaat niet. Het valt me op, al lang, dat er een breuk ligt in de meeste kerken in ons land: men springt over het stuk der ellende heen, en men is zo bij Jezus. Maar dan kun je je wel eens afvragen, wat ervaren die mensen dan van Gods recht en Gods toorn over de zonde? Zouden die naar Jezus gaan met een uiterlijke toestemming van zondaar te zijn? Dan zou het begrijpelijk zijn dat het hele forum valt over de ellende van de mens, en daaruit vloeit voort dat men het evangelische denken meteen omarmt en een ontdekkende bevindelijke preek niet echt mag. Ook dat men niet meer het wezen van het welwezen van het geloof onderscheidt. Want is het niet zo dat iedereen bijna struikelt over Zondag 7 en 23, en men ziet het verschil niet. Ik hoor wel eens in onze stad preken: Men spreekt de gemeente aan als 'gemeente van onze Heere Jezus Christus', en vaak spreekt men in de 'wij-vorm', zodat er eigenlijk, zo het lijkt allemaal bekeerde mensen in de kerk zitten. Het oordeel over de zonde wordt niet meer aangezegd. Men spreekt wel eens wat van zonden, maar lijkt niet meer te beseffen dat de kleinste zonde al de dood en de eeuwige straf verdiend. Immers, is God te heilig dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen.
Klimt op Sion, toont eerbied waar Hij woont,
waar Zijn heiligheid haar glans verspreidt:
Heilig toch en te eren is de HEERE der heren.

Ik heb er, dacht ik, genoeg van gezegd de afgelopen 11 jaar, ik ben daar vaak wel ziek van geweest, want dit gaat me ter harte. Dat kun je niet zomaar naast je neerleggen. Hier is de Waarheid van God omtrent ons in het geding. Daarom wil ik deze keer niet weer in de valkuil van een nare discussie belanden. Ik raad slechts aan om onze goede oude leraars en de goede Bijbelverklaringen serieus te onderzoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Susanna »

refo schreef:Wat je niet over het hoofd moet zien, is dat het een gebed is. Mozes spreekt niet in de eerste plaats tegen ons, maar tot God.
Precies.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:
refo schreef:Wat je niet over het hoofd moet zien, is dat het een gebed is. Mozes spreekt niet in de eerste plaats tegen ons, maar tot God.
Precies.
“Heere, Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht.” Dat is de overkoepelende tekst over de hele psalm. God is een toevlucht, God is trouw.”
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Forummer »

Ik heb zelf, in het licht van de moeiten en het verdriet, veel aan Psalm 27.

Daarin zie je ook de moeiten en het verdriet terug, maar ook de uitweg en de zekerheid van die uitweg.
En Gods goedheid hoort er wel degelijk bij, ook in het leven hier op aarde.

Vers 13: Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des HEEREN zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan.
14: Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den HEERE.

Vers 7 (berijmd)

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:
Hij is getrouw, de bron van alle goed;
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.

Zo mooi. Juist als je God niet ervaart in je leven, heb je iets om op terug te vallen. God is trouw. Ik niet. Daarom verwacht ik het niet van mezelf, maar van God.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef:Ik heb zelf, in het licht van de moeiten en het verdriet, veel aan Psalm 27.

Daarin zie je ook de moeiten en het verdriet terug, maar ook de uitweg en de zekerheid van die uitweg.
En Gods goedheid hoort er wel degelijk bij, ook in het leven hier op aarde.

Vers 13: Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des HEEREN zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan.
14: Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den HEERE.

Vers 7 (berijmd)

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:
Hij is getrouw, de bron van alle goed;
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.

Zo mooi. Juist als je God niet ervaart in je leven, heb je iets om op terug te vallen. God is trouw. Ik niet. Daarom verwacht ik het niet van mezelf, maar van God.
Zo, wat een rijke teksten! En wat een zegeningen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: "...en het uitnemendste van die is moeite en verdriet..." (Psalm 90: 10m, onberijmd)

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:In het draadje 'Waar ging de preek van afgelopen zondag over?' ontstond een discussie over de veelvuldige moeiten en zorgen des levens. Sommige forummers bestreden de tekst die dit draadje als onderwerp heeft gekregen. (@Moderators, mogelijk kan dit afgesplitst worden naar dit draadje?)

Ik zou daar graag wat uitgebreider over van gedachten willen wisselen.

Mijns inziens zijn er genoeg Bijbelteksten te vinden die schrijven over dat het leven niets anders is dan een gestadige dood en dat we, in bijzonder Gods kinderen en knechten, veel verdrukking in de wereld te lijden hebben. De ene heeft dat door een daadwerkelijke godsdienstvervolging (denk aan mensen in China en Noord-Korea), de ander heeft dat door vervolging in zijn of haar naaste omgeving (door buitengesloten te worden in het dagelijks leven in allerhande zaken en wederwaardigheden des levens). In die zin denk ik dat de enkele woorden uit Psalm 90 vers 10m (onberijmd) wel degelijk de praktijk zijn van ons aller leven (en zeker van Gods kinderen) is.

Ik zou graag met elkaar op een gepaste en respectvolle wijze van gedachten willen wisselen over hoe wij dit zien en waarom wij dit zien zoals we het zien.
Ik vraag me af Jantje of dit stukje tekst zo over te zetten is op de voorbeelden die je geeft. Ik denk dat dit gedeelte een andere uitkomst krijgt als je het in de context van de psalm leest en de aanleiding waarom deze psalm is geschreven.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie